Xenon fra xenonkits.dk
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 18:00

Hej NG
nogen der kender de xenon kits de sælger? er de noget værd??

vh Janus

Fra : John Sahl

Dato : 03-12-05 19:49

Janus wrote:
> Hej NG
> nogen der kender de xenon kits de sælger? er de noget værd??

De er ganske fine, no need to worry!

P.S. Jeg har selv solgt en hel del af samme mærke, uden nogen
som helst form for reklamationer!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 17:10

Jamen tak da for svaret! Så tror jeg vil investere i sådan et sæt. Det er
til min MC, bilen har sq ok lys i, det vil jeg ikke begynde at pille ved ;)

vh Janus

Fra : John Sahl

Dato : 04-12-05 17:15

Janus wrote:
> Jamen tak da for svaret! Så tror jeg vil investere i sådan et sæt.
> Det er til min MC, bilen har sq ok lys i, det vil jeg ikke begynde at
> pille ved ;)

Du vil helt sikkert blive glad for det, specielt hvis du vælger så lav
et Kelvin-tal som muligt = Det bedste lysudbytte!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 10:39

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in news:4393168a$0$67261$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Du vil helt sikkert blive glad for det, specielt hvis du vælger så lav
> et Kelvin-tal som muligt = Det bedste lysudbytte!

Dvs. 6K fremfor 12K fx.?

Troede ellers at jo højere jo bedre.. Hvilket tal giver mest hvidt lys?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-05 11:15

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Dvs. 6K fremfor 12K fx.?

Jep!

> Troede ellers at jo højere jo bedre.. Hvilket tal giver mest hvidt lys?

Så hvidt så muligt = 6 - 6.500 K

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 11:37

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:43941307$0$47054
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Jep!

> Så hvidt så muligt = 6 - 6.500 K

Okay 1000 tak.

En havde ellers fået mig overbevist om, at flere K er bedre.

Bliver det så mere blåt jo højere man går op eller hvordan funker det?

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-05 12:12

> Okay 1000 tak.
>
> En havde ellers fået mig overbevist om, at flere K er bedre.
>
> Bliver det så mere blåt jo højere man går op eller hvordan funker det?

Jep. Og mere gult, hvis du går lavere.

Kan du ikke justere farvetemp på din PC-skærm? Så kan du selv se det.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 12:17

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Jep. Og mere gult, hvis du går lavere.

6K it is then ;)

Fra : John Sahl

Dato : 05-12-05 18:06

Martin Johansen [6000] wrote:
> 6K it is then ;)

Jeg ville faktisk gerne helt ned i 4300K men 6000K er også
rigtig godt.

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 20:06

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ville faktisk gerne helt ned i 4300K men 6000K er også
> rigtig godt.

4300K er det samme som dagslys.

Her er kravene til sligt:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r099r1e.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 18:16

> [...]
>
> En havde ellers fået mig overbevist om, at flere K er bedre.
>
> Bliver det så mere blåt jo højere man går op eller hvordan funker det?

Ja, det bliver mere blåt/violet, så hvis det er det man går efter så kan man
roligt gå op på en 7-10.000 Kelvin
http://www.lightenergysource.com/kelvintemp.htm

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 22:35

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> Ja, det bliver mere blåt/violet, så hvis det er det man går efter så
> kan man roligt gå op på en 7-10.000 Kelvin

Jeg går efter det iskolde lys med den snert af blå man ikke kan undgå af på
relationer til.

> http://www.lightenergysource.com/kelvintemp.htm

Tak for link.

Fra : John Sahl

Dato : 05-12-05 22:38

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg går efter det iskolde lys med den snert af blå man ikke kan undgå
> af på relationer til.

Du fortryder ikke 6000K

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 22:58

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du fortryder ikke 6000K

Selv med lygtevasker og niveauregulering er det så lovligt og ikke mindst
kan godkendes i synshallen med E11 pærer monteret i lygtehuse medreflektorer
og lygteglas som er stemplet med E4..?

Har nogen overhovedet undersøgt ovennævnte og kender evt. konsekvenser, hvis
man bliver standset med "skidtet" monteret med Xenon i E4-materiel..???

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 05-12-05 23:10

BJ wrote:
> Selv med lygtevasker og niveauregulering er det så lovligt og ikke
> mindst kan godkendes i synshallen med E11 pærer monteret i lygtehuse
> medreflektorer og lygteglas som er stemplet med E4..?

Jeg kender flere der har fået synet deres biler med det monteret, uden
lygtevasker og niveauregulering, men det er selvfølgelig IKKE skrevet
i papirerne. Så det er rent held.

Jeg vil mene man skal have et godkendt eftermonteringskit = Originalt
for at det kan være lovligt.

> Har nogen overhovedet undersøgt ovennævnte og kender evt.
> konsekvenser, hvis man bliver standset med "skidtet" monteret med
> Xenon i E4-materiel..???

Konsekvensen er at du risikerer at blive kaldt til syn, plus 500 i bøde.

Der er meget stor forskel på hvor gode lygterne reelt er til
eftermontering
af Xenon. Jeg ville aldrig selv have det i en H4 lampe, men de fleste
nye
klarglaslygter er glimrende til eftermontering.

P.S. Det tager ikke mange minutter at skifte og jo dyrere ens bil er,
des
mindre risiko er der for at politimanden tror det er eftermonteret

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 23:20

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in news:4394bb36$0$67256$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Konsekvensen er at du risikerer at blive kaldt til syn, plus 500 i bøde.

Det er til at leve med.

> P.S. Det tager ikke mange minutter at skifte og jo dyrere ens bil er,
> des
> mindre risiko er der for at politimanden tror det er eftermonteret

Mon han kan overbevises om, at det er standard på en SAAB 9000 ?

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 23:46

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er til at leve med.

> Mon han kan overbevises om, at det er standard på en SAAB 9000 ?

Man kan kun tage sig til hovedet, når man læser ovenstående på baggrund af
måneders, ja års skælden ud over tågelygter.

Ganske enkelt utroligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 23:48

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in

> Man kan kun tage sig til hovedet, når man læser ovenstående på
> baggrund af måneders, ja års skælden ud over tågelygter.

Rolig nu.

> Ganske enkelt utroligt.

Død ved kølle?

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 23:50

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rolig nu.

> Død ved kølle?

Det er sku da lige før.

Jeg vil oprigtig håbe, man gør noget ved sagen fra politiets side.

Det bliver den værste gang modlysblænderi i mands minde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-12-05 23:59

On Mon, 5 Dec 2005 23:50:27 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg vil oprigtig håbe, man gør noget ved sagen fra politiets side.
>
>Det bliver den værste gang modlysblænderi i mands minde.

Kan det tænkes, at der menes at når man er blevet tilstrækkeligt
generet, så fremdrager man køllen og gør en ende på de satans lamper,
én gang for alle?

Xenon er godt, når det er originalt!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:05

KLIP

> Kan det tænkes, at der menes at når man er blevet tilstrækkeligt
> generet, så fremdrager man køllen og gør en ende på de satans lamper,
> én gang for alle?

Selvtægt er desværre forbudt ... også.

> Xenon er godt, når det er originalt!

Det er jo det som er det helt store spørgsmål.

Behøver lygten være godkendt til E11, hvis ikke skal de andre parametre blot
overholdes (lygtevasker og niveauregulering)..?

Hvis en E4-lygte lyser reglementeret monteret med en E11-pærer, er jeg da
fløjtende ligeglad om skidtet er monteret originalt.

Så er jo intet at komme efter.

Men INGEN har gidet undersøge sagen (ej heller sælgere), da det åbenbart er
brian-smart og samtidig kaster penge af sig......

Hvis det er ulovligt at montere E11 i E4, vil jeg håbe, mange sender deres
julegave retur til sælger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brizz

Dato : 09-12-05 00:06

Folmer Rasmussen skrev:
> Xenon er godt, når det er originalt!

Eller når det er ordentligt eftermonteret. Mit kunne man sq ikke se
forskel på. Havde lygte justerings app på og det stod 100% som det skulle.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:03

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:4394c431$0$2107
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er sku da lige før.

Hehe.

> Jeg vil oprigtig håbe, man gør noget ved sagen fra politiets side.

Det er i sagens natur kun forkert lygteføring som jeg ser det.

> Det bliver den værste gang modlysblænderi i mands minde.

Nej da! Hvordan er du kommet frem til den fejlagtige konklusion?

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:07

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej da! Hvordan er du kommet frem til den fejlagtige konklusion?

90% af de ombyggede har ikke niveauregulering, da det vil blive foretaget af
unge mennesker samt "det viste jeg sandelig ikke super dygtige ældre
bilister" som efterfølgende ikke har råd til nye vinduesviskere..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:14

> 90% af de ombyggede har ikke niveauregulering,

Det har min, men ikke automatisk. Det sidder i tomlen.

> da det vil blive
> foretaget af unge mennesker

Stadig ung af sind.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:17

KLIP

> Det har min, men ikke automatisk. Det sidder i tomlen.

Det tror du så er nok niveauregulering?

PS: Vi er mange med manuel indstilling af lygtehøjden, men vi er stadig en
del som kan kende forskel på automatisk og manuel og som med automatisk
niveauregulering ved at det er tophøjden der reguleres, men stadig vil have
mulighed for manuelt at knalde lyset i jorden..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:25

> Det tror du så er nok niveauregulering?

Nej.

Det _ved_ jeg det ikke er.

> [...]
> automatisk niveauregulering ved at det er tophøjden der reguleres, men
> stadig vil have mulighed for manuelt at knalde lyset i jorden..

Ja intet nyt og hemmeligt i det

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:29

KLIP

> Nej.
>
> Det _ved_ jeg det ikke er.

O.k.

Jeg kan så betro dig, hvis montering af E11 i E4 er fuldt lovligt med
lygtevaskere og niveauregulering, skal jeg have monteret ikke over 6000K´s
Xenonpærer i kort-, langt- og tågelygterne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 00:42

BJ wrote:
> Jeg kan så betro dig, hvis montering af E11 i E4 er fuldt lovligt med
> lygtevaskere og niveauregulering, skal jeg have monteret ikke over
> 6000K´s Xenonpærer i kort-, langt- og tågelygterne..

Jeg vil tage det til mig, og undersøge det nærmere!

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:48

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil tage det til mig, og undersøge det nærmere!

Af hjertet tak og skulle det være lovligt at montere E11 i E4, er jeg kunde
til 3 sæt H7 Xenon ikke over 6000 Kelvin.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 06-12-05 00:29

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:29

> O.k.

Men.. lad mig lige forklare mig.. det er nok for mig, men ikke for lovens
:)

Og så er den ged vist barberet.. stakkels ged.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men.. lad mig lige forklare mig.. det er nok for mig, men ikke for lovens
> :)

Det må dine medtrafikanter så leve med....

> Og så er den ged vist barberet.. stakkels ged.

Ork nej, når tågelygter kan dukke op og kreere alenlange tråde cirka én gang
i kvartalet, så bare vendt omkring Xenon..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:35

> Det må dine medtrafikanter så leve med....

De overlever uden mén.

> Ork nej, når tågelygter kan dukke op og kreere alenlange tråde cirka
> én gang i kvartalet, så bare vendt omkring Xenon..

LOL .. det bliver bare uden mig.

Der er "min" lejr hvor vi er ligeglade med lovens blåstempling bare det
virker som det skal, lyser som det skal og ikke blænder. (i forbindelse med
lys)

Og så er der den anden lejr hvor alt skal blåstemples af lovens lange arm
før det kan bruges.

Gæt hvilken jeg er i.. og ja kald mig bare rebelsk.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:36

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> før det kan bruges.
>
> Gæt hvilken jeg er i.. og ja kald mig bare rebelsk.

Nope, typisk dansk..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:40

> Nope, typisk dansk..;)

Jeg ved ikke om det er typisk dansk, men så længe jeg ikke generer folk så
behøver jeg ikke loven til at fortælle mig om det er rigtigt eller forkert.

Derfor kører jeg heller ikke altid kun 130 på motorvejen.. jeg har ingen
skrubler med 180, men opdager EB.dk mig, så er jeg fartpsykopat og det der
er værre. Men sjovt nok den dag det er lovligt med 180 så er jeg ikke
fartpsykopat længere...

Se DET er typisk dansk. Folks holdninger og meninger flytter sig sammen med
loven - folk tænker ikke selvstændigt.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:45

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved ikke om det er typisk dansk, men så længe jeg ikke generer folk så
> behøver jeg ikke loven til at fortælle mig om det er rigtigt eller
> forkert.

Det kan da ikke blive mere dansk.

> [...]
> skrubler med 180, men opdager EB.dk mig, så er jeg fartpsykopat og det der
> er værre. Men sjovt nok den dag det er lovligt med 180 så er jeg ikke

Hvad jeg gør, det rager ikke andre, men de andre skal fandengalme køre
ordentligt, så jeg kan komme til.

> Se DET er typisk dansk. Folks holdninger og meninger flytter sig sammen
> med
> loven - folk tænker ikke selvstændigt.

Folk tænker så men kun på sig selv og hvad de kan nakke/kue andre med (måske
derfor Dolph er så populær i dagens DK)..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 00:47

> Det kan da ikke blive mere dansk.

OK.

> Hvad jeg gør, det rager ikke andre, men de andre skal fandengalme køre
> ordentligt, så jeg kan komme til.

Det var ikke det jeg skrev :) og ej heller mente.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:50

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var ikke det jeg skrev :) og ej heller mente.

Njøøø...men mestendels sådan virkeligheden er..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 19:06

> [...]
>
> Ork nej, når tågelygter kan dukke op og kreere alenlange tråde cirka én
> gang i kvartalet, så bare vendt omkring Xenon..

Tågelys og fjernlys er ikke noget problem...."folk skal bare lade værre med
at stirre ind i lyset"

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:25

KLIP

> Tågelys og fjernlys er ikke noget problem...."folk skal bare lade værre
> med at stirre ind i lyset"

Det er da så sandelig en mulighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 06-12-05 22:46

Tom wrote:

> Tågelys og fjernlys er ikke noget problem...."folk skal bare lade
> værre med at stirre ind i lyset"

Kan jeg spore lidt ironi i dit indlæg ?

Hvis folk kan føle sig blændet af tågelygter ved højlys dag, må de
da kigge ind i dem.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 22:54

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Kan jeg spore lidt ironi i dit indlæg ?

Ja, det var argumenterne hver gang nogen brokkede sig over fjernlys på
motorvej og lign

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 19:04

> [...]
> af unge mennesker samt "det viste jeg sandelig ikke super dygtige ældre
> bilister" som efterfølgende ikke har råd til nye vinduesviskere..

90% af bilerne med halogen har heller ikke niveauregulering

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:27

KLIP

> 90% af bilerne med halogen har heller ikke niveauregulering

Nope, men de blænder så heller ikke med samme enorme antal candela..(som
intet har med Kelvin at gøre).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 22:34

> Det er sku da lige før.
>
> Jeg vil oprigtig håbe, man gør noget ved sagen fra politiets side.
>
> Det bliver den værste gang modlysblænderi i mands minde.

Tjah Bjørn, nu har jeg som du ved, kørt med det i et lille halvt år. Jeg har
endnu til gode at opleve at modkørende gi'r mig det lange lys, fordi de
mener jeg blænder. På den anden side, så er mine lygter så også korrekt
justeret.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:39

KLIP

> [...]
> de mener jeg blænder. På den anden side, så er mine lygter så også korrekt

Det er principielt rystende lige gyldigt Henrik.

Du kører rundt med et stykke ulovligt monteret lyshav.

Dine lygter er på intet tidspunkt korrekt justeret, da potten ikke har
automatisk niveauregulering.

Stiller du dem for langt ned, er de heller ikke korrekt indstillet.......

Giv mig et bevis for, uoriginale xenon-kits ifbm. med lystevaskere på
hovedlygterne samt automatisk niveauregulering er lovligt/kan godkendes og
du skal se løjer og langkål på Völlen.

6 x 35W xenon sidder i omgående med et så lavt Kelvintal som muligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 06-12-05 22:48

BJ wrote:

> [...]
> godkendes og du skal se løjer og langkål på Völlen.
>
> 6 x 35W xenon sidder i omgående med et så lavt Kelvintal som muligt.

Så hvis det var lovligt, forsvinder det problem du har med at de
modkørende blænder dig - eller har jeg misforstået ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 22:51

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43960703$0$15795$14726298
@news.sunsite.dk:

> Så hvis det var lovligt, forsvinder det problem du har med at de
> modkørende blænder dig - eller har jeg misforstået ?

Jeg tror ikke du har misforstået det.... Det er igen det med at det
psykopatisk at køre 150 på motorvejen fordi det er ulovligt.. men er det
lovligt i morgen så smiler alle af dig.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 22:55

> Det er principielt rystende lige gyldigt Henrik.
>
> Du kører rundt med et stykke ulovligt monteret lyshav.

Jep.

> Dine lygter er på intet tidspunkt korrekt justeret, da potten ikke har
> automatisk niveauregulering.

Det kan den få.

> Giv mig et bevis for, uoriginale xenon-kits ifbm. med lystevaskere på
> hovedlygterne samt automatisk niveauregulering er lovligt/kan godkendes og
> du skal se løjer og langkål på Völlen.

Findes ikke.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 22:36

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Mon han kan overbevises om, at det er standard på en SAAB 9000 ?

Du fortæller bare at det er Osram "Coolblue" pærer du har i.

Og ellers at bilen er forsynet med automatisk niveauregulering, samt
lygtevaskere. Og lygterne er jo som det ses på glasset "E-godkendte".

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 22:37

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Du fortæller bare at det er Osram "Coolblue" pærer du har i.

Eller også beder jeg ham hoppe i havnen hvis jeg alligevel står til en
bøde...

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:42

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eller også beder jeg ham hoppe i havnen hvis jeg alligevel står til en
> bøde...

Husk lige at spare op til et omsyn også..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 22:44

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:439605bf$0$2083
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Husk lige at spare op til et omsyn også..

De tager vel dankort

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:45

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> De tager vel dankort

Det vil jeg sku da håbe, med tanke om på torsdag.

Jeg må ikke gå med så mange kontanter på mig for min moooaaarrr...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 22:55

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller også beder jeg ham hoppe i havnen hvis jeg alligevel står til en
> bøde...

That'll work.

Og så tager det jo kun 5 min. at sætte de originale H1'ere i igen, inden
synet. ))

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 23:45

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil mene man skal have et godkendt eftermonteringskit = Originalt
> for at det kan være lovligt.

O.k.

> Konsekvensen er at du risikerer at blive kaldt til syn, plus 500 i bøde.

Hmm ... hvad med kørselsforbud og krav om hjemtransport via
Falck/Redningstjenesten/trailer fra det sted man bliver standset..?

> Der er meget stor forskel på hvor gode lygterne reelt er til
> eftermontering
> af Xenon. Jeg ville aldrig selv have det i en H4 lampe, men de fleste nye
> klarglaslygter er glimrende til eftermontering.

Jeg har klarglas originalt, trods det faktum gør Volvo meget ud af at
fortælle om den specielle xenon-reflektor.

Jeg kan ikke tro et klart glas og en H4-godkendt refletor giver et korrekt
og "ufarligt" lys for modkørende...?

> P.S. Det tager ikke mange minutter at skifte og jo dyrere ens bil er, des
> mindre risiko er der for at politimanden tror det er eftermonteret

Jeg vil nu have undersøgt, hvad selve lygtehusene til E11 koster til min
potte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 00:48

BJ wrote:
> Hmm ... hvad med kørselsforbud og krav om hjemtransport via
> Falck/Redningstjenesten/trailer fra det sted man bliver standset..?

Eller 2 originale pærer i reserve, liggende i bilen hvis betjenten
skulle
være så vild. Men det har jeg nu ikke hørt om endnu.

> Jeg har klarglas originalt, trods det faktum gør Volvo meget ud af at
> fortælle om den specielle xenon-reflektor.

Her kan du se en Punto Sporting Mk2 med eftermonteret xenon
i klarglaslygter: http://www.autohenter.dk/xenon/ (8000K)

> Jeg kan ikke tro et klart glas og en H4-godkendt refletor giver et
> korrekt og "ufarligt" lys for modkørende...?

H4 ER ikke optimale til xenon, men nogen lygter klarer det fint,
andre er katastrofale

> Jeg vil nu have undersøgt, hvad selve lygtehusene til E11 koster til
> min potte.

Forstår jeg nu godt.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 01:05

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her kan du se en Punto Sporting Mk2 med eftermonteret xenon
> i klarglaslygter: http://www.autohenter.dk/xenon/ (8000K)

Jeg kender nu godt Xenon som kørelys og det er ufattelig godt.

Desværre kostede det i hine tider 35.000 kr. for Bi-xenon ab fabrik til min
potte.

Det er nu faldet til en bagatel af 15.000 kr...

Jeg kan blot ikke acceptere tanken om at gøre noget halvt.

Men sådan er vi jo så forskellige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 19:11

> [...]
> være så vild. Men det har jeg nu ikke hørt om endnu.

> Her kan du se en Punto Sporting Mk2 med eftermonteret xenon

og her forskellen på H7 og HID
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg?

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 23:22

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in news:4394b3c6$0$67256$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Du fortryder ikke 6000K

Det lyder godt.

En jeg kender har lige fået 12 (14?) Kelvin Xenon. Han er helt vild som om
at det er det eneste der dur'.

Hvordan er 14K i forhold til 6K ? Sættet er ikke monteret så jeg kan ikke
selv se forskellen. Tabellen fra Toms link går ikke så højt op.

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 23:47

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> En jeg kender har lige fået 12 (14?) Kelvin Xenon. Han er helt vild som om
> at det er det eneste der dur'.

Gå efter de mest farvede (højeste Kelvintal).

De er rigtig nemme at genkende for politiet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 00:45

Martin Johansen [6000] wrote:
> En jeg kender har lige fået 12 (14?) Kelvin Xenon. Han er helt vild
> som om at det er det eneste der dur'.

Det er mere show end go = Ikke noget for mig.

> Hvordan er 14K i forhold til 6K ? Sættet er ikke monteret så jeg kan
> ikke selv se forskellen. Tabellen fra Toms link går ikke så højt op.

De er nærmest lilla og giver ikke et nær så godt lys som 6K

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 00:56

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De er nærmest lilla og giver ikke et nær så godt lys som 6K

Vi napper den lige på svensk fra nogen som ved noget om lyskilder....:

http://www.osram.se/produkter/Fordonsbelysning/faqxenon.aspx

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 01:03

BJ wrote:

> Vi napper den lige på svensk fra nogen som ved noget om
> lyskilder....:

Der står det samme som jeg skrev

> http://www.osram.se/produkter/Fordonsbelysning/faqxenon.aspx

Der finder man blandt andet link til disse to dokumenter som vist er
relevante for denne debat:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r098r1e.pdf
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r099r1e.pdf

Jeg er af den gamle købmandsskole, jeg gider ikke putte folk blår
i øjnene for at sælge til dem, vil hellere være ærlig og fortælle det
som det er. Det mister man lidt kunder ved ind i mellem, men
generelt vinder man flere i længden.

Ud fra en hurtig skimming af ovenstående dokumenter er det
IKKE lovligt at eftermontere xenon med mindre der er tale om
godkendte dele.

Men lad os se hvad den tekniske afdeling ved syns"myndighederne"
siger til det.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 01:17

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ud fra en hurtig skimming af ovenstående dokumenter er det
> IKKE lovligt at eftermontere xenon med mindre der er tale om
> godkendte dele.

Det har jeg henvist til tidligere i tråden, men først nu bliver det faktisk
læst....

> Men lad os se hvad den tekniske afdeling ved syns"myndighederne"
> siger til det.

Det ser jeg også frem til.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 01:18

BJ wrote:
> Det har jeg henvist til tidligere i tråden, men først nu bliver det
> faktisk læst....

Hey hov, jeg har ikke på noget tidspunkt sagt det var lovligt!

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 01:27

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hey hov, jeg har ikke på noget tidspunkt sagt det var lovligt!

Nej, men bestemt heller ikke det modsatte!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 18:00

BJ wrote:
> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nej, men bestemt heller ikke det modsatte!!

Det er muligt du ikke mener jeg har det, men det gør jeg nu
gerne: Det er ulovligt at eftermontere uoriginalt Xenon/HID
uden lygtevaskere og automatisk niveauregulering.

Jeg siger det gerne igen: Jeg forsøger IKKE at skjule ovenstående
faktum. Det ville da være både dumt og trælst, både for mig og en
eventuel kunde...

Jeg lever af - tilfredse - kunder og tror 100% på godt gammeldags
købmandskab.!

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 18:07

> [...]

> Jeg siger det gerne igen: Jeg forsøger IKKE at skjule ovenstående
> faktum. Det ville da være både dumt og trælst, både for mig og en

Enig.

> Jeg lever af - tilfredse - kunder og tror 100% på godt gammeldags
> købmandskab.!

Fint, fint.

PS: Har du ellers hørt noget fra øvrigheden?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 06-12-05 20:11

BJ wrote:
> PS: Har du ellers hørt noget fra øvrigheden?

Nopes, er lidt rigeligt arbejdsramt i de her dage, men så snart jeg
har tid følger jeg op på det. (I morgen regner jeg med )

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 22:28

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nopes, er lidt rigeligt arbejdsramt i de her dage, men så snart jeg
> har tid følger jeg op på det. (I morgen regner jeg med )

Á venter spændt (ellers må jeg huske at spørge på torsdag ... potten skal
til syn).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 22:44

> Det er muligt du ikke mener jeg har det, men det gør jeg nu
> gerne: Det er ulovligt at eftermontere uoriginalt Xenon/HID
> uden lygtevaskere og automatisk niveauregulering.

Du glemmer én meget væsentlig ting: Det er ulovligt at montere uden
godkendelse i form af en typegodkendelse!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 01:09

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in news:4394d185$0$67257$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Det er mere show end go = Ikke noget for mig.

Heller ikke mig så. Set ud fra det du skriver nedenunder.

> De er nærmest lilla og giver ikke et nær så godt lys som 6K

Fedt. Han siger nemlig at det giver et knaldgodt lys pga. de mange K (med
slet henblik på lavere K = mindre lys.)

Gad vide om han lige skal til samtale engang

Det lyder som om 6K er sagen, evt. 5K.

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 01:13

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fedt. Han siger nemlig at det giver et knaldgodt lys pga. de mange K (med
> slet henblik på lavere K = mindre lys.)

Han og et utal af sælgere og ikke at forglemme deres kunder, aner ikke hvad
Kelvin er.

Det er lidt som i gamle dage, da vi kunne købe benzin i oktantal startende
fra 89 og sluttende med 100.

Samtlige ejere af VW 1100 "gravid rulleskøjte" skulle have det bedste, så
tank venligst oktan 100 på potten..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-05 01:15

> Han og et utal af sælgere og ikke at forglemme deres kunder, aner ikke
> hvad Kelvin er.

Jeg mistænker ham lidt for det Dog er han mekaniker (af uddannelse),
det er jeg ikke (af uddannelse), så jeg skal ikke ud i de større
diskutioner uden facts at støtte mig til.

Hehe

Fra : BJ

Dato : 06-12-05 01:18

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mistænker ham lidt for det Dog er han mekaniker (af uddannelse),
> det er jeg ikke (af uddannelse), så jeg skal ikke ud i de større
> diskutioner uden facts at støtte mig til.

Det er de facto bevis på, han intet/nada/zip/zero/nul ved om lyskilder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 04-12-05 09:36

"Janus" <xxx> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> nogen der kender de xenon kits de sælger? er de noget værd??
>
> vh Janus

Jeps - de er en bøde, indkaldelse til syn og en masse sure, blændede
medtraffikanter værd!

Hold fingrene fra disse tåbelige og ulovlige installationer - ønsker du
Xenon - så køb en bil med Xenon - eller få en lovlig installation (med
lygtevaskere og _automatisk_niveauregulering_)!

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 04-12-05 14:52

> Hold fingrene fra disse tåbelige og ulovlige installationer - ønsker du
> Xenon - så køb en bil med Xenon - eller få en lovlig installation (med
> lygtevaskere og _automatisk_niveauregulering_)!

Jeg kunne fandme ikke være mere enig !

Styr jeres Brian-gener, og tænk lidt på trafiksikkerheden generelt.
Forleden blev jeg blændet af en vogn der må have haft dette installeret.
Jeg var nød til at holde ind til siden, og vente til jeg kunne se igen !!!

Mvh
Mikkel

Fra : John Sahl

Dato : 04-12-05 15:29

Mikkel Vitus wrote:
> [...]
> Forleden blev jeg blændet af en vogn der må have haft dette
> installeret. Jeg var nød til at holde ind til siden, og vente til jeg

Må have haft det installeret? Du er ikke i tvivl hvis du ser en bil
med Xenon.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 15:39

> Må have haft det installeret? Du er ikke i tvivl hvis du ser en bil
> med Xenon.

Ja jeg synes godt nok at mange Mercedes' har det installeret

--
Tom

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 04-12-05 16:16

> Må have haft det installeret? Du er ikke i tvivl hvis du ser en bil
> med Xenon.

Jeg er sådan set ikke tvivl om at det var xenon.... Jeg skriver må have
været fordi jeg nægter
at tro på at der var nivau regulering, og jeg dermed er 99,9 % sikker på at
det er noget
eftermonteret Brian gejl......

Mvh
Mikkel

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-05 11:16

"Mikkel Vitus" <dur@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne fandme ikke være mere enig !
>
> Styr jeres Brian-gener, og tænk lidt på trafiksikkerheden generelt.

Det er jo netop det vi gør - da vi får et bedre lys = ser bedre.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 11:40

KLIP

> Det er jo netop det vi gør - da vi får et bedre lys = ser bedre.

Ha, moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 18:38

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hold fingrene fra disse tåbelige og ulovlige installationer - ønsker du
> Xenon - så køb en bil med Xenon - eller få en lovlig installation (med
> lygtevaskere og _automatisk_niveauregulering_)!

Taget i betragtning hvor mange der hader fuldt lovlige tågefor- og
baglygter, kan man ikke lade være med både at smile (bredt) og ryste
(kraftigt) på hovedet, når man læser om fortræffelighederne ved (ulovligt)
monterede Xenonlygter.

Men sådan er der jo så meget (vi kan kommer efter hinanden med)..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 19:09

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Taget i betragtning hvor mange der hader fuldt lovlige tågefor- og
>baglygter,

Hvis du nu havde skrevet "den forkerte brug af" - havde det været
fortrinligt.

Jeg er nok en af dem, der bliver grundigt irriteret over at blive
blændet af *tåbelygterne*

Se - nu sker der for mit vedkommende det, at jeg, når en modkørende,
med tåbelys tændt, og er omkring de 50meter fra mig, og qua sit
lyshav, fjerner min mulighed for at se min egen vognbane, ganske
enkelt er nødt til at smække fjernblusset på, så jeg kan se om der
gemmer sig en fodgænger, eller cyklist forude

Det er lidt synd for tåbelygteindehaveren, men jeg vil sgi'sme
foretrække at kunne se hvad der er i min vognbane, uanset det koster
vedkommende en dosis 4 X mange_watt lige i fjæset

Ingen af dem gætter, at det er deres forkerte brug af lygterne der er
årsagen, men sjovt nok kan de sikkert nok regne ud at jeg føler mig
blændet, siden jeg kipper med lyset , ikke sandt ???

Pyehhhh, det var rart at få luft ;)

>.... kan man ikke lade være med både at smile (bredt) og ryste
>(kraftigt) på hovedet, når man læser om fortræffelighederne ved (ulovligt)
>monterede Xenonlygter.

Jeg ville være ret indifferent om folk har (ulovligt monteret) Xenon
lys, så længe det ikke blænder mig - de fleste man ser, har sgu' en
fint afgrænset lyskegle

>Men sådan er der jo så meget (vi kan kommer efter hinanden med)..

Osse i den grad ;)
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 19:36

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er nok en af dem, der bliver grundigt irriteret over at blive
> blændet af *tåbelygterne*

Jeg er en af de få (muligvis), der ikke føler sig generet af brug af
forreste tågelygter.

Kan det skyldes mine er korrekt monteret (originale), ikke blænder og
faktisk kun udflyder "lyshullet" mellem nærlyste og kofangeren..?

Alligevel blinker tåberne i tåget og usigtbart vejr af mig.

Jeg må til næstkommende syn (i dette år), se om synsmanden er enig i min
opfattelse af lyssætningen.

> [...]
> enkelt er nødt til at smække fjernblusset på, så jeg kan se om der
> gemmer sig en fodgænger, eller cyklist forude

Lyshav ... det lyder edermalme voldsomt du.

> Det er lidt synd for tåbelygteindehaveren, men jeg vil sgi'sme
> foretrække at kunne se hvad der er i min vognbane, uanset det koster
> vedkommende en dosis 4 X mange_watt lige i fjæset

Tjaee.. jeg kan ikke genkende *din* oplevelse og vi tilbringer vist lige
meget tid på landevejene både i dagslys og totalt mørke.

Jeg måske med lidt højere hastigheder end du..;)

> [...]
> årsagen, men sjovt nok kan de sikkert nok regne ud at jeg føler mig
> blændet, siden jeg kipper med lyset , ikke sandt ???

Be my guset..

> Jeg ville være ret indifferent om folk har (ulovligt monteret) Xenon
> lys, så længe det ikke blænder mig - de fleste man ser, har sgu' en
> fint afgrænset lyskegle

Har de det, jeg kan ikke være enig med dig.

