benzinvarmer vs. EL
Fra : u.m.s [3460]

Dato : 18-11-05 09:13

Hej,
jeg har set at emnet benzin/dieselfyr til bilen jævnligt debatteres.
Men jeg synes nu ikke at der bliver snakket så meget om el-varme - I ved
hvor der tilkobles et stik til bilen..

Er det meget dårligere at gøre det vha. el ? Prisen er jo en del lavere
(monteringspris) f.eks. i min volvo V70N hvor det koster hhv. 3k mod 15-16k
for en benzinvarmer..
Jeg skal f.eks. kun bruge det til transport fra punkt A-B (stort set) og vil
gerne forhindre de meget kolde morgenkoldstarter...
Jeg har også hørt at man bare kører afsted og at el-stikket selv afkobles
ifbm. igangsætningen .. Er dette korrekt eller skal man altid huske selv at
fjerne stikket til opladeren.....

Mvh
Upi

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-11-05 11:19

Hej,

On Fri, 18 Nov 2005 09:12:47 +0100, "u.m.s [3460]"
<upiremove@dadlnet.dk> wrote:

>Er det meget dårligere at gøre det vha. el ? Prisen er jo en del lavere
>(monteringspris) f.eks. i min volvo V70N hvor det koster hhv. 3k mod 15-16k
>for en benzinvarmer..

Næh.. Det er vel ikke dårligere - men givetvis lidt dyrere i drift
(elprisen) og kræver stikkontakt hvor du bruger den.

>Jeg har også hørt at man bare kører afsted og at el-stikket selv afkobles
>ifbm. igangsætningen .. Er dette korrekt eller skal man altid huske selv at
>fjerne stikket til opladeren.....

Det ved jeg ikke noget om. Den mine forældre havde krævede at man
manuelt koblede stikket fra, men derudover fungerede den skam fint.

** Lars

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 18-11-05 16:16

u.m.s [3460] wrote:
> [...]
> (monteringspris) f.eks. i min volvo V70N hvor det koster hhv. 3k mod 15-16k

Elvarmeren er lidt dyrere i drift. Jeg får cirka 8kWh ud af en liter
benzin. Desuden er varmetabet større ved elvarmere, da de typisk skal
bruge længere tid på opvarmningen (og dermed leverer mere varme til
omgivelserne).
Ydelsen på elvarmere er en brøkdel af ydelsen på et fyr. Et standard fyr
yder 4kW varme direkte i kølevandet, og en elvarmer typisk 500-1500.
Elvarmeren kræver tilslutning til lysnettet (besværligt, især hvis man
ikke lige ved om det bliver nødvendig med varme.).

Mit råd: Du bliver 10gg mere tilfreds med et fyr end dyppekogeren.

Mvh Thomas Jørgensen.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 18:15

> Mit råd: Du bliver 10gg mere tilfreds med et fyr end dyppekogeren.

hehe ikke i en garage.. hehehe

Mvh
Morten

Fra : L

Dato : 18-11-05 21:14

Jaa, bare en skam man ikke kan tage den med sig.

Mvh. TLS

Fra : L

Dato : 18-11-05 17:20

Hej

Et benzin/dielsel fyr er nummer 1. Du er ikke afhængig af en stikkontakt,
kabinen er dejlig varm når du sætter dig ind i den, samt ruder er isfri.

Jeg monterede Webasto TermoTop C med T100 HTM sidste år. (Vectra B 99´'
X18XE1)

Du taster bare ind hvornår du vil køre på f.eks. fjernbetjeningen, og så er
vognen klar.

Skulle have købt det forlængst.

Mvh. TLS

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 17:43

"L" <ulund@mail.dk> wrote:

>Du taster bare ind hvornår du vil køre på f.eks. fjernbetjeningen, og så er
>vognen klar.

Har du også fjernbetjening af uret?

I min bil er der et ur i bilen, der kan indstilles til at starte fyret
på et tidspunkt indenfor det næste døgn. På fjernbetjeningen kan jeg
kun tænde og slukke fyret.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : L

Dato : 18-11-05 21:12

Hej

Jeg har ikke installeret uret. Uret kan jeg stadig installere i bilen hvis
jeg vil.
Du kan se den her http://shortlink.dk/bce14d1e

Mvh. TLS

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 19-11-05 03:03

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har ikke installeret uret. Uret kan jeg stadig installere i bilen hvis
> [...]

Jeg tror jeg er blevet overbevist om benzinfyrversionen..,

Jeg var vist - så vidt jeg erindrer - tidligere anbefalet Ardic til min V70N
benzin, men var det serie 952 ? Og er det stort set ligegyldigt hvilket
mærke jeg vælger, hvis det skal være kompatibel med Volvoens kørecomputer
således at det indkøbte fyr vil kunne times via kørecomputeren alternativt
en fjernbetjening ?

Ser jeg på http://www.kjoeller.com/bilvarme_prisliste.html er det nok en
Type C eller D jeg skal vælge, men de varetager vel ikke en omprogrammering
af bilens kørecomputer... Det er jo tillokkende at købe en via Ebay, dog
synes det stort set umuligt at finde en nogenlunde komplet synes jeg, selvom
jeg har læst at det har kunnet lade sig gøre for nogen

Fra : L

Dato : 19-11-05 10:48

Hej

Ja du skal selvfølgelig installere det der passer til bilen.
Men så skal det vel også aktiveres af Volvo's tester.

Hør Volvo hvor meget de skal have.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-11-05 11:31

> [...]
> via Ebay, dog synes det stort set umuligt at finde en nogenlunde komplet
> synes jeg, selvom jeg har læst at det har kunnet lade sig gøre for nogen

Jeg mener type D er Ardic 952 modellen, jeg tvivler på Kjøller kan få den
til at samspille med Volvos kørecomputer, man skal nok en tur forbi Volvo
for at få det program lagt ind. Kjøller kan sikkert forklare det i detaljer
i telefonen.
Det er sjældent der er komplette sæt på Ebay, man skal tjekke et par gange
om ugen, og jeg har til dato kun set et sæt.

Niels

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 20-11-05 17:34

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er sjældent der er komplette sæt på Ebay, man skal tjekke et par gange
> om ugen, og jeg har til dato kun set et sæt.

Nu er jeg sådan lidt meget i tvivl.. F.eks. kan man købe ret mange WEBASTO
på ebay.. det ser ud som om det er lidt mere udbredt. Og der findes jo også
fjernbetjening til de maskiner, så det er jo ikke sikkert det overhovedet er
aktuelt med indstilling via Volvoens system.

Kan jeg smække en "hvilken" som helst benzinvarmer i bilen, og få volvo til
at omprogrammere bilen til at kunne time varmeren, eller skal det være en
ARDIC ?
I bund og grund tror jeg nu ikke at man vil benytte sig af bilens manuelle
indstilling hvis det kan gøres fra fjernbetjeningen.
Hvad mon det vil koste at få en allerede indkøbt benzinvarmer monteret ? Og
hvem skal man ringe til for at få den monteret, det er jo ikke sikkert at
man kan finde en montør der gider når man ikke har købt benzinvarmeren hos
dem.

Fra : Christensen

Dato : 19-11-05 10:29

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
>
> I min bil er der et ur i bilen, der kan indstilles til at starte fyret
> på et tidspunkt indenfor det næste døgn. På fjernbetjeningen kan jeg

Det er den nye T-100 fjernbetjening som jeg også her. Deri har du faktisk
uret og du kan programmeret det derfra...desuden kan du se hvor varmt der er
i kabinen....foruden det førnævnte med at du stiller klokkeslettet hvor
bilen skal være varm og så begynder fyret selv på det rigtige tidspunkt
udfra kabinetemp og din komfortindstilling....

/f christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 20-11-05 18:03

> [...]
> ifbm. igangsætningen .. Er dette korrekt eller skal man altid huske selv

Hvis jeg nu holder mig til mærket Webasto af den simple grund at udbuddet er
klart stort på Ebay, hvilken model skal jeg så gå efter.. Der er jo en del
(thermal top C eller P) og med fjernbetjening T90, T100 osv. osv.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 20-11-05 20:17

Nu har jeg fundet en WEBASTO Tele Thermo Top C med fjernbetjening t100 for
ca. 900 EUR. Den ser meget lovende ud. Prisen er vel ikke helt gal, da varen
er ny og komplet.. Den skal "bare" monteres