/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det nye legetøj.
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-05 08:58

Så fik jeg sat Tom-Tom i gang i bilen. Det virker da utroligt
effektivt, men jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg kom
trillende mod Høje Tåstrup fra Køge. Da jeg havde passeret Greve N
fortalte systemet mig, at jeg skulle tage afkørslen mod
motorring4/Holbæmotorvejen men holde mig til venstre.
Jeg fik pludselig nogle tanker som: "Jamen, hr. betjent, mit
navigationssystem sagde, jeg skulle blive i venstre vognbane"
Bortset fra at ordvalget er uheldigt er jeg da glad for at systemet
gør mig opmærksom på, at jeg skal være forberedt på en manøvre mod
venstre lidt senere.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Men hunden er chippet

 
 
Lars Knudsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 18-11-05 11:26

Halløj,

On Fri, 18 Nov 2005 08:57:49 +0100, Ivan Madsen <> wrote:

>Så fik jeg sat Tom-Tom i gang i bilen. Det virker da utroligt
>effektivt, men jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg kom

Ja.. Tillykke med det nye legetøj. Jeg var også behørigt imponeret
første gang jeg prøvede det på min iPAQ. Simpelt, men brugtbart og
godt - hvis man kan se bort fra de løse ledninger!

>trillende mod Høje Tåstrup fra Køge. Da jeg havde passeret Greve N
>fortalte systemet mig, at jeg skulle tage afkørslen mod
>motorring4/Holbæmotorvejen men holde mig til venstre.
>Jeg fik pludselig nogle tanker som: "Jamen, hr. betjent, mit
>navigationssystem sagde, jeg skulle blive i venstre vognbane"
>Bortset fra at ordvalget er uheldigt er jeg da glad for at systemet
>gør mig opmærksom på, at jeg skal være forberedt på en manøvre mod
>venstre lidt senere.

Heh.. Ja nogengange siger de til i lidt god tid. Jeg syntes man vænner
sig til at kaste et blik på den hvor langt fremme man egentlig skal
holde til venstre - hvis det er man kører på et tidspunkt uden ret
meget trafik.

De har nok alle deres særheder. Min navi (BMW fabriksmonteret legetøj)
kan fra tid til anden finde på at sige noget i stil med.. "in 500
meters, go straight out" - på veje hvor der var mulighed for at tage
en afkørsel...

** Lars


Ukendt (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-05 11:42

On Fri, 18 Nov 2005 11:26:00 +0100, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>Halløj,
>
>On Fri, 18 Nov 2005 08:57:49 +0100, Ivan Madsen <> wrote:
>
>>Så fik jeg sat Tom-Tom i gang i bilen. Det virker da utroligt
>>effektivt, men jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg kom
>
>Ja.. Tillykke med det nye legetøj. Jeg var også behørigt imponeret
>første gang jeg prøvede det på min iPAQ. Simpelt, men brugtbart og
>godt - hvis man kan se bort fra de løse ledninger!

Det er netop iPAQ med løse ledninger osv. - så når nyhedens interesse
har lagt sig bliver det sikkert kun brugt, når det er nødvendigt
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Men hunden er chippet

Jan W Nielsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-11-05 11:46

> Så fik jeg sat Tom-Tom i gang i bilen. Det virker da utroligt
> effektivt

Jep - jeg købte mig en Go 700, da den kom rem for nogle måneder siden, og
den er fantastisk.

Selvom jeg har taget den i adskillige fejl (måske en håndfuld>) er den
simpelthen vanedannende.

Mage til komfort, når man aldrig mere skal rode med kort - eller bare
koncentere sig om, hvordan man nu når sit mål.

Havde den med til Stockholm forleden - kanon hjælp på alle måder - og hvor
er det fedt at se rest-distancen på de lange ture.

/Jan W Nielsen



Ukendt (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-05 12:47


> Havde den med til Stockholm forleden - kanon hjælp på alle måder - og hvor
> er det fedt at se rest-distancen på de lange ture.
>

Eller ETA - det er lidt praleren når svigermor fra Esbjerg ringer undervejs
(2,5 timers kørsel) og spørger "hvornår kan jeg sætte kartoflerne over"
hvortil at man svarer 11:52 og at man så faktisk drejer ind i indkørslen
11:52.


--
Claus

www.vwfanatic.dk



Jan W Nielsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-11-05 13:14

> Eller ETA - det er lidt praleren når svigermor fra Esbjerg ringer
> undervejs (2,5 timers kørsel) og spørger "hvornår kan jeg sætte
> kartoflerne over" hvortil at man svarer 11:52 og at man så faktisk drejer
> ind i indkørslen 11:52.

Korrekt - jeg har dog erfaret, at den seneste TomTom ikke er synderligt god
til at beregne tiden.

Man er vist gået over til et system, hvor programmet beregner ankomsttiden
på baggrund af vejmyndighedens oplysninger om gennemsnitshastighed på den
pågældende vej.

Før havde man vistnok en anden måde at beregne det på - som var bedre.

Min egen "computer" regner det bedre ud - måske fordi det også er den, der
bestemmer hastigheden.



/Jan W Nielsen



Lars Knudsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 18-11-05 13:59

Hej,

On Fri, 18 Nov 2005 13:13:37 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>Man er vist gået over til et system, hvor programmet beregner ankomsttiden
>på baggrund af vejmyndighedens oplysninger om gennemsnitshastighed på den
>pågældende vej.
>
>Før havde man vistnok en anden måde at beregne det på - som var bedre.
>
>Min egen "computer" regner det bedre ud - måske fordi det også er den, der
>bestemmer hastigheden.
>
>


Hmmm.. I BMW'en regner den det ud fra den nuværende hastighed i
forhold til at antal km til target. Det er ihvertifælde IKKE nogen
brugbar måde at gøre det på, da den ikke tager højde for de
forskellige vejtyper undervejs!

** Lars


Jan W Nielsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-11-05 14:07

> Hmmm.. I BMW'en regner den det ud fra den nuværende hastighed i
> forhold til at antal km til target. Det er ihvertifælde IKKE nogen
> brugbar måde at gøre det på, da den ikke tager højde for de
> forskellige vejtyper undervejs!

Sådan tror jeg også, TomTom gjorde i "gamle dage".

Løsningen må være en kombination, hvor der måler på, hvor hurtigt man
generelt kører i ift vejtypen.

/Jan W Nielsen



Peter (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-11-05 15:39

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:437dd202$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Sådan tror jeg også, TomTom gjorde i "gamle dage".

Nej. I version 3 (nuværende er version 5) skulle man selv indtaste
hastighederne. Virkede også bedre...

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Jan W Nielsen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-11-05 16:30

> Nej. I version 3 (nuværende er version 5) skulle man selv indtaste
> hastighederne. Virkede også bedre...

Ok - tak for præcisering.

Jeg havde også hørt, at de havde fravalgt et udemærket system til fordel for
en dårligere...

Mon ikke det snart bliver lavet om igen - det er protester alle vegne fra.

/Jan W Nielsen



Finn Guldmann (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-01-06 19:37

Peter wrote:
>>Sådan tror jeg også, TomTom gjorde i "gamle dage".
> Nej. I version 3 (nuværende er version 5) skulle man selv indtaste
> hastighederne. Virkede også bedre...
>
Det må da betragtes som et betydende fremskridt. For så kan den jo
tilpasses til brug i lastbiler.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Peter (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-11-05 15:38

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:437dc572$0$11700$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Korrekt - jeg har dog erfaret, at den seneste TomTom ikke er synderligt
> god til at beregne tiden.

Hvis man overholder fartgrænserne passer den - ellers ikke

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Eliasen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Eliasen


Dato : 18-11-05 16:06


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
news:437dc572$0$11700$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> Man er vist gået over til et system, hvor programmet beregner ankomsttiden
> på baggrund af vejmyndighedens oplysninger om gennemsnitshastighed på den
> pågældende vej.
>

Beregningsmotoren var den samme i TT3, men dengang kunne man selv definere
hastigheden på de respektive vejklassifikationer.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Flere end 13.000 aktive brugere
Europas største site for TomTom-brugere.



Mogens (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 18-11-05 18:26

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> wrote in message
news:437dbf12$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...

> Eller ETA - det er lidt praleren når svigermor fra Esbjerg ringer
> undervejs (2,5 timers kørsel) og spørger "hvornår kan jeg sætte
> kartoflerne over" hvortil at man svarer 11:52 og at man så faktisk drejer
> ind i indkørslen 11:52.

Jep - det bruger jeg en del. Sidst var en tur fra München til hjemmet.
Da jeg passerede Padborg, fik "modellen" lige en SMS med en melding
om forventet ankomsttid. Det passede på minuttet !

/Mogens
TT3 + BMW DVD navigation IV



Bjarke Hansen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 18-11-05 17:25

men hvad hjælper det når der er væselig forskel på den mulige
hastighed afhængig af tispunkt og muldretid osv`? fx når man kører
5km/t på helsingør motorvejen og det tager 40 minutter at kommer bare
15km frem i traffikken


Eliasen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Eliasen


Dato : 18-11-05 20:30


"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:1132331092.940632.117100@g14g2000cwa.googlegroups.com...
> men hvad hjælper det når der er væselig forskel på den mulige
> hastighed afhængig af tispunkt og muldretid osv`? fx når man kører
> 5km/t på helsingør motorvejen og det tager 40 minutter at kommer bare
> 15km frem i traffikken

Det hjælper en smule, eftersom den stadig genberegner ankomsttiden efter den
situation du er i. Kører du langsomt på en strækning, forlænges rejsetiden i
beregningen. Det giver sig selv at systemet ikke kan give dig en korrekt tid
ved afgang, hvis du render i trafikforstoppelser undervejs.

At den almindelige rejsetid (uden forhindringer) så kunne være bedre, er en
anden sag.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Flere end 13.000 aktive brugere
Europas største site for TomTom-brugere.



Per Henneberg Kriste~ (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-11-05 21:54


"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:437e2ba2$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...

> At den almindelige rejsetid (uden forhindringer) så kunne være bedre, er
> en anden sag.

Garmin beregner ankomsttiden ud fra tidligere kørselsmønster.

Så smid TT på losseren og køb en Garmin.

Så er vi andre også fri for at blive belemret med alle de fejl der er i TT.

:)


--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste