"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4390c819$0$1758$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=323044
>
> Små tørstige heste
>
> De første internationale tests af den nye Golf 5 GT er ikke
nær
> så positive over for det nye vidunder, som fabrikken ellers lagde op til
>
>
> Af Olle Trap - 12:00 - 30. nov. 2005
>
>
> Det tyske bilmagasin auto, motor und sport er tæt på at
betegne
> modellen som en døgnflue, hvilket er usædvanligt, da tyske magasiner
normalt
> er meget patriotiske.
>
> Men GT'en er ikke så økonomisk som annonceret, og den mangler
> power.
>
> Golfen så dagens lys på Frankfurts Motorshow for et par
måneder
> siden, hvor den præsenteret som benzinmotorens vej tilbage i de hurtige
> økonomibilers rækker, der ellers er domineret af turbodieselmodeller.
>
> GT-modellen har kun en 1,4 liters motor, men med imponerende
170
> hk takket være turbo og kompressor. Tophastighed er 220 km/t. og derfor
kun
> lidt langsommere end flagskibet GTI med sine 200 hk og 240 km/t.
>
> Desuden skulle GT'en kunne klare imponerende 14,5-17 km på
> literen, hvilket sagtens skulle sammenlignes med en 2,3 liters almindelig
> karbureret benzinmotor med tilsvarende kræfter, der typisk kun kører ni
til
> 11 km/l.
>
> Kniber med tophastighed
> The Times mener syrligt, at GT'ens 170 'heste' må være meget
> små. Det går rimeligt stærkt op til 180 km/t., men tophastigheden er svær
at
> nå.
>
> Økonomien kniber også, skriver Auto Bild. I en sammenligning
med
> Opel Astra 1,9 CDTI diesel med 150 hk halter den uhjælpelig bagefter.
> Astraen kører gennemsnitlig 17,2 km/l, mens GT'en jævnfør Bild kun kører
> 13,8 km/l, og auto, motor und sport ikke når over 12,1 km/l.
>
> GT'en bliver formentlig kun hjemtaget hjem på bestilling, da
> prisen på omkring 390.000 kr. er for tæt på GTI'ens 414.000 kr.
>
> Så hellere den rigtige GTI-vare, skriver de tyske anmeldere,
der
> til gengæld ser frem til den ny Golf GT TDI diesel-model med 170 hk og
> partikelfilter, der også skulle dukke op på markedet i det nye år.
>
>
>
Resterne af den oprindelige tråd (se 01-10-05) lever endnu.
Ideen med en motor som har bedre økonomi og flere kræfter end normalt for
den volumen den nu er god, men ny er den næppe for (blandt andet) Saab har
jo gjort det længe med en turbo og Honda i godt 15 år med VTEC.
Med venlig hilsen Kim