Snekæder - både for og bag eller kun bag?
Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-11-05 10:03

Hej,

Der var en for en uges tid siden, der skrev noget med at det kun er
det trækkende hjulpar der skal ha' snekæder på - også når bilen er med
baghjulstræk.

Jeg mener jeg havde læst et sted at der skal være både på de trækkende
og de styrende hjul.

Er der nogen der ved hvilke af de to, der passer? Kan de undværes
foran på min E39 når det er snekæde-vejr (læs: bakkede veje med
smeltende sne der bliver is-skøjte-hammer-glat).

** Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-11-05 10:20

Den Mon, 28 Nov 2005 10:03:23 +0100, skrev Lars Knudsen :

> Kan de undværes
> foran på min E39 når det er snekæde-vejr (læs: bakkede veje med
> smeltende sne der bliver is-skøjte-hammer-glat).

Vil du bare frem, eller vil du også ha indflydelse på retningen?

--
Kent Oldhøj

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-11-05 11:14

Hej,

On Mon, 28 Nov 2005 10:19:59 +0100, Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>
wrote:

>Vil du bare frem, eller vil du også ha indflydelse på retningen?

Hehe.. Ja præcist også derfor jeg monterede kæder på ALLE fire dæk de
par gange sidste år det var nødvendigt. Det er en relativt smal
grusvej og jeg syntes ikke jeg turde gamble og forsøge mig med kun ét
sæt kæder bagpå.

Men kunne man undgå det er der jo lige sparet 15 minutter

** Lars

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-11-05 11:19

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse news:oihlo1946uojuupdn8omrin7d2o8iac4cb@4ax.com...
> [...]
> foran på min E39 når det er snekæde-vejr (læs: bakkede veje med
> smeltende sne der bliver is-skøjte-hammer-glat).

Jeg har aldrig selv prøvet at køre med kæder monteret,
men for et par år siden kørte jeg med en skibus med
kæder monteret på vej ned af bjerget fra Valloire i
Frankrig. der var to busser der kørte fra byen med ca.
et kvarters mellemrum. Jeg sad i den første og det tog
vores chauffør ca. 45 minutter at komme ned. Den anden
bus brugte 3 timer - forklaringen fra vores chauffør var,
at det var fordi den anden bus havde monteret kæder på
både baghjul og forhjul - det dur ikke, for så kan man
ikke styre bussen.... (frit citeret efter hukommelsen).

Jeg har også ofte lagt mærke til de lokale skibusser
i Østrig kun har kæder på baghjulene.

/Jakob

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-11-05 14:34

Den Mon, 28 Nov 2005 11:18:59 +0100, skrev Jakob Jeppesen :

> [...]
> både baghjul og forhjul - det dur ikke, for så kan man
> ikke styre bussen.... (frit citeret efter hukommelsen).

Jeg skal ikke gøre mig til snekæde ekspert, men har dog prøvet det 4-5
gange(havde familie i Sverige).

Jeg har altid brugt kæder på alle hjul, undtagen ved forhjulstræk. Jeg
har aldrig oplevet at bilen ikke var til at styre med kæder på,
tværtimod.

Især ved kørsel nedad et bjerg ville jeg da foretrække alt det greb jeg
overhovedet kunne få.

En bus nedad et bjerg der understyrer kraftigt i et hårnålesving, med et
lodret fald på den anden side af kantmarkeringen i vejsiden.... naaaa

--
Kent Oldhøj

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-11-05 14:51

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1rsesq299o0oi.1sojrecg6so06.dlg@40tude.net...

> [...]
>
> En bus nedad et bjerg der understyrer kraftigt i et hårnålesving, med et
> lodret fald på den anden side af kantmarkeringen i vejsiden.... naaaa

Som sagt er jeg bestemt heller ikke ekspert, men jeg husker
tydeligt chaufførens forklaring, netop fordi det var meget
overraskende for mig at han ikke kunne styre bussen med
kæder foran.

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-11-05 15:49

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> foran på min E39 når det er snekæde-vejr (læs: bakkede veje med
> smeltende sne der bliver is-skøjte-hammer-glat).

Mon ikke de her ved det:
http://www.snekaeder.dk

Der er nogle monsterkæder.

--

Christian

Fra : spamsen

Dato : 28-11-05 22:27

Hej,
In news:oihlo1946uojuupdn8omrin7d2o8iac4cb@4ax.com,
Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> typed:
> Hej,
>
> Der var en for en uges tid siden, der skrev noget med at det kun er
> det trækkende hjulpar der skal ha' snekæder på - også når bilen er med
> baghjulstræk.
det var nok mig! :)

> Jeg mener jeg havde læst et sted at der skal være både på de trækkende
> og de styrende hjul.
"Du" eller nogen mangler bare stadig at komme frem med hvor de har "læst"
det henne :)

> Er der nogen der ved hvilke af de to, der passer? Kan de undværes
> foran på min E39 når det er snekæde-vejr (læs: bakkede veje med
> smeltende sne der bliver is-skøjte-hammer-glat).
Jeg turde ikke sætte dem på foran..:)
det handler mest af alt om at kunne komme frem(ihvertfald i norge ellers kan
du i værste fald få "kørsels forbud"), og hvis "man" ikke kan styre sin bil
pga. af man har sat "meder" under sin bil.. tjaa..

og jeg kan da også "måske" se det fornuftige i at sætte 4kæder på en
forhjulstrukken bil (pga. bagende udskridning)

> ** Lars
vh.
Flemming som faktisk godt kan se din pointe, men har bare aldrig set/læst
det (andet end ved lastbiler med 3 til flere kæder i alt)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-11-05 08:54

Hej,

On Mon, 28 Nov 2005 22:26:47 +0100, "spamsen"
<breznewXX@XXhotmail.com> wrote:

>"Du" eller nogen mangler bare stadig at komme frem med hvor de har "læst"
>det henne :)

Jeg kan ikke huske det, desværre.

> [...]
>du i værste fald få "kørsels forbud"), og hvis "man" ikke kan styre sin bil
>pga. af man har sat "meder" under sin bil.. tjaa..

Hvorfor mener du, at man ikke kan styre bilen hvis den har snedkæder
på forreste hjulpar? Jeg kørte med kæder på alle fire hjul sidste år
(vi taler om 4 km grusvej i alt 2 gange) og havde ingen problemer med
at styre.

>Flemming som faktisk godt kan se din pointe, men har bare aldrig set/læst
>det (andet end ved lastbiler med 3 til flere kæder i alt)

Kan du ikke henvise mig til et sted hvor det står?

** Lars

Fra : spamsen

Dato : 01-12-05 00:01

Hej,

> [...]
> på forreste hjulpar? Jeg kørte med kæder på alle fire hjul sidste år
> (vi taler om 4 km grusvej i alt 2 gange) og havde ingen problemer med
ok :) men din bil er vel forholdsvis rimelig "tung"?
(jeg ser det bare ikke som nødvendigt)

> Kan du ikke henvise mig til et sted hvor det står?
jowda :)
http://www.glad.dk/page/297/334/334/udlejning.htm
http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_qdt_utr_chs.jsp
og snekaeder.dk

> ** Lars
vh.
Flemming

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-12-05 09:56

On Thu, 1 Dec 2005 00:00:37 +0100, "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com>
wrote:
>ok :) men din bil er vel forholdsvis rimelig "tung"?
>(jeg ser det bare ikke som nødvendigt)

Ohja.. Det er lidt tung at styre med dem på, men det var nu ikke det
store problem pga den meget korte strækning jeg skulle køre.

>jowda :)
>http://www.glad.dk/page/297/334/334/udlejning.htm
>http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_qdt_utr_chs.jsp
>og snekaeder.dk

Og vi siger tak.. Jeg "kom til" at slå op i brugsforvirringen til
bilen også - der stod det sgu også at den kun skal ha' kæder bagpå..

Nå, men så har jeg da et ekstra sæt kæder hvis det første skulle gå i
stykker

** Lars

Fra : Leonard

Dato : 28-11-05 22:36

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>Der var en for en uges tid siden, der skrev noget med at det kun er
>det trækkende hjulpar der skal ha' snekæder på - også når bilen er med
>baghjulstræk.

I instruktionsbogen til min VW Transporter Syncro (som har træk på
alle 4 hjul) står der tydeligt at der kun må sættes snekæder på
forhjulene.
Men det er nok mest for ikke at ødelægge differentialer osv.

Står der ikke noget i din instruktionsbog?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-11-05 09:00

Hej,

On Mon, 28 Nov 2005 22:35:30 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>forhjulene.
>Men det er nok mest for ikke at ødelægge differentialer osv.
>Står der ikke noget i din instruktionsbog?

Snork.. Det er da det det gør!

Snow Chains - "BMW close-mesh tire chains are approved exclusively for
us in combination with winter tires on the rear wheel only. Comply
with all manufacturer's safety precautions when mounting the chains.
Do not exceed a speed of 30 mph (50 km/h) while driving with mounted
snow chains.

It is not possible to mount snow chains on tires with 17-inch wheels."

Men så burde det jo være afklaret og næste gang det er nødvendigt
nøjes jeg med det ene sæt kæder og hiver så BMW i retten hvis jeg ikke
kan styre dytten

** Lars