TÜV-godkendelser
Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 21:42

Så fandt jeg endelig det stykke "papir", som forklarer, hvad jeg mener:
Peter Dyrelund, som er ingeniør i Færdselsstyrelsen, har tidligere skrevet:

"Kort fortalt duer TÜV-godkendelser ikke altid som "brækstang" i Danmark.
Med fx luftforurening og lygtehøjder følger Danmark EU-reglerne, men disse
er "maksimum-regler", forstået sådan, at landene kan kræve dem overholdt,
men de kan også nationalt nøjes med mindre. Derfor kan en TÜV-godkendelse
i nogle tilfælde blot vise, at nationale tyske (lempeligere) bestemmelser er
opfyldt,
og så duer det ikke i Danmark."
--
Mvh Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-05 21:52

Mogens wrote:
> [...]
> landene kan kræve dem overholdt, men de kan også nationalt nøjes med
> mindre. Derfor kan en TÜV-godkendelse i nogle tilfælde blot vise, at

Hvilket er PRÆCIST det jeg hele tiden har sagt.

Tak for dokumentationen.

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 22:15

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Hvilket er PRÆCIST det jeg hele tiden har sagt.

Erhard levede ikke forgæves... :)

> Tak for dokumentationen.

Det var da så lidt :)
--
Mvh Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-11-05 05:25

Mogens wrote:

> Erhard levede ikke forgæves... :)

Sikkert.
Kender ham ikke... :-|

Fra : Peter

Dato : 16-11-05 11:59

meddelelse news:43796301$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Sikkert.
> Kender ham ikke... :-|

En politiker... hans datter er også politiker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 17:46

> En politiker... hans datter er også politiker.

VAR politiker - efter hun kørte sin fars livsværk i graven..

I dag er hun generalsekretær i Red Barnet..

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 17:49

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>I dag er hun generalsekretær i Red Barnet..

stakkels barn ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 17:54

> stakkels barn ;)

Det kan vel dårligt blive værre end med ham den forrige - du ved - den
ræverøde røv - Laue Traberg Smidt...

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 17:56

KLIP

> Det kan vel dårligt blive værre end med ham den forrige - du ved - den
> ræverøde røv - Laue Traberg Smidt...

Sejren har mange vindere .... men der er (mærkværdigvis) altid kun én taber.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 17:53

KLIP

> VAR politiker - efter hun kørte sin fars livsværk i graven..

Hun havde vel nogen til at hjælpe sig.

> I dag er hun generalsekretær i Red Barnet..

Lad os håbe hun ikke har ansat de gamle medarbejdere, men fundet nogen bedre
og beholdt de bedste fra forgængeren.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 19:40

> hun kørte sin fars livsværk i graven..

> Hun havde vel nogen til at hjælpe sig.

Jep - men hun var særligt talsmand for specielt en flygtninge- og
integrationspolitik, der i dén grad gik mods folkestemningen - og som efter
manges mening ikke kunne imødekomme de problemer, som samfundet står
overfor.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 19:42

KLIP

> [...]
> integrationspolitik, der i dén grad gik mods folkestemningen - og som
> efter manges mening ikke kunne imødekomme de problemer, som samfundet står

Hvad er det nu man kalder, de øverste i et parti og som lægger
strategien/politikken..?..

For-manden/kvinden skal jo blot sælge billetter..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 19:46

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Hvad er det nu man kalder, de øverste i et parti og som lægger
> strategien/politikken..?..
> For-manden/kvinden skal jo blot sælge billetter..

Hold, stop - det drejer sig om Erhard og hans talemåder.
I denne sammenhæng f.eks. "Det har jeg aldrig sagt"
--
Mvh Mogens

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 19:53

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hold, stop - det drejer sig om Erhard og hans talemåder.
> I denne sammenhæng f.eks. "Det har jeg aldrig sagt"

Lol ... Har du/I i øvrigt læst hans bog.?

Den er ret underholdende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 20:01

> Lol ... Har du/I i øvrigt læst hans bog.?
> Den er ret underholdende.

Nope - det har jeg ikke. Jeg kan huske, at jeg gav min
far et eksemplar i gave. Den er vist ikke hel ny? - bogen :)
--
Mvh Mogens

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 20:07

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope - det har jeg ikke. Jeg kan huske, at jeg gav min
> far et eksemplar i gave. Den er vist ikke hel ny? - bogen :)

Det er Krig og Fred heller ikke, men stadig ganske interessant..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 20:09

> Hold, stop - det drejer sig om Erhard og hans talemåder.
> I denne sammenhæng f.eks. "Det har jeg aldrig sagt"

....og han havde som regel ret, når han holdt fast, IMO.

Han citeres ofte for at have sagt: ""Hvis det er fakta benægter a fakta",
men denne lille sprogblomst er nu alligevel en andens værk.

Jeg mener, det var Knud Kristensen (V), der var statsminister kort efter
Anden Verdenskrig.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 20:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
> men denne lille sprogblomst er nu alligevel en andens værk.
> Jeg mener, det var Knud Kristensen (V), der var statsminister kort efter

Erhard havde næppe sagt "a"
--
Mvh Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 20:23

> Erhard havde næppe sagt "a"

Korrekt...

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 20:00

> Hvad er det nu man kalder, de øverste i et parti og som lægger
> strategien/politikken..?..
> For-manden/kvinden skal jo blot sælge billetter..

Jeg tror ikke altid, det er så let.

Mimi var indbegrebet af CD, og uden hende ville alt falde sammen som et
korthus.

Det vidste alle medlemmer af hovedbestyrelsen, forretningsudvalget, alle
partiets medlemmer, der sad i kommunalbestyrelserne etc. etc.

Når Mimi ikke viste ansigt, styrtede partiet ned under spærregrænsen - når
hun igen kom på banen med sin udstråling og sin indignerede retorik, så gik
det igen op af for CD.

.......altså lige på nær til sidst, hvor det ikke var nok, at hun dukkede op
i sidste øjeblik og skældte danskerne ud for ikke at kunne lide utilpassede
indvandrere.

Min påstand er, at hun havde den absolutte magt i partiet - og at hun har en
god del af æren for, at have lagt partiet i graven...ved siden af sin far,
der som bekendt stiftede det.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 20:01

KLIP

> Min påstand er, at hun havde den absolutte magt i partiet - og at hun har
> en god del af æren for, at have lagt partiet i graven...ved siden af sin
> far, der som bekendt stiftede det.

Mon forkvinden i socialdemokratiet kan formå det samme..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 20:29

> Mon forkvinden i socialdemokratiet kan formå det samme..

Jeg tror ikke, det bliver Helle Thorning, der lægger S i graven.

Det bliver den gamle krage Gjellerup og hendes arvtager Pernille Blach
Hansen....og så alle de andre røde..

Men må håbe, de gør sig den overvejelse, om netop de socialdemokratiske
kommunalpolitikeres mere realistiske forhold til blandt andet integration,
har medvirket til en vis succes på kommunalt plan - ift landsplan.

Helle T er jo totalt stækket af den røde fløj i partiet, som hun pt. (blandt
andet på grund af meningsmålingerne) er nødt til at tækkes.

Det sjove er, at hun er faldet i en slags ond cirkel, hvor hun på grund af
dårlige meningsmålinger må danse efter partiets røde fløjs pibe, hvilket
giver endnu dårligere meningsmålinger, som gør hun må danse efter partiets
røde fløjs pibe, hvilket giver endnu dårligere meningsmålinger etc, etc.

Det sjove er, at S ret let ville kunne levere Danmarks kommende
statsminister.

De skal blot kanibalisere på Venstres borgerlige politik - således at de vil
tage af blandt andet R og DFs vælgere. S ville muligvis blive en anelse
mindre, men det ville give venstrefløjen i dansk politik de berømte 90
mandater - og så ville dén sag være klaret.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 20:30

KLIP

> [...]
> anelse mindre, men det ville give venstrefløjen i dansk politik de berømte
> 90 mandater - og så ville dén sag være klaret.

Tjuhej, hvor du kan..

Jeg er dog helt enig i, landspolitik og lokalpolitik er to helt forskellige
verdener.

Se blot på resultats mangeartede alliancer.

Det er vel heller ikke så dårligt endda..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 21:04

> Tjuhej, hvor du kan..

Ha-ha...

Jeg har nok ikke hele løsningen - og i alle tilfælde kender Helle T den godt
selv - hun er bare opppe mod nogle realpolitiske kendsgerninger....nemlig at
S reelt er to partier.

(I just loooove "Jersild og spin")

> Jeg er dog helt enig i, landspolitik og lokalpolitik er to helt
> forskellige verdener.

Jep - en del af Socialdemokraternes større succes på kommunalt plan skal
også findes i, at det ikke er ualmindeligt, at borgerne stemmer mere rødt,
når det gælder kommunalpolitik.

> Se blot på resultats mangeartede alliancer.
> Det er vel heller ikke så dårligt endda..

Nej, det er godt nok - og meget sjovt at se, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 22:41

KLIP

> Nej, det er godt nok - og meget sjovt at se, IMO.

Hvis ellers de rosenrøde kunne være lidt mere realistiske, kunne vi sagtens
nøjes med et 2-partisystem:

De røde og de blå..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 23:39

> Hvis ellers de rosenrøde kunne være lidt mere realistiske, kunne vi
> sagtens nøjes med et 2-partisystem:
> De røde og de blå..

Jep..

Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 11:01

> De røde og de blå..

Hvad så med de lyserøde eller mørkerøde?
Lyseblå eller mørkeblå?

Når de røg ud i kulden, så blev alle jo blå.
Når de kom ind i varmen blev alle røde.

Det er sgu et genialt partisystem, det der!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 17-11-05 13:02

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad så med de lyserøde eller mørkerøde?
> Lyseblå eller mørkeblå?
>
> Når de røg ud i kulden, så blev alle jo blå.
> Når de kom ind i varmen blev alle røde.
>
> Det er sgu et genialt partisystem, det der!

Det er oplyst enevælde også..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-11-05 13:45

On Thu, 17 Nov 2005 13:01:45 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Det er oplyst enevælde også..

>--

Under forudsætning af, at det er moi der har magten, så behøver du
ikke at ofre voldsomt meget lys på sagen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 14:19

> Under forudsætning af, at det er moi der har magten, så behøver du
> ikke at ofre voldsomt meget lys på sagen.

Gav konen dig lov til at skrive det?

PS. min lokale 'tilladelsesudstedelsesmyndighed er ikke tilstede lige nu'
))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-11-05 14:57

On Thu, 17 Nov 2005 14:19:03 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>PS. min lokale 'tilladelsesudstedelsesmyndighed er ikke tilstede lige nu'
>))

>--

Min variant af samme myndighed, og jeg, har ikke talt sammen i flere
år.

Det skyldes at jeg er opdraget til, at det ikke er pænt at afbryde.
*LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 15:19

> Min variant af samme myndighed, og jeg, har ikke talt sammen i flere
> år.
>
> Det skyldes at jeg er opdraget til, at det ikke er pænt at afbryde.
> *LOL*

Sønnen spørger faderen:
Far, hvorfor hedder det modresmål?

Faderen:
Jo, ser du, det er fordi fædrene aldrig kan få et ord indført.

--
mvh Uffe (hvis børn har et modersmål og et andet fadersmål
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 17-11-05 16:11

KLIP

> Under forudsætning af, at det er moi der har magten, så behøver du
> ikke at ofre voldsomt meget lys på sagen.

Det er der nok ingen fare for, men lys skal der nok blive.

Vi skal jo nå de famøse 75% på velfærd inden 10 år..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-11-05 20:37

On Wed, 16 Nov 2005 20:29:03 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>mindre, men det ville give venstrefløjen i dansk politik de berømte 90
>mandater - og så ville dén sag være klaret.

Hvilke biler er impliceret i dette? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 16-11-05 20:39

KLIP

> Hvilke biler er impliceret i dette? *LOL*

Brandbiler..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 21:12

> Hvilke biler er impliceret i dette? *LOL*

Uha-uha...

En nedsættelse af registreringsafgiften er i fare, hvis Helle T og hendes
allierede finder nøglen til regeringsmagten.

Bjørn og jeg har ellers lige løst paragrafferne - men mon dog, at de læser
med herinde.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-05 21:56

Mogens wrote:
> [...]
> landene kan kræve dem overholdt, men de kan også nationalt nøjes med
> mindre. Derfor kan en TÜV-godkendelse i nogle tilfælde blot vise, at

Fx. har Danmark en regel om indpresningen ikke må ændres mere end 10 mm i
hver side.
Denne regel kan dog tilside sættes, hvis der forligger en TÜV godkendelse.

Derfor kunne jeg med en TÜV i hånden få godkendt en sporvidde forøgelse på
ikke mindre end 156 mm i alt.

Tror du heller ikke på det?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-05 22:07

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Fx. har Danmark en regel om indpresningen ikke må ændres mere end 10 mm i
>hver side.
>Denne regel kan dog tilside sættes, hvis der forligger en TÜV godkendelse.

Det betyder vel ikke andet end at TÜV har fået fabrikkens ord på at
bilens lejer kan holde til den ekstra belastning ?

(Hvis fabrikken siger nej - tror jeg ikke TÜV's ord vejer tungere)

>Derfor kunne jeg med en TÜV i hånden få godkendt en sporvidde forøgelse på
>ikke mindre end 156 mm i alt.

Det samme ville jeg tro man kan med en erklæring ab fabrik ;)

(omend den nok er noget mere svær at fremskaffe ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-11-05 05:24

jan@stevns.net wrote:
> Det betyder vel ikke andet end at TÜV har fået fabrikkens ord på at
> bilens lejer kan holde til den ekstra belastning ?

Jeg ved ikke på hvilken baggrund TÜV laver deres papirer. Om det er udfra
målinger, test eller samarbejde med fabrikanten.

> Det samme ville jeg tro man kan med en erklæring ab fabrik ;)

Sagtens.

Fra : K ö n i g

Dato : 14-11-05 22:26

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Dyrelund, som er ingeniør i Færdselsstyrelsen, har tidligere
> skrevet:

Ja - som også er bilinspektør . . .

Mvh Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 09:16

> Så fandt jeg endelig det stykke "papir", som forklarer, hvad jeg mener:
> Peter Dyrelund, som er ingeniør i Færdselsstyrelsen, har tidligere
> skrevet:

Jep - jeg vedhæfter lige, hvad jeg skrev ind i jeres tråd længere nede:

TÜV er reelt blot en attest, der beskriver et givet forhold - en slags
"certificeret beskrivelse".

Færdselsstyrelsen accepterer og "tror på" denne beskrivelse - i forhold til
det, som den beskriver (for eksempel forurening), men dette er ikke det
samme, som at Færdselsstyrelsen og Statens Bilinspektion derfor bare siger,
at så kan bilen indregistreres lovligt i Danmark.

Eksempel:

Der er TÜV på, at en given lygte ikke spreder lyset mere, end den må. Men
måske lyser lygten en forkert farve, eller måske er den placeret forkert på
bilen (i forhold til danske regler). Så er bilen ikke lovlig.

Om noget er lovligt eller ej er helt op til danske myndigheder - men de
danske myndigheder stoler på målinger og attester fra også anerkendte
private virksomheder, der laver attester.

P.S.: ...og så kræver de nogle gange, at for eksempel en TÜV-godkendt (Det
burde hedde TÜV-beskrevet) boks er er beskrevet i forhold til NØJAGTIG den
bil, som den skal sidde i.

Man kan derfor altså ikke bruge en TÜV-beskrivelse på en tuningsboks til
Passat 1,9 TDi til en Golf 1,9 TDi - selvom det er samme motor.

Hvis man kunne det, så ville Semler i Danmark have lanceret bokse til deres
biler.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan

Dato : 15-11-05 14:37

> [...]
> på
> bilen (i forhold til danske regler). Så er bilen ikke lovlig.

ok, den køber jeg ikke, altså eksemplet.
Det du siger er ikke at lygten er ulovlig men rigtig nok bilen der er det,
kun placering af den og hvad pærens farve angår er det ikke i sig selv en
del af lygten og derved ikke det der ligger godkendelse på, altså hvis
lygten ellers er lovlig/godkendt er det kun op til montøren at placere den
korrekt og sætte den rigtige pærer i.

men bortset fra det står der på en af de første sider i bekendtgørelse for
motorkøretøjer, og jeg citere:

Optionel harmonisering

Et køretøj og udstyr til køretøjer kan ikke nægtes godkendt under henvisning
til, at

det ikke opfylder danske bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr,
såfremt

køretøjet henholdsvis udstyret er godkendt i henhold til et EF-direktiv med
modsvarende

bestemmelser.

Altså, hvis Eu siger noget andet en danmark kan/SKAL det godkendes, og jeg
mener at Tüv er efter gældende EU regler, men jeg tager måske fejl?

jd

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 16:34

> Altså, hvis Eu siger noget andet en danmark kan/SKAL det godkendes, og jeg
> mener at Tüv er efter gældende EU regler, men jeg tager måske fejl?

Det jeg siger er, at man skal se på TÜV som en dokumentation af, at nogle
bestemte forhold er på en ganske bestemt måde. Det er en beskrivelse fra en
troværdig institution.

Hvis de beskrives af TÜV er i tråd med gældende lovgiving, så er produktet
også lovligt - såfremt det samtidig anvendes på en lovlig måde.

Altså - en forlygte, der er beskrevet af TÜV som holdende sig indenfor
lovens bogstav er lov - hvis den for eksempel ikke placeres bagudvendt på
bilen - eller under 50 cm fra vejoverfladen.

TÜV dokumentationen har altså sine begrænsninger - og man skal læse ret
grundigt, hvad der er dokumenteret værende lovligt, og hvad der ikke er.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan

Dato : 16-11-05 08:57

> [...]
>
> TÜV dokumentationen har altså sine begrænsninger - og man skal læse ret
> grundigt, hvad der er dokumenteret værende lovligt, og hvad der ikke er.

ja, jeg forstår godt hvad du mener, produktet kan være lovligt men montøren
kan gøre det ulovligt ved f.eks. at placere det forkert på køretøjet, eller
bruge forkert tilbehør (pærer).
Men så vidt jeg ved skulle Tüv's godkendelser være i overensstemmelse med
gældende Eu lovgivning (men jeg har måske hørt forkert) og så kan den ikke
afvises her i danmark, selvom vi har nogle andre krav, det står jo sort på
hvidt i detailforeskrifterne som jeg citerede.

jd

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 09:42

> Men så vidt jeg ved skulle Tüv's godkendelser være i overensstemmelse med
> gældende Eu lovgivning (men jeg har måske hørt forkert) og så kan den ikke
> afvises her i danmark.

TÜVs beskrivelser er mere end bare dem, der skal dokumentere, at en given
vare holder sig inden for bestemte lovmæssige rammer.

Men hvis TÜV beskriver en vare som holdende sig indenfor lovens rammer, og
varen i øvrigt anvendes på en lovlig måde/monteres på en lovlig måde, ja så
er det formentig også lovligt, ja.

/Jan W Nielsen