> Osse i den grad ;)

Jøp..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 19:43

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Lyshav ... det lyder edermalme voldsomt du.

Mjoehhhh - når "vi" mødes på en mørk, og måske regn/sjap våd landevej,
så virker det som et lyshav på mig, jeg kan ikke se en skid

De, der kører med de almindelige lygter tændt, generer mig også lidt,
men slet ikke på samme måde

>Tjaee.. jeg kan ikke genkende *din* oplevelse og vi tilbringer vist lige
>meget tid på landevejene både i dagslys og totalt mørke.

Måske måske ;) Jeg har typisk 2 timers kørsel hver eneste dag, i
bulderravende mørke

>Jeg måske med lidt højere hastigheder end du..;)

Tjaehhhh...... det ved jeg ikke nok om ;)

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 19:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mjoehhhh - når "vi" mødes på en mørk, og måske regn/sjap våd landevej,
> så virker det som et lyshav på mig, jeg kan ikke se en skid

Jeg er endnu ikke nået alderen, hvor natteblidhed sætter ind...

> De, der kører med de almindelige lygter tændt, generer mig også lidt,
> men slet ikke på samme måde

Du bør måske slet ikke køre bil efter mørkets frembrud..?..

> Måske måske ;) Jeg har typisk 2 timers kørsel hver eneste dag, i
> bulderravende mørke

Sidste jeg kørte i buldrende mørke, var godt 800 km hjem fra Amsterdam nord
om Groningen.

Det var i onsdags i denne uge.

Jeg er da også lige kommet hjem fra Odense for en lille time siden.

Det var også mørkrt udenfor da..

> Tjaehhhh...... det ved jeg ikke nok om ;)

Det tror jeg på..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 19:53

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Du bør måske slet ikke køre bil efter mørkets frembrud..?..

Jeg skal ihvertfald ha' køregluggerne spændt på da ;)

(uden dem, bliver jeg der hvor jeg er)

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 19:55

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg skal ihvertfald ha' køregluggerne spændt på da ;)
>
> (uden dem, bliver jeg der hvor jeg er)

Har altid et sæt ekstra liggende i pottens handskerum.

Jeg gider ikke bliver, hvor jeg er..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-05 19:50

BJ wrote:
> [...]
>
> Kan det skyldes mine er korrekt monteret (originale), ikke blænder og
> faktisk kun udflyder "lyshullet" mellem nærlyste og kofangeren..?

Du føler dig ikke genereret af tågelygter fordi dine egne er korrekt
indstillet??? Hvordan har dit lys indvirken på andres lyssætning?

> Alligevel blinker tåberne i tåget og usigtbart vejr af mig.
>
> Jeg må til næstkommende syn (i dette år), se om synsmanden er enig i min
> opfattelse af lyssætningen.

Det kommer an på hvordan du bruger dem... hvis du _kun_ bruger dem i
tåget eller trælst vejr så fair nok. Dem der pisser mig (og mange andre
af) er dem der bruger dem sammen med deres alm. lys til dagligt.
Specielt i denne tid hvor vejene som regel er våde, der hjælper det ikke
på synet at en given klaphat har hele lyshavet tændt for 'at se sej ud'.
Det rimelig skarpe lys fra tåbelygterne rammer vejen og blænder
rimelig godt. Sammenholdt med at mange har uduelig lygtejustering, så
hjælper det ikke på nattesynet.

> Lyshav ... det lyder edermalme voldsomt du.

Nogle gange er det et sandt lyshav. Faktisk er det ofte at tåbelygterne
lyser ligeud eller endda lidt opad. Møghamrende trælst som modkørende.

Og skal vi lige tage lidt regelrytteri nu vi er igang:

Reglerne for brug af tågelygter er ifg. Rigspolitiet sådan:

* Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under
kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne
lygter (færdselslovens § 33, stk. 5).
* TågeFORlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i
stedet for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk
nærlys).
* Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under
normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke
sammen med nærlys eller særligt kørelys).
*

(snippet fra http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=72182)

Her omkring Århus må jeg sige der er mange der ikke fatter disse 3 punkter.

Thomas - der ikke har tåbeforlygter monteret

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 19:54

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du føler dig ikke genereret af tågelygter fordi dine egne er korrekt
> indstillet??? Hvordan har dit lys indvirken på andres lyssætning?

Sorry, speciel for you: Jeg føler mig heller ikke generet af *andres* brug
af tågeforlys (forudsat det er korrekt justeret som bl.a. mange lastvogne
har).

> [...]
> skarpe lys fra tåbelygterne rammer vejen og blænder rimelig godt.
> Sammenholdt med at mange har uduelig lygtejustering, så hjælper det ikke

Det samme kan i allehøjeste grad siges om (ulovligt) og ikke automatisk
styret Xenonlys.

Vent bare, you ain´t seen nothing yet.....

> [...]
> * Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale
> vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med

Nåee ja, så blænder de jo heller ikke.........

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-05 20:02

BJ wrote:

> Det samme kan i allehøjeste grad siges om (ulovligt) og ikke automatisk
> styret Xenonlys.
>
> Vent bare, you ain´t seen nothing yet.....

Helt 100% enig... dem møder jeg også af og til, fuck de er trælse, burde
faktisk have lov til at stå og kigge lige ind i solen en solrig
sommerdag i mindst 1 time. Generelt vil jeg sige alle hundehoveder som
ikke kan finde ud af at få justeret deres forlygter men specielt dem der
montere ulovligt lygter/pærer. Tsvansen ultrabright100WXenonBluewannabe
møgpærer burde simpelthen stoppes langt ned i halsen på den 'Brian' der
har monteret dem.

Har adskillige gange været udsat for at en klaphat skulle ligge helt
oppe i røven af mig på motorvejen med sådan noget pis fejljusteret. Der
var helt blåt med fin skygge af begge forsæder i forruden. Ville næsten
ønske at mine sidespejle kunne fås med nat-blænding ligesom bakspejlet :-|

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 20:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> helt blåt med fin skygge af begge forsæder i forruden. Ville næsten ønske
> at mine sidespejle kunne fås med nat-blænding ligesom bakspejlet :-|

Mon ikke en del af de ca. 9 til 10 milliarder kr., der givetvis skal bruges
til julegaver i år går til Xenonsæt til fatter...?...Á tror det ... så der
bliver travlt i indkørslerne i mellemdagene op til nytår..

Jeg afventer lige om ikke der på et tidspunkt vil falde et sæt originale
bi-Xenon ned i "turbanen", når prisen på lygterne når en acceptabel pris og
ikke koster 35.000 kr.

Jeg skal vel også have nye bagstøddæmpere i om relativ kort tid, så kan jeg
passende give 1.000 kr. og få monteret de originale automatisk
niveauregulerende..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 04-12-05 19:58

Thomas Rasmussen wrote:

> Thomas - der ikke har tåbeforlygter monteret

_Ingen_ har tåbeforlygter monteret...

Utroligt at folk kan have så ondt i r*ven over to lamper.
om de bruges lovligt eller ej, gør ingen forskel. På dét punkt, er
ufattelig mange mennesker faktaresistente... også i dette forum.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-05 20:04

Brian wrote:

> _Ingen_ har tåbeforlygter monteret...

Nåh?!

> [...]
> om de bruges lovligt eller ej, gør ingen forskel. På dét punkt, er
> ufattelig mange mennesker faktaresistente... også i dette forum.

Thomas - der hverken har tåbe- eller tåge-forlygter monteret.

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 20:09

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Thomas - der hverken har tåbe- eller tåge-forlygter monteret.

Kun en tåbe frygter ej mørket..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 20:53

"Brian" <ellers@tak.du> skrev :

>_Ingen_ har tåbeforlygter monteret...

Skal vi ikke lige skubbe til pickuppen ?

>Utroligt at folk kan have så ondt i r*ven over to lamper.
>om de bruges lovligt eller ej, gør ingen forskel. På dét punkt, er
>ufattelig mange mennesker faktaresistente... også i dette forum.

Du er vist også hørende til i den fakta-resistente gruppe, når du
(efter hvad du skriver) ikke kan fange at de lamper kan genere andre
trafikanter ;(

Fra : Brian

Dato : 04-12-05 21:01

jan@stevns.net wrote:

> Du er vist også hørende til i den fakta-resistente gruppe, når du
> (efter hvad du skriver) ikke kan fange at de lamper kan genere andre
> trafikanter ;(

Jeg forstår udmærket at de kan genere andre.
Men hvis de generer dig når de bruges lovligt, vil jeg mener at
problemet (no offence) ligger hos dig.

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 21:25

"Brian" <ellers@tak.du> skrev :

>Jeg forstår udmærket at de kan genere andre.
>Men hvis de generer dig når de bruges lovligt, vil jeg mener at
>problemet (no offence) ligger hos dig.

Det er jo lige der problemet opstår : 1 er at de bruges ikke lovligt,
når de er til gene for andre, noget andet er, at folk flest ikke ved
hvornår de må bruge dem, men bare tænder dem, fordi det ser sejt ud.

(Jeg kunne jo i teorien bruge samme lamme argument om mit fjernlys,
med nøjagtig samme gyldighed)

Det skal sgu' regne ægte skomagerdrenge (altså meget stærk nedbør) før
de kan gavne nogen - og disse nogen kan så alligevel ikke se en pind
ud af ruden alligevel, fordi viskerne ikke kan fjerne vandet hurtigt
nok.

Kører man i tåge, kan de være fine nok, men dælme ikke sammen med det
almindelige nærlys

Fra : Brian

Dato : 04-12-05 21:36

jan@stevns.net wrote:

> Det er jo lige der problemet opstår : 1 er at de bruges ikke lovligt,
> når de er til gene for andre, noget andet er, at folk flest ikke ved
> hvornår de må bruge dem, men bare tænder dem, fordi det ser sejt ud.

Nej, her i gruppen behøves de ikke være brugt ulovligt, for at folk
føler det som en personlig hetz mod deres person.

Hvis de benyttes lovligt som kørelys sammen med positionslyset, kan de
sgutte genere - kun hvis man _vil_ lade sig genere af dem.

At nogen synes det ser sejt ud at bruge dem som _lovligt_ kørelys,
rager sådan set ikke andre.

Det hele er endt op i at _alt_ nu hedder _tåbe_lygter, og dem der
bruger dem skal nærmest kastreres. Der skelnes ikke imellem, om de
bruges lovligt eller ulovligt.

> [...]
> de kan gavne nogen - og disse nogen kan så alligevel ikke se en pind
> ud af ruden alligevel, fordi viskerne ikke kan fjerne vandet hurtigt

Jeg har kun haft brug for dem én gang hvor der var en god tåge.
Jeg kan ikke se hvad de skal gavne i regnvejr ?

> Kører man i tåge, kan de være fine nok, men dælme ikke sammen med det
> almindelige nærlys

Nej, det er rigtigt. Sammen med nærlys, er de ubruelige i tåge.

/Brian - der kører med ganske normalt kørelys for tiden

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 21:50

"Brian" <ellers@tak.du> skrev :

>At nogen synes det ser sejt ud at bruge dem som _lovligt_ kørelys,
>rager sådan set ikke andre.

Når du snakker om "kørelys", går jeg ud fra du er klar over hvilke
tider på døgnet, man må benytte kørelys ;)

Problemet er blot at de fleste enten lever ud fra devisen det ser sejt
ud, eller ikke kan finde kontakten til lamperne, eller ganske enkelt
skider højt og flot på om deres lygteføring generer andre.

Og Jo - det rager skam dem, de generer , i aller højeste grad

Der er vel også en god årsag til at polisen af og til tager fat i
krebsen på dem, de agerer sjældent uden grund

>Det hele er endt op i at _alt_ nu hedder _tåbe_lygter.....
snip!

Fra min side af, bruges udtrykket kun om "den forkerte brug"

>/Brian - der kører med ganske normalt kørelys for tiden

;)

Fra : Brian

Dato : 04-12-05 21:56

jan@stevns.net wrote:

> Når du snakker om "kørelys", går jeg ud fra du er klar over hvilke
> tider på døgnet, man må benytte kørelys ;)

Jeps, og jeg gør alt hvad jeg kan for at understrege, at jeg kun
forsvare lovlig brug af tågelygterne.

> Problemet er blot at de fleste enten lever ud fra devisen det ser sejt
> ud, eller ikke kan finde kontakten til lamperne, eller ganske enkelt
> skider højt og flot på om deres lygteføring generer andre.

Og så er der dem der rent faktisk godt kan bruge det lovligt...

> Og Jo - det rager skam dem, de generer , i aller højeste grad

Ja, men igen - jeg har hele tiden pointeret at jeg mener _lovlig_ brug
af dem. Sålænge det er lovligt, kan det ikke genere.

> Der er vel også en god årsag til at polisen af og til tager fat i
> krebsen på dem, de agerer sjældent uden grund

Ja, når de bruges ulovligt.

> Fra min side af, bruges udtrykket kun om "den forkerte brug"

Fint, lær gerne det fra dig

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-12-05 09:05

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:439357d6$0$15791$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeps, og jeg gør alt hvad jeg kan for at understrege, at jeg kun
> forsvare lovlig brug af tågelygterne.

Dem der generere mest er dem som bruger tåbelyset om aftenen sammen med
nærlyset... det er og bliver tåbelys og er og bliver ulovligt. Du må
_kun_ bruge tågelyset som kørelys i dagtiden og så skal dit nærlys være
slukket, men det ved du selvfølgelig fordi du kun bruger dem lovligt.

> Og så er der dem der rent faktisk godt kan bruge det lovligt...

