Specialtransport.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-12-05 14:44

Jeg har lige leveret en flymotor i Oostende.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvilken type motor det var, men
den kunne lige stå inde i traileren.

Dvs. den har været ca. 3 meter høj og ca. 2.55 meter i bredden uden
kappe (motorhjelm).

Længden er jeg ikke sikker på, men ca. en halv trailerlængde, hvilket
er godt 6 meter.

Da jeg alligevel skulle afmontere alle lastestropperne, tog jeg lige
bæstet i nærmere øjesyn. Der er ikke overladt noget til
tilfældighederne, hvad angår udnyttelse af pladsen.

selv beholderne til diverse væsker er formet halvrunde, så de ikke
tager mere plads end nødvendigt.

Et par spørgsmål:

Hvad tror i sådan en fætter vejer?

Og bare for at drille:

Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
Frankfurt am Main - Greve?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-12-05 14:52

> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
> Frankfurt am Main - Greve?

3.77 km/l

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-12-05 15:18

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvad tror i sådan en fætter vejer?
>
> Og bare for at drille:
>
> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -

Jeg tror at forbruget var 0 liter på hele turen, for den var vel ikke
startet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-12-05 17:18

"> Jeg tror at forbruget var 0 liter på hele turen, for den var vel ikke
> startet

Stærkt set !! En dejlig lille sprogblomst !! Det danske sprog er så dejligt,
og kan misforståes på mange måder. Hvis man lytter (eller læser) efter
detaljerne, er det først rigtig sjovt. Jeg har haft en mappe, hvor der var
fyldt af disse sprogblomster, og en der er i tydelig erindring var en
overskrift, som udgiveren af denne mappe havde sat sin egen lille kommentar
til. den kommer så her --

Politiet stopper spritbilsme.

Udgiverens kommentar -- -- De skulle aldrig have været begyndt !

Jesper

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-12-05 17:20

> [...]
> tilfældighederne, hvad angår udnyttelse af pladsen.
>
> selv beholderne til diverse væsker er formet halvrunde, så de ikke

Omkring 9 tons

> Og bare for at drille:
>
> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
> Frankfurt am Main - Greve?

Lastbilen -- tjaaa -- 2,9 km/l

Jesper

Fra : Møller

Dato : 02-12-05 20:35

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Jeg har lige leveret en flymotor i Oostende.

Ny?

Stempel eller turbine?

Er det stadig DAFFY der må holde for?

Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-12-05 20:47

On Fri, 2 Dec 2005 20:34:51 +0100, "Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
>
>Ny?

>--

Nej, den havde været til rep. hos Volvo Flygmotor, så ny var den ikke.

>--

>Stempel eller turbine?

>--

En turbine.

>--

>Er det stadig DAFFY der må holde for?

>--

Ja, denne gang var det en næsten ny DAF med 430 hk. En herlig bil.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-12-05 21:31

> Hvad tror i sådan en fætter vejer?

4 ton..?

> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
> Frankfurt am Main - Greve?

Det ved jeg da godt - det var 724 ltr diesel..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole - yes sir..!!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-12-05 21:46

On Fri, 2 Dec 2005 21:31:19 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>4 ton..?

>--

Nix. Sådan en fætter vejer godt 7 tons.

>--

>Det ved jeg da godt - det var 724 ltr diesel..

>--

Det var s'gu da godt nok noget tæt på!!

3.55 km pr. liter - hvilket svarer til et forbrug på 732 liter.

Jeg må have kørt som et svin. *LOL*

Eller også var der modvind?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-12-05 22:11

> Det var s'gu da godt nok noget tæt på!!
> 3.55 km pr. liter - hvilket svarer til et forbrug på 732 liter.
> Jeg må have kørt som et svin. *LOL*

Ja, for normalt koster det kun 724 ltr diesel.. )

He-he..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole - yes sir..!!

Fra : Kate

Dato : 14-12-05 22:12

> hvilket svarer til et forbrug på 732 liter.

Kan godt ske det er et dumt kvindespørgsmål, men bær over med
mig.....Hvor meget diesel har i på sådan et "dyr"?

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-05 22:38

On 14 Dec 2005 21:11:57 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Kan godt ske det er et dumt kvindespørgsmål, men bær over med
>mig.....Hvor meget diesel har i på sådan et "dyr"?

>--

Det er meget forskelligt.

Der er nogen der foretrækker skabe til opbevaring af div. sager, og
mindre tanke.

I det her tilfælde var der tale om en bil bygget op til ekspresfragt.
Dvs. ingen unødige stop for tankning.

2 X 550 liter

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kate

Dato : 14-12-05 22:41

> 2 X 550 liter

Hold da op, det var ellers noget... Her sidder jeg med sølle 40 liter
på Micraen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 15-12-05 06:00

<snip>
> I det her tilfælde var der tale om en bil bygget op til ekspresfragt.
> Dvs. ingen unødige stop for tankning.
>
> 2 X 550 liter

Så kan jeg bedre forstå, der er en "lastbil-knap" på dieselstanderen!
Jeg havde gættet mig til, at det kunne få pumpen til at køre hurtigere.
Ellers ville det da også tage en halv formiddag at fylde 1100 liter på.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:43

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> mindre tanke.
> I det her tilfælde var der tale om en bil bygget op til ekspresfragt.

Det var da ikke meget.

Jeg havde 980 liter i en tank.

Hvad er det, på sådan en Daffy, der gør at der ikke kan sidde en tank
i fuld længde i den ene side?

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : NS

Dato : 10-01-06 18:52

Finn Guldmann skrev:

> Det var da ikke meget.
>
> Jeg havde 980 liter i en tank.
>
> Hvad er det, på sådan en Daffy, der gør at der ikke kan sidde en tank i
> fuld længde i den ene side?

Et værktøjsskab eller lufttanke velsagtens.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 01:41

NS wrote:
> Et værktøjsskab eller lufttanke velsagtens.

Stort set alt kan placeres et andet sted, incl. lufttanke. Men deres
mest normale sted er da under rammen bag bagakslen. Og hvis der ikke
er plads nok der så under rammen over kardanakslen.

Den Vølle jeg kørte havde da også både 980 liter tank og skab med
plads til både køleskab og reservehjul. Batterierne var så anbragt
inde i midten. Og for at det ikke skulle give problemer var den
udstyret med et natostik oppe bag førehuset..

Fra : NS

Dato : 11-01-06 10:45

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> til både køleskab og reservehjul. Batterierne var så anbragt inde i
> midten. Og for at det ikke skulle give problemer var den udstyret med et

På lastbiler til inderigstrafik (distribution
osv.) plejer batterier og lufttanke da at sidde på
den ene side, bag forhjulet og dieseltanken sidder
så på den anden side.

Distribution kræver jo ikke så store tanke. En 250
liters tank rækker jo til næsten 1000 km. Det er
der alligevel ingen der kører på en enkelt dag.
Det længste jeg nogensinde har kørt på en enkelt
dag var ca. 650 km. Volvo FM7... sådan en har jeg
kørt små 5 km/l i, så det giver jo ca. 1200 km.

NS

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 15:35

NS wrote:
> [...]
> dag. Det længste jeg nogensinde har kørt på en enkelt dag var ca. 650
> km. Volvo FM7... sådan en har jeg kørt små 5 km/l i, så det giver jo ca.

Netop. Bilerne bygges op til det de skal bruges mest til.

Det er også derfor det er en lidt speciel oplevelse at køre en
spanienstur i en containertrækker med kun 450 l i tanken.

Hver gang vi kom forbi en tank med et Routex-mærke kunne vi mærke at
det trak i rattet.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-01-06 16:09

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> spanienstur i en containertrækker med kun 450 l i tanken.
>
> Hver gang vi kom forbi en tank med et Routex-mærke kunne vi mærke at

Jeg har været med til at lave "special" trækkere, som havde (svjh) 3500L
diesel tank monteret.
Men de gik vist også kun lige under én km/l på en god dag/tom vogn og
væsentligt mindre med læs på.
Det var dog også special(hjemmelavet)tank.
Om der var nogle specielle krav til at køre med så meget diesel, det ved jeg
dog ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : NS

Dato : 11-01-06 17:18

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> Det var dog også special(hjemmelavet)tank.
> Om der var nogle specielle krav til at køre med så meget diesel, det ved jeg

Det svarer lidt til en Leopard 2. Den kører vel
også omkring 1 km/l og har 1160 liter ombord af
hvad de nu lige kører på (terpentin, petroleum,
diesel.... hvad ved jeg).

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 18:22

NS wrote:
> Det svarer lidt til en Leopard 2. Den kører vel også omkring 1 km/l og
> har 1160 liter ombord af hvad de nu lige kører på (terpentin, petroleum,
> diesel.... hvad ved jeg).

Da Leoparden kom og afløste Centurion fik vi oplyst at man gik fra 3
l/km benzin til 3 km/l diesel

Fra : NS

Dato : 11-01-06 22:48

Finn Guldmann skrev:

> Da Leoparden kom og afløste Centurion fik vi oplyst at man gik fra 3
> l/km benzin til 3 km/l diesel

Hmmm... nu er en Leopard også lettere og har en
mindre motor end en Leopard 2. Leopard 2 har en
aktionsradius på 600 km (=1200 km i alt). Med 1160
liter i tanken kan det aldrig blive til 3 km/l
selv med sikkerhedsmargin. Men jeg skal da ikke
afvise at det kan lade sig gøre ved ekstrem
sparekørsel ud af lige vej med konstant fart.
Tvivler dog. Den vejer altså 50+ tons og har
bælter, som ikke er særligt effektive energimæssigt.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 00:04

NS wrote:
> [...]
> ved ekstrem sparekørsel ud af lige vej med konstant fart. Tvivler dog.
> Den vejer altså 50+ tons og har bælter, som ikke er særligt effektive

Jeg ved kun hvad de oplyste til en flok forhutlede værnepligtige der
fik lov at se hvad den første Leopard der kom til landet kunne. Og
endda kun inde i køregården.

