Min første bil...
Fra : Otto J.

Dato : 02-12-05 12:56

Om en lille måneds tid får jeg min første bil (juhu!), en Hyundai Getz 1.1,
ganz neu. Jeg har aldrig haft så meget som en knallert, så jeg har ikke et
klap forstand på alt hvad der er mere avanceret end at fylde tanken... Så
mit spørgsmål er om der findes en "for dummies" guide til hvad jeg, udover
at køre bilen til service, bør gøre for at holde bilen i tip-top stand? Alle
de ting som "rigtige mænd" ved alt om, såsom skal olien skiftes før eller
efter advarselslampen lyser, hvad skal smøres hist og her, er håndvask eller
maskinvask mest skånsom mod lakken, osv? (Og hvilket boldtræ kan anbefales
til den første der ridser lakken!? Enlighten me, please...

Mvh. Otto

Fra : Kenneth

Dato : 02-12-05 13:28

Tillykke med anskaffelsen. Når det nu er en helt ny bil og du ikke har
forstand på det, så lad værkstedet sørge for olieskift og smøring
af diverse mekaniske dele. Du får at vide hvornår du skal have
skiftet olie fra værkstedet, første gang er det måske ved 10.000 km,
men derefter kan du måske køre 30.000 inden der skal skiftes igen.
Undervognsbehandling skal gerne foretages hvert andet år, det kan du
lade Pava gøre.
Ang. bilvask, så vasker jeg selv min bil i hånden med en blød svamp,
nogle bruger børster, andre bruger klude og nogle kører den i
vaskehallen. Vaskehallen efterlader mærker efter børsterne, og det
synes jeg vil være en skam hvis lakken er helt ny og aldrig har været
i vaskehallen før. Svampen synes jeg er god eftersom den ikke
efterlader nogen mærker, det tager lidt længere tid, men det er
arbejdet værd. Du kan købe shampoo på benzinstationerne, men ganske
alm, sulfo er også udmærket, også til ruderne.
En god ide at give bilen voksbehandling engang imellem også, spørg
værkstedet hvad de anbefaler.

Fra : JS

Dato : 02-12-05 13:32

Kenneth wrote:

> Undervognsbehandling skal gerne foretages hvert andet år, det kan du
> lade Pava gøre.
Eller Dimitrol
Men undlad for guds skyld at få det gjort hos Chr. Østergaard i Århus. De er
nogle klamphuggere.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 02-12-05 13:35

[snip]
> Men undlad for guds skyld at få det gjort hos Chr. Østergaard i Århus. De
er
> nogle klamphuggere.

Kan jeg desværre kun være enig i...

Mvh
Michael

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-05 11:28

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller Dimitrol
> Men undlad for guds skyld at få det gjort hos Chr. Østergaard i Århus. De
> er nogle klamphuggere.

Nå, også til undervognsbehandling!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-05 11:29

"Kenneth" <jensen_kennethr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

ALDRIG vaske bil med alm. sulfo - det indeholder div. salte!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 11:38

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:4394165d$0$47076
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> ALDRIG vaske bil med alm. sulfo - det indeholder div. salte!

Enig!

Skal man endelig bruge noget fra husholdningen, så er ganske almindelig
hårshampoo perfekt..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Dak

Dato : 02-12-05 13:42

>SNIP... såsom skal olien skiftes før eller efter advarselslampen lyser,
>...Snip

Umiddelbart så ville der nok ikke være så meget olie tilbage at skifte hvis
olielampen lyser? Eller er det anderledes på biler end mc? på min mc
hvis den begyndte(hvilket aldrig skete) så var den løbet helt tør. Nå men
det er der nok nogen andre som lige kan svare på.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-12-05 14:30

Dak wrote:

> Umiddelbart så ville der nok ikke være så meget olie tilbage at
> skifte hvis olielampen lyser? Eller er det anderledes på biler
> end mc?

Normalt så er olielampen i en bil, en som måler om der er olietryk og altså
ikke om den mangler olie.
Man kan så sige, at hvis der mangler olie nok, så forsvinder olietrykket jo
også

Nogle biler har dog en decideret oliestands måler indbygget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Otto J.

