Defekt dørlås VW Passat
Fra : morten

Dato : 26-11-05 10:57

Jeg har en '98 VW Passat, hvor mit centrallås-system er defekt.

Problemet er, at fjernbetjeningen blev defekt, hvilket betød, at jeg skulle
skifte min sender i nøglen. Den skal dog kodes om, således at den passer til
dør låsen. Men det viste sig, da jeg aldrig brugte min dørlås i førersiden,
at den også var defekt. Centrallåsen kunne kun bruges fra passagersiden
eller fra bagagerummet.

For ca. 1 uge siden havde jeg så min bil på et VW værksted, hvor bilen blev
testet og fejl udlæst. MEN selv ikke VW kunne forklare hvilken defekt jeg
have.

De mente at Centralstyreenheden var defekt og skulle skiftes. Men de kunne
ikke forstå, hvorfor centrallåsen fungerede for nogle døre og ikke for fører
døren.

Min egen vurdering er, at det blot er dørlåsen i førersiden, som er defekt.
Er der én som kan hjælpe?

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:53

> [...]
>

> For ca. 1 uge siden havde jeg så min bil på et VW værksted, hvor bilen
> blev testet og fejl udlæst. MEN selv ikke VW kunne forklare hvilken defekt

Nu skal man jo ikke ligge for meget i sådan en tester, den kan altså ikke
diagnosticere en brækket skrue.
Desværre slår mange mekkere hjernen fra når de får sådan en i hånden.

VW har i deres service system (ELSA) nogle fejlsøgningsprocedure (efter
if/then/else princippet) som de kan udskrive og følge, til stort set alle
fejl på det elektriske system, men dem gjorde de tilsyneladende ikke brug
af.

Jeg tror nu bare at kontakten i låsen er defekt, det er vist ikke et ukendt
fænomen på Golf 4 og mon ikke det er samme komponenter i Passat'en. Det
burde ikke være ret dyrt - evt et lille gør det selv projekt.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : morten

Dato : 26-11-05 14:09

Hej Claus,

tak for dit svar.

Har du et par fif til, hvordan man kan se på den defekte kontakt i låsen?
Jeg har mod på at prøve selv.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 12:07

> Har du et par fif til, hvordan man kan se på den defekte kontakt i låsen?
> Jeg har mod på at prøve selv.

Egentlig ikke, jeg har aldrig haft sådan en skilt ad. Men jeg kan sige så
meget:

Kontakten er integreret i dørlåsen, så jeg ved ikke om man overhovedet kan
komme til kontakten, eller om man kan adskille dørlåsen.

Styremodulet sidder integreret i styremodulet til elrudehejs. Årsagen hertil
er at de er på CAN-bus og altså så kun kræver to ledninger kontra 14 hvis
ikke det var CAN-bus styret.
Ulempen er så selvfølgelig at hele klumpen nok er noget dyrere i tilfælde at
defekt.

Det hele sidder monteret på en plade der "lukker" hele døren, det kan være
lidt uoverskueligt at afmontere.
Så vi taler altså ikke om en halvtimes opgave her, 3-4 timer er nok mere
passende når man skal prøve sig lidt frem.

Men jeg kan huske fra Golfen at man igennem nogle huller (med gummipropper
i) skal afmontere ruden fra hejseværket, inden man kan afmontere hele
døraggregatet, jeg er ret sikker på at fremgangsmåden er den samme på en
Passat.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 12:51

> [...]
> i) skal afmontere ruden fra hejseværket, inden man kan afmontere hele
> døraggregatet, jeg er ret sikker på at fremgangsmåden er den samme på en

Fandt lige et billede på den tyske passat3b hjemmeside, her er et billede af
hvordan døren ser ud bag beklædningen:

http://www.passat3b.de/tips/ls_tausch/LS_Einbau.htm