/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Startkabler?
Fra : tb


Dato : 25-11-05 23:31

Havde en episode for et halvt år siden hvor køleboksen havde tømt mit
batteri i bilen (ingen kloge kommentarer vel . På med startkabler til en
venlig billist. Der kom lys, men den kunne ikke trække startmotoren rundt?
Nå - der er nok noget jeg ikke forstår...

Så her idag skulle jeg starte mc'en Sådan en startmotor tager sgu da vel
ikke ret meget strøm i forhold til en bils! Ny opladet reservebilbateri
på.... og den kørte langsomt rundt ?!?!

Fik den skøre tanke at skrue batteriet direkte på. Fuld fart på starteren
og den starter

Dvs, at der på en eller anden måde ikke kan transporteres ret meget strøm
gennem kablerne?!?!?! Ja jeg er forvirret her. Kablerne er tykke og
klemmerne ser store og solide ud, men indrømmer at jeg købte den i H&N eller
lign.

Men hvordan undgår jeg at få nogle nye ligesådan - og måske er det bare en
bagatel ved mine ?



 
 
Uffe Ravn (25-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 25-11-05 23:46


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev

> Dvs, at der på en eller anden måde ikke kan transporteres ret meget strøm
> gennem kablerne?!?!?! Ja jeg er forvirret her. Kablerne er tykke og
> klemmerne ser store og solide ud, men indrømmer at jeg købte den i H&N
eller
> lign.
>
> Men hvordan undgår jeg at få nogle nye ligesådan - og måske er det bare en
> bagatel ved mine ?

Du skal gå efter min. 16kvadrat mm. kabler.

Gerne 25mm.

En del billige kabler er på 2,5kvadrat mm.men plastikisoleringen svarer til
et meget tykt kabel.

Et par gode kobberklemmer er selvfølgelig ikke at foragte.

Mvh. Uffe Ravn



Klaus G. (26-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-11-05 03:24

> Så her idag skulle jeg starte mc'en Sådan en startmotor tager sgu da vel
> ikke ret meget strøm i forhold til en bils! Ny opladet reservebilbateri
> på.... og den kørte langsomt rundt ?!?!
Tænk på at dit tomme batteri sluger strøm, det samme med lys osv.. Så lad
kablerne sidde på et par min, så det tomme batteri lige kan "komme lidt
med", såskulle der gerne være havresuppe nok :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Ukendt (26-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-05 09:49


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4387909d$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Havde en episode for et halvt år siden hvor køleboksen havde tømt mit
> batteri i bilen (ingen kloge kommentarer vel . På med startkabler til
> en venlig billist. Der kom lys, men den kunne ikke trække startmotoren
> rundt? Nå - der er nok noget jeg ikke forstår...
>
> Så her idag skulle jeg starte mc'en Sådan en startmotor tager sgu da vel
> ikke ret meget strøm i forhold til en bils! Ny opladet reservebilbateri
> på.... og den kørte langsomt rundt ?!?!

Så køb nogle andre kabler. De kabler jeg har de virker med det samme og kan
med lethed få startet bilen hvis du skulle være løbet tør. Har prøvet det et
par gange.

--
Tom



Klaus G. (26-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-11-05 12:16

> Så køb nogle andre kabler. De kabler jeg har de virker med det samme og
kan
> med lethed få startet bilen hvis du skulle være løbet tør. Har prøvet det
et
> par gange.
>
Jeg har selv prøvet det tb omtaler, og der brugte jeg nogle ritti tykke
kabler. Det var en Mercedes Sprinter, som gav strøm til min Mi16. Sprinteren
stod i tomgang, og har et jævnt stort batteri(den fåes med to forskellige,
og det er det største, kan ikke huske ah, og A), og den skulle give strøm
til et helt dødt Borsch Silver batteri(det var -10grader). Der skulle
kablerne sidde på i 3-5min før jeg kunne hakke gang i Mi16'eren. Måske det
er fordi det er en 15-16år gammel bil, det ved jeg ikke, men kablerne var
ihvertfald ikke for små.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Ukendt (26-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-05 12:28


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:438843fe$0$1788$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Så køb nogle andre kabler. De kabler jeg har de virker med det samme og
> kan
>> med lethed få startet bilen hvis du skulle være løbet tør. Har prøvet det
> et
>> par gange.
>>
> Jeg har selv prøvet det tb omtaler, og der brugte jeg nogle ritti tykke
> kabler. Det var en Mercedes Sprinter, som gav strøm til min Mi16.
> Sprinteren
> stod i tomgang, og har et jævnt stort batteri(den fåes med to forskellige,
> og det er det største, kan ikke huske ah, og A), og den skulle give strøm
> til et helt dødt Borsch Silver batteri(det var -10grader). Der skulle
> kablerne sidde på i 3-5min før jeg kunne hakke gang i Mi16'eren. Måske det
> er fordi det er en 15-16år gammel bil, det ved jeg ikke, men kablerne var
> ihvertfald ikke for små.

Jeg glemte lyset flere gange i min Sierra 2.0i, Fik starthjælp af naboen
kadett 1.1.
Der sad 45 Ah i Sierra og ca, det samme i kadetten så vidt jeg husker.

--
Tom



Jørgen M. Rasmussen (26-11-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 26-11-05 19:14


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

). Der skulle
> kablerne sidde på i 3-5min før jeg kunne hakke gang i Mi16'eren.

Det har ikke såmeget at sige fra hvem til hvem, hæv omdr. på "donorbilen",
og lad kablerne side lidt.



Rander (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 27-11-05 00:25

Sat, 26 Nov 2005 19:14:08 +0100 brugte Jørgen M. Rasmussen 10 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>). Der skulle
>> kablerne sidde på i 3-5min før jeg kunne hakke gang i Mi16'eren.
>Det har ikke såmeget at sige fra hvem til hvem, hæv omdr. på "donorbilen",
>og lad kablerne side lidt.

Hæv omdrejningerne? Gør den ikke det automatisk hvis det er nødvendigt?

De gange jeg brugte min mors Völle 245 (fra '81) som donorbil behøvede jeg
ikke give omdrejninger. Jeg "donerede" tre gange i alt. De to af gangene
steg omdrejningerne på Völlen automatisk et par sekunder efter at begge
kabler var blevet tilsluttet, og jeg ventede "kun" omkring 20 sekunder før
jeg prøvede at starte "modtageren" - det lykkede altid i første forsøg.
Lige så snart jeg så fjernede det første kabel faldt omdrejningerne igen
øjeblikkeligt...

Ved den sidste skete der intet med omdrejningerne, men den startede
alligevel i første hug efter de 20 sekunder...

--
Lars Rander ** Pil ikke ved min adresse ** :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!)

Det er ofte blot en undskyldning, når vi siger, noget er umuligt. (Francois de La Rochefoucauld)


Jørgen M. Rasmussen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-11-05 08:21


"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> Hæv omdrejningerne? Gør den ikke det automatisk hvis det er nødvendigt?
>
Ikke nødvendigvis. Det er for at lave lidt ekstra power, overskud, til at
lade lidt på "patientens" batt.. .

De to af gangene
> steg omdrejningerne på Völlen automatisk et par sekunder efter at begge
> kabler var blevet tilsluttet,

Der har "patienten" virkelig været "nede på hælene", så din gen. har
"trukket" begge biler.



Thomas Rasmussen (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 28-11-05 10:40

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:43895e47$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> De to af gangene
>> steg omdrejningerne på Völlen automatisk et par sekunder efter at
>> begge kabler var blevet tilsluttet,
>
> Der har "patienten" virkelig været "nede på hælene", så din gen. har
> "trukket" begge biler.

Jeg har prøvet det et par gange med min gamle golf... Der var batteriet
HELT fladt (kabinelys havde været tændt i en uge med hård frost). Fik
hjælp af en alm. nyere Toyota Avensis, på med mine startkabler og så lidt
omdrejninger på toyotaen så hostede golfen sig igang... Men fuck hvor man
kunne høre på motoren at batteriet tog imod strøm....

Kablerne er ganske store (også i kobberet) og med nogle fornuftige
klemmer på. Specielt det sidste er også en god ting, jeg har set en del
af de billige klemmer hvor det kun er den ene side af klemmen der har
kobber.

Jeg vil mene at en bil bør kunne startes med det samme uden at skulle
lade lidt fra donorbilen, men det er vigtigt at forbindelserne på både
donor og modtagerbilen er lavet rigtig godt, mange batteripoler er
snasket ind i fedt/olie så man lige skal 'gnave' lidt for at komme ind og
få en god forbindelse.

Thomas

Lars (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 28-11-05 10:56

> Jeg vil mene at en bil bør kunne startes med det samme uden at skulle
> lade lidt fra donorbilen, men det er vigtigt at forbindelserne på både
> donor og modtagerbilen er lavet rigtig godt, mange batteripoler er
> snasket ind i fedt/olie så man lige skal 'gnave' lidt for at komme ind og
> få en god forbindelse.

Selvfølgelig kan de da det, jeg har i hvertfald aldrig haft bøvl når jeg
bruger mine. Det er iøvrigt heller ikke nemt, når man står alene, at få
donorbilen op i omdrejninger, så det undværer jeg sgu også - det går ganske
udemærket.

- Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408911
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste