Jeg har kørt med aviser VI
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 11:44

Sønderriis er et boligområde lige uden for Esbjerg, forholdsvis nyt, og
derfor med cykelstier over det hele på kryds og tværs. Smart nok at holde
cyklisterne adskilt fra den øvrigt trafik, men den kan også bruges til
andet.

Skumle personer kan bevæge sig stort set frit for politiet.
Og jeg kan bruge stierne som genvej, når jeg kører aviser :)

En morgen rundede jeg et hjørne og så en hundrede meter længere oppe en
person få rigtig travlt med at træde i pedalerne og komme ned ad en sidevej.
Jeg kørte efter ham det bedste jeg havde lært, med 20 HK mellem benene var
det ikke det store problem at indhente ham. Idet jeg runder "hans" hjørne,
ser jeg ham kure sidelæns rundt med bremsen i bund i et forsøg på at gemme
sig, men jeg havde set ham :)

Jeg kører hen til ham, tager handsken af den ene hånd, trykker på knappen på
telefonen og siger "Esbjerg". Kontakten til politiet var i gang med at blive
etableret. Nogle gange kan der godt gå mange lange sekunder, før de har tid
til at tage telefonen derinde.

Personen på cyklen ligner de typer jeg har mødt så mange af på mine omkring
1.200 morgener jeg har haft med aviserne. Man skulle tro de havde samme
skrædder, fordi de går næsten alle i det samme tøj - sort træningstøj med en
hvid stribe ned af benene. Der må være en der har et rigtigt stort lager et
sted.

Under den følgende samtale, som er en blanding af samtale med cyklisten og
politiet, spørger jeg ham bl.a. hvor han er på vej hen. Han siger "hjem".
Jeg spørger ham hvor han bor (Grønlandsparken), og han kan ikke rigtig
forklare hvorfor han så er på vej i den modsatte retning. Jeg spørger ham om
han har noget i lommerne, og han finder en stor skruetrækker og en
svensknøgle op af lommen. Adspurgt hvad han skal bruge det til forklarer han
mig at han havde haft en Maxi Puch for 5-6 år siden, og at han altid kørte
rundt med værktøj i lommen dengang - og det gjorde han stadig.

Man kan jo ikke rigtigt lade være med at grine lidt af det inde i sig selv -
selv om det er lidt sørgeligt!

Narkotypen fandt det helt betryggende at vente sammen med mig - på
politiet - så det gjorde han. De kom og vendte hans lommer. Hvad de ellers
fandt husker jeg ikke, men en af betjentene (der kom 2 biler) fortalte mig
at han nok brød ind et eller andet inden han tog hjem. Det er ikke første
gang jeg fik den melding, så det kom ikke så meget bag på mig. Politiet kan
ikke være alle steder på en gang. Han var så kendt af politiet at de beholdt
hans knallertværktøj :)

Jeg blev ikke klar over om cyklen han kørte på var efterlyst. Jeg fortsatte
min tur rundt med aviser.

--
Per, Esbjerg