/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Erfaringer med passat st.car fra omkring '~
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 25-11-05 15:49

Hej gruppe

Vi har kigget en del på biler og er efterhånden kommet frem
til at det skal være en gammel passat vi skal til at trille
rundt i. Her er der nemlig masser af plads til både lange
ben og bagage bagi :)

Nu hvor vi skal ud og kigge vil det være rart at vide hvor
de værste skavanker ligger begravet - hvad skal vi sørge
for at kigge efter - og hvad er ligegyldigt?

Den vi ser på nu er en passat tdi GL (tror nok det er en
1.6'er der ligger i men er ikke sikker).

Bilen har gået over 300k men har fået skiftet motor ved de 200.

Den skal stå i ca. 23k - lyder det fornuftigt eller hvad?

Med venlig hilsen

Mette og Lars
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to
death, eat our flesh and sew our skins into their clothing
and if we're very very lucky, they'll do it in that order.

 
 
Mogens (25-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 25-11-05 18:58

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message
news:Xns9719A0E64766Cdotlarsgjmaildk@62.243.74.163...

> Den vi ser på nu er en passat tdi GL (tror nok det er en
> 1.6'er der ligger i men er ikke sikker).
> Bilen har gået over 300k men har fået skiftet motor ved de 200.

Min kammy brændte fingrene på sådan een, fordi der er noget
med svinghjulet, man skal være opmærksom på. Claus kender
sikkert til det...

> Den skal stå i ca. 23k - lyder det fornuftigt eller hvad?

Næh, men den kan jo sikkert nok koste pengene...



Ukendt (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-05 13:25


>> Den vi ser på nu er en passat tdi GL (tror nok det er en
>> 1.6'er der ligger i men er ikke sikker).
>> Bilen har gået over 300k men har fået skiftet motor ved de 200.
>
> Min kammy brændte fingrene på sådan een, fordi der er noget
> med svinghjulet, man skal være opmærksom på. Claus kender
> sikkert til det...
>
>> Den skal stå i ca. 23k - lyder det fornuftigt eller hvad?
>
> Næh, men den kan jo sikkert nok koste pengene...

Ja, jeg har selv haft sådan en dunk, en TDI kan det jo ikke være.
1,6TD 80 Hk har ingen nævnværdige problemer.
1,9TD 75 modellerne havde problemer i starten pga. en fejl der gjorde at en
remskive kunne falde af og beskadige svinghjulet (kender ikke helt
detaljerne). Men VW kom med en løsning på problemet og der burde ikke være
flere af dem på gaden - inden da var der mange der fik skiftet motor på
garantien, derfor er der mange 1,9 TD i Tyskland hvor motoren har gået ca.
40 - 60 km mindre en bilen :(

Anywas så kom 1,9TD først på gaden i 1991 så der burde ikke være noget
problem.
Modellen du har kig på er ganske sikkert en 1,6 TD med 80 motortype RA eller
SB.

Prisen er der nok ikke meget at sige til, jeg solgte for et år siden en
renoveringsmoden som d.o på gule palder for 14.000 kr.


--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"






Lars Gjerløw Jørgens~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 27-11-05 14:21

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in
news:4389a58d$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Ja, jeg har selv haft sådan en dunk, en TDI kan det jo ikke være.
> 1,6TD 80 Hk har ingen nævnværdige problemer.
> 1,9TD 75 modellerne havde problemer i starten pga. en fejl der gjorde
> at en remskive kunne falde af og beskadige svinghjulet (kender ikke
> helt detaljerne). Men VW kom med en løsning på problemet og der burde
> ikke være flere af dem på gaden - inden da var der mange der fik
> skiftet motor på garantien, derfor er der mange 1,9 TD i Tyskland hvor
> motoren har gået ca. 40 - 60 km mindre en bilen :(
>
> Anywas så kom 1,9TD først på gaden i 1991 så der burde ikke være noget
> problem.
> Modellen du har kig på er ganske sikkert en 1,6 TD med 80 motortype RA
> eller SB.
>
> Prisen er der nok ikke meget at sige til, jeg solgte for et år siden
> en renoveringsmoden som d.o på gule palder for 14.000 kr.

Tak for svarene!

Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).

Jeg tænkte også på om der var specielle svaghedstegn man skulle sørge
for at kigge efter - jeg har en god grundlæggende viden om hvordan en
bil virker rent mekanisk - men hvad de enkelte modeller hedder og hvad
der evt. kan være af problemer med den, synes jeg er svært at finde
noget uddybende om på nettet. - var det ikke noget med at man kunne
finde en database over synsfejl et sted?

Med venlig hilsen
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to
death, eat our flesh and sew our skins into their clothing
and if we're very very lucky, they'll do it in that order.

Ukendt (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-05 15:44


> Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
> forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).

TD er ganske rigtigt "TurboDiesel" TDI er de nyere med elektrisk styret
indsprøjtningspumpe.
De kendes let (ved at kigge på motoren) på at der ikke er et traditionelt
speederkabel til pumpen.
Der er med andre ord "elektronisk" speeder også kaldet e-gas
http://vwfanatic.dk/Billeder/G3GTS/G3GTS_23.jpg

Der er så nogen der fejlagtigt kalder de gamle TD med intercooler for TDI,
men det har intet med virkeligheden at gøre :(

>
> Jeg tænkte også på om der var specielle svaghedstegn man skulle sørge
> for at kigge efter - jeg har en god grundlæggende viden om hvordan en
> bil virker rent mekanisk - men hvad de enkelte modeller hedder og hvad
> der evt. kan være af problemer med den, synes jeg er svært at finde
> noget uddybende om på nettet.

Ved en bil med den alder kan man nok ikke holde sig til de generelle fejl,
der har bilens vedligholdstilstande nok mere at sige, sådan en Passat er dog
generelt temmelig robust og nem at reparere.
Alderen er dog nok ved at sætte sine spor på dem nu, rusten er ved at sætte
ind :( på de første årgange.
Min var begyndt at få småpletter i dørbunde og paneler.

Et sted jeg ved der er svagt med rust er de bagerste hjulkasser i det stykke
der vender mod bilens bagende.
Helt nede i kanten, det er dog nemt at fikse med et lille stykke plade og en
svejser.
Bagsmækken er en anden synder den kan være rådnet op indvendig uden at du
kan se det ude fra.
Problemer er tilsyneladenden det stykke plade som visker akslen går igennem,
hvis der er tendens til ræverødt rundt om viskeren er den sandsynligvis
"rådden".

Dørhåndtag og dørlåse kan også godt irre så det får "nedsat" funktion det er
specielt træls om vinteren hvor skidtet fryser sammen, adskillelse, rensning
og smøring med fedt hjælper gevaldigt.

Så er der småproblemer som slidt bundstykke i tændingskontakt og
spændingsregulator i instrumentet, men det er nemt billigt og overskueligt
at fikse.

Til sidst - på en TD vil topstykket revne før eller siden, det betyder ikke
noget med mindre der revner ind til en vandkanal så skal der et nyt
topstykke til.


> - var det ikke noget med at man kunne
> finde en database over synsfejl et sted?

Jeg har lige været til syn med min Polo, der viste Applus manden mig en
liste med de hyppigste fejl på min model, han påstod at den var tilgængelig
på nettet, men jeg kan ikke finde den.
Måske andre kender til det.


--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"



Lars Gjerløw Jørgens~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 27-11-05 16:42

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in
news:4389c636$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

>
>> Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
>> forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).
>
> TD er ganske rigtigt "TurboDiesel" TDI er de nyere med elektrisk
> styret indsprøjtningspumpe.
> De kendes let (ved at kigge på motoren) på at der ikke er et
> traditionelt speederkabel til pumpen.
> Der er med andre ord "elektronisk" speeder også kaldet e-gas
> http://vwfanatic.dk/Billeder/G3GTS/G3GTS_23.jpg

Tak for info :) - så blev jeg da lidt klogere...

> en masse info

Mange tak - det vil jeg tage med i baghovedet når jeg kigger :)

> Jeg har lige været til syn med min Polo, der viste Applus manden mig
> en liste med de hyppigste fejl på min model, han påstod at den var
> tilgængelig på nettet, men jeg kan ikke finde den.
> Måske andre kender til det.

Jeg har kun kunnet finde www.applusbilsyn.dk - her skriver de at
der vil komme en database men den er ikke til at finde endnu :(

http://www.informationsportalen.dk/artikelarkiv/artikler/art1144.htm

Og så skal man have en bil i forvejen for at se data - det er nu lidt
urimeligt :D Men man kan så bare låne naboens reg.-nummer...


www.bilboksen.dk kan man oprette sine køretøjer - om man så kan
se info for andre biltyper eller bare sin egen ved jeg ikke.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to
death, eat our flesh and sew our skins into their clothing
and if we're very very lucky, they'll do it in that order.

Finn Guldmann (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-01-06 12:52

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> Tak for svarene!
> Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
> forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).
> Jeg tænkte også på om der var specielle svaghedstegn man skulle sørge
> for at kigge efter - jeg har en god grundlæggende viden om hvordan en
> bil virker rent mekanisk - men hvad de enkelte modeller hedder og hvad
> der evt. kan være af problemer med den, synes jeg er svært at finde
> noget uddybende om på nettet. - var det ikke noget med at man kunne
> finde en database over synsfejl et sted?
>
I Passat diesel af den årgang, og senere, skal du holde øje med
dieselpumpen. Den har en mani med at gå i stykker omkring 250.000 km.
VW ville ikke kendes ved problemet, men Falck, der brugte mange biler
med netop den dieselpumpe, skiftede dem konsekvent første gang den
enkelte bil kom til service efter 200.000 km. De havde ikke "råd" til
at en ambulance måtte stoppe midt i en udrykning på grund af det.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Lars Gjerløw Jørgens~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 11-01-06 21:42

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:dq074p$1i8$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
>> Tak for svarene!
>> Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
>> forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).
>> Jeg tænkte også på om der var specielle svaghedstegn man skulle sørge
>> for at kigge efter - jeg har en god grundlæggende viden om hvordan en
>> bil virker rent mekanisk - men hvad de enkelte modeller hedder og hvad
>> der evt. kan være af problemer med den, synes jeg er svært at finde
>> noget uddybende om på nettet. - var det ikke noget med at man kunne
>> finde en database over synsfejl et sted?
>>
> I Passat diesel af den årgang, og senere, skal du holde øje med
> dieselpumpen. Den har en mani med at gå i stykker omkring 250.000 km.
> VW ville ikke kendes ved problemet, men Falck, der brugte mange biler
> med netop den dieselpumpe, skiftede dem konsekvent første gang den
> enkelte bil kom til service efter 200.000 km. De havde ikke "råd" til
> at en ambulance måtte stoppe midt i en udrykning på grund af det.
>

ok - takker - det skal vi da lige holde øje med så :)

Vi har nu kørt de første 2500 i den - og den fungerer så
ganske upåklageligt så vi er ganske tilfredse med handlen.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to
death, eat our flesh and sew our skins into their clothing
and if we're very very lucky, they'll do it in that order.

Finn Guldmann (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-01-06 19:47

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
>>I Passat diesel af den årgang, og senere, skal du holde øje med
>>dieselpumpen. Den har en mani med at gå i stykker omkring 250.000 km.
>>VW ville ikke kendes ved problemet, men Falck, der brugte mange biler
>>med netop den dieselpumpe, skiftede dem konsekvent første gang den
>>enkelte bil kom til service efter 200.000 km. De havde ikke "råd" til
>>at en ambulance måtte stoppe midt i en udrykning på grund af det.
> ok - takker - det skal vi da lige holde øje med så :)
> Vi har nu kørt de første 2500 i den - og den fungerer så
> ganske upåklageligt så vi er ganske tilfredse med handlen.
>
Jeg kørte i sådan en, som taxi. Og var også ganske tilfreds med den.

Og så har den det herligste gearskifte jeg har prøvet.

Desværre får du ikke et ret godt varsel på det med dieselpumpen. Fra
du kan begynde at lugte diesel og til bilen holder stille kører du
ikke ret meget mere end 10-20 km. Og der er ingen andre ting der
indikerer at det er ved at være galt.

Ved det at den så har fået skiftet motor kan du være heldig at det er
sket efter at VW har fået løst problemet. Således at den pumpe der nu
sidder der ikke går i stykker som den gamle.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Lars Gjerløw Jørgens~ (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 13-01-06 11:17

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:dq687s$932$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Jeg kørte i sådan en, som taxi. Og var også ganske tilfreds med den.
>
> Og så har den det herligste gearskifte jeg har prøvet.

Det er rigtigt - Selv på den her ældgamle kasse kører det formidabelt
godt - også ift. meget nyere biler :)

> Desværre får du ikke et ret godt varsel på det med dieselpumpen. Fra
> du kan begynde at lugte diesel og til bilen holder stille kører du
> ikke ret meget mere end 10-20 km. Og der er ingen andre ting der
> indikerer at det er ved at være galt.

hmm godt mekanikeren kun bor 8 km væk ;)

> Ved det at den så har fået skiftet motor kan du være heldig at det er
> sket efter at VW har fået løst problemet. Således at den pumpe der nu
> sidder der ikke går i stykker som den gamle.

hmm det kan man jo håbe - du ved ikke noget om årstal etc.? - for så
kunne man jo kigge i den og se efter.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to
death, eat our flesh and sew our skins into their clothing
and if we're very very lucky, they'll do it in that order.

Finn Guldmann (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 13-01-06 14:00

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
>>Og så har den det herligste gearskifte jeg har prøvet.
> Det er rigtigt - Selv på den her ældgamle kasse kører det formidabelt
> godt - også ift. meget nyere biler :)
>
Men lad være med at voldbruge det. Ham der efterfulgte mig på bilen
var mest til automatgear, og på 1½ månede kostede det en ny gearkasse.
Og at det var ham og ikke mig, blev bevist da han senere, selv som
vognmand, købte en Passat, og måtte have ny gearkasse fire gange på de
to år det tog at køre bilen fri.

> hmm det kan man jo håbe - du ved ikke noget om årstal etc.? - for så
> kunne man jo kigge i den og se efter.
>
Nej, jeg ved kun at det skete med den jeg kørte taxi i først i
90'erne. Og at vognmandens kone, som var i familie med en der arbejde
på et værksted ved Falck, kunne give oplysningen om deres kendskab til
problemet.

Og jeg er ikke sikker på VW vil indrømme det, selv så mange år efter.
Så der er der nok heller ikke hjælp at hente.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste