Strømproblemer
Fra : Lars

Dato : 19-11-05 17:00

Hej Gruppe.

Jeg er den lykkelige ejer af en Favorit fra 92. Det kører sådan set fint
nok, problemet er bare at der sommetider ikke er strøm på batteriet når den
skal starte. Batteriet er forholdsvis nyt, og den har absolut intet forbrug
når den står stille. Jeg har prøvet at kaste et amperemeter på den, og det
viste sig at ladestrømmen på batteriet var ca 0,5 ampere ved normalt
strømforbrug. Ligeså snart jeg brugte el-baggrude, blæser og den slags
brugte den strøm fra batteriet. Jeg nåede frem til at generatoren var
færdig, så jeg støg ned til autoophuggeren og hentede en anden. Den var
iøvrigt "afprøvet og helt iorden". Men akja, nu bruger bilen endnu mere
strøm fra batteriet end før, når jeg sætter amperemeteret på. Ladelampen
slukker, som den skal, når bilen startes, og har endnu ikke indikeret en
eller anden form for fejl.

Hvad kan jeg stille op nu?
Har jeg fået en, om muligt, endnu dårligere generator?

På forhånd tak for hjælpen.

- Lars

PS. Jeg har kigget på ledningsdiagrammet i instrukstionsvejledningen, og
tilsyneladene går der en ledning lige fra generatoren til batteriet. Skulle
der ikke være en eller anden form for laderelæ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-05 18:18

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

Batteriet er forholdsvis nyt,

Forholdsvis, hvor gl. er det? ;).

og den har absolut intet forbrug
> når den står stille. Jeg har prøvet at kaste et amperemeter på den,

Intet, hvor lidt er det, < 0.1 A.?.

Ligeså snart jeg brugte el-baggrude, blæser og den slags
> brugte den strøm fra batteriet.

? det burde gen. kunne trække: Målt på batt. skal der være 13.7-14.3 V., med
tændt fjernlys og 2000 omdr. på motoren. Ellers levere den ikke "varen".

> Har jeg fået en, om muligt, endnu dårligere generator?

Nu er kileremmen vel strammet nok op? ;).

, og
> tilsyneladene går der en ledning lige fra generatoren til batteriet.
> Skulle
> der ikke være en eller anden form for laderelæ?

Det er ikke et egentligt relæ, men nogle transistorer som er indbygget i
"kulholderen" på gen., de styre feltspændingen, så gen. holder sig på de
13.7-14.3V. . Fra den går der en tynd ledning op til din ladelampe?.

Fra : Lars

Dato : 19-11-05 19:32

> Batteriet er forholdsvis nyt,
>
> Forholdsvis, hvor gl. er det? ;).

Fra sidste eller forrige vinter, altså max. 2 år gammelt.

> og den har absolut intet forbrug
>
> Intet, hvor lidt er det, < 0.1 A.?.

Så lidt at mit digitale instrument intet kunne måle, det viste 0,000 Ampere.

> [...]
> tændt fjernlys og 2000 omdr. på motoren. Ellers levere den ikke "varen".

> Nu er kileremmen vel strammet nok op? ;).

Ja, den kan faktisk ikke gi' sig.

> [...]
> "kulholderen" på gen., de styre feltspændingen, så gen. holder sig på de
> 13.7-14.3V. . Fra den går der en tynd ledning op til din ladelampe?.

Det gør der, ja. Kan generatoren være misjusteret så den leverer for lidt?

- Lars

PS. Jeg har, i kraft af mit problem, tit haft laderen på bilen. Kunne det
tænkes at den gav en lidt for høj spændning, så der faktisk skulle aflades
lidt på batteriet, før man kan måle noget fornuftigt fra generatoren?

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 19-11-05 21:08

Hej,

> Så lidt at mit digitale instrument intet kunne måle, det viste 0,000
> Ampere.

Ikke for at spørge dumt, men er du sikker på amperemetret virker ? Jeg har
et par gange været ude for at sikringen i måle instrumentet var sprunget.
Tit er der også to indgange en til nogle få hundrede mA og en til flere A -
er du sikker på du måler med den rigtige indgang ?

-Thomas

Fra : Lars

Dato : 19-11-05 22:09

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam@kauf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
A -
> er du sikker på du måler med den rigtige indgang ?

Amperemeteret virker, og jeg er helt sikker på det er den rigtige indgang.

- Lars.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-05 19:22

> [...]

Skulle
> der ikke være en eller anden form for laderelæ?

Hvis din bil nu havde været fra 62 så skulle der sikkert.

Laderelæer var noget man brugte dengang man havde dynamoer og ikke
generatore i bilerne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lars

Dato : 19-11-05 19:33

> Skulle
>
> Hvis din bil nu havde været fra 62 så skulle der sikkert.
>
> Laderelæer var noget man brugte dengang man havde dynamoer og ikke
> generatore i bilerne.

Der kan bare se, så lærte jeg da noget nyt igen idag

- Lars

Fra : alexbo

Dato : 19-11-05 21:23

"Lars" skrev

> [...]
> Skulle
> der ikke være en eller anden form for laderelæ?

Jeg formoder du har haft fat i den ledning, og sikret dig at den er i orden,
for enten er den defekt eller også virker din nye generator ikke.
Det burde ladelampen indikere, men hvis generatoren giver lidt, så slukker
lampen.
Når du bruger et digitalt amperemeter må det betyde at du tager en polsko af
og sætter det i serie,
Hvis bilen ikke lader skulle motoren stoppe, men det skriver du ikke.
Kan motoren holde sig igang uden batteri, med lys på.

Jeg må lige pointere at der er mange der mener at dette farligt, der skulle
kunne ske forfærdelige ting med elektronikken, jeg anser det som sludder,
men vil dog lige nævne det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars

Dato : 19-11-05 22:19

> [...]
> for enten er den defekt eller også virker din nye generator ikke.
> Det burde ladelampen indikere, men hvis generatoren giver lidt, så slukker

Lampen slukker som den skal, når motoren startes.

> Når du bruger et digitalt amperemeter må det betyde at du tager en polsko
af
> og sætter det i serie,

Ja, jeg har dog ikke brillieret med at sætte amperemeteret parallelt på
batteriet

> Hvis bilen ikke lader skulle motoren stoppe, men det skriver du ikke.
> Kan motoren holde sig igang uden batteri, med lys på.

Den kan sjovt nok fint holde sig i tomgang med lys og det hele på, selvom
den ene polsko mangler. Men betyder vel bare at den lige netop kan holde sig
selv kørende uden at lade...

> Jeg må lige pointere at der er mange der mener at dette farligt, der
skulle
> kunne ske forfærdelige ting med elektronikken, jeg anser det som sludder,
> men vil dog lige nævne det.

Der er så meget der er farligt, det må jeg bare lære på den hårde måde, hvis
det er...

- Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-05 02:45

> Der er så meget der er farligt, det må jeg bare lære på den hårde måde,
> hvis
> det er...

Nu er der ikke så meget elektronik i en gl. Skoda, men i en ny risikere du
at dræbe alt elektronik, hvis batt.mangler til at "udglatte" og stabilisere
spændingen. Måden at hurtigt at checke generatoren på er: Alle forbindelser
til/fra batt. og gen. skal checkes om de sidder fast og der er ordentlig
forbindelse, HUSK der er to ender på en ledning ;), så måler du på batt. og
tænder fjernlyset, samtidig med at du giver lidt "fingergas"- 2000 omdr.
Hvis der er 13,7-14,3 V. er generatoren OK. . Et batteri skal man ikke
forvente holder mere end 2 år, jeg har prøvet at nogle af de dyre holdt
kortere, så hvis alt andet er checket og OK., ville jeg smutte i H.Nyborg,
Hæm&Fusk etc. og købe et nyt.

Fra : alexbo

Dato : 20-11-05 11:12

"Lars" skrev
> [...]
> den ene polsko mangler. Men betyder vel bare at den lige netop kan holde
Det betyder i hvert fald at der kommer nok strøm fra generatoren til at
dække forbruget, det gør det lidt mærkeligt at du så alligevel tapper
batteriet når du kobler det ind.
Egentlig er det også mærkeligt at du har et nulforbrug ved stilstand, ur og
radio plejer at tage et par tiendedele A.
Du skriver ingen steder noget om spænding, hvor mange volt du har på
batteriet ved stilstand og ved drift.

Prøv at starte forfra.
volt ved stilstand.
volt med motor igang
A. forbrug ved stilstand.
A. forbrug ved stilstand med positionslys, for at kontrollere målingen.
A. med motor i gang, med/ uden elbagrude, lys.

Nu er problemet tilsyneladende ladningen, men du kan kontrollere dit
batteri, ved at sætte i gear, holde bremsen, starte i 5 sek., hvis batteriet
koger over så smid det væk.

> Der er så meget der er farligt,
Som regel er frygten større end faren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars

Dato : 20-11-05 15:54

> "Lars" skrev
> Det betyder i hvert fald at der kommer nok strøm fra generatoren til at
> dække forbruget, det gør det lidt mærkeligt at du så alligevel tapper
> batteriet når du kobler det ind.

Ret mærkeligt.

> Egentlig er det også mærkeligt at du har et nulforbrug ved stilstand, ur
og
> radio plejer at tage et par tiendedele A.

Du har ret, men der er hverken ur eller radio tilkoblet, jeg fjernede nemlig
alle den slags "stille" forbrugere for at udelukke dem.

> [...]
> A. forbrug ved stilstand med positionslys, for at kontrollere målingen.
> A. med motor i gang, med/ uden elbagrude, lys.

Jeg vil prøve at starte forfra med målingerne imorgen

> Nu er problemet tilsyneladende ladningen, men du kan kontrollere dit
> batteri, ved at sætte i gear, holde bremsen, starte i 5 sek., hvis
batteriet
> koger over så smid det væk.

Så motoren ikke tørner? Slider det ikke voldsomt på starteren?

- Lars

Fra : clarke_dk

Dato : 20-11-05 16:47

er radioen født med bilen, eller er det en ny installation??

Fra : Lars

Dato : 21-11-05 10:48

> er radioen født med bilen, eller er det en ny installation??

Der har hele tiden været radio i bilen, jeg har skiftet den ud med en anden
for flere år tilbage. Jeg tror nu ikke den laver knuder for, som sagt, er
den pillet fra for at udelukke den, og det har ikke givet noget udslag.

- Lars

Fra : alexbo

Dato : 20-11-05 19:11

"Lars" skrev

> Så motoren ikke tørner? Slider det ikke voldsomt på starteren?
Det er selvfølgelig en hård belastning, det er det der får et dårligt
batteri til at brække sig,
men starteren er en hårfyr tingest, den er vant til at blive dårligt
behandlet.

mvh
Alex Christensen