Så fik jeg mit første mekaniker besøg...
Fra : Dak

Dato : 02-12-05 14:06

Baggrundshistorie: Det var en kold morgen i december. Jeg stod op kl.7.10 og
kørte min bil til værkstedet. Afleverede den sammen med en liste som lød som
følgende:

Tjek følgende punkter:

1. Bremser(slid på bakker/skiver)
2. Oliestand (Gear og drivaksel)
3. Oliespild(Hvilke pakninger?)
4. Udskiftning af ventildækselpakning
5. Udretning/flytning af rat (en tak til højre)

Afgiv pristilbud på følgende:

1. Udskiftning af styrearmsbøsning
2. Udskiftning af højre forfjeder
3. Udskiftning af toppakning
4. Udskiftning af gear&drivaksel pakninger

Historie: Nå men så gik jeg igen eller rettere sagt blev kørt til døren da
mekanikeren skulle smide sin bror af ved DR-byen hvor jeg tilfældigvis bor i
nærheden. Nå men et par timer efter ringer han og bilen er færdig. Jeg
ankommer og så går snakken.

Spørgsmål: Alle tjekpunkter blev tjekket og han sagde at der var nye
bremser foran og 50% tilbage bagved, så hvor lang tid holder 50% klodser når
det er tromle? jeg kører ca. 3-4 tankfulde om måneden.

Spørgsmål: Men rattet blev ikke rettet da der var væsentlig slør i højre
styrearm. :-/ Han ruskede i hjulet da jeg stod der og den gik sørme mange
cm'er frem og tilbage. Så hvor kritisk er det at få den skiftet? eller
kan jeg vente et par måneder eller indtil den knækker? (hvilket jo ikke er
optimalt men kniber med penge indtil 1 februar)

Fakta: Nå men til pristilbuddene så kom der følgende inkl. arbejdstid(han
tager 350kr i timen):

1. Udskiftning af styrearmsbøsninger; 2 bøsninger ca. 500kr, 2
bærearme+bøsninger ca.1200kr
2. Udskiftning af højre forfjeder; ca. 750kr
3. Udskiftning af toppakning; ca. 4000-4500kr
4. Udskiftning af gear&drivaksel pakninger; Ingen tilbud.

Tanker: I realiteten så er det billig nok i punkt 1 og 2 men bare ikke når
man lige kun er på SU.

Signatur: Dak
Kendetegn: Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 02-12-05 14:18

Det er altid meget vigtigt med Bremser / Styretøj og dæk.
Så du skal få lavet det styretøj nu, da det nok ikke er sjovt at dræbe en
uskyldig person, fordi du ikke kunne styre bilen.
Bremser bag kan vel holde 50.000 km hvis det er tromler, men det er mere
hvor tung bilen er lastet end hvor langt du køre.

Ellers ville jeg vente med at køre i bilen til jeg fik råd til at lave det
styretøj.

Henrik

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-12-05 14:24

Dak wrote:

> Spørgsmål: Alle tjekpunkter blev tjekket og han sagde at der var nye
> bremser foran og 50% tilbage bagved, så hvor lang tid holder 50%
> klodser når det er tromle? jeg kører ca. 3-4 tankfulde om måneden.

Bagbremserne slides meget langsommere, end forbremserne.
Det hedder bremsebakker, når det er tromlebremser.
Jeg vil tro at der er et sted mellem 20000 og 50000 km tilbage i bakkerne
endnu, alt afhængig af din køremåde samt om bremserne arbejder frit som de
skal, ellers kan de godt slides hurtigere (hvis de f.eks. er fyldt med møg).

> Spørgsmål: Men rattet blev ikke rettet

Man kan ikke rykke rattet "et tak" i en Sierra, da ratstammen er 5 (eller 6)
kantet og det derfor er et 1/5 (1/6) omdrejning for hvert hak.
Derfor skal man have sporet styretøjet i stedet for, men det skal du
alligevel, når du får skiftet bærearme/styrearme.

> [...]
> den skiftet? eller kan jeg vente et par måneder eller indtil den
> knækker? (hvilket jo ikke er optimalt men kniber med penge indtil 1

Hvis der er tale om flere cm slør, så skal du få det ordnet hurtigst muligt,
det er temmeligt kritisk med så meget slør.

> [...]
> bærearme+bøsninger ca.1200kr
> 2. Udskiftning af højre forfjeder; ca. 750kr
> 3. Udskiftning af toppakning; ca. 4000-4500kr

Alle ovenstående priser lyder OK.
Bare husk at få den sporet efter pkt. 1 ellers risikerer du, at den slider
fordækkene skæve.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leif

Dato : 02-12-05 19:21

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> 3. Udskiftning af toppakning; ca. 4000-4500kr

Jeg kender godt nok ikke lige en Sierra, men på min spanske '85 Escort kunne
det gøres væsentligt billigere.

Egentligt er arbejdet vel kun at løsne tandrem / kæde, ventildæksel af,
bolte af, topstk. løftet op,
pakning skiftet, sammensæt igen med nye strækbolte osv.

Det fremgår ikke at der skal / bliver planslebet topstykke samtidig.

4 timer på fakturaen hos Ford i Herning for en sprunget tandrem med nye
ventiler osv.
Jeg var selv til stede hele tiden.

Ny rem skiftet ved 60.000km service sprunget ved 67.000km - heldigvis havde
Ford dengang
noget de kaldte "Ejertidsgaranti".

Men som sagt kender ikke den Sierra motor i detaljer.............

/Leif

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 19:24

"Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ford dengang
> noget de kaldte "Ejertidsgaranti".
>

> Men som sagt kender ikke den Sierra motor i detaljer.............

hehe, der er også med kæde og ikke tandrem

--
Tom

Fra : aadam

Dato : 03-12-05 03:56

> 1. Udskiftning af styrearmsbøsninger; 2 bøsninger ca. 500kr, 2
> bærearme+bøsninger ca.1200kr
Jeg skiftede for nylig baerearmsboesningen i min vinterbil (opel kadet).
Det var ret lige til. Boesningen kostede 70 kr uorginalt, og tog en
formiddag at skifte (og jeg er absolut ikke mekaniker, og har ikke hele
vaerktoejssaettet). Man skal nok have baerearmen af for at skifte
boesningen, saa kan du jo lige checke om det virkelig skulle vaere
noedvendigt at skifte baerearmen.