|
| Brændstof økonomi Berlingo Hdi Fra : jakobsen.seest |
Dato : 20-11-05 19:42 |
|
Hej NG
Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
13,7!
Jeg ved godt det er ved blandet kørsel og jeg mest kører motorvej,
men jeg plejer faktisk nogenlunde at kunne køre det bilen er opgivet
til. (Peugot 306 1,9D = 16,6 km/l på samme strækning over 100.000km)
Er der nogen der ved hvilke fejl der kan være aktuel at søge efter
på nævnte model eller skal jeg bare affinde mig med den dårligere
økonomi
MVH
Preben Jakobsen
Kolding
| |
Brizz (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 20-11-05 20:02 |
|
jakobsen.seest skrev:
> Hej NG
> Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
> Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
> 13,7!
>
> Jeg ved godt det er ved blandet kørsel og jeg mest kører motorvej,
> men jeg plejer faktisk nogenlunde at kunne køre det bilen er opgivet
> til. (Peugot 306 1,9D = 16,6 km/l på samme strækning over 100.000km)
>
> Er der nogen der ved hvilke fejl der kan være aktuel at søge efter
> på nævnte model eller skal jeg bare affinde mig med den dårligere
> økonomi
HAr du studeret dit kørsels mønster? Er du vant til at køre turbo
diesel? Der er fx stor forskel på om du skifter ved 2000 eller 3000
omdr. Prøv dig lidt frem med forskellige måder at køre på over en
længere periode. For det tager tid.
--
Mvh Brian
--
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
| |
Thomas Landberg (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 20-11-05 20:32 |
|
Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
13,7!
Jeg ved godt det er ved blandet kørsel og jeg mest kører motorvej,
men jeg plejer faktisk nogenlunde at kunne køre det bilen er opgivet
til. (Peugot 306 1,9D = 16,6 km/l på samme strækning over 100.000km)
Er der nogen der ved hvilke fejl der kan være aktuel at søge efter
på nævnte model eller skal jeg bare affinde mig med den dårligere
økonomi
---------------------
Det er desværre verdens ældste nyhed, at HDi'erne ikke overholder det de er
opgivet til. Du kan være en ren verdensmester i økonomikørsel for at få din
Berlingo til at gå de lovede 17.2km/l, men jeg vil dog mene, at 15km/l
skulle være muligt hvis du kører pænt. Nu skriver du motorvejskørsel, men
det er jo mange ting. Her i Danmark er det f.eks. et sted mellem 90km/t og
130km/t (eller mere alt efter hvor bogstaveligt man tager loven). Hvis du
banker din Berlingo op på 130km/t sluger den ganske gevaldigt. Prøv i stedet
at nøjes med 110km/t, også hvor du må køre 130km/t. En så høj bil er meget
følsom overfor høj hastighed og når din Berlingo så oven i købet - utroligt
nok - ikke er udstyret med en intercooler, så koster det for alvor. Havde
engang en Picasso med samme motor. Den kørte vi fra Nordjylland til Grænsen
i med 150km/t og den gik vist ikke mere end 11km/l.
Så derfor: Du skal ikke begynde at lede efter fejl, for der er sikkert ikke
nogle. Men overvej om de sidste 10-20km/t på toppen er absolut nødvendige,
for de koster meget.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
Peter (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 21-11-05 09:45 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4380cf09$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> Det er desværre verdens ældste nyhed, at HDi'erne ikke overholder det de
> er opgivet til. Du kan være en ren verdensmester i økonomikørsel for at få
> din Berlingo til at gå de lovede 17.2km/l, men jeg vil dog mene, at 15km/l
> skulle være muligt hvis du kører pænt.
Ahh
Vi er da en del som kører HDi og som godt kan få forbruget til at stemmer
overens med Citroens opgivelser - men jeg har selvfølgelig også en box fra
dig, som hjælper godt ved motorvejskørsel .... det er min egen vurdering!
> Men overvej om de sidste 10-20km/t på toppen er absolut nødvendige, for de
> koster meget.
Enig.
Måske spørgeren skulle prøve en af dine boxe?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Thomas Landberg (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 21-11-05 16:32 |
|
> Vi er da en del som kører HDi og som godt kan få forbruget til at stemmer
> overens med Citroens opgivelser - men jeg har selvfølgelig også en box fra
> dig, som hjælper godt ved motorvejskørsel .... det er min egen vurdering!
Jeg tager her som udgangspunkt, at bilen er standard. Så i FDM Motor hvor de
testede en række dieselbiler, bl.a. Seat Altea, at man skulle være tilfreds
hvis bilerne kørte 20% kortere pr. liter end opgivet. Min egen chippede
Toledo ligger på 16-17km/l hvor den er opgivet til 18.2km/l, men jeg kører
på 225/45/17 dæk. Hvis jeg kørte på de originale 205/55/16 ville jeg ligge
lige omkring EU-snittet.
