/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
håndbremse/1. gear
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 21-11-05 09:09

Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.

Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden, har
lært at man sætter bilen i første gear.

Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?

Mvh. Lisbeth




 
 
Ukendt (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-05 09:18

> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?

jeg tog kørekort for 10år siden og der lærte vi at bruge håndbremsen...

Men hvem helvede gider at sidde og trække i den hver gang man parkere ??
Jeg lader den bare stå i det gear jeg nu engang stopper i...
Har man aut. er det selvsagt at man ikke bruger håndbremse...

Mvh
Morten



Ukendt (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-05 19:18


"Juel" <him> skrev i en meddelelse
news:438182ae$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
>> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
>> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>
> jeg tog kørekort for 10år siden og der lærte vi at bruge håndbremsen...
>
> Men hvem helvede gider at sidde og trække i den hver gang man parkere ??
> Jeg lader den bare stå i det gear jeg nu engang stopper i...
> Har man aut. er det selvsagt at man ikke bruger håndbremse...

Så kan man da også være sikker på at lortet ikke virker når man skal til syn
med bilen (tromlebremser).
Hvis man aldrig bruger håndbremsen så ruster det hele fast ret hurtigt.

--
Tom



Finn Guldmann (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-01-06 22:26

Tom wrote:
>>>Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
>>>interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
>>>anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>>jeg tog kørekort for 10år siden og der lærte vi at bruge håndbremsen...
>>Men hvem helvede gider at sidde og trække i den hver gang man parkere ??
>>Jeg lader den bare stå i det gear jeg nu engang stopper i...
>>Har man aut. er det selvsagt at man ikke bruger håndbremse...
> Så kan man da også være sikker på at lortet ikke virker når man skal til syn
> med bilen (tromlebremser).
> Hvis man aldrig bruger håndbremsen så ruster det hele fast ret hurtigt.
>
Og hvis man har sin bil parkeret så længe af gangen som det sker for
mig lærer man hurtig ikke at bruge håndbremsen.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Asger Ellekrog (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 21-11-05 09:31


>
> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg bruger altid 1. gear-tricket og trækker kun sjældent håndbremsen.
(kørekort fra '85) Jeg husker faktisk ikke, om det også var noget jeg lærte
af min kørelærer.

Et godt argument for at undgå håndbremsen - i hvert fald, hvis bilen skal
parkeres flere dage - er, at håndbremsen kan sætte sig, så den 'hænger', når
man skal køre igen. Det har jeg oplevet et par gange med ældre biler.

Med mindre bilen skal holde på en stærkt skrånende vej, eller fx. på en
færge, er 1. gear imo. rigeligt til at holde bilen, så den ikke pludselig
ruller, hvis den får et skub. I de førnævnte tilfælde, bruger jeg dog også
håndbremsen - udover 1. gear - lige for en sikkerheds skyld...

/Asger Ellekrog



Thomas Rasmussen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 21-11-05 09:44

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in
news:438185b8$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

>
>>
>> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er
>> mere interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den
>> ene og den anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>>
>> Mvh. Lisbeth
>
> Jeg bruger altid 1. gear-tricket og trækker kun sjældent håndbremsen.
> (kørekort fra '85) Jeg husker faktisk ikke, om det også var noget jeg
> lærte af min kørelærer.
>
> Et godt argument for at undgå håndbremsen - i hvert fald, hvis bilen
> skal parkeres flere dage - er, at håndbremsen kan sætte sig, så den
> 'hænger', når man skal køre igen. Det har jeg oplevet et par gange med
> ældre biler.
>
> Med mindre bilen skal holde på en stærkt skrånende vej, eller fx. på
> en færge, er 1. gear imo. rigeligt til at holde bilen, så den ikke
> pludselig ruller, hvis den får et skub. I de førnævnte tilfælde,
> bruger jeg dog også håndbremsen - udover 1. gear - lige for en
> sikkerheds skyld...

Det er der faktisk meget god grund til, for hvis nu dit bremsekabel
skulle springe mens du holder parkeret der, så vil bilen sandsynligvis
trille ned af bakken (eller færgen eller lign) med mange trælse udgifter
der skal betales :-|

På nogen biler kan hård frost også få kablet til at hænge så det ikke kan
låsnes igen men det er vist ikke noget vi oplever her i landet... men da
jeg boede i Grønland skete det for min forældres firma et par gange om
vinteren.

Har selv automatgear så håndbremsen bliver aldrig brugt ved parkering
medmindre det er en meget stejl bakke, så har jeg oplevet problemer med
at få den ud af P igen pga. bilens vægt åbenbart låser gearkassen (Golf2
fra 84)

Thomas



Lisbeth Jacobsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-11-05 08:42

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
news:438188bb$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er der faktisk meget god grund til, for hvis nu dit bremsekabel
> skulle springe mens du holder parkeret der, så vil bilen sandsynligvis
> trille ned af bakken (eller færgen eller lign) med mange trælse udgifter
> der skal betales :-|

Når jeg parkerer på en stejl gade (og det gør jeg tit) så parkerer jeg altid
så hjulene er placeret skråt, så bilen ruller ind mod kantstenen og bremses
af denne ifald den skulle begynde at rulle baglæns. Her i byen (Århus) er
der en del lange og steje gader, som en bil kan tage en lang tur nedad *S*

> Har selv automatgear så håndbremsen bliver aldrig brugt ved parkering

Hvad bruger man håndbremsen til i en bil med automatgear, hvis den aldrig
bruges i forbindelse med parkering?

Mvh. Lisbeth



Thomas Rasmussen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-11-05 09:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
news:4382ccda$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

>> Har selv automatgear så håndbremsen bliver aldrig brugt ved parkering
>
> Hvad bruger man håndbremsen til i en bil med automatgear, hvis den
> aldrig bruges i forbindelse med parkering?

Tjaa... det er ikke ofte jeg bruger den... men da det er en gammel bil med
gammel automatkasse så bruger jeg den af og til hvis jeg holder for rødt
hvor jeg sætter bilen i frigear (Neutral), der er motoren ikke så træls at
høre på. Automatgearet får den til at falde en 50-75RPMs i tomgang.

Jeg holder den så også ved lige et par gange om ugen ved at lade den bremse
bilen ned istedet for fodbremsen, har været udsat for at den blev træt hvis
ikke jeg brugte den i et par uger.

Thomas

Lisbeth Jacobsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-11-05 11:03

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
news:4382d605$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...

> har været udsat for at den blev træt hvis
> ikke jeg brugte den i et par uger.

Og hvorfor bruger du så ikke mindst en gang om dagen.... når du parkerer *S*

Mvh. Lisbeth



Thomas Rasmussen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-11-05 11:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
news:4382ecbe$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> news:4382d605$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> har været udsat for at den blev træt hvis
>> ikke jeg brugte den i et par uger.
>
> Og hvorfor bruger du så ikke mindst en gang om dagen.... når du
> parkerer *S*

For det gider jeg ikke Fordelen ved at bruge den til at bremse med er
at jeg så også får slidt den værste rust af tromlen...

Jeg er heller ikke helt sikker på at den egentlig bliver motioneret nok
hvis man kun bruger den ved parkering.

Thomas

Lisbeth Jacobsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-11-05 13:58

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
news:4382ef6a$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...

> For det gider jeg ikke

Gider ikke????? *LOL*

Det svarer efter min mening til at overveje, om man gider bøvse eller slå en
prut. *G*

Mvh. Lisbeth



Thomas Rasmussen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-11-05 15:47

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
news:438315c0$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> news:4382ef6a$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> For det gider jeg ikke
>
> Gider ikke????? *LOL*
>
> Det svarer efter min mening til at overveje, om man gider bøvse eller
> slå en prut. *G*

Njaa... hvis der ikke er behov for det så er det da unødvendigt... og jeg
*skal* alligevel have fat i gearstangen efter jeg har parkeret, da bilen
ellers stikker af hvis det er på en skråning (og hvis ikke den står i N
eller P... Og gearkassen holder i 99.5% af mine parkeringer fint bilen
uden at være til besvær for mig når jeg skal køre væk igen.


Thomas

Lisbeth Jacobsen (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 23-11-05 08:37

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
news:43832f4c$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...

> Njaa... hvis der ikke er behov for det så er det da unødvendigt...

Det har du ret i. Men jeg opfatter "gider ikke" som noget helt andet end at
blot at lade være fordi man ikke mener der er grund til det. Jeg sætter ikke
bilen i gear - ikke fordo jeg ikke gider, men fordi jeg har lært noget andet
og endnu ikke er blevet overbevist om, at det er bedre også at sætte den i
gear. Jeg har kun oplevet ulemper ved at sætte bilen i gear, når den
parkeres.

> og jeg *skal* alligevel have fat i gearstangen efter jeg har parkeret, da
> bilen
> ellers stikker af hvis det er på en skråning

Jeg har aldrig brugt andet end at trække håndbremsen og selvom jeg bor i en
bakket by og på byens stejleste gade, er bilen aldrig stukket af fra mig på
bakkerne. *S*

> (og hvis ikke den står i N eller P... Og gearkassen holder i 99.5% af mine
> parkeringer
> fint bilen uden at være til besvær for mig når jeg skal køre væk igen.

Er det generelt for dig, at der ikke skal mere til end eksempelvis en
trukket håndbremse før du oplever at have besvær? Det er i givet fald meget
små tuer, der kan vælte dig... håber dælme for dig, at der reelt skal mere
til ligefrem at besvære dit liv *S*

Mvh. Lisbeth






Thomas Rasmussen (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 23-11-05 11:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
news:438429fd$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> news:43832f4c$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Njaa... hvis der ikke er behov for det så er det da unødvendigt...
>
> Det har du ret i. Men jeg opfatter "gider ikke" som noget helt andet
> end at blot at lade være fordi man ikke mener der er grund til det.
> Jeg sætter ikke bilen i gear - ikke fordo jeg ikke gider, men fordi
> jeg har lært noget andet og endnu ikke er blevet overbevist om, at det
> er bedre også at sætte den i gear. Jeg har kun oplevet ulemper ved at
> sætte bilen i gear, når den parkeres.

Mine forældre bor i Grønland og der er der af og til ulemper ved at
trække håndbremsen, nemlig at den så ikke kan slippes igen... Ikke særlig
fedt. Måske fordi det var ældre biler (midt 80'er toyota hilux'er).
Skulle jeg endelig komme i en bil med manuel gear så bliver kobling som
regel smidt i kælderen inden start (ok ret skal være ret, har faktisk
prøvet at komme til at glemme koblingen... ikke så fedt).

>> og jeg *skal* alligevel have fat i gearstangen efter jeg har
>> parkeret, da bilen
>> ellers stikker af hvis det er på en skråning
>
> Jeg har aldrig brugt andet end at trække håndbremsen og selvom jeg bor
> i en bakket by og på byens stejleste gade, er bilen aldrig stukket af
> fra mig på bakkerne. *S*

Nææh... men hvis min bil står i gear uden trukket håndbremse så tror jeg
faktisk at den stikker af (den hænger vist ikke i selve gearet som manuel
gearkasse). Og når jeg så starter så skal jeg alligevel have fat i
gearpinden da jeg ikke kan starte motoren mens den står i D eller R.


>> (og hvis ikke den står i N eller P... Og gearkassen holder i 99.5% af
>> mine parkeringer
>> fint bilen uden at være til besvær for mig når jeg skal køre væk
>> igen.
>
> Er det generelt for dig, at der ikke skal mere til end eksempelvis en
> trukket håndbremse før du oplever at have besvær? Det er i givet fald
> meget små tuer, der kan vælte dig... håber dælme for dig, at der reelt
> skal mere til ligefrem at besvære dit liv *S*

Det skal der da Men hvorfor lave dobbeltarbejde? Hvis bilen holder
fint i gearkassen er der ingen grund til at trække håndbremsen. Og om jeg
skal smide gearkassen i N eller P er samme bevægelse (faktisk er det
nemmere at sætte den i P da det bare er helt frem, hvor N er midten af
gearkassen med risiko for at sætte den i R istedet).

Thomas

Michael Pagh (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Michael Pagh


Dato : 21-11-05 09:37


> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>
> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
> har lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.

Jeg har nu haft pappet i 2 år. Mht. parkering så lærte jeg at bruge gear,
medmindre det var rimelig stejle bakker, så skulle vi bruge håndbremse. Mht.
håndbremse ved igangsætning, så brugte vi det kun i starten på bakker,
indtil man lærte at koble ordentlig til. Jeg bruger ALDRIG håndbremse ved
igangsætning.

Om vinteren er det ikke smart at bruge håndbremse ifb. med parkering, da
lortet kan fryse sammen, og så skal der files på koblingen for at komme
igang. Den ekstra belastning på de andre involverede dele er nok heller ikke
optimal.

Har hørt om et par tilfælde hvor folk har holdt på stejle bakker i 1. gear
uden at trække håndbremsen, hvor bilen så er trillet for dem.

> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>
> Mvh. Lisbeth

MVH
Michael Pagh



OZ3BTO (21-11-2005)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 21-11-05 11:41


"Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:dls0vg$142l$1@newsbin.cybercity.dk...
>
klip
klip
> Har hørt om et par tilfælde hvor folk har holdt på stejle bakker i 1. gear
> uden at trække håndbremsen, hvor bilen så er trillet for dem.
>

Det nummer har svigerfar lige lavet Heldigvis kun matrielle skader


> > Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> > interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> > anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
> >
> > Mvh. Lisbeth
>
> MVH
> Michael Pagh
>
>

Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
hængt efter en nat med frost
Derfor trækker de ikke håndankret

OZ3BTO



Klaus D. Mikkelsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 21-11-05 13:18

OZ3BTO skriver:
>
> Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
> hængt efter en nat med frost

Negativ (kort fra 8/9-90)

> Derfor trækker de ikke håndankret

Jo, det gør de !.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Bærentsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-11-05 13:54


"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
news:4381a480$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
> hængt efter en nat med frost
> Derfor trækker de ikke håndankret

Pas!

20+ år med styrebrev, bruger stadig ankeret.
Har også kørt bil i fugtigere omgivelser end DK (Ja, det ER muligt ,
uden at ankeret satte sig fast i bunden.





--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Ukendt (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-05 19:24


"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
news:4381a480$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
> hængt efter en nat med frost
> Derfor trækker de ikke håndankret

Nu er mit kort godt nok >10 år, men JEG trækker ALTID håndbremsen for at
sikre at den altid fungerer. Plejer også at holde i 1. gear som ekstra
sikkerhed

--
Tom



Thomas (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-11-05 21:44


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:438210a4$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
> news:4381a480$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
>> hængt efter en nat med frost
>> Derfor trækker de ikke håndankret
>
> Nu er mit kort godt nok >10 år, men JEG trækker ALTID håndbremsen for at
> sikre at den altid fungerer. Plejer også at holde i 1. gear som ekstra
> sikkerhed
>


Jeg bruger også begge dele.... kan kun sige hvorfor ikke ?


Mvh

Thomas



Lisbeth Jacobsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-11-05 08:43

"Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:dls0vg$142l$1@newsbin.cybercity.dk...

> Har hørt om et par tilfælde hvor folk har holdt på stejle bakker i 1. gear
> uden at trække håndbremsen, hvor bilen så er trillet for dem.

Det forstår jeg ikke. Kan bilen trille baglæns, hvis den står i 1. gear?

Mvh. Lisbeth



Klaus D. Mikkelsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 21-11-05 09:42

Lisbeth Jacobsen skriver:
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.

Jeg tog kørekort i 1990 og lærte at bruge håndbremsen.

Min far bruger altid 1.gear. Han har en gang haft problemer med vand i
håndbremsekabler (og dermed frosne).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Sørensen


Dato : 21-11-05 10:09

Bruger ALTID håndbremse, med mindre den er opstaldet for vinteren.

Det holder håndbremsen motiveret og fri for snot at bruge den hver gang, jeg
har aldrig oplevet fejl på min.


--

___________________
Mvh
Jesper S
MR2 US Turbo Targa www.mymr2.dk Til Salg


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4381886F.75A05EB2@du.kan.finde.den...
> Lisbeth Jacobsen skriver:
>>
>> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
>> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg tog kørekort i 1990 og lærte at bruge håndbremsen.
>
> Min far bruger altid 1.gear. Han har en gang haft problemer med vand i
> håndbremsekabler (og dermed frosne).
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 11:03


"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43818084$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.

