Tillykke med "dyret"!
>Jeg er vandt til en 78hk Opel Astra turbodiesel, så denne renault er
>en hel del kvikkere. Motoren er blid og støjsvag, men 130 heste skulle
>også gerne kunne flytte en vogn. Den har seks fremadgående gear
>hvilket kræver lidt tilvænning. Specielt nå man ligger med
>hastigheder imellem 40 og 80 skal man skifte mere gear end hvad jeg er
>vandt til. Hvis man kører overvejende bykørsel ville jeg ikke
>anbefale en bil med 6 gear. Nu kører vi dog mestendels motorvej og det
>er her det sjette gear kommer til sin ret. Når man ligger imellem 120
>og 140 på de spanske motorveje er det en fryd i sjette gear. Meget
>lavt støjniveau og god dieseløkonomi. Ved 130 km/t ligger bilen lige
>omkring 2100/2200 omdrejninger, hvilket jo ikke kan siges at være
>meget.
Bilen trækker fra ca. 40 km/t i 4.gear og fra 65 i 5. blot man ikke træder
sømmet i bund, så du burde ikke behøve at skifte så ofte.
>Fartpiloten er en dejlig opfindelse. Man sætter den til ved 120 km/t
>og så triller man ellers behageligt derudaf. Den har accelerer,
>decelerer og rekuperations funktioner, som alle kommer handigt ind når
>man lige lærer at bruge dem. Det giver en meget mere afslappet
>kørsel. Derudover kan man også begrænse bilens maxhastighed med
>selvsamme fartpilot - jeg har stadig kun brugt det for sjov og ved ikke
>rigtig om det også har en praktisk fordel. Noget der virkelig er
>lækkert er at man har adgang til praktisk taget alle bilens funktioner
>uden af fjerne hænderne fra rattet. Jeg har aldrig lagt mærke til
>hvor meget det distraherer fra vejen at skifte radio kanal eller på se
>de forskellige data fra kørecomputeren, men efter at have vænnet mig
>til Renaulten kan jeg godt se hvor vigtigt det er. Bilen bevæger sig
>meget habilt i trafikken. Servostyringen er dynamisk, således at ved
>større hastighed bliver rattet hårdere men ved parkering er der ingen
>modstand i det, det gør bilen meget habil.
Fartbegrænseren kan være nyttig i tæt traffik med svingende hastigheder (og
kameravogne). Ratbetjening er en stor behagelighed - den vil du nyde!
>Bilen er så satans klog! Alt er automatisk (undtagen gearet
) og
>det kræver i starten lidt ekstra tiltro. Jeg er vandt til at man
>låser en bil ved at trykke ned på en stift i døren, at man bruger
>håndbremsen ved at hive i en stang og at man starter bilen ved at
>stikke en nøgle i en lås og dreje rundt. Alt den slags gammeldags
>ævl kan man godt glemme igen. Nu foregår det hele ved at trykke på
>knapper og små lys de tændes fortæller dig at nu har du trykket på
>en knap. Lyset tændes automatisk (hernede i spanien skal vi ikke køre
>med det om dagen), vinduesviskerne kan selv finde ud af hvor meget vand
>der er på ruden og indstille hastigheden derefter. Faktisk er det så
>smart at den bagerste vinduesvisker også ved hvornår bilen er i
>bakgear og således tager den til i hastighed. Radioen skruer selv og
>for lyden i forhold til hastigheden. Håndbremsen aktiveres automatisk
>når bilen slukkes og deaktiveres når man sætter bilen i gear og gir
>den lidt gas. Jeg kunne blive ved. Alle disse tiltag er uhyre praktiske
>og gør at man kan koncentrere sig om at køre bilen. Som sagt, skal
>man vænne sig til det (og læse instruktionsbogen grundigt), men når
>først man har vænnet sig til det, er det uundværligt.
Problemet er, at det er stærkt vanedannende - man glemmer helt, hvor
"besværlige" andre biler er
>Jeg er overordentligt tilfreds med vores køb og håber at
>elektronikken holder
Iflg. mine erfaringer med tidligere Scénic'er, burde der ikke være noget at
frygte!
>Hvis jeg skal sige noget negativt om bilen må det være, at vinden
>larmer lige lovligt meget i soltaget når man kører på den hurtige
>side af 140 km/t, men det må man jo heller ikke, så det problem er
>til at overse. Hvis man endelig vil ligge og køre stærkt, kan man
>skubbe det ekstra dække hen under soltaget og det tager det meste af
>lyden.
Der står vist ellers i instruktionsbogen, at dækkenet ikke må være for, når
soltaget er åbent - men så kan man jo bare bruge sin A/C eller klimaanlæg
ved de højere hastigheder (det gør jeg).