> Måske spørgeren skulle prøve en af dine boxe?
Tja, måske. Men jeg gider ikke selv nævne det i mine svar, da resten af mit
svar så kan komme til at virke useriøst og farvet. Jeg svarer fordi jeg
mener jeg kan hjælpe manden, ikke fordi jeg ser et snit til at tjene nogle
penge.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
jakobsen.seest (20-11-2005)
| Kommentar Fra : jakobsen.seest |
Dato : 20-11-05 21:02 |
|
En Hdi er noget sjovere end en gammeldags diesel . Første tank
kørte jeg 12,7 km/l. Jeg tror ikke jeg kan komme meget over de 13,7
ved at undgå krftig acceleration osv.
MVH Preben
| |
Lars Knudsen (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 20-11-05 21:09 |
|
On 20 Nov 2005 10:42:10 -0800, "jakobsen.seest"
<jakobsen.seest@stofanet.dk> wrote:
>Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
>Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
>13,7!
Hrm... Det er cirka hvad jeg kører på literen i min BMW 530dA touring
fra 2002 som har kørt 210.000 km... Altså 13,7 km/L.
** Lars
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-11-05 07:35 |
|
"jakobsen.seest" <jakobsen.seest@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:1132512130.300513.320330@g43g2000cwa.googlegroups.com...
< Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
< Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
< 13,7!
Betryggende at købe en benzinbil, som ikke springer i luften ved synet af
lidt fyrværkeri ;)
> Jeg ved godt det er ved blandet kørsel og jeg mest kører motorvej,
Sammenligningsgrundlag:
Min TDI kører 18,75 km på literen ved ægte 120 km/t og 23,5 km/l ved ægte
100 km/t.
Så er det bare at komme ud at måle.
PS: De sælger TDI´ere ved VW ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Janner (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 21-11-05 10:53 |
| | |
Thomas Landberg (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 21-11-05 16:36 |
|
> Havde forrige år en 307 HDI'er den gik heller ikke længere end 14-15 km
> literen ..... og oplevelsen var en sløv og uoplagt motor, nu kører jeg
> Octavia 1,9 TDI der sagtens går 18-21 km. literen og det med en boks fra
> landberg.dk der bringer ydelsen op på 125 HK med et resultat der hedder en
> frisk og oplagt motor med masser af kræfter. Så er det god diesel økonomi
> du leder efter skal der ikke stå HDI bagpå hvis du spørger mig
Inden så længe skal vi nok have bil nummer to og jeg overvejer en godt
tilkørt 206HDi. På sådan en kan jeg nu ændre på så mange parametre, at jeg
ville sætte mig som mål at ramme 18-20km/l i snit. Det burde være muligt.
Hørte fra en tuningskollega, at de havde tunet en 530D fra 218hk til 265hk.
Efter tuningen gik bilen faneme 17km/l. Det er ikke commonrail som princip
den er galt med, men justeringen af motorerne. Bare vent og se. Allerede nu
er der mange rigtigt fede commonrailmotorer på markedet. Både med mange
kræfter og god økonomi.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-11-05 18:18 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4381e934$0$109$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er ikke commonrail som princip den er galt med, men justeringen af
> motorerne. Bare vent og se. Allerede nu er der mange rigtigt fede
> commonrailmotorer på markedet. Både med mange kræfter og god økonomi.
.... men TDI bliver de aldrig :)
--
Per, Esbjerg
| |
Thomas Landberg (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 21-11-05 19:56 |
|
>> Det er ikke commonrail som princip den er galt med, men justeringen af
>> motorerne. Bare vent og se. Allerede nu er der mange rigtigt fede
>> commonrailmotorer på markedet. Både med mange kræfter og god økonomi.
>
> ... men TDI bliver de aldrig :)
Nej det gør de (heldigvis) ikke. Fordelen ved TDi er økonomien og
trækkræften, men ulempen er klart motorgangen. Og jeg vil påstå, at de nye
commonrailmotorer kombinerer alt det bedste, d.v.s. trækkraft, økonomi og
lyd i samme motor - og så er en TDi altså bagud.
F.eks. mener jeg selv, at en 2.0 16V TDi er en fed kværn, men en BMW 2.0D
163hk er alligevel en del bedre. Og Hondas 2.2CDTi ligeså.
--
MVH
Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-11-05 09:48 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43821821$0$120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Det er ikke commonrail som princip den er galt med, men justeringen af
>>> motorerne. Bare vent og se. Allerede nu er der mange rigtigt fede
>>> commonrailmotorer på markedet. Både med mange kræfter og god økonomi.