Fra : NS

Dato : 12-01-06 11:00

Finn Guldmann skrev:

> Jeg ved kun hvad de oplyste til en flok forhutlede værnepligtige der fik
> lov at se hvad den første Leopard der kom til landet kunne. Og endda kun
> inde i køregården.

Det må have været mange år siden så ;). Der hvor
jeg var havde vi to Leoparder, som var opbygget
til at lægge broer ud. De var da ude at køre en
gang i mellem. Er du gal de larmer og buldrer når
de blæser forbi :). Man kan mærke det i jorden og
bassen i brystet :).

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 19:49

NS wrote:
> [...]
> en gang i mellem. Er du gal de larmer og buldrer når de blæser forbi
> :). Man kan mærke det i jorden og bassen i brystet :).

Jo, det er længe siden.

Og det med forbikørsel, der skulle du prøve hvis det var en Centurion.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 18:26

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> Det var dog også special(hjemmelavet)tank.
> Om der var nogle specielle krav til at køre med så meget diesel, det ved jeg

Hvem var de til, og hvad skulle de bruges til?

Sikkert ikke noget på offentlig vej.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-01-06 18:43

Finn Guldmann wrote:

> Hvem var de til, og hvad skulle de bruges til?
>
> Sikkert ikke noget på offentlig vej.

Det var blokvognstrækkere, af den store slags.
Tanken var bygget op på bagsiden af hytten, lige foran kranen.
Svjh var de største blokvogne de havde, med en egenvægt på ca. 90T.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:35

Kate wrote:
> Kan godt ske det er et dumt kvindespørgsmål, men bær over med
> mig.....Hvor meget diesel har i på sådan et "dyr"?

Det svinger meget. Afhængig af formålet med bilen.

En treakslet containertrækker der typisk kommer forbi Padborg to gange
om dagen har som regel 450-500 liter i tanken. (Der er ikke plads til
ret meget mere, medmindre man får en specialbygget tank der smyger sig
omkring rammen og ind under midten af bilen.)

Hvorimod en typisk toakslet eksporttrækker har oppe i nærheden af de
1000 liter med.

Det skal lige med at hvis man har plads til mere end 1000 liter diesel
i samme tank skal man køre med farliggods skilte på hele tiden. Så 990
liter tanke er meget brugt.

Fra : Non-Desperado

Dato : 03-12-05 10:06

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev:

>--
>/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole - yes sir..!!

Hva' fa'n....er det dig der er oppe i Dolph ?
Så forstår jeg bedre at han har så ondt i røven... *LOL*

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-05 11:04

)

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole - yes sir..!!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-05 22:39

> Og bare for at drille:
>
> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
> Frankfurt am Main - Greve?

Bare for at drille igen.
Var ekstramotoren i drift eller slukket?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-12-05 01:22

On Wed, 7 Dec 2005 22:39:11 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Bare for at drille igen.
>Var ekstramotoren i drift eller slukket?

>--

Den var slukket. ))

Synes du ikke der er bøwl nk med tågebaglygter her?

Hvordan skal jeg argumentere når det gælder lange stikflammer?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Søren Blom

Dato : 08-12-05 15:10

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

> Den var slukket. ))
>
> Synes du ikke der er bøwl nk med tågebaglygter her?
>
> Hvordan skal jeg argumentere når det gælder lange stikflammer?

Det er sku da en godt argument for at holde tilpas afstand til forankørende

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-05 23:56

> Den var slukket. ))
>
> Synes du ikke der er bøwl nk med tågebaglygter her?
>
> Hvordan skal jeg argumentere når det gælder lange stikflammer?

At du havde brug for lidt ekstra power for at klatre op ad Kassel bakker.
Hvor svært kan det være?

Det er btw denne type motor du har brug for:
http://www.mobiledyne.com/pub/j58_798x471.jpg

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-05 00:13

Lidt mere billedværk

http://www.midwaysailor2.com/mnangmuseum/museum-015b.jpg

http://www.wvi.com/~sr71webmaster/j-58~1.htm

http://www.enginehistory.org/p&w_j58.htm

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:44

Uffe Bærentsen wrote:
> Bare for at drille igen.
> Var ekstramotoren i drift eller slukket?

Jamen var det den du transporterede hele vejen rundt?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 16:27

Folmer Rasmussen wrote:
> Et par spørgsmål:
> Hvad tror i sådan en fætter vejer?

Ca. 3tons

> Og bare for at drille:
> Hvad var brændstofforbruget på strækningen Greve - Oostende -
> Frankfurt am Main - Greve?

Det kommer jo en hel del an på hvad du havde med på resten af turen.

Er nu nu kørt tom fra Oostende til Frankfurt, og har læsset 25 tons
der, som du så har trukket op gennem Kasselbakkerne, bliver det jo
noget nær umulig at regne sammen.

Men mon ikke du er endt omkring de 700 liter?