Kølervæske
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-05 22:53

Hej

Jeg læser lidt foruroligende inlæget om "G12 kølervæske" til
transporter..

Troede ikke der var forskel på kølervæske..

havde noget kølervæske som jeg havde ståående, købt hos højer.
som jeg hælte på min seat, da der ikke var meget kølervæske i... Da
der lige var kommet ny køler på bilen, skulle der nok bare
efterfyldes og skyldes næppe utætheder osv??
nårr men det fra højer var blåt, og det der var i, var rødt. Da jeg
fyldte på lagde den røde sig øverst, ligesom en drink i ved.
spekulrede ellers noget over dette, men så ikke viterligt mere. bilen
er til mekaniker nu for at få lavet et par småting, er det noget han
lige skal kigge på?

Fra : Mogens

Dato : 18-11-05 22:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message

>Troede ikke der var forskel på kølervæske..

Dét er der så...

> [...]
>spekulrede ellers noget over dette, men så ikke viterligt mere. bilen
>er til mekaniker nu for at få lavet et par småting, er det noget han

Vi har jo netop lige vendt fænomenet ift. en Seat i en anden tråd!
Den røde udgave er langtidsholdbar, og den skal anvendes i nogle modeller.
Eksempelvis Seat...
--
Mvh Mogens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-05 23:21

Mogens skrev:

> "Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message

> Dét er der så...

Ja der kan man bare se, så må jeg jo få at få det skiftet igen..
Der kan vel ikke være sket det store ved det at have kørt en uges tid
med det, blandet sammen?

> Vi har jo netop lige vendt fænomenet ift. en Seat i en anden tråd!
> Den røde udgave er langtidsholdbar, og den skal anvendes i nogle modeller.
> Eksempelvis Seat...

Ja har lige læst det..

Spørgsmålet er så, om man kan se hvilket kølervæske man skal bruge
kun ud fra detfarvestof der er kommet i væsken?

Fx har højer 2 slags væsker:

KV 3     Kølervæske glysantin rød 1 ltr
pr. stk.
48,00

og:

V 2     Kølervæske onkel høyer 2,5 liter
pr. stk.
59,00

Det var jo så fra den 2,5 liters dunk jeg heldte på. Men det røde
glysantin skulle så være det helt rigtige?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-05 04:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Der kan vel ikke være sket det store ved det at have kørt en uges tid
>med det, blandet sammen?

Hvis den er så ny at der er G12+ på den ab fabrik, sker der nok ikke det
store, ellers var den sikker allerede brændt sammen ;). Men få¨det alligevel
skiftet i en fart!!!!!..

>Spørgsmålet er så, om man kan se hvilket kølervæske man skal bruge
kun ud fra detfarvestof der er kommet i >væsken?.

For en gangs skyld ser "de" ud til at være enige, jeg ved så ikke om det er
kemien der tvinger dem ;).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-05 23:51

>Troede ikke der var forskel på kølervæske..

Der findes to slags kølervæske, ethylenglycol og propylenglycol. Disse
tilsættes bl.a. korrosionsinhibitorer. De billige udgaver har simple
kemikalier til at hindre kooorsion som forbruges på få år, de dyre har mere
avancerede kemikalier som langsommere nedbrydes og holder måske 5 år eller
længere. De sidstnævnte kemikalier er også mere miljøvenlige.
De to slags kølervæsker må ikke blandes.

Niels

Fra : clarke_dk

Dato : 20-11-05 17:09

der skal skylles godt og grundigt hvis du skal skifte fra den ene type til
den anden.
Problemet med at blande er at de kan uheldigvis ophæve hinandens virkning,
og være virkningsløs. Også mht kulde grader.
Vælge den du bedst synes om og fortsæt med brugen af denne type.