blæse problem peugeot 405!!!
Fra : jacob

Dato : 16-11-05 16:50

Hej Ng.

Min 405èr vil ikke blæse mere.... jeg har prøvet at udskifte blæsemotoren,
men uden held. Jeg kan måle at den regulere strømmen ved at kører kontakten
fra "stoppet" til "fuld blæs", men jeg ved ikke om det er nok....( målt ved
kontakten).

Nogen som har et bud på problemet???
MVH
Jacob

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-11-05 16:55

On Wed, 16 Nov 2005 16:49:31 +0100, "jacob" <jjo@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>fra "stoppet" til "fuld blæs", men jeg ved ikke om det er nok....( målt ved

Det kunne tyde på at din formodstand er stået af.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : JBH

Dato : 16-11-05 18:25

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Det kunne tyde på at din formodstand er stået af.

Jeg har aldrig set en 405èr med formodstand, Dem jeg har set har haft en
elektronisk regulering (effekt transistor) og et potentiometer i
instrumentbordet

mvh
JBH

Fra : jacob

Dato : 16-11-05 19:21

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Jeg har aldrig set en 405èr med formodstand, Dem jeg har set har haft en
> elektronisk regulering (effekt transistor) og et potentiometer i

Det er en med en "metalklump" på indersiden af plastik låget til
blæsemotoren, men jeg har jo prøvet med en anden blæser....

MVH
Jacob

Fra : JBH

Dato : 17-11-05 18:13

"jacob" <jjo@stofanet.dk> wrote in message

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en med en "metalklump" på indersiden af plastik låget til
> blæsemotoren, men jeg har jo prøvet med en anden blæser....

Nååh, du har altså skiftet hele den plade som motor og "metalklumpen" sidder
på. Du er sikker på at både motor og "metalklumpen" dur på den du har sat
på. (Det er ikke sådan at det er en gammel en hvor motorkullene er rustet
fast el. ? )

Der går 4 ledninger til blæsermotoren. De 2 tykke skal give +12 volt og
stel. De to tynde (vist grønne) ledninger går til et potentiometer i
instrumentbordet. Hvis du har strøm i stikket, kan det næsten kun være
potentiometeret eller forbindelsen til det som er defekt.

mvh
JBH

Fra : jacob

Dato : 17-11-05 21:09

(Det er ikke sådan at det er en gammel en hvor motorkullene er rustet
> fast el. ? )

nej for når jeg giver den direkte strøm kører den...

> [...]
> instrumentbordet. Hvis du har strøm i stikket, kan det næsten kun være
> potentiometeret eller forbindelsen til det som er defekt.

hvordan tjekker jeg pot.meteret??? Der er strøm og stel i de to tykke.
Hvad og hvor skal jeg måle for at tjekke pot-meteret?

MVH
Jacob

Fra : JBH

Dato : 17-11-05 23:11

> [...]
> >
> hvordan tjekker jeg pot.meteret??? Der er strøm og stel i de to tykke.
> Hvad og hvor skal jeg måle for at tjekke pot-meteret?

Jeg kan ikke huske det, men mener justeringsområdet er fra 0 til nogle få
Kiloohm. alt efter indstilling. Kører blæsermotoren på fuld kraft, hvis du
hvis du sætter de 2 tynde ledninger sammen ?

mvh
JBH

Fra : jacob

Dato : 18-11-05 17:03

> [...]
> du
> hvis du sætter de 2 tynde ledninger sammen ?

nej desværre....

MVH
Jacob

Fra : JBH

Dato : 16-11-05 18:22

> [...]
kontakten
> fra "stoppet" til "fuld blæs", men jeg ved ikke om det er nok....( målt

Ingen sikringer sprunget ?

Sidder der en aluminiumsklods (køleplade) med en lille printplade på ved
siden af blæsermotoren ?

Jeg har oplevet at vand/fugt får dette print til at tære i stykker = ingen
blæs....

mvh
JBH

Fra : jacob

Dato : 19-11-05 17:13

NU har jeg fundet problemet......

Det var plus ledningen som ikke gav nok strøm, man kunne ngodt måle 12,45
volt, men så snart der skulle bruges noget strøm, var der 0,2 volt.....
jeg mener at der siddeer et relæ som skal styre plussen...... er det
korrekt? og igivetfald hvor henne?

MVH
Jacob

Fra : Niels

Dato : 20-11-05 15:06

"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> jeg mener at der siddeer et relæ som skal styre plussen...... er det
> korrekt? og igivetfald hvor henne?

Svjh sidder der et relæ i sikringsboksen tv under rattet.

Mvh Niels