Flis til jordbundsafdækning
Fra : Oomslapogas

Dato : 12-06-01 11:30

Kan man nogen steder afhente flis gratis?
Mvh
Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-01 21:05

On Tue, 12 Jun 2001 12:29:57 +0200, "Oomslapogas"
<oomslapogas@hotmail.com> wrote:

>Kan man nogen steder afhente flis gratis?

De kommunale genbrugspladser har til tider flis til fri afbenyttelse.
Men man skal vist være heldig for at få noget...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 14-06-01 16:36

> De kommunale genbrugspladser har til tider flis til fri afbenyttelse.
> Men man skal vist være heldig for at få noget...

Hvor får man det billigst, hvis man gerne vil betale for det? Prisen på
planteskoler er lidt høj, syntes jeg.

Kan det betale sig at leje en gren kværn (?) og lave det selv?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-01 21:00

On Thu, 14 Jun 2001 17:35:45 +0200, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

>Hvor får man det billigst, hvis man gerne vil betale for det? Prisen på
>planteskoler er lidt høj, syntes jeg.

Hvem vil i betale hvis man kan få det gratis?
Jeg aner ikke hvor det fåes billigst. Et savværk måske? Eller prøv de
lokale vognmænd.

>Kan det betale sig at leje en gren kværn (?) og lave det selv?

En ordentlig flishugger, altså en som selv 'æder' grenene når de er
stoppet i, monteret på en trailer og en ordentlig motor til at trække
maskineriet koster svjv 700-1000 kr i leje pr dag. Så der skal en hel
del grene til for at det kan betale sig. Til gengæld kan man udrette
rigtig meget på en enkelt dag med sådan en maskine, men det er hårdt
som bare pokker.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 14-06-01 21:17

Vognmand Kold i Vindinge ved Roskilde har revet granbark til ca. kr. 115,-
pr. m3(ex. moms)
Det holder i mindst 2 år med et godt lag.
Så kan det altså ikke betale sig, at lave det selv.
hygge

Fra : Thïngmand

Dato : 15-06-01 07:47

Hvad er forskellen på bark, flis og barkflis?

Eller det forskellige ord for det samme?

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 17-06-01 21:55

Rent flis(små¨træstykker) er det bedste - her kan ukrudt ikke få
"fodfæste" - det meste ukrudt er jo luftbåren,
og det formulder meget langsomt.
Barkflis holder ikke jorden ukrudtsfri helt så længe men er
dog langt mere dekorativ, og har en dejlig sødlig duft.
Bruger man barkflis under hæk og lign., skal man lige huske at gøde en
ekstra gang, da formuldningen optager en del gødning fra jorden.
Husk dog ikke at gøde hæk efter Sct. Hans, da den så vil
skyde, og disse nye skud risikerer frost i efteråret.