Sagen er faktisk ikke helt så enkelt.
På lastbiler gælder EURO 1, 2, 3 , 4 osv afhængig af hvornår køretøjerne er
indregistreret første gang - altså en 2003 model skal overholde Euro 3
kravene en fra 1997 skal overholde Euro 1. Med andre ord kravene bliver
skrappere og skrappere jo nyere biler der er tale om.
Præcis det samme gælder i de fleste andre Europæiske lande når vi taler om
personbiler, en gammel bil skal ikke overholde de samme regler som en ny (og
kan heller ikke)
I Danmark har vi et meget sært regelsæt for Personbiler - de skal alle
uanset om de er gamle eller helt nye overholde samme udstødskrav - opasitets
kravet er max 3 for alle dieselpersonbiler uanset om de er fra 1955 eller
2005. Det betyder at gamle dieselbiler skal være toptrimmede for at kunne
overholde kravet og nyere kan være i elendig forfatning og stadig overholde
kravene - det er jo lidt skørt at man ikke stiller samme krav til bilerne
som dem der galdt/gælder på indregistreringstidspunktet.
For lastbiler overholder DK Euronormerne - men for Persondieseler har vi
opfundet vores egne regler - som tillader meget større udslip af partikler
end de nuværende Euro normer tillader.
Derudover er målingen som man laver herhjemme på bilinspektionen af tvivlsom
værdi - man træder speederen i bund i frigear - denne måling giver et meget
tvivlsomt resultat da den ikke kan sammenlignes med en rigtig prøve der
foretages ved typegodkendelser - nemlig måling under fuld last. derudover
kan en del nye persondieseler slat ikke speddes fuldt op i frigear - mange
er elektronisk begrænsede til fx 2500 omdr/min for at skåne motoren - så at
træde speederen i bund er meningsløst på en sådan bil.
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:437b6f06$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=320773
>
> Mercedes på miljø-dispensation
>
> Taxier på stribe dumper til syn med for høj forurening. I alt
> 8000 biler fra Mercedes ramt i Danmark
>
>
> Af Thomas André Petersen - 11:00 - 14. nov. 2005
>
>
> Hensynet til miljøet strammer tommelskruerne på bilfabrikkerne.
> Forureningsniveauet skal ned, og dieselbiler er for længst sparket i
> skammekrogen af de folkevalgte.
>
> Men noget tyder på, at skruerne fik en omdrejning for meget, da
> man med virkning fra første juli 2003 fastsatte nye, skrappe værdier for
> dieselbilers røg-gasværdier i Danmark.
>
> Det har nu givet Mercedes-Benz et alvorligt problem med
> forureningsniveauet på samtlige deres person- og varebiler. Landets
> synspladser kasserer taxier på stribe, og Mercedes-Benz har bedt
> Færdselsstyrelsen om hjælp. Det har foreløbig resulteret i dispensationer
> til at udlede dobbelt så tyk røg som tilladt for samtlige 8046
> Mercedes-Benz person- og varebiler, der er indregistreret efter første
> juli 2003.
>
> Den dag blev miljøkravene til dieselbiler skærpet, så den
> maksimalt tilladte udledning i praksis blevet skåret ned til en tredjedel
> af det tidligere niveau.
>
> Skrivebordsmekanikere
> Daimler-Chrysler arbejder lige nu på at løse problemet, men
> intet tyder på, at løsningen bliver renere udstødningsrøg.
>
> - Vores tekniske afdeling i Stuttgart tolker EU-direktivet om
> røg-gasværdier anderledes end Færdselsstyrelsen. Derfor skal de to parter
> i løbet af måneden holde et møde for at finde én eller anden form for
> løsning, siger salgschef i Danmark, Jesper Petersen.
>
> Han mener ikke, det er praktisk muligt at overholde de
> typespecifikke røg-gasværdier for Mercedes-Benz.
>
> - Værdierne er sat alt for lavt i forhold til en normal
> driftssituation. Bilerne kan ikke overholde dem, når bilinspektionen måler
> på en halvkold motor, der har gået i tomgang i køen foran synsstedet.
>
> Bilerne skal laves om
> Det afviser kontorchef i Færdselsstyrelsens biltekniske
> afdeling, Ib Rasmussen.
>
> - Røg-gastesten er beskrevet i en EU-bestemmelse fra 1996, så
> det burde ikke komme bag på dem, siger han og tilføjer, at der er taget
> hensyn med en vis tolerance i hver enkelt bilmodels grænseværdi.
>
> Salgschef Jesper Petersen regner med, at Mercedes-Benz vil
> klare problemet med et tillæg til typegodkendelsen, så kravet bliver
> tilpasset den grænseværdi, som den enkelte bil kan leve op til.
>
> Det falder ikke i god jord hos Færdselsstyrelsen.
>
> - Mercedes-Benz har fået to måneder til at finde ud af, hvordan
> de overholder grænseværdierne, og det håber jeg da, de gør. Det kan godt
> være, vi bliver nødt til at lave om på reglerne, men man har da lov at
> håbe på, at det bliver bilerne, der skal laves om, siger han.
>
> Færdselsstyrelsen har i samråd med Miljøstyrelsen bevilget
> dispensationen med begrundelsen, at den ekstra forurening er overskuelig,
> samt at det er en forholdsvis kort periode, den skal gælde. Dispensationen
> udløber 2. januar 2006.
>
>
>
>