--
Mvh Mogens
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:43899f56$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa NG...
>
> Søger lige lidt erfaringer med Mitsubishi GDI motorer... har hørt at der
> kan
> være lidt med ventiler !!! hvad ?? og hvad ellers ?
>
> Udover at Mitsubishi er en "billig" bil, som ingen åbenbart vil have (ala
> Mondeo) koster den kassen i stumper og ruster sikkert som alle andre
> biler.
> Men på udstyrs- og kører egenskabs-siden, fejler den ikke noget.
Køw en V8'er istedet
Nuvel - her er lidt læsestof resten af søndagen:
http://home8.inet.tele.dk/tal
samt dette skriv fra en tidligere tråd:
Hvis det er artiklen fra Oktober 2000 skal du være opmærksom på, at måden at
udbedre problemerne omkring tilsodning af indsugningsventiler er ændret i
forhold til artiklen, Der benyttes nu en såkaldt Carbon Blaster
(specieal-værktøj som man ikke kan få tilgang til andre steder end ved de
autoriserede forhandlere), hvilket koster omkring 2.500,- + moms og varer
lidt over 4 timer. Ved køb af denne bil bør man ALTID sikre sig, at der
følger en rullefelttest med i prisen, og at resultatet af denne er
acceptabelt. Iflg. importøren er acceptabel = +/- 5%, hvilket giver et
minimum på 119 HK, hvilket er dét de fleste ender ud med efter endt
rensning. Er motoren aldrig blevet renset før og har kørt op imod de 100.000
km eller mere skal man ikke påregne at den har mere end 113 HK eller
derunder. Personlig dokumenteret erfaring siger 107 HK. Målet er nemlig
tilsyneladende ikke en optimalt ydende motor, men en motor der opfylder
minimumspecifikationerne....... Det skal ikke forståes sådan, at der ikke er
mere at hente som følge af rensningen, for det er der. Efter at have været
tilstrækkelig meget på barikaderne lykkedes det at få min flyttet fra 119 HK
til 130 HK. Og tro mig - det er 2 vidt forskellige biler man får ud af den
øvelse. Effekttab som følge af tilsodning af ventiler er på min bil målt til
ca. 8 HK på 60.000 Km. Med andre ord skal det som et minimum påregnes at
motoren skal renses for hver 45.000Km, hvis man agter at holde en
gennemsnitlig effekt på de angivne 125 HK (hvilket er nødvendigt, dersom man
skal gøre sig forhåbninger om den gode benzinøkonomi, der absolut er
opnåelig). I praksis bør det nok gøres til hvert eftersyn, men det er endnu
ikke lykkedes at overbevise nogen om dette endnu.
Vær opmærksom på, at første gang motoren renses skal motorstyringen skiftes!
Dette skulle så vidt jeg er orienteret være noget der gøres på importørens
regning. Tidsforbruget ved jeg dog ikke.
Rygtet vil vide, at importøren har ændret praksis m.h.t refundering af
udgiften til denne rensning som før var garantien nemlig 3 år 100.000 km,
men skulle angiveligt nu være 6 år 150.000 km.