>>
>> ... men TDI bliver de aldrig :)
>
> Nej det gør de (heldigvis) ikke. Fordelen ved TDi er økonomien og
> trækkræften, men ulempen er klart motorgangen. Og jeg vil påstå, at de nye
> commonrailmotorer kombinerer alt det bedste, d.v.s. trækkraft, økonomi og
> lyd i samme motor - og så er en TDi altså bagud.
> F.eks. mener jeg selv, at en 2.0 16V TDi er en fed kværn, men en BMW 2.0D
> 163hk er alligevel en del bedre. Og Hondas 2.2CDTi ligeså.
Bare fordi jeg fører mig lidt frem behøver du ikke komme med facts
:)
--
Per, Esbjerg
| |
Kim Kristensen (22-11-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 22-11-05 15:02 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4382db22$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:43821821$0$120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>> Det er ikke commonrail som princip den er galt med, men justeringen af
> >>> motorerne. Bare vent og se. Allerede nu er der mange rigtigt fede
> >>> commonrailmotorer på markedet. Både med mange kræfter og god økonomi.
> >>
> >> ... men TDI bliver de aldrig :)
> >
> > Nej det gør de (heldigvis) ikke. Fordelen ved TDi er økonomien og
> > trækkræften, men ulempen er klart motorgangen. Og jeg vil påstå, at de
nye
> > commonrailmotorer kombinerer alt det bedste, d.v.s. trækkraft, økonomi
og
> > lyd i samme motor - og så er en TDi altså bagud.
> > F.eks. mener jeg selv, at en 2.0 16V TDi er en fed kværn, men en BMW
2.0D
> > 163hk er alligevel en del bedre. Og Hondas 2.2CDTi ligeså.
>
> Bare fordi jeg fører mig lidt frem behøver du ikke komme med facts
>
> :)
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
>
>
Irriterende type ham Landberg, ikke sandt
Med venlig hilsen Kim
| |
KNL DtP (21-11-2005)
| Kommentar Fra : KNL DtP |
Dato : 21-11-05 17:30 |
|
"jakobsen.seest" <jakobsen.seest@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:1132512130.300513.320330@g43g2000cwa.googlegroups.com...
> Jeg har købt en Berlingo 2,0 Hdi fra 2000 som har kørt 127.000 km.
> Den burde gå 17,2 km/l men på de første 2000km hare jeg kun kørt
> 13,7!
Jeg ejer selv en 2001 Partner HDi, og har over mine første 4.500 km haftet
snit på cirka 17 km/l. Jeg kører cirka 85% landevej noget by og kun sjældent
motorvej.
Mit laveste snit på en tank var også nede omkring de 13 km/l, men der fik
bilen også på munden. Er efterhånden ved at lære at køre turbo dielsel, men
det har også krævet et nyt kørselsmønster, hvilket har hjulpet meget på
økonomien (ligger nu mellem 16-18 km/liter over en tankfuld).
For mig at se gælder det om at undgå for høje omdrejninger og alt for meget
acceleration. Jævn fart (også 130 km/t på motovejen) er bedre end at ligge og
gasse en masse op på landevej med 80-90 km/t.
Skift hurtigt op i et højt gear, og undgå aggressiv kørsel, hvor pedalen er i
bund hele tiden. Hvis du læser trafikken kan du spare mange "gas-honk-brake"
situationer ved lyskryds o.l.
Da jeg selv kører meget landevej med strækninger på samme hastighed, har jeg
overvejet at få monteret en fartpilot, men de 5.500 kr. det lokale
Peugoet-værksted oplyste har fået mig på andre tanker. Nogen der ved om sådan
noget kan monteres uoriginalt og til hvilken pris? Skal det være specielt
lavet til turbo diesel-motoren eller det et hip som hap?
MVH
Kristian
| |
Brian (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-11-05 18:39 |
|
KNL DtP wrote:
> Da jeg selv kører meget landevej med strækninger på samme hastighed,
> har jeg overvejet at få monteret en fartpilot, men de 5.500 kr. det
> lokale Peugoet-værksted oplyste har fået mig på andre tanker. Nogen
> der ved om sådan noget kan monteres uoriginalt og til hvilken pris?
> Skal det være specielt lavet til turbo diesel-motoren eller det et
> hip som hap?
Peugeot værkstederne er meget uenige om hvad sådan en omgang skal
koste, så prøv at forhør dig flere steder.
/Brian
| |
Janner (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 21-11-05 21:11 |
|
> Peugeot værkstederne er meget uenige om hvad sådan en omgang skal
> koste, så prøv at forhør dig flere steder.
>
> /Brian
Du kan prøve i Tyskland eller Polen ... hos en forhandler det er ganske
andre priser mener jeg fik et bud omkring 3500 ved pug i Flesnborg i sin tid
| |
|
|