Dato : 02-12-05 15:52

> [...]
> mc hvis den begyndte(hvilket aldrig skete) så var den løbet helt tør. Nå
> men det er der nok nogen andre som lige kan svare på.

Hehe, rent faktisk har jeg styr på olieskift, det var bare det bedste
eksempel jeg kunne finde på at billedliggøre min uvidenhed og få jer op af
stolene... Jeg surfede lidt på FDM's side og fandt en fornuftig artikel
som besvarer de fleste af mine spørgsmål. Dog vil jeg gerne dvæle lidt ved
maskinvask vs. manuel vask - jeg hører og læser forskellige ting konstant.
Kenneth skriver at vaskehallen efterlader mærker, og det samme siger de
fleste af mine bekendte - mens FDM skriver at maskinvask er mere skånsom mod
lakken, og det samme siger et par stykker jeg kender der arbejder på
tankstationer (men de kan jo være biased...) Hvem skal jeg tro på?

Mvh. Otto

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-12-05 16:08

On Fri, 2 Dec 2005 15:51:35 +0100, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lakken, og det samme siger et par stykker jeg kender der arbejder på
>tankstationer (men de kan jo være biased...) Hvem skal jeg tro på?

Det kommer jo an på hvor hysterisk du er.

Uanset hvilken metode du anvender til at vaske din bil, kommer der
mikroskopiske ridser.

"Fordelen" ved de ridser der kommer efter maskinvask er, at de alle
går samme vej, nemlig på langs af bilen.

Desuden er det også et spørgsmål om, hvor meget tid du vil ofre på
sagen.

En grundig håndvask hvert forår, med dertil hørende lakpleje, er en
god ting.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 02-12-05 16:12

Otto J. wrote:
> [...]
> samme siger et par stykker jeg kender der arbejder på tankstationer
> (men de kan jo være biased...) Hvem skal jeg tro på?

Det kommer an på hvordan du vasker bilen i hånden. Hvis du ikke har
konstant rindende vand når du vasker bilen, får du hurtigt slæbt en
masse skidt med rundt, der giver ridser. Desuden synes jeg personligt
det er et helvede med kalk i vandet fra hanen. Man skal være over
bilen med tørrekluden med det samme, ellers kan man starte forfra.

Det kan da også være at mine evner (og tålmodighed) bare ikke
rækker til den slags

Jeg foretrækker vaskehallen, Metax er IMO godt med på den front,
og til fornuftige priser. Desuden er temperaturen de næste 4 måneder
ikke til de store udendørsaktiviteter hvor der indgår vand.

Men ligemeget hvor meget du anstrenger dig for at undgå det, vil den
første ridse gøre ondt

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-12-05 16:14

Otto J. wrote:

> [...]
> lakken, og det samme siger et par stykker jeg kender der arbejder på
> tankstationer (men de kan jo være biased...) Hvem skal jeg tro på?

Umiddelbart vil jeg tro det afhængig meget af dels vaskemaskinen og dels
den måde man selv vasker i hånden på. Den bedste og mest omhyggelige
håndvask er klart bedre end den dårligste vaskemaskine, mens den bedste
vaskemaskine med garanti er bedre end den dårligste håndvask. Det bliver
bare rigtig svært at finde ud af hvilke maskiner der er gode og hvilke
der er dårlige.

En af problemerne ved håndvask er at du risikere måske nemmere at spare
på vandet og derfor kommer du til at vaske med de sandkort du tidl. i
forløbet vaskede af bilen. Tror nok at rådet for håndvask siger masser
af vand og skift det ofte. Om man skal bruge børste eller svamp har også
noget at sige i denne henseende. En svamp er nok mere tilbøjelig til at
opsamle støvkort og lign, så du meget nemt kan lave masser af ridser i
lakken.

Og så har det måske også noget med temperament at gøre... ikke alle
gider tilbringe flere timer om ugen på at håndvaske bilen, eller har
måske ikke den fornødne plads til at tumle rundt med det.

Thomas

Fra : Otto J.

Dato : 02-12-05 16:22

> Umiddelbart vil jeg tro det afhængig meget af dels vaskemaskinen og dels
> den måde man selv vasker i hånden på.

Det giver mening...d

Mvh. Otto

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-12-05 19:16

Otto J. wrote:

> Det giver mening...d

En vaskehal med vand-genindvinding (som de fleste vel efterhånden har)
er givetvis også mere miljøvenlig.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 19:33

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skånsom mod lakken, og det samme siger et par stykker jeg kender der
> arbejder på tankstationer (men de kan jo være biased...) Hvem skal jeg tro

Spørg dig selv HVORFOR næsten ALLE vaskeanlæg skriver "Spejle, pyntelister
og lign. på eget ansvar".........jeg må indrømme jeg har svært ved at
kombinere det med skånsom vask )
Har selv set adskillige gange hvor biler foran mig har fået et spejl revet
af eller knækket en antenne.....og er man rigtig uheldig så ryger genstanden
med rundt et par gange så den også kan ridse lakken.
Min kones Sierra fik molestreret forkofangeren fordi den ene hjulbørste ikke
gik tilbage og trak bilen gennem vaskehallen.....hun fik ikke en krone i
erstatning fra Shell......jeg skal love for det er på eget ansvar :o/

Jeg selv bruger dog ofte vaskehal og er altid spændt på om den får ødelagt
noget

--
Tom

Fra : Non-Desperado

Dato : 02-12-05 16:50

> [...]

>maskinvask mest skånsom mod lakken, osv? (Og hvilket boldtræ kan anbefales
>til den første der ridser lakken!? Enlighten me, please...

Til lykke med den, men du bliver hurtigt træt af den lille kværn.
Men så igen: den nye 1,4 er ikke bedre end 1,3'eren i alm. brug.

Olie bruger en Hyundai ikke, eller i hvert fald så lidt at der
ryger mere olie når man tjekker olie og tørrer pinden af.

Du skal nok beregne at skifte olie og -filter første gang ved
2000 km, da ikke engang Hyundai ved hvilken smørelse de kommer
med fra fabrikken, men det er næppe den dyreste de kunne finde.

Pris ca. 750 kr.
Derefter service ved 15.000 km (eller 1 gang årligt, hvad der nu
kommer først) ca. 1700 kr.
Passer det med 1 gang om året, så bed dem lave det årlige
rust-tjek i samme ombæring (koster ikke ekstra).

Tjek dæktryk ved modtagelsen, da nogle forhandlere glemmer at
lukke opbevaringstrykket ud (ca. 50% for luft i dækkene) ved
levering.

Ellers er der ikke noget at nævne, for den starter i 1. forsøg
hver gang.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Otto J.

Dato : 02-12-05 17:14

> Tjek dæktryk ved modtagelsen, da nogle forhandlere glemmer at
> lukke opbevaringstrykket ud (ca. 50% for luft i dækkene) ved
> levering.

Tak for rådene. Du får sikkert ret mht. den lille motor, men 20.000,- ekstra
for at få lov til at brænde lidt mere benz af? De penge bruger jeg på bedre
lyd i stedet for... (både i bilen og i stuen! Mht. dæktrykket, så får
jeg den leveret med vinterdæk i stedet for de medfølgende, så problemet med
"opbevaringstryk" burde jo være løst - men jeg gætter på at det er en god
ting at tjekke alligevel...

Mvh. Otto

Fra : BJ

Dato : 02-12-05 17:19

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De penge bruger jeg på bedre lyd i stedet for... (både i bilen og i stuen!

Der vel lige plads til en oldtimetransisterradioDABversion i potten..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Otto J.

Dato : 02-12-05 17:22

> Der vel lige plads til en oldtimetransisterradioDABversion i potten..

Hehe... Jeg skal nok få noget klemt ind! ¨

Mvh Otto

Fra : BJ

Dato : 02-12-05 17:31

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hehe... Jeg skal nok få noget klemt ind! ¨

Det tror jeg på..

Tillykke med bilen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 19:34

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:c2q0p1hv76080l0qet7r8l3mem7feumlq9@4ax.com...

> [...]
> 2000 km, da ikke engang Hyundai ved hvilken smørelse de kommer
> med fra fabrikken, men det er næppe den dyreste de kunne finde.

Går der virkelig SÅ meget olie i så lille en motor?

--
Tom

Fra : Non-Desperado

Dato : 03-12-05 10:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev:

>Går der virkelig SÅ meget olie i så lille en motor?

Nej, men Castrol-olien koster vist i omegnen af 115 kr/l. * 3,3 +
oliefilter + arb.løn.

Det er muligt at man selv kan købe olien i Bilka og tage den med
til serviceeftersynet.

Sjovt, at du nævner det, for da Getz'en var til 15.000 km
eftersyn fik jeg i første omgang en regning på ca. 5500 kr.,
hvilket jeg naturligvis studsede over.

Værkføreren blev tilkaldt og han kunne tørt konstatere at jeg var
blevet bonget for 33 liter motorolie i stedet for 3,3 l... *G*

Med til det hele hører så at man kan få serviceret Hyundai'en
billigt i Tyskland, hvis man alligevel skal over grænsen for at
handle. I Süderlügum (v/ Sæd grænseovergang) er der en
Hyundai-forhandler, med dansktalende personale. Man kan spare
omkring 50%, hvilket kan betale turen i sig selv. Og man får vist
en kundebil stillet til rådighed, så mens ens egen vogn bliver
serviceret, kan man købe ind i lokalområdet, og slå to fluer med
ét smæk.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-12-05 17:32

"Otto J." skriver:

> Om en lille måneds tid får jeg min første bil (juhu!), en Hyundai Getz 1.1,
> ganz neu.

Tillykke.
Du har nok penge nok siden du køber en helt ny bil.....

Hvis du skal beholde den i flere år er det første du gør at bestille tid
hos en god pava/dinitro/whaever mand (check med Hyundai, hvilet mærke de
anbefaler, der er ikke meget ved at ødelægge den sparsomme begandling
den har fået ude i østen). Lad den få hulrumsbeskyttelse og
undervognsbehandlig. Jeg kan ikke råde dig til et center, da jeg kører
VW og alligevel ikke har bilen så længe at de ruster, så det hart jeg
ingen erfaring med.

Håndvask af bilen er sjovt en forårsdag med 17 grader i luften. Men at
gøre det nede foran lejligheden i Horsens en vintereftermiddag er sku
ikke det sjoveste. Jeg vasker nogle gange selv, men som regel i en
"automat".
Få dig et benzinkort til Metax, så koster deres billigste vaske kun 25
kr, det gør ikke så "ondt" som at betale 55-65 kr for billigste vask.

Overvej en polering af hele bilen (enten selv eller en ditec/lignende),
så er den lettere at holde.

Så længe at du ikke har fingre til mekanik og så længe der er garanti
på, er jeg af den overbevisning at du skal lade et værksted stå for
servicering af bilen. Et evt tab af garanti på grund af forkert værktøj
eller, hvad ved jeg er ubealeligt.

Under de første 10.000 km tjekker du olie hver 2-3. gang du tanker for
at danne dig et overbli over olieforbrug. Så vidt jeg ved bruger de ike
noget olie af betydning, men alligevel. Når du først kender til
forbruget (og motoren er kørt til) bør det kun være nødvendigt at tjekke
olie for hver 5000 km.

Dit største problem bliver sku nok at få mokket noget ordentligt
bilstereo i den. Specielt at få det lavet så det ikke er til at se
udefra. DLS må kunne hjælpe dig......

P.S.
Boldtræ kan ikke anbefales, let håndvåben, eller salonriffel er langt
mere effektivt, da de kan "slå" på længere afstand

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-12-05 13:19

> maskinvask mest skånsom mod lakken, osv? (Og hvilket boldtræ kan anbefales
> til den første der ridser lakken!? Enlighten me, please...

Spørg guruen: http://www.dr.dk/dolph/

-M