> Ok - jeg mener han sagde det var en turbodiesel. Nu ved jeg ikke hvad
> forskellen er på TD og TDI (er det så noget med "injection"?).
TD er ganske rigtigt "TurboDiesel" TDI er de nyere med elektrisk styret
indsprøjtningspumpe.
De kendes let (ved at kigge på motoren) på at der ikke er et traditionelt
speederkabel til pumpen.
Der er med andre ord "elektronisk" speeder også kaldet e-gas
http://vwfanatic.dk/Billeder/G3GTS/G3GTS_23.jpg
Der er så nogen der fejlagtigt kalder de gamle TD med intercooler for TDI,
men det har intet med virkeligheden at gøre :(
>
> Jeg tænkte også på om der var specielle svaghedstegn man skulle sørge
> for at kigge efter - jeg har en god grundlæggende viden om hvordan en
> bil virker rent mekanisk - men hvad de enkelte modeller hedder og hvad
> der evt. kan være af problemer med den, synes jeg er svært at finde
> noget uddybende om på nettet.
Ved en bil med den alder kan man nok ikke holde sig til de generelle fejl,
der har bilens vedligholdstilstande nok mere at sige, sådan en Passat er dog
generelt temmelig robust og nem at reparere.
Alderen er dog nok ved at sætte sine spor på dem nu, rusten er ved at sætte
ind :( på de første årgange.
Min var begyndt at få småpletter i dørbunde og paneler.
Et sted jeg ved der er svagt med rust er de bagerste hjulkasser i det stykke
der vender mod bilens bagende.
Helt nede i kanten, det er dog nemt at fikse med et lille stykke plade og en
svejser.
Bagsmækken er en anden synder den kan være rådnet op indvendig uden at du
kan se det ude fra.
Problemer er tilsyneladenden det stykke plade som visker akslen går igennem,
hvis der er tendens til ræverødt rundt om viskeren er den sandsynligvis
"rådden".
Dørhåndtag og dørlåse kan også godt irre så det får "nedsat" funktion det er
specielt træls om vinteren hvor skidtet fryser sammen, adskillelse, rensning
og smøring med fedt hjælper gevaldigt.
Så er der småproblemer som slidt bundstykke i tændingskontakt og
spændingsregulator i instrumentet, men det er nemt billigt og overskueligt
at fikse.
Til sidst - på en TD vil topstykket revne før eller siden, det betyder ikke
noget med mindre der revner ind til en vandkanal så skal der et nyt
topstykke til.
> - var det ikke noget med at man kunne
> finde en database over synsfejl et sted?
Jeg har lige været til syn med min Polo, der viste Applus manden mig en
liste med de hyppigste fejl på min model, han påstod at den var tilgængelig
på nettet, men jeg kan ikke finde den.
Måske andre kender til det.
--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI -
www.vwfanatic.dk
"It's nice to be important - but it's more important to be nice"