/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Så kom der også vinterdæk på her!
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 12:29

Ja - 9 graders frost i nat og blå himmel og høj klar sol i dag, så var
det vist ved at være tid... Og så lige ud og rulle en lille tur på dem
- jeg havde helt glemt hvor dejligt lydløse de var!

Næste gang jeg skal ha' sommerdæk må "støjsvag" vist flyttes ret højt
op på prioitetslisten!!

** Lars


 
 
Ukendt (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-05 13:00

> Ja - 9 graders frost i nat og blå himmel og høj klar sol i dag, så var
> det vist ved at være tid...

Ja er du vimmer her er også helt vildt meget sne.. !! hehe....

Mvh
Morten



Ukendt (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-05 13:38


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:437f13c1$0$41151$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja er du vimmer her er også helt vildt meget sne.. !! hehe....

Ja, Morten. Du ved tilsyneladende ikke at vinterdæk har en effekt, når det
er koldt (selvom der ikke er sne). Jeg mener at vinterdækkene har bedre
vedgreb allerede ved +8 grader. (plustegnet er ikke en fejl)
Så det er på høje tid at skifte!
Mvh Tommy



Brian (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-11-05 14:14

TBJ wrote:

> Ja, Morten. Du ved tilsyneladende ikke at vinterdæk har en effekt,
> når det er koldt (selvom der ikke er sne). Jeg mener at vinterdækkene
> har bedre vedgreb allerede ved +8 grader. (plustegnet er ikke en fejl)

Såvidt jeg husker er det blevet modbevist ved adskillige tests inden for de
senere år. Cirka samme tid på året, bliver det diskuteret til hudløshed her
i gruppen

/Brian



Ukendt (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-05 14:46

> > Ja, Morten. Du ved tilsyneladende ikke at vinterdæk har en effekt,
> > når det er koldt (selvom der ikke er sne). Jeg mener at vinterdækkene
> > har bedre vedgreb allerede ved +8 grader. (plustegnet er ikke en fejl)
>
> Såvidt jeg husker er det blevet modbevist ved adskillige tests inden for
de
> senere år. Cirka samme tid på året, bliver det diskuteret til hudløshed
her
> i gruppen

Ja det er jo netop det.. modbevist.. men ok hvis folk synes de føler sig
mere sikre så lad dem dog bruge pengene, de er KUN gode i sne.. nogle af dem
stå endda dårligere fast !!
Og min erfaring er at et sommerdæk med MEGET mønsker er lige så godt i sne
som et vinterdæk..
Men det viser testene jo så ikke...

Mvh
Morten



Jan W Nielsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-11-05 11:30

> Ja det er jo netop det.. modbevist.. men ok hvis folk synes de føler sig
> mere sikre så lad dem dog bruge pengene, de er KUN gode i sne..

Det er forkert - vinterdæk er både bedre på sne og is - og de er meget bedre
i den situation.

Vinterdæk er også - alene på grund af lav temeperatur - bedre end visse
sportsdæk.

Jeg kører Eagle F1 GS-D3, go det dur altså ikke, når det bliver koldt.

Men jo - for "normale personbildæk" er det kun på sne og is, vinterdæk er
bedre.

> Og min erfaring er at et sommerdæk med MEGET mønsker er lige så godt i sne
> som et vinterdæk..

Det er fuldkommen forkert.

Når et vinterdæk er dårligt på tør og vås vej skyldes det blandt andet
lamellerne på dækoverfladen - og disse lameller er samme grund til, at
vinterdækkene er langt bedre end også nye sommerdæk i sne og på is.

(Her ser jeg bort fra måske verdens absolut dårligste vinterdæk kørt op mod
verdens absolut bedste sommerdæk - og tilstræber i stedet en
alt-andet-lige-sammenligning.)

/Jan W Nielsen



Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 21:30

Den Tue, 22 Nov 2005 11:29:33 +0100 skrev Jan W Nielsen:
>> Ja det er jo netop det.. modbevist.. men ok hvis folk synes de føler sig
>> mere sikre så lad dem dog bruge pengene, de er KUN gode i sne..
>
> Det er forkert - vinterdæk er både bedre på sne og is - og de er meget bedre
> i den situation.
>
> Vinterdæk er også - alene på grund af lav temeperatur - bedre end visse
> sportsdæk.
>
> Jeg kører Eagle F1 GS-D3, go det dur altså ikke, når det bliver koldt.

Jeg kører også med F1 på forhjulene, og sidste år endte det med
"de lover snevejr i aften, nu skal vinterdækkene altså på", så jeg
kørte mod Ribe (hvor jeg har mine vinterdæk stående) fra Padborg.
Vejret må ikke lige have husket at stille klokken, for da jeg
nåede Rødekro begyndte det at sne, og så var der ellers sne de sidste
50 km.

Jeg kørte selvfølgelig forsigtigt, men havde faktisk ingen problemer
undervejs - jo en enkelt gang måtte jeg lige ind på en rasteplads og
holde 10 minutter, men det var fordi det sneede så meget at jeg ikke
kunne se hvor vejen gik henad længere.

Da jeg kørte tilbage mod Padborg dagen efter kom jeg til gengæld til
at køre bagefter salt-bilen, og det føltes konstant som om der var
dårligt vejgreb. Min teori går på at eftersom saltet ikke har kunnet
nå at "smelte", lå det og trillede rundt som små kugler under dækkene.

Konklusion: Eagle F1 står bedre fast på sne end Ultragrip 5 gør på
salt-kugler.

> (Her ser jeg bort fra måske verdens absolut dårligste vinterdæk kørt op mod
> verdens absolut bedste sommerdæk - og tilstræber i stedet en
> alt-andet-lige-sammenligning.)

Bedste sommerdæk? Er det ikke slicks? Men så skal det også være
rigtig sommer, ikke dansk sommer-regnvejr.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Jan W Nielsen (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-11-05 22:06

> Konklusion: Eagle F1 står bedre fast på sne end Ultragrip 5 gør på
> salt-kugler.

Nej, det gør det godt nok ikke - og det ville være ufatteligt let at påvise.

Netop F1?erne er ekstramt dårlige i sne, fordi rillerne går på langs, og
fordi der er meget få "blokke" af gummi i trædefladen.

(Jeg har i øvrigt kørt både på det gamle og det nye F1)

/Jan W Nielsen



Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 22:39

Den Tue, 22 Nov 2005 22:06:00 +0100 skrev Jan W Nielsen:
>> Konklusion: Eagle F1 står bedre fast på sne end Ultragrip 5 gør på
>> salt-kugler.
>
> Nej, det gør det godt nok ikke - og det ville være ufatteligt let at påvise.
>
> Netop F1?erne er ekstramt dårlige i sne, fordi rillerne går på langs, og
> fordi der er meget få "blokke" af gummi i trædefladen.

De er måske nok ekstremt dårlige i sne, men kugler kan ikke give
et ordentlig vejgreb uanset hvad man gør.

Lige så snart jeg slap af med salt-bilen, og kom ud på en vej hvor
salten havde fået tid til at "smelte", stod vinterdækkene fint fast,
og jeg er da ikke tvivl om at de stod bedre fast end F1'erne, selvom
jeg ikke nåede til det punkt hvor man finder ud af det, heller ikke
på F1'erne.

Havde der været sne under salten, så det ikke kunne trille, havde
vinterdækkene garanteret også stået bedre fast.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 13:51

Hej,

On Sat, 19 Nov 2005 13:00:01 +0100, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>> Ja - 9 graders frost i nat og blå himmel og høj klar sol i dag, så var
>> det vist ved at være tid...
>Ja er du vimmer her er også helt vildt meget sne.. !! hehe....

Tjaeh - lad mig sige det sådan... Onsdag morgen var der faldet en del
hvidt udenfor - vist hagl - men det var småglat. De lavet lovet sne i
næste uge. Og jeg skal ikke nyde noget af at skride af vejen somewhere
fordi jeg ikke lige har fået skiftet, de der 235/45-17 sommerdæk jeg
kører på er ikke de allerbedste når det er glat

I øvrigt er det ulovligt at køre på sommerdæk heroppe efter 1.
december hvis det er vintervejr. Og går det galt dækker forsikringen
ikke hvis din bil er på sommerdæk.

Så jo - det var på høje tid


** Lars


Mogens (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-11-05 14:21

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
news:sm7un1pvd2aja2m1561lj8ch4ibtl6t16i@4ax.com...

> I øvrigt er det ulovligt at køre på sommerdæk heroppe efter 1.
> december hvis det er vintervejr. Og går det galt dækker forsikringen
> ikke hvis din bil er på sommerdæk.

Hmm - så må jeg vel hellere få købt nogle dæk inden synet medio dec.
H-mærkede vil være modellen medmindre svenskerne ikke tillader
det (bilen har jo en højere topfart)

/Mogens
"Malmö"



Folmer Rasmussen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 19-11-05 15:59

On Sat, 19 Nov 2005 14:21:02 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
>news:sm7un1pvd2aja2m1561lj8ch4ibtl6t16i@4ax.com...
>
>> I øvrigt er det ulovligt at køre på sommerdæk heroppe efter 1.
>> december hvis det er vintervejr. Og går det galt dækker forsikringen
>> ikke hvis din bil er på sommerdæk.
>
>Hmm - så må jeg vel hellere få købt nogle dæk inden synet medio dec.
>H-mærkede vil være modellen medmindre svenskerne ikke tillader
>det (bilen har jo en højere topfart)

>--

Jeg kan godt "høre" at det går dig lidt på nerverne, at du skal til at
køre på vinterdæk.

Et eller andet sted synes jeg at det er udemærket at der lovgives om
dette.

Alle diskussionerne om det ene eller det andet er bedst til det givne
føre, er i mine øjne som oftest irrelevante.

Jeg synes ikke man kan sige, at man er en ansvarlig bilist, hvis man
ikke har "fodtøjet" i orden.

Så er der også forventningens glæde til at det bliver forår, og det
hurtige gummi kommer på igen. Det er ikke så ringe endda.

Husk forresten, at i dit nye hjemland kan du rende ind i en mindre
karantæne, hvis du kører over 130 km/t. på motorvejen, så om dine dæk
er mærket med det ene eller det andet, er nok ikke så vigtigt. .o))

Venlig hilsen
Folmer



Mogens (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-11-05 16:09

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:nseun1ls8ppget4igr8200aavnbp6ln5b7@4ax.com...

> Jeg kan godt "høre" at det går dig lidt på nerverne, at du skal til at
> køre på vinterdæk.

Rolig nu - jeg har jo altid haft vinterdæk!

> Et eller andet sted synes jeg at det er udemærket at der lovgives om
> dette.

Måske...

> Alle diskussionerne om det ene eller det andet er bedst til det givne
> føre, er i mine øjne som oftest irrelevante.

:)

> Jeg synes ikke man kan sige, at man er en ansvarlig bilist, hvis man
> ikke har "fodtøjet" i orden.

Næh...

> Så er der også forventningens glæde til at det bliver forår, og det
> hurtige gummi kommer på igen. Det er ikke så ringe endda.

Jow, men nu havde jeg jo liiige 2 sæt dæk/fælge til bilen, hvor begge
dæksæt er relativt nye. Så er det jo nedtur, at skulle købe et sæt
vinterdæk...

> Husk forresten, at i dit nye hjemland kan du rende ind i en mindre
> karantæne, hvis du kører over 130 km/t. på motorvejen, så om dine dæk
> er mærket med det ene eller det andet, er nok ikke så vigtigt. .o))

Jeg kører altid efter
reglerne.................................................
--
Mvh Mogens



Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 16:39

On Sat, 19 Nov 2005 15:59:20 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Husk forresten, at i dit nye hjemland kan du rende ind i en mindre
>karantæne, hvis du kører over 130 km/t. på motorvejen, så om dine dæk
>er mærket med det ene eller det andet, er nok ikke så vigtigt. .o))

Det er nu i øvrigt 140 km/t, men ellers rigtigt. (Reglen hedder at
hvis man kører mere end 30 km/t for hurtigt får du omgående
kørekarantæne. Dog i 30 og 40 km/t zoner skal du ikke køre mere end 20
km/t for hurtigt for at opnå det samme).

Bemærk i den forbindelse 30 km/t begrænsning ved Øresundsbron omkring
betalingsanlægget!

** Lars


Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 16:41

>Et eller andet sted synes jeg at det er udemærket at der lovgives om
>dette.
>
>Alle diskussionerne om det ene eller det andet er bedst til det givne
>føre, er i mine øjne som oftest irrelevante.

Heroppe diskuteres så i stedet om man skal være vinterdæk med eller
uden pigge - helt som i Danmark ser man store artikler i aviserne om
fordele vs ulemper vedr. de to typer. Så er man (stort set) lige langt
hvad diskussion angår


** Lars


Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 15:57

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
>news:sm7un1pvd2aja2m1561lj8ch4ibtl6t16i@4ax.com...
>
>> I øvrigt er det ulovligt at køre på sommerdæk heroppe efter 1.
>> december hvis det er vintervejr. Og går det galt dækker forsikringen
>> ikke hvis din bil er på sommerdæk.
>Hmm - så må jeg vel hellere få købt nogle dæk inden synet medio dec.

Jaeh - altså. De syner den formentlig nok hvis vejret ikke er
"vintervejr" - men du slipper ikke for vinterdæk heller ikke selv om
du bor i fx Malmö centrum. Det koster så vidt jeg husker 700 kroner at
blive stoppet med sommerdæk.


>H-mærkede vil være modellen medmindre svenskerne ikke tillader
>det (bilen har jo en højere topfart)

Det må du gerne, jeg undersøgte det sidste år og har også H-dæk på min
- Continental WinterContact TS810, dem kører den ganske fornuftigt på
selv om de bør suppleres med snekæder hvis man bor hvor jeg bor (4 km
ude af en grusvej der skrabes... TRO mig den er glat når der ligger
fastkørt sne på og det bliver tøvejr!!).


** Lars

Mogens (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-11-05 16:07

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
news:5teun1do3k9kskd1p4prpc5lluk25rrl8k@4ax.com...

> Jaeh - altså. De syner den formentlig nok hvis vejret ikke er
> "vintervejr" - men du slipper ikke for vinterdæk heller ikke selv om
> du bor i fx Malmö centrum. Det koster så vidt jeg husker 700 kroner at
> blive stoppet med sommerdæk.

Jeg har brugt noget af eftermiddagen på at blotlægge markedet,
ligesom Morten har fået en mail :)

> Det må du gerne, jeg undersøgte det sidste år og har også H-dæk på min
> - Continental WinterContact TS810, dem kører den ganske fornuftigt på

Sikkert nok... - jeg vælger nok en anden.
I diverse test i udlandet og FDM (er sikkert en kopi af en udenlandstest)
kan jeg se, at Maloya år efter år ligger ret højt !

> selv om de bør suppleres med snekæder hvis man bor hvor jeg bor (4 km
> ude af en grusvej der skrabes... TRO mig den er glat når der ligger
> fastkørt sne på og det bliver tøvejr!!).

Jow jow - men det har vi næppe "på havnen"
--
Mvh Mogens



Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 16:37

>> Det må du gerne, jeg undersøgte det sidste år og har også H-dæk på min
>> - Continental WinterContact TS810, dem kører den ganske fornuftigt på
>Sikkert nok... - jeg vælger nok en anden.
>I diverse test i udlandet og FDM (er sikkert en kopi af en udenlandstest)
>kan jeg se, at Maloya år efter år ligger ret højt !

huh.. Lad mig lige høre hvad du finder Jeg tror nok jeg er nødt
til at sætte nogen nye på engang inden vinteren er slut.


>> selv om de bør suppleres med snekæder hvis man bor hvor jeg bor (4 km
>> ude af en grusvej der skrabes... TRO mig den er glat når der ligger
>> fastkørt sne på og det bliver tøvejr!!).
>Jow jow - men det har vi næppe "på havnen"

Nope!! Til gengæld har jeg nu lært at smide snekæder på bilen uden at
det tager en halv formiddag


** Lars


Mogens (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-11-05 16:46

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
news:sghun1915kfv8vgi8q8v51eju0ebprhu2m@4ax.com...

>>I diverse test i udlandet og FDM (er sikkert en kopi af en udenlandstest)
>>kan jeg se, at Maloya år efter år ligger ret højt !

> huh..

Kig blot i diverse tests (finder man jo nemt, når man søger
et givent dæk på Reifendirekt/Daekonline...)
www.adac.de - www.fdm.dk/altombiler/drift - www.autobild.de
Samt Stiftung Warentest - Auto Motor und Sport...

>Lad mig lige høre hvad du finder

Mine kriterier vil være primært være fugtig vej og is (har også andre med),
mens jeg helt har valgt sne fra (jeg tager testen og tæller pointene sammen
ud fra ovenstående kriterier)

/Mogens



Mogens (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-11-05 16:57

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message
news:437f3f99$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> ...ligesom Morten har fået en mail :)

Og han har som vanligt svaret lynhurtigt - og dykker
endvidere tyskernes pris

Morten - vi er langt med den handel

/Mogens
....snart flyvenede med 4 nye vintersutter på mine Alpina-fælge :)



Christian B. Andrese~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-11-05 14:33


Juel wrote:
> > > Ja, Morten. Du ved tilsyneladende ikke at vinterdæk har en effekt,
> > > når det er koldt (selvom der ikke er sne). Jeg mener at vinterdækkene
> > > har bedre vedgreb allerede ved +8 grader. (plustegnet er ikke en fejl)
> >
> > Såvidt jeg husker er det blevet modbevist ved adskillige tests inden for
> de
> > senere år. Cirka samme tid på året, bliver det diskuteret til hudløshed
> her
> > i gruppen
>
> Ja det er jo netop det.. modbevist.. men ok hvis folk synes de føler sig
> mere sikre så lad dem dog bruge pengene, de er KUN gode i sne.. nogle af dem
> stå endda dårligere fast !!

Vinterdæk står dårligere fast i sne end sommerdæk ?
Så har man vist købt de billligste af de billigste.

> Og min erfaring er at et sommerdæk med MEGET mønsker er lige så godt i sne
> som et vinterdæk..

Allerførst, har man altid MEGET mønster på sine sommerdæk ?
Jeg tror du har ret i at gode sommerdæk med megetmønster er nogle
gange bedre end helårsdæk og de ringeste vinterdæk.

--

Christian


Jens (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 21-11-05 20:34

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Juel wrote:
---klip---
>
> > Og min erfaring er at et sommerdæk med MEGET mønsker er lige så godt i sne
> > som et vinterdæk..
>
> Allerførst, har man altid MEGET mønster på sine sommerdæk ?
> Jeg tror du har ret i at gode sommerdæk med megetmønster er nogle
> gange bedre end helårsdæk og de ringeste vinterdæk.

Det gælder lige indtil det har rullet en hel omgang - og mønstret er
fyldt med sne. Vinterdæk med lameller smider sneen - sommerdæk gør ikke.
--

Jens F

Christian B. Andrese~ (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-11-05 08:56


Jens wrote:
> Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:
>
> > Juel wrote:
> ---klip---
> >
> > > Og min erfaring er at et sommerdæk med MEGET mønsker er lige så godt i sne
> > > som et vinterdæk..
> >
> > Allerførst, har man altid MEGET mønster på sine sommerdæk ?
> > Jeg tror du har ret i at gode sommerdæk med megetmønster er nogle
> > gange bedre end helårsdæk og de ringeste vinterdæk.
>
> Det gælder lige indtil det har rullet en hel omgang - og mønstret er
> fyldt med sne. Vinterdæk med lameller smider sneen - sommerdæk gør ikke.

Det er selvfølgelig rigtigt, men et nyt sommerdæk falder nok ikke
igennem totalt.
Jeg har dog valgt at have gode sommerdæk og gode vinterdæk.

--

Christian


Jens (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 22-11-05 20:59

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Jeg har dog valgt at have gode sommerdæk og gode vinterdæk.

"An excellent choice!"
--

Jens F

Christian B. Andrese~ (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-11-05 09:52


Jens wrote:
> Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:
>
> > Jeg har dog valgt at have gode sommerdæk og gode vinterdæk.
>
> "An excellent choice!"

Det føler jeg også.
Mine sommerdæk er også regulære sommerdæk, med vægten lagt på
bremseegenskaber på våd vej: Bridgestone Potenza RE720. De er uden
tvivl ringe i sne og på is.

--

Christian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408910
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste