Frossen dørlås, Passat '89
Fra : Morten Snedker

Dato : 16-11-05 16:41

Jeg har en Passat fra '89, der under frostvejr lider af, at døren ikke
kan lukkes, fordi dørlåsen er frossen.

Jeg har forsøgt at oliere den godt og grundigt, men synes ikke helt
det hjælper. Nogle gode tips?

mvh /Snedker
---

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-11-05 16:51

On Wed, 16 Nov 2005 16:41:13 +0100, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

> [...]
>kan lukkes, fordi dørlåsen er frossen.
>
>Jeg har forsøgt at oliere den godt og grundigt, men synes ikke helt

Det bedste middel jeg kender, er grafitpulver, men det kræver at hele
låsetøjet er knastørt før du bruger det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 17:16

Morten Snedker wrote:
> Jeg har en Passat fra '89, der under frostvejr lider af, at døren ikke
> kan lukkes, fordi dørlåsen er frossen.
>
> Jeg har forsøgt at oliere den godt og grundigt, men synes ikke helt
> det hjælper. Nogle gode tips?

Hvordan føles selve håndtaget ?
Det kan sagtens være det som er frosset og ikke slipper som det skal.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-11-05 10:49

On Wed, 16 Nov 2005 17:16:00 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Hvordan føles selve håndtaget ?
>Det kan sagtens være det som er frosset og ikke slipper som det skal.

Selve håndtaget er OK. Der er selve beslaget i dørens side, der skal
tage fat omkring "dutten" i karossen.

mvh /Snedker
---

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-05 12:46

Morten Snedker skriver:

> Selve håndtaget er OK. Der er selve beslaget i dørens side, der skal
> tage fat omkring "dutten" i karossen.

Adskil, rens og smør let.
Gerne med et grafitholdigt smøremiddel.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 17:25

> Adskil, rens og smør let.
> Gerne med et grafitholdigt smøremiddel.

Deri er jeg ikke enig.
Graffiten sidder tilbage i kager når smøremidlet er fordampet.
Brug heller noget fedt istedet, det havde jeg bedre held med.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-11-05 21:54

> Morten Snedker skriver:

> Adskil, rens og smør let.
> Gerne med et grafitholdigt smøremiddel.

F.eks. skal man _ikke_ bruge WD40 til dørlåse - har jeg fået at vide af en
låsesmed.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 17:23

Det plejer at være fordi de er irret godt og grundigt indvendigt.
Jeg havde rimeligt held med at rense den godt og fedte den ind i
lithiumfedt.
Det kræver afmontering.

Alternativ:
Køb en dørlås fra en Audi fra samme periode de er i rustfri stål :) og har
tilsyneladende ikke problemet.

> Hvordan føles selve håndtaget ?
> Det kan sagtens være det som er frosset og ikke slipper som det skal.

Dørlås og håndtag er ikke fast forbundet i en passat fra '89.
Så det er ikke en mulighed her.

Dørhåndtagene er iøvrigt også noget lort i sådan en, det lider også af at de
irrer indvendigt i mekaniken således at håndtaget ikke falder ind igen - det
har dog ingen indflydelse på om dørlåsen lukker i.
Rens og smøring - men det bliver aldrig helt godt.
Selve låsecylinderen er også noget lort hvis det er den oprindelige, der er
sidenhen lavet en ny model hvor vandet kan løbe ud af (ind i døren) så de
ikke fryser så nemt. E meget nem at skifte.