BJ - Er du obs på dette?
Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-05 18:39

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,730922,00.html

Volvo tvingas förlänga garanti
Hundratusentals bilar påverkas

Stockholm.
I tysthet har personbilstillverkaren Volvo tvingats ge tio års garanti på
den elektroniska bränsleinsprutningen i 356 000 bilar som sålts i Kanada och
USA.
Men en grupp missnöjda bilägare som stämt Volvo är inte nöjda med
utfästelsen.
Även svenskar har haft problem med sina Volvobilar.
Det elektroniskt styrda spjället till bränsleinsprutningen kan krångla på
grund av korrosion och kärva med risk för motorstopp eller att farten stryps
på Volvobilarna.
Bilarna får nu tio års garanti, alternativt 32 000 mil, mot för närvarande
sju år eller 11 200 mil, skriver nyhetsbyrån AP som kommit över ett internt
Volvo-PM om uppgörelsen med den mäktiga miljömyndigheten California Air
Resources Board (Carb), som håller ett vakande öga över luftföroreningarna i
delstaten.
Skälet till Carbs intresse är att bränslesystemet är en del av
avgasreningssystemet och störningar i insprutningen påverkar utsläppen av
luftföroreningar.

Bekräftar uppgörelsen
Den Fordägda svenska biltillverkaren bekräftade på tisdagen uppgörelsen
med Carb. Inregistrerade bilägare ska informeras om garantin de närmaste
veckorna
- Vi har till slut kommit överens med Carb, sade Volvotalesmannen Dan
Johnston till AP.
Bilägaren som själva bekostat byte av bränslespjället ska kompenseras med
1 000 dollar, motsvarande drygt 8 000 kronor. Bilägarna får rätt till utbyte
eller rengöring av systemet om det börjar krånglar eller slutar fungera.
Däremot behöver inte Volvo kalla in alla bilarna för undersökning.

Gruppstämning
Miljömyndigheten fick kännedom om problemet med Volvos bränsleinsprutning
för över ett år sedan, när missnöjda bilägare gått ihop om en gruppstämning
mot biltillverkaren.
I stämningen krävs att Volvo ska byta ut motordelen innan den gått sönder.
En av juristerna bakom stämningen, Dina Micheletti, säger att
10-årsgarantin inte duger. Hon vill att Volvo åläggs av domstol att avsätta
pengar till utbyte av spjället innan det börjar krångla.
En hemsida på nätet berättar om gruppstämningen mot Volvo. Hemsidan
uppmanar Volvoägare att fylla i och skicka in ett formulär till en
juristfirma och berätta om sina problem med bränslesystemet.

Aktuella modeller
De berörda bilarna är C70 kupé och cabriolet tillverkade 1999-2002, S70,
V70 och V70SX tillverkade 1999-2000, V70, V70XC och S60 med turboladdning
tillverkade 2000-2001, S80 tillverkade 1999-2001 och V70 och S60 utan
turboladdning tillverkade 2000-2002, uppger Johnston.
Enligt PM:et från Volvo har företaget hittills lagt ut omkring 100
miljoner kronor på att reparera eller byta ut den krånglande elektroniska
bränsleinsprutningen.
I våras lovade Volvo att kompensera svenska bilägare som själva bekostat
reparation av bränsleinsprutningen. Enligt beräkningar gäller det 15 000
bilar varav en del fått reparationen på garantin. I hela världen har knappt
900 000 Volvobilar med det krånglande systemet sålts, varav omkring 120 000
i Sverige.

Fra : BJ

Dato : 18-11-05 19:10

> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,730922,00.html

KLIP

Yes, yes jeg har fulgt med siden jeg læste det i avisen.

Næste problem bliver at overbevise Volvo Danmark, det intet koster dem at
udføre fabriksgarantiarbejde for Volvo, Gøteborg.

De er ganske enkelt noget så gudsjammerlig langtsomopfattende.

PS: Både min genbo og jeg har fået skiftet dimserne på Volvo, Gøteborgs
vegne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 18-11-05 19:13

> [...]
>
> De er ganske enkelt noget så gudsjammerlig langtsomopfattende.
>
> PS: Både min genbo og jeg har fået skiftet dimserne på Volvo, Gøteborgs

hmmm. jeg har jo en V70N fra 2000, så er inkluderet i fejlproduktionen så at
sige...
Skal jeg henvende mig til Volvo mhp. udskiftning af delene - og hvilke er
det helt præcist.... ?
Takker

Fra : BJ

Dato : 18-11-05 19:20

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> at sige...
> Skal jeg henvende mig til Volvo mhp. udskiftning af delene - og hvilke er

Både min genbo og jeg opnåede at få nedbrud. Vi betalte selv i første gang,
men efter ihærdig indsats fra Vestergaard Automobiler A/S, lykkedes det at
banke ind i roen på Volvocars Danmark, fik vi vores penge tilbage.

Du skal have skiftet hele spjældhuset til den nette sum af ca. 5.500,- kr.

Henvend dig til eks. Bilia eller Autohuset Vestergaard.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-05 19:50

> [...]
> at sige...
> Skal jeg henvende mig til Volvo mhp. udskiftning af delene - og hvilke er

Det er jo kun hvis det går i stykker man måske kan få repareret det gratis,
så længe det fungerer skal det ikke skiftes.

Niels

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 16:34

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo kun hvis det går i stykker man måske kan få repareret det
> gratis, så længe det fungerer skal det ikke skiftes.

Det vil ikke accepteres og med fuld forståelse.

Den der har set spjældhuset, må også ryste på hovedet over, føleren ikke kan
skiftes separat:

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-11-05 16:42

> Det vil ikke accepteres og med fuld forståelse.
>
> Den der har set spjældhuset, må også ryste på hovedet over, føleren ikke
> kan skiftes separat:

Hvad skal man acceptere og ikke. Ti års levetid på en komponent i en bil er
vel ikke urimeligt, det er jo samtidig ikke sådan, at alle får defekt, så at
skifte ikke defekte komponenter vil da være spild, alternativt at få
livstidsgaranti er da også helt i skoven.
Jeg går i hvert fald ikke til importøren og klager, hvis noget bryder sammen
på min bil, den er 9 år gammel. Fungerede systemet på den måde var der nok
ikke mange biler man havde råd til, så var priserne meget højere.

Niels

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 16:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> der nok ikke mange biler man havde råd til, så var priserne meget højere.

Hvad skal jeg svare .... nå!..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 18-11-05 19:51

> [...]
> sige...
> Skal jeg henvende mig til Volvo mhp. udskiftning af delene - og hvilke er

Det kan den være. Men har du som jeg en model med det dårlige gasspjæld - så
tag det helt roligt. Det er ifølge de diskussionsfora osv. i USA jeg har set
ganske få styks det drejer sig om.

Og begynder du at få problemerne så vil du også kunne mærke det.

Så kør trygt videre som mig. Der er så mange andre ting også der kan gå i
stykker :)

Vi har jo ved flere lejligheder konstateret at BJ's Volvo er bygget af en
meget meget fuld svensker mandag formiddag lige før kaffepausen :))

VH Juul

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 02:34

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi har jo ved flere lejligheder konstateret at BJ's Volvo er bygget af en
> meget meget fuld svensker mandag formiddag lige før kaffepausen :))

Han må have været produktiv den dag for min genbos af samme aftapning, har
stort set de samme skavanker..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 19-11-05 19:45

> Han må have været produktiv den dag for min genbos af samme aftapning, har
> stort set de samme skavanker..;)

Ser du - effektiviseringen har gjort at der findes flere parallelle
produktionslinier ved siden af hinanden. Derfor har man haft idioten til at
montere fralagte gearkasser og gasspjæld i to biler på hver deres
produktionslinie på én gang (komponenter der ikke slipper gennem
kvalitetskontrollen ligger i en bunke ved siden af automaten med kolde
let-øl).

Den anden bil var tilfældigvis din nabos. Det er fandme uheldigt -
sandsynligheden for at det kunne ske taget i betragtning...

VH Juul

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 19:52

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den anden bil var tilfældigvis din nabos. Det er fandme uheldigt -
> sandsynligheden for at det kunne ske taget i betragtning...

Njaeeee ... kigger du rundt på nettet, eks. svenske sites, finder du samme
problemer der.

Jeg er sikker på samtlige medarbejdere, på gulvet og i ledelsen, har været
stangbeduggede..

Så stangbedukkede, en svensk Volvo-direktør i 2002 for åben skærm (dansk
nyheds-TV) indrømmede, de lavede nogle "lortebiler"...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-11-05 07:43

> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,730922,00.html
>
> Volvo tvingas förlänga garanti
> Hundratusentals bilar påverkas

Du har da fået en helt utrolig accent her for nylig :)

--
Per, Esbjerg