Skiftende biltyper har lært mig at bruge håndbremsen for at holde stumperne
i fin form. En gammel Ford Taunus P7 krævede at man brugte håndbremsen for
automatisk at stramme bagbremsen - og min nuværende Golf III har
skivebremser bagi. Da de ikke bliver brugt meget til dagligt er det godt for
dem at blive brugt som håndbremse - det sikrer fri bevægeligt (til en vis
grad).

Jeg husker ikke hvad jeg lærte da jeg tog kørekort for små 32 år siden :)


--
Per, Esbjerg



Uffe Bærentsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-11-05 13:56


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43819b2b$0$46986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg husker ikke hvad jeg lærte da jeg tog kørekort for små 32 år siden :)

Gælder det alt, eller kun det omkring håndbremsen?





















--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 14:19


"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4381c3e0$0$1839$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:43819b2b$0$46986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Jeg husker ikke hvad jeg lærte da jeg tog kørekort for små 32 år siden
:)
>
> Gælder det alt, eller kun det omkring håndbremsen?

*LOL*

- Lars



Martin Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-05 11:10


Michael Pagh skrev:

> > Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> > håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
> >
> > Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
> > har lært at man sætter bilen i første gear.
> >
> > Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> > sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
Kørekort fra 85, lærte at bruge håndbremsen. Kan ikke huske om vi
også brugte gear. Men jeg bruger begge dele

> Jeg har nu haft pappet i 2 år. Mht. parkering så lærte jeg at bruge gear,
> medmindre det var rimelig stejle bakker, så skulle vi bruge håndbremse. Mht.
> håndbremse ved igangsætning, så brugte vi det kun i starten på bakker,
> indtil man lærte at koble ordentlig til. Jeg bruger ALDRIG håndbremse ved
> igangsætning.
>
Hvorfor ikke? Det er da langt den menneste måde at undgå at rulle
tilbage påuden at starte med hvinende hjul. Jeg tænker her på den
slags bakker man typisk tager i 1. eller 2. gear.

> Om vinteren er det ikke smart at bruge håndbremse ifb. med parkering, da
> lortet kan fryse sammen, og så skal der files på koblingen for at komme
> igang. Den ekstra belastning på de andre involverede dele er nok heller ikke
> optimal.
>
Jeg har altid brugt håndbremse på de 4 biler jeg har haft + 2 af mine
forældres. Jeg har ikke oplevet fænomenet. Det må være design-
eller smøringsspecifikt.

> Har hørt om et par tilfælde hvor folk har holdt på stejle bakker i 1. gear
> uden at trække håndbremsen, hvor bilen så er trillet for dem.
>
I Portugal og andre steder hvor stejle gader er mere almindelige end
her parkerer man ofte med forhjulet drejet ind mod kantstenen - og med
håndbremsen trukket.

/Martin


Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 12:24

> Jeg har nu haft pappet i 2 år. Mht. parkering så lærte jeg at bruge gear,
> medmindre det var rimelig stejle bakker, så skulle vi bruge håndbremse.
Mht.
> håndbremse ved igangsætning, så brugte vi det kun i starten på bakker,
> indtil man lærte at koble ordentlig til. Jeg bruger ALDRIG håndbremse ved
> igangsætning.
>
Hvorfor ikke? Det er da langt den menneste måde at undgå at rulle
tilbage påuden at starte med hvinende hjul. Jeg tænker her på den
slags bakker man typisk tager i 1. eller 2. gear.

Hvinende hjul? Hvis man har, bare lidt, føling med bilen behøver man ikke
lave hjulslip.

- Lars



Soren Pedersen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 21-11-05 11:11

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>
> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden, har
> lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>
> Mvh. Lisbeth
>
>
>
Hmmm....Er jeg den eneste herinde der konsekvent, altid og uden at tænke
over det bruger begge dele ? (kørekort siden '83, og har glemt alt om
kørerlærerens holdning til den sag)

Mvh
Søren

OZ3BTO (21-11-2005)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 21-11-05 11:44


"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:43819d52$0$8873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Lisbeth Jacobsen wrote:
> > Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> > håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
> >
> > Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
har
> > lært at man sætter bilen i første gear.
> >
> > Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært
at
> > sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
> >
> > Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> > interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> > anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
> >
> > Mvh. Lisbeth
> >
> >
> >
> Hmmm....Er jeg den eneste herinde der konsekvent, altid og uden at tænke
> over det bruger begge dele ? (kørekort siden '83, og har glemt alt om
> kørerlærerens holdning til den sag)
>
> Mvh
> Søren

Når jeg efterlader bilen hiver jeg ikke bremsen .. Smider den bare i 1. gear
med mindre det er en bakke så får den begge dele
I min gamle sierra trak jeg den altid. Men da kommer den jo heller ikke såen
lige til at hænge pga. baghjuls trækket

OZ3BTO



Jakob Skovgaard (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-11-05 12:11

Soren Pedersen <soren@munchweb.dk> skrev:
>Lisbeth Jacobsen wrote:
>> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten
>>om at parkere sin bil - og trække
>> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>>
>> Det forekommer mig, at folk, der har
>>taget kørekort for ca +10 år siden, har
>> lært at man sætter bilen i første gear.
>>
>> Dem, der har taget kørekort de
>>seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
>> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>>
>> Jeg er ikke i tvivl om, at der er
>>undtagelser fra reglen - jeg er mere
>> interesseret i at høre, om nogen kan
>>argumentere for/imod den ene og den
>> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?
>>
>> Mvh. Lisbeth
>>
>>
>>
>Hmmm....Er jeg den eneste herinde der
>konsekvent, altid og uden at tænke
>over det bruger begge dele ? (kørekort
>siden '83, og har glemt alt om
>kørerlærerens holdning til den sag)
>
>Mvh
>Søren

Næ, bruger håndbremsen hver dag, og har gjort det i 15 år på
alle mine biler, uden problemer. Er af den opfattelse, hvis man
bruger h-bremsen hvergang oplever man aldrig problemer (der er
jo der også for at blive brugt). Men hvis man derimod ikke
bruger den, gror den fast, og så har man problemer når man skal
til syn. Desuden er håndbremsen faktisk en del af bilens
bremsesystem, og skal derfor altid virke. Det er både til fordel
for din og min sikkerhed.


Broegger (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 21-11-05 12:19

Soren Pedersen <soren@munchweb.dk> skrev
news:43819d52$0$8873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hmmm....Er jeg den eneste herinde der konsekvent, altid og uden at
> tænke over det bruger begge dele ? (kørekort siden '83, og har glemt
> alt om kørerlærerens holdning til den sag)

Næ... Livrem og seler, det' godt! Og jeg låser også min bil når den står i
garagen...

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Martin Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-05 12:35


Lars skrev:

> Hvorfor ikke? Det er da langt den menneste måde at undgå at rulle
> tilbage påuden at starte med hvinende hjul. Jeg tænker her på den
> slags bakker man typisk tager i 1. eller 2. gear.
>
> Hvinende hjul? Hvis man har, bare lidt, føling med bilen behøver man ikke
> lave hjulslip.
>
> - Lars

Jeg skrev _nemmere_ (bortset fra at jeg byttede om på n og m). Gør du
også det på en 20% stigning med en bil 30cm bag dig?

Og hvad er argumentet _mod_ at bruge håndbremsen i den situation?

mvh

Martin


Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 12:50


>> Hvorfor ikke? Det er da langt den menneste måde at undgå at rulle
>> tilbage påuden at starte med hvinende hjul. Jeg tænker her på den
>> slags bakker man typisk tager i 1. eller 2. gear.
>>
>> Hvinende hjul? Hvis man har, bare lidt, føling med bilen behøver man ikke
>> lave hjulslip.
>>
>> - Lars
>
>Jeg skrev _nemmere_ (bortset fra at jeg byttede om på n og m). Gør du
>også det på en 20% stigning med en bil 30cm bag dig?

Nu er den situation du nævner der ikke noget man oplever hver dag. Nu er 30
cm. ikke ret meget, er du sikker på det er et realistisk bud på en 20%
stigning? - I så fald er det kvajet gjort at holde så tæt på synes jeg.

>Og hvad er argumentet _mod_ at bruge håndbremsen i den situation?

Intet som helst, og hvis man nemmest kan det, skal man naturligvis gøre det.
Men jeg synes det er nemmere at undvære, så jeg bruger den altså ikke.

- Lars



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 13:33


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1132572899.347139.317980@z14g2000cwz.googlegroups.com...

> Jeg skrev _nemmere_ (bortset fra at jeg byttede om på n og m). Gør du
> også det på en 20% stigning med en bil 30cm bag dig?

Hvor finder du en 20% stigning hvor der er en der tør holde 30 cm bag dig?

> Og hvad er argumentet _mod_ at bruge håndbremsen i den situation?

Masser af drejningsmoment!

Parkerer man på stejle stigninger drejer man også hjulene.


--
Per, Esbjerg



Uffe Bærentsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-11-05 13:48


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4381be48$0$47004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hvor finder du en 20% stigning hvor der er en der tør holde 30 cm bag dig?

På færøerne.
Da gruppen hedder DK.fritid.bil og færøerne (stadig) er en del af
kongeriget,
så vil jeg mene at det også er relevant.


>> Og hvad er argumentet _mod_ at bruge håndbremsen i den situation?

Det eneste argumenj jeg kan komme på er følgende:
Automatgear!



> Masser af drejningsmoment!

Hvad har det med sagen at gøre?


> Parkerer man på stejle stigninger drejer man også hjulene.

Det kan i hvertfald varmt anbefales







--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Rasmus Lauritsen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus Lauritsen


Dato : 21-11-05 12:50

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden, har
> lært at man sætter bilen i første gear.

Det er muligt, at jeg spørger dumt, men hvorfor første gear? Er det ikke
ligeså godt at vælge andet eller tredje gear?

Jeg lader bilen stå i det gear den var i da jeg stoppede og kaster
anker. (Håndbremse)

Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 12:58


"Rasmus Lauritsen" <rasmusPRIKlauritsen@g.ma.il.com> skrev i en meddelelse
news:gvigf.97$4O3.19@news.get2net.dk...
> Lisbeth Jacobsen wrote:
>
> > Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
har
> > lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Det er muligt, at jeg spørger dumt, men hvorfor første gear? Er det ikke
> ligeså godt at vælge andet eller tredje gear?
>
> Jeg lader bilen stå i det gear den var i da jeg stoppede og kaster
> anker. (Håndbremse)

Fordi det kæver mest kraft at flytte den i 1. gear. Du kan jo selv prøve at
køre din bil op til et vist antal omdrejninger, også slippe speederen helt.
Så vil du opdage at den hurtigst taber fart i 1. gear.
Men bruger håndbremsen, er det nok ligemeget hvad gear den står i.

- Lars



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 13:35


"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse
news:4381b60d$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...

> Fordi det kæver mest kraft at flytte den i 1. gear. Du kan jo selv prøve
> at
> køre din bil op til et vist antal omdrejninger, også slippe speederen
> helt.
> Så vil du opdage at den hurtigst taber fart i 1. gear.

Nåhh ... er det så derfor man skal bruge første gear ved parkering? :)

Eller vil du forklare lidt nærmere. Vi venter spændt :)
--
Per, Esbjerg



Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 14:18

> > Fordi det kæver mest kraft at flytte den i 1. gear. Du kan jo selv prøve
> > at
> > køre din bil op til et vist antal omdrejninger, også slippe speederen
> > helt.
> > Så vil du opdage at den hurtigst taber fart i 1. gear.
>
> Nåhh ... er det så derfor man skal bruge første gear ved parkering? :)

Man _skal_ ikke bruge 1. gear, det er helt frivilligt. Men det kræver
_stadig_ mest kraft at flytte en bil der står i 1. frem for en der står i 5.

>
> Eller vil du forklare lidt nærmere. Vi venter spændt :)

Forklare hvad?

- Lars



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 13:35


"Rasmus Lauritsen" <rasmusPRIKlauritsen@g.ma.il.com> skrev i en meddelelse
news:gvigf.97$4O3.19@news.get2net.dk...

> Det er muligt, at jeg spørger dumt, men hvorfor første gear? Er det ikke
> ligeså godt at vælge andet eller tredje gear?

Bakgear er bedre hvis du holder op ad bakke.


--
Per, Esbjerg



Jakob Skovgaard (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-11-05 14:04

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
>"Rasmus Lauritsen"
><rasmusPRIKlauritsen@g.ma.il.com>
>skrev i en meddelelse
>news:gvigf.97$4O3.19@news.get2net.dk. ..
>
>> Det er muligt, at jeg spørger dumt,
>>men hvorfor første gear? Er det ikke
>> ligeså godt at vælge andet eller tredje gear?
>
>Bakgear er bedre hvis du holder op ad bakke.
>
>
>--
>Per, Esbjerg

Det skal du faktisk bruge, da du ellers risikere at motoren
drejer baglæns, ved f.eks en påkørsel. Dette er gammel kendt.


Lars (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 21-11-05 14:19


> >Bakgear er bedre hvis du holder op ad bakke.
> >
> >
> >--
> >Per, Esbjerg
>
> Det skal du faktisk bruge, da du ellers risikere at motoren
> drejer baglæns, ved f.eks en påkørsel. Dette er gammel kendt.
>
Kommer det ikke an på om der bliver påkørt forfra eller bagfra?

- Lars



Asger Ellekrog (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 21-11-05 14:19


>
> Det skal du faktisk bruge, da du ellers risikere at motoren
> drejer baglæns, ved f.eks en påkørsel. Dette er gammel kendt.
>

Tjah, det afhænger vel helt af, fra hvilken retning bilen måtte blive
påkørt, og så må det være ligegyldigt, om man har sat den i bakgear eller i
et fremadgående gear.

Mht. valget mellem 1. gear og de øvrige gear, er 1. gear at foretrække, da
motoren hér har størst bremseeffekt.

/Asger



Jakob Skovgaard (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-11-05 18:39


"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4381c961$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>
>> Det skal du faktisk bruge, da du ellers risikere at motoren
>> drejer baglæns, ved f.eks en påkørsel. Dette er gammel kendt.
>>
>
> Tjah, det afhænger vel helt af, fra hvilken retning bilen måtte blive
> påkørt, og så må det være ligegyldigt, om man har sat den i bakgear eller
> i et fremadgående gear.
>
> Mht. valget mellem 1. gear og de øvrige gear, er 1. gear at foretrække, da
> motoren hér har størst bremseeffekt.
>
> /Asger
>
Øhh, antager jo at bilen holder på en stejl bakke/bjergvej, og der vil bilen
immervæk lettere begynde at rulle ned ad (påkørt fra toppen og nedefter) end
op ad af bakken. Håber i forstår mig.
Men synes faktisk at have læst i Fiat instruktionsbøger, hvordan man pakere
sådan en spaghettislæde korrekt, altså i (bak)gear og håndbremse



Lisbeth Jacobsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-11-05 08:50

"Jakob Skovgaard (slet 4MIBU)" <jakob.dorte@4MIBUmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11325784750.675461887596747@dtext.news.tele.dk...

> Det skal du faktisk bruge, da du ellers risikere at motoren
> drejer baglæns, ved f.eks en påkørsel. Dette er gammel kendt.

Må jeg ikke få den forklaret nærmere? Er der større risko for skader på
motoren, hvis den påkøres, når den står i 1. gear. Er denne risko mindre,
hvis bilen påkøres (bagfra) mens den står i bakgear?

Hvis en påkørsel kan ødelægge motoren fordi bilen er sat i gear, er det vel
et godt argument for IKKE at sætte bilen i gear og kan det så ikke være
forklaringen på, at mange nye bilister synes at lære, at man kun trækker
håndbremsen ved parkering?

Mvh. Lisbeth



Ukendt (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-05 19:30


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4381bee4$0$47014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Rasmus Lauritsen" <rasmusPRIKlauritsen@g.ma.il.com> skrev i en meddelelse
> news:gvigf.97$4O3.19@news.get2net.dk...
>
>> Det er muligt, at jeg spørger dumt, men hvorfor første gear? Er det ikke
>> ligeså godt at vælge andet eller tredje gear?
>
> Bakgear er bedre hvis du holder op ad bakke.

Nej i de fleste biler er bakgear "længere" end 1. gear og derfor vil man
have den største motorbremse i 1. gear.
Det er kompressionen der holder bilen, så motoren er "ligeglad" om det er et
fremad eller bakgear (manuel transmission)

--
Tom



Martin Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-05 13:02


OZ3BTO skrev:

>
> Billister med et 10 år gammel kørekort at sikkert prøvet at bremsen har
> hængt efter en nat med frost
> Derfor trækker de ikke håndankret

Pas. mit kort er 20 år gammelt, jeg har aldrig oplevet det.

/Martin


Martin Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-05 15:32


Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:1132572899.347139.317980@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>
> > Jeg skrev _nemmere_ (bortset fra at jeg byttede om på n og m). Gør du
> > også det på en 20% stigning med en bil 30cm bag dig?
>
> Hvor finder du en 20% stigning hvor der er en der tør holde 30 cm bag dig?
>
Masser af steder i Portugal.

> > Og hvad er argumentet _mod_ at bruge håndbremsen i den situation?
>
> Masser af drejningsmoment!

???
>
> Parkerer man på stejle stigninger drejer man også hjulene.
>
Ja.

/Martin


Kent Oldhøj (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 21-11-05 23:51

Hello, Lisbeth!
You wrote on Mon, 21 Nov 2005 09:08:44 +0100:

LJ> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år
LJ> siden, har lært at man sætter bilen i første gear.

Ikke jeg(kørekort siden 83). Jeg lærte at trække håndbremsen, og det gør jeg
stadig.

Min kørelærer fortalte mig at visse forsikringsselskaber ikke dækkede skader
på transmissonen hvis bilen havde været parkeret i gear og blev påkørt. Om
det er sandt ved jeg faktisk ikke, jeg gjorde bare som han sagde



Ukendt (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-05 18:38


"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43824f46$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hello, Lisbeth!
> You wrote on Mon, 21 Nov 2005 09:08:44 +0100:
>
> LJ> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år
> LJ> siden, har lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Ikke jeg(kørekort siden 83). Jeg lærte at trække håndbremsen, og det gør
> jeg stadig.
>
> Min kørelærer fortalte mig at visse forsikringsselskaber ikke dækkede
> skader på transmissonen hvis bilen havde været parkeret i gear og blev
> påkørt. Om det er sandt ved jeg faktisk ikke, jeg gjorde bare som han
> sagde

Det er heldigvis ikke noget de kære forsikringsselskaber selv bestemmer.
Hvis en parkeret biler holder (lovlig parkering osv.) så skal modpartens
selskab selvfølge erstatte de skader som modparten laver på ens bil....(og
længere er den virkelig ikke).
Hvis modparten stikker af og ens egen kasko skal betale, ja så SKAL
selskabet have skrevet i policen at de "ikke dækker skader på transmission
ved påkørsel", ellers har de bare at punge ud

--
Tom



Lisbeth Jacobsen (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 23-11-05 08:38

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4383578b$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis modparten stikker af og ens egen kasko skal betale, ja så SKAL
> selskabet have skrevet i policen at de "ikke dækker skader på transmission
> ved påkørsel", ellers har de bare at punge ud

Men skriver de så det? Jeg har ikke tjekket, om det står i min.... (Tryg)

Mvh. Lisbeth



Ukendt (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-05 16:39


"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:438429fd$1$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4383578b$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Hvis modparten stikker af og ens egen kasko skal betale, ja så SKAL
>> selskabet have skrevet i policen at de "ikke dækker skader på
>> transmission ved påkørsel", ellers har de bare at punge ud
>
> Men skriver de så det? Jeg har ikke tjekket, om det står i min.... (Tryg)

Kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig at de gør i nogen som
helst police. Så skal de jo også tage højde for formuleringen til biler med
semiautomatisk gearskifte, automatgearkasser, tiptronic og alverdens andre
ting med firhjulstræk og lign.

--
Tom



Ukendt (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-05 16:41


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43848d08$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:438429fd$1$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:4383578b$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Hvis modparten stikker af og ens egen kasko skal betale, ja så SKAL
>>> selskabet have skrevet i policen at de "ikke dækker skader på
>>> transmission ved påkørsel", ellers har de bare at punge ud
>>
>> Men skriver de så det? Jeg har ikke tjekket, om det står i min.... (Tryg)
>
> Kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig at de gør i nogen som
> helst police. Så skal de jo også tage højde for formuleringen til biler
> med semiautomatisk gearskifte, automatgearkasser, tiptronic og alverdens
> andre ting med firhjulstræk og lign.

Kom i tanke om at i SAAB kan man slet ikke tage nøglen ud hvis ikke den står
i bakgear, så vedkommende forsikringsselskab kan jo så ikke forsikre SAAB


--
Tom



Uffe Ravn (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 22-11-05 00:41


"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev

> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
har
> lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?

Jeg bruger håndbremsen om sommeren, og 1.gear om vinteren, fordi jeg har
prøvet et frossent håndbremesekabel.

I automatslæden brugte jeg naturligvis kun stilling P

Mit kørekort er et år nyere end min bil.

--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984 Stationcar.



Per Beer Hansen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 22-11-05 16:36

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og
> trække håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>
> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år
> siden, har lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE
> lært at sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.

Jeg har taget kørekort for over 10 år siden og jeg fik dengang at vide, at
det var dumpningsgrund til køreprøven, hvis ikke jeg brugte håndbremsen ved
parkering.
Jeg bruger i dag stadig både håndbremse og nogle gange gear.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Ukendt (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-05 18:45


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:OVGgf.939$eN4.858@news.get2net.dk...
> Lisbeth Jacobsen wrote:
>> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og
>> trække håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>>
>> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år
>> siden, har lært at man sætter bilen i første gear.
>>
>> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE
>> lært at sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg har taget kørekort for over 10 år siden og jeg fik dengang at vide, at
> det var dumpningsgrund til køreprøven, hvis ikke jeg brugte håndbremsen
> ved parkering.
> Jeg bruger i dag stadig både håndbremse og nogle gange gear.

Samme her.... + at jeg ikke måtte bruge håndbremse ved igangsætning. Man
SKULLE bruge fodbremse og kobling til at holde bilen på en skråning og så
hurtigt skifte til speeder UDEN at holde den med håndbremsen. Bilen måtte
ikke ryge en cm tilbage og man måtte ikke file for meget på kobling eller
give vildt meget gas.

Så "vi" lærte at bruge en kobling rigtig, dengang

--
Tom



Thomas Rasmussen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-11-05 20:47

Tom wrote:
> Samme her.... + at jeg ikke måtte bruge håndbremse ved igangsætning. Man
> SKULLE bruge fodbremse og kobling til at holde bilen på en skråning og så
> hurtigt skifte til speeder UDEN at holde den med håndbremsen. Bilen måtte
> ikke ryge en cm tilbage og man måtte ikke file for meget på kobling eller
> give vildt meget gas.

Sjovt, det er stik modsat af hvad jeg lærte (og skulle demonstrere) ved
køreprøven for 7 år siden her i landet eller den jeg tog i Grønland for
9 år siden. Mener faktisk at jeg blev bedt om at lave øvelsen på bakken
op til Aalborgtårnet.

At bruge håndbremsen sparer da også en del mere på koblingen men man får
måske ikke helt så meget styr på koblingen... men hellere det end brænde
2-3 koblinger af for at lære det

Thomas

Ukendt (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-05 21:29


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:438375b9$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>> Samme her.... + at jeg ikke måtte bruge håndbremse ved igangsætning. Man
>> SKULLE bruge fodbremse og kobling til at holde bilen på en skråning og så
>> hurtigt skifte til speeder UDEN at holde den med håndbremsen. Bilen måtte
>> ikke ryge en cm tilbage og man måtte ikke file for meget på kobling eller
>> give vildt meget gas.
>
> Sjovt, det er stik modsat af hvad jeg lærte (og skulle demonstrere) ved
> køreprøven for 7 år siden her i landet eller den jeg tog i Grønland for 9
> år siden. Mener faktisk at jeg blev bedt om at lave øvelsen på bakken op
> til Aalborgtårnet.
>
> At bruge håndbremsen sparer da også en del mere på koblingen men man får
> måske ikke helt så meget styr på koblingen... men hellere det end brænde
> 2-3 koblinger af for at lære det

Nu var det jo skolevognens kobling det gik ud over, så....
Jeg bruger stadig ikke håndbremse på skråninger for at kunne igangsætte og
koblingen har da holdt 300.000 Km med halvdelen med mig som styremand....Så
noget lærte man alligevel ved det, selv om det gik ud over skolevognens
kobling

--
Tom



Lisbeth Jacobsen (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 23-11-05 08:40

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43835921$0$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Samme her.... + at jeg ikke måtte bruge håndbremse ved igangsætning. Man
> SKULLE bruge fodbremse og kobling til at holde bilen på en skråning og så
> hurtigt skifte til speeder UDEN at holde den med håndbremsen. Bilen måtte
> ikke ryge en cm tilbage og man måtte ikke file for meget på kobling eller
> give vildt meget gas.

jeg bor på byens mest stejle gade og når jeg blev hentet af min kørelærer,
holdt hun altid parkeret foran min gadedør, så jeg skulle starte op ad
bakke: "Så kan du lære det," forklarede hun.

Uha det var træls!

> Så "vi" lærte at bruge en kobling rigtig, dengang

Det lærte vi sørme også da jeg tog kørekort... og det var vist ikke
"dengang" *G*

Mvh. Lisbeth



Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 22:31

Den Mon, 21 Nov 2005 09:08:44 +0100 skrev Lisbeth Jacobsen:
> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>
> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden, har
> lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?

Jeg bruger håndbremsen ved kortere tids parkering, og første gear
ved længere tid. Jeg kører ikke så tit (cykler på arbejde), så bilen
kan nogengange stå en måned ad gangen i carporten, og på den tid kan
der nå at komme en del rust på skiverne -> håndbremsen slipper ikke,
og koblingen skal mishandles før der lyder et kronk og bremserne
kommer fri.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

KASO (23-11-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 23-11-05 07:50


"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43818084$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Så har jeg IGEN-IGEN oplevet debatten om at parkere sin bil - og trække
> håndbremsen og/eller sætte bilen i første gear.
>
> Det forekommer mig, at folk, der har taget kørekort for ca +10 år siden,
> har lært at man sætter bilen i første gear.
>
> Dem, der har taget kørekort de seneste va 10 år, har derimod IKKE lært at
> sætte bilen i 1. gear, men kun trække håndbremsen.
>
> Jeg er ikke i tvivl om, at der er undtagelser fra reglen - jeg er mere
> interesseret i at høre, om nogen kan argumentere for/imod den ene og den
> anden løsning. Hvad er bedst og hvorfor?

Når jeg stopper motoren trækker en el-motor automatisk parkeringsbremsen.
Når jeg sætter igang, løsnes den automatisk Der er dog en kontakt på
instrumentbordet, hvis jeg ønsker at gøre det "manuelt". Ofte står bilen i
gear - det næste, der skal bruges (1. eller bak afh. af placeringen).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste