Højre vigepligt
Fra : Danniboy

Dato : 23-11-05 14:18

http://www.natteravnen.dk/hv1.jpg

Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har nogle på højre side -
og kommer i øvrigt heller ikke i vejen for hinanden.

http://www.natteravnen.dk/hv2.jpg

Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har ligeledes nogle på
højre side. Men det kan jo gå hen og blive en farlig situation :)

Er svaret på begge ovenstående det samme hvis manfjerner den ene sidevej og
lader det være et T-kryds i stedet?

Fra : Henning

Dato : 23-11-05 14:24

On Wed, 23 Nov 2005 14:18:06 +0100, "Danniboy" <dan@noyb.xyz> wrote:

>http://www.natteravnen.dk/hv1.jpg
>
>Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har nogle på højre side -
>og kommer i øvrigt heller ikke i vejen for hinanden.
Øh, er det en nisse-gåde? Begge biler skal lige ud, der kommer ingen
fra deres højre side - ergo skal ingen holde tilbage?

>http://www.natteravnen.dk/hv2.jpg
>
>Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har ligeledes nogle på
>højre side. Men det kan jo gå hen og blive en farlig situation :)
Du er forhåbentlig ikke i tvivl? Den krydsende skal altid holde
tilbage!

>Er svaret på begge ovenstående det samme hvis manfjerner den ene sidevej og
>lader det være et T-kryds i stedet?

Ja

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-05 14:54

Danniboy skrev:

> http://www.natteravnen.dk/hv1.jpg
>
> Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har nogle på højre side -
> og kommer i øvrigt heller ikke i vejen for hinanden.

Så kunne de blive holdende og vente på der var nogen at holde tilbage
for

> http://www.natteravnen.dk/hv2.jpg
>
> Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har ligeledes nogle på
> højre side. Men det kan jo gå hen og blive en farlig situation :)

Tjaa normalt instinkt i traffiken er vel at man holder tilbage hvis man
krydser traffik...

bonus spørgsmål:hvordan skal de 2 biler køre hvis de begge skal til
ventre, kunne være endnu et spørgsmål.
http://www.gratishost.dk/uploads/hv1-a.PNG ?
http://www.gratishost.dk/uploads/hv1-b.PNG ?

> Er svaret på begge ovenstående det samme hvis manfjerner den ene sidevej og
> lader det være et T-kryds i stedet?

ømh ja

http://www.natteravnen.dk/a4.jpg har du rust i vandbeholderen?

Fra : Jan

Dato : 23-11-05 19:01

http://www.natteravnen.dk/a4.jpg har du rust i vandbeholderen?

Ja - det VAR der ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-11-05 15:06

Bjarke Hansen wrote:
> bonus spørgsmål:hvordan skal de 2 biler køre hvis de begge skal til
> ventre, kunne være endnu et spørgsmål.
> http://www.gratishost.dk/uploads/hv1-a.PNG ?

Helt klart denne.

> http://www.gratishost.dk/uploads/hv1-b.PNG ?

Har oplevet dette en gang, så bliver man forvirret, desuden kan der
kun komme en bil ad gangen fra hver side.

--

Christian

Fra : AT

Dato : 23-11-05 16:03

Det er interssant at mange bilister tror at de ikke har højre vigepligt i et
T-kryds hvor de skal ligeud.

Prøv at tegn den og spørg nogle af dine venner.

Højrevigepligt gælder i alle kryds hvor der ikke er andre mærkninger eller
den ene vej er tydelig underordnet fx. med anlagt brosten.

/AT

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-05 17:37

Den Wed, 23 Nov 2005 16:03:23 +0100 skrev AT:
> Det er interssant at mange bilister tror at de ikke har højre vigepligt i et
> T-kryds hvor de skal ligeud.

Det kommer jo så an på hvordan T-krydset vender. Har man veje ligeud
og til venstre, er der jo ikke noget at have højrevigepligt for.

Og hvis man kun har veje til højre og venstre bander man over
GPS'en "fortsæt ligeud" (Det gjorde min lillebrors faktisk, da
vi et sted skulle måske 10 meter til venstre ad en smal vej, langt
nok til at lygterne ikke lyste ud hvor man kunne se hvilken side
"ligeud" var)

Mvh
Kent

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-11-05 19:37

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> [...]
> vi et sted skulle måske 10 meter til venstre ad en smal vej, langt
> nok til at lygterne ikke lyste ud hvor man kunne se hvilken side

hehe GPS'er fede - og et sjovt legetøj. Men det er altid smart
at have et kort i bilen og kunne bruge det :) GPS må efter
min mening kun være en rar ting der gør det lidt nemmere - ikke
den eneste kilde til navigation. Skulle engang have gæster. De
ringede efter ½ times forsinkelse og spurgte om vej - de var
køre 80 km forkert fordi de havde lavet en enkelt lille
stavefejl i vejnavnet :D

Elsker også "foretag u-vending nu!" - sagt lidt brysk af en
snerpet kvindestemme på steder hvor det er forbudt :P

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-05 22:21

Den 23 Nov 2005 18:36:57 GMT skrev Lars Gjerløw Jørgensen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> hehe GPS'er fede - og et sjovt legetøj. Men det er altid smart
> at have et kort i bilen og kunne bruge det :)

Nu var meningen så at finde ud af hvad vej GPS'en mente vi skulle
tage, det var ikke fordi vi ikke selv kunne finde vej, så vi
havde ikke lige nogen grund til at kigge på kortet.

Jeg kan så også komme i tvivl om hvorvidt den vej var med på kortet,
den var ikke ret bred (nej, det var ikke cykelstien).

> GPS må efter
> min mening kun være en rar ting der gør det lidt nemmere - ikke
> den eneste kilde til navigation.

Nu har han den fordi han *kan* simpelthen ikke finde vej efter
hverken et kort eller en kørselsvejledning.

> [...]
>
> Elsker også "foretag u-vending nu!" - sagt lidt brysk af en
> snerpet kvindestemme på steder hvor det er forbudt :P

Nyere GPS'er siger "vend hvor det er muligt".

Efter sigende efter lidt for mange tilfælde af at folk har gjort
som der blev sagt når de havde misset en frakørsel på motorvejen.

Mvh
Kent

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-11-05 08:07

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> hehe GPS'er fede - og et sjovt legetøj.

Legetøj??

Hvad mener du med det? Må man ikke vide hvor langt der er ned til bageren og
forventet ankomsttid?

:)

> Men det er altid smart
> at have et kort i bilen og kunne bruge det :)

Jeg har ikke set et papirskort de sidste 3-4 år - og er vældig tilfreds med
det :)

> GPS må efter
> min mening kun være en rar ting der gør det lidt nemmere - ikke
> den eneste kilde til navigation.

Dén kunne man vende om ... papirskort er en rar ting, der gør tilværelsen
lidt tungere ... men slet ikke den eneste kilde til navigation.

> Skulle engang have gæster. De
> ringede efter ½ times forsinkelse og spurgte om vej - de var
> køre 80 km forkert fordi de havde lavet en enkelt lille
> stavefejl i vejnavnet :D

½ time forsinkelse ... ?? Her i disse tider, hvor man praktisk talt kan
snakke i telefon i sin GPS .. ½ time?

Bob bob!

Desuden kan man sagtens se på sit papirkort og køre forkert. Kom du bare til
.... Rødding, så skal du se!

> Elsker også "foretag u-vending nu!" - sagt lidt brysk af en
> snerpet kvindestemme på steder hvor det er forbudt :P

Når hun siger det er det sikkert fordi det ikke er første gang du ikke hører
efter ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 25-11-05 15:29

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Jeg har ikke set et papirskort de sidste 3-4 år - og er vældig
> tilfreds med det :)

Nu er jeg også lidt af en kort-nørd - jeg synes det er sjovt
at kigge på kort - og har sidenhen købt gps'en som en skæg
ting til at supplere med.

> ½ time forsinkelse ... ?? Her i disse tider, hvor man praktisk talt
> kan snakke i telefon i sin GPS .. ½ time?
>
> Bob bob!

nu er det også ved at være nogle år siden - men de ringede jo netop
også da panikken begyndte at brede sig i bilen ;)

> Desuden kan man sagtens se på sit papirkort og køre forkert. Kom du
> bare til ... Rødding, så skal du se!

Hvad for en Rødding? - har nu aldrig oplevet ikke at kunne finde vej.

> Når hun siger det er det sikkert fordi det ikke er første gang du ikke
> hører efter ;)

Sikkert :) Hun kender jo ikke smutvejen i byen eller de steder hvor
der er lavet nye rabatter eller lignende :D Og så har hun bare at
makke ret.

/hilsner

Fra : Lars

Dato : 25-11-05 17:45

> Hvad for en Rødding?

Mon ikke det var det han mente?

- Lars

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-11-05 10:57

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> wrote in news:43873f51$0$41140$14726298
@news.sunsite.dk:

> Mon ikke det var det han mente?

Nu ved man ofte om folk bor i Nord- eller sydjylland før man tager
af sted :P Det er vel et spm. om forberedelse. Men point taken.

Troede det var fordi vejene var umulige i den by :D Har selv
prøvet at bo et sted der var ukendt af krak - det gav tit probs.
når folk skulle besøge en med hjælp fra internettet...

/hilsner

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-11-05 19:52

Christian B. Andresen wrote:

> Helt klart denne.

> Har oplevet dette en gang, så bliver man forvirret, desuden kan der
> kun komme en bil ad gangen fra hver side.

Der findes kryds hvor der *skal* svinges til venstre på sidstnævnte
måde, typisk hvis der svinges ind på en bred vej eller gade med bred
midterrabat (boulevard), og i nogle tilfælde ved "skæve" kryds. I mange
tilfælde er der særlig afmærkning. Men det er korrekt at mange ikke kan
finde ud af det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-11-05 17:51

"Danniboy" <dan@noyb.xyz> skrev i en meddelelse

> http://www.natteravnen.dk/hv1.jpg
> Hvem skal holde tilbage her? Ingen af de kørerende har nogle på højre
> side -
> og kommer i øvrigt heller ikke i vejen for hinanden.

Har du højrevigepligt skal du holde tilbage for al trafik fra højre. Har du
ingen trafik fra højre, så skal du ikke vigepligt. Ingen af bilerne har
trafik fra højre og kan derfor begge køre.

> [...]
> højre side. Men det kan jo gå hen og blive en farlig situation :)

Har du højrevigepligt skal du holde tilbage for al trafik fra højre. Har du
ingen trafik fra højre, så har du ikke vigepligt. Når den ene bilist svinger
til venstre, så vil han naturligt få trafik fra højre og dermed vigepligt.

> [...]
> lader det være et T-kryds i stedet?

Har du højrevigepligt skal du holde tilbage for al trafik fra højre. Har du
ingen trafik fra højre, så har du ikke vigepligt. Krydsets udformning har
ingen betydning.