"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:438b697d$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Hjalte wrote:
> >
>> Havde min bil til syn idag. Det er en galant fra '93, den nye model.
>>
>> Der skal skiftes bremeserør (de er lige blevet skiftet under vognen,
>> men der mangler åbenbart at blive skifetet dem der sidder oppe bagved
>> baghjulene), og bremseskiver.
>
> Sjovt, jeg har lige skiftet _samtlige_ bremserør + slanger i en '95 Galant
> sammen med en af mine venner :)
>
>> Hvor køber jeg rørene, og skal jeg bruge noget specielt værktøj til
>> det.
>
> Well, du kan købe sæt med færdige bremserør (hvis du da ikke kun skal
> skifte slangerne, se senere!) hos f.eks. Autobremsen eller måske T-Hansen
> etc. Jeg mener vores sæt blev købt hos førstnævnte. Hvis du køber sådan et
> sæt skulle du ikke bruge noget specialværktøj udover fastnøgler... Du kan
> også købe røret i metermål, men så skal du selv lave studser i enderne og
> det kræver et "bukkeværktøj" (ved ikke præcis hvad det hedder).
>
>> Er det ikke "bare" at skille røret ad, udskifte det, og samle det
>> igen.
>
> I store træk, jo.
>
> Du nævner, at 'rørene' er skiftet under vognen... Egentligt så vil jeg
> tro, at du kun mangler, at skifte bremseslangerne ved hjulene, er det
> korrekt? I så fald skal du have fat i et sæt af disse og skifte dem - det
> er ret simpelt, omend skidtet godt kan sidde fast. De kan løsnes med en
> fastnøgle (der sidder en "fjeder" som holder slangen fast der hvor den
> møder kobberrøret. Hold fast på den med en tang e.lign. og træk den ud).
>
> Skift også slangerne foran, hvis de ikke allerede er skiftet - det er lige
> så simpelt som bagi.
>
> Bagefter skal du hælde ny bremsevæske på systemet og udlufte det. Sæt en
> makker til at opbygge bremsetryk på bremsepedalen og gå rundt ved
> kaliperne og udluft een af gangen (start med de korteste rør, dvs. foran
> og gå rundt om bilen og luft ud). Du skal bruge en slange, som passer
> henover bremseniblen, og som løber ned i et reservoir (f.eks. en flaske)
> hvor den er dækket af bremsevæske (for at undgå, at du får luft tilbage i
> systemet). Huske at efterfylde bremsevæskebeholderen i motorrummet, den må
> ikke løbe tør under processen!
>
> Du kan evt. købe fire nye 'nibler' når du alligevel køber bremseslanger -
> de kan godt være ret rustne og svære at løsne. Brug en ringnøgle og pas
> på! Hvis de sidder _rigtigt_ fast kan det være nødvendigt at bruge varme
> inden de skrues ud.
>
>> Bilen er u./ABS. Men med skiver bagi.
>
> Bremseskiverne har vi ikke prøvet at skifte i denne, men jeg tror ikke det
> er så svært - vip kaliperen væk, fjern klodserne og pil skiven af. Skiven
> kan dog godt sidde forbistret fast (der kan evt. være et skruehul i den
> hvor du kan montere en skrue som presser den af). Foran kan kaliperne
> sikkert presses tilbage med en skruetvinge, mens bagi skal den skrues
> tilbage. Sidstnævnte kan normalt lade sig gøre med en
> papegøjetang/vandrørstang e.lign. Bare pas på du ikke ødelægger noget
> (f.eks. gummipakningen ved kaliperen).
>
>> ps. hvis det skal gøres på et værksted, hvor meget koster det så?
>
> For meget
Tja, 3-4 timer + stumper løber der vel hurtigt på... Og det
> er kun for bremseslangerne og skiverne. Rørene kan hurtigt tage 5-6 timer
> alene for en øvet.
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
Kan huske engang hvor jeg havde en Colt, hvor jeg skulle skifte kalibre
foran. Dette endte i det rene mareridt. Selve udskiftningen af kaliber og
bremseslanger gik meget godt, indtil jeg skulle udlufte, for kunne simpelt
hen ikke få luftet skidtet ud, indtil jeg snakkede med en makaniker. Han
forklarede mig, at min bremsecylinder aldrig i sin -på det tidspunkt 8 årige
levetid, havde været trykket i bund, og derfor nok var lidt rusten, på den
aldrig brugte del. Dette resultere så i, første gang jeg smækker pedalen i
bund, at pakningerne i bremsecylinderen bliver utætte, og derved ikke kan
lave tryk ......øv.
Nå ringere til min lokale reservedelsmand, han kan ikke skaffe en ny
cylinder, ikke engang et repsæt, så ringer til Mitusu. Mekanikeren griner
direkte, da jeg forklare min nød, og endnu mere da han siger hvad en repsæt
koster........ca 1300 kr + moms (for 2 pakninger og en fjeder -eller hvad
pokker det nu består af), han mente ikke mit helbred havde godt af hvad en
komplet cylinder koster.
Så jeg smuttede ud forbi den lokale kirkegård (altså dem med biler), og
fandt en til 500 + m, og så håbede på at jeg ikke smækkede den, når den
skulle udluftes (den holdt)
Pointen i min lille histiorie er, at det måske godt kan betale sig at finde
en vakuumudlufter, da den kan spare en (og ens bremsecylinder) for meget
bøvl.
Det skal dog siges, at jeg har luftet mange biler ud med pumpe metoden før,
uden problemer.