Desværre er det måske een ud af 100 bilister der kan finde ud af det.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 21:51

> [...]
>
> Hvis de benyttes lovligt som kørelys sammen med positionslyset, kan de
> sgutte genere - kun hvis man _vil_ lade sig genere af dem.

Jeg bruger ofte min tåbebaglygter om aftenen, når der kommer en bil med
tåbeforlys tændt som ligger sig bagved. Meget sjovt at se som de
reagerer....nogle bliver vildt provokeret og blinker tilbage med
fjernlyset.....men jeg slukker ikke før de slukker deres eller overhaler

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 21:37

> [...]
> de kan gavne nogen - og disse nogen kan så alligevel ikke se en pind
> ud af ruden alligevel, fordi viskerne ikke kan fjerne vandet hurtigt

Rain-X?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 21:51

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Rain-X?

kræver vel en hvis mængde luftcirkulation for at virke ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 21:55

> kræver vel en hvis mængde luftcirkulation for at virke ?

Ja ved morfar-kørsel gavner det selvfølgelig ikke

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 04-12-05 21:54

jan@stevns.net wrote:

> kræver vel en hvis mængde luftcirkulation for at virke ?

Jeg vil da mene, at selv om du kører Ford, så er 80km/t muligt

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 22:16

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev :

>Jeg vil da mene, at selv om du kører Ford, så er 80km/t muligt

joda - men hvis det regner skomagerdrenge, så ryger farten betydeligt
ned

Fra : Klaus G.

Dato : 03-12-05 20:24

> Kan det skyldes mine er korrekt monteret (originale), ikke blænder og
> faktisk kun udflyder "lyshullet" mellem nærlyste og kofangeren..?

Hvis de kun er til det, at oplyse de få meter lige foran bilen, hvorfor så i
det hele taget bruge dem? De har overhovedet ingen betydning så, faktisk
lige det modsatte. Folk har tendens til at kigge lige ned foran bilen, i
stedet for fremad, netop fordi det er oplyst lige ude foran...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 20:48

> [...]
> lige det modsatte. Folk har tendens til at kigge lige ned foran bilen, i
> stedet for fremad, netop fordi det er oplyst lige ude foran...

Det er rutinen der gør at man kigger frem. De urutinerede bilister kigger
ikke så langt fremad, men det kommer med tiden. Så dem med tågelys har brug
for at få lyst vejen lige 1 sek, før de kører over pindsvinet.....vi andre
opdager pindsvinet og undviger fordi vi kigger fremad

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 04-12-05 23:31

KLIP

> [...]
> brug for at få lyst vejen lige 1 sek, før de kører over pindsvinet.....vi
> andre opdager pindsvinet og undviger fordi vi kigger fremad

Jeg har altid været uhyre imponeret over det store antal F1- og Rally-kørere
med den højeste form for køreteknisk professionalisme i denne NG..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 05-12-05 01:33

> Jeg har altid været uhyre imponeret over det store antal F1- og
> Rally-kørere med den højeste form for køreteknisk professionalisme i
> denne NG..

Sådan er der så meget :)

Jeg er ikke specielt imponeret, nærmest lidt skuffet.

Jeg har siden 1985 været på rimeligt avancerede køretekniske kurser mindst
én gang om året og jeg er heller ikke spor imponeret over dem du
"fremfører". Jeg har meget lidt forståelse for deres argumentation omkring
lygter. Deres argumenter tyder mere på, at de burde lade bilen stå og tage
offentlig transport, både i dagslys og i mørke, da ingen af dem er i stand
til at føre motordrevet køretøj på _betryggende vis_. De kan ikke læse
vejret og vigtigst, de kan ikke læse trafikken. At andre kvajer sig og
anvender forkert lygteføring, berettiger jo ikke de metoder som anvendes.
De blænder op, de blænder ned, de tænder tågebaglygter og andre sjov
tiltag, kort sagt, de tér sig nøjagtigt som dem de er efter. . . . . . Hvem
er fjolset?

Jeg kører 156 km hver dag til og fra arbejde + det jeg kører på
arbejdspladsen, hvilket løber op i mange kilometer; jeg har aldrig sgu mødt
en lygte, for- eller bag, jeg ikke kunne abstraherere fra.

Af de "båtnakker" der brokker sig over "forkert lygteføring" her i gruppen,
finder du nok ikke mere end siger og skriver én, der har "en form for høj
køreteknisk uddannelse" bag sig. De fleste er blot autodidakte og følger
deres egen "færdselslov". De er blot bilister uden erfaring og rutine, men
med en dybt indgroet tro på, at "Jeg har ret og du tager fejl" derfor. . .
.. .

Sådan er der så meget :)

Mvh
Kent

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 01:45

"Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan er der så meget :)

Med den tid jeg anvender på lande- og motorveje, ville jeg for mange år
siden havde fået dårlige nerver over at skulle hidse mig op over mine
medtrafikanters og egne fejl.

*Jeg* har endnu ikke lært at gå på vandet..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 05-12-05 08:22

BJ wrote:

> *Jeg* har endnu ikke lært at gå på vandet..;)

Det har jeg heller ikke, men en dag ved lejlighed skal jeg da gerne
lære dig at dele vandene ?

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-12-05 10:13

On Mon, 5 Dec 2005 01:44:40 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>medtrafikanters og egne fejl.
>
>*Jeg* har endnu ikke lært at gå på vandet..;)

Et indgående kendskab til bundgarnspælenes placering, kan af og til
gøre det ud for en glimragende "look a like". )

Ikke at du dermed er fri af problemer. Der er mange lystfiskere der
ikke vil have det renderi der hvor de fisker.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 10:45

KLIP

> [...]
>
> Ikke at du dermed er fri af problemer. Der er mange lystfiskere der
> ikke vil have det renderi der hvor de fisker.

I muntert syngeleje: " Alting har en ende, en regnorm den har 2, Valborg,
havets tournedos"...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-05 08:56

Tom (snabela) wrote:
> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> og her forskellen på H7 og HID
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg?

Så er det nu også en ringe H7.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 18:28

> Så er det nu også en ringe H7.

Philips +30%

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-05 09:53

Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Philips +30%

Den højre lygte er sgu ringe, +30% eller ej.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 18:44

Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Philips +30%

Den højre lygte er sgu ringe, +30% eller ej.

---
Nope, det var helt NYE paraboler og lygteglas. Billedet er dog taget i
skumringen og kameraet kan snyde lidt med den gullige farve, men det er
taget for at illustrere forskellen på hallogen og HID på samme tid. Mange
andre vælger at vise et billede før og et efter men kameraet kan let snyde
med sin auto.setting.

Modeo fra okt 96 og frem har heller ikke det problem med gullige lygter som
de første mondeo'er.
En sidste ting er at bilen står kråt for porten og derfor er afstanden ikke
den samme for begge lygter

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 18:47

En sidste ting er at bilen står skråt for porten og derfor er afstanden
ikke
den samme for begge lygter