hvad sker der på min hjemmeside
Fra : bask

Dato : 25-01-06 08:31

Jeg er efterhånden bange for at nogen udefra er begyndt at pille ved
min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend
Optimizer. Og se nu hvad der sker på www.baskholm.dk

-:(( Børge

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 10:04

bask wrote:
> [...]
> min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
> min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend

Ja, der er vist nogen, der prøver at lægge en phishing-hjemmeside til paypal
ind...

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 10:16

bask wrote:

> [...]
> min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
> min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend

Der mangler angivelse af character encoding og doctype. Desuden
er farverne grimme. Men jeg går ikke ud fra, at det er det, du
vil have mig til at lægge mærke til.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : bask

Dato : 25-01-06 12:29

Tak for svarene. Til Leif N vil jeg sige: hvordan slipper jeg at med
dette phishing-forsøg - såfremt det da er et sådant?

Og Kasper - jeg forstår nok ikke ganske hvad du mener, men ser nok en
vis form for humor i dit svar. I øvrigt var det ikke farverne du
skulle lægge mærke til, de er vist min egen sag.

:-| Børge

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 13:45

bask wrote:
> Tak for svarene. Til Leif N vil jeg sige: hvordan slipper jeg at med
> dette phishing-forsøg - såfremt det da er et sådant?

Afhænger lidt af hvordan du har adgang til serveren,
ftp/ssh/webdav/frontpage...

Tager en backup af mappen med de inficerede filer, og noter tidspunktet de
er lavet.

Fjerner "fremmede" filer.

Læser din backup med de rigtige filer ind.

Læser i loggen om du kan se, hvad der er sket på det tidspunkt, filerne er
lagt ind.

Lav evt mappen read-only for webserver-brugeren.

Kan brugere uploade filer via en form på hjemmesiden? Du skal sikre dig at
man ikke ved at kalde upload-scriptet (det, der modtager data) fra en
fremmed side eller med specielle filnavne kan lokke upload-scriptet til at
lægge filen udenfor den mappe, du har angivet.

Kontroller at du kun modtager den type filer, du forventer.
Kan man f.ex. uploade billeder, så check at det rent faktisk er et billede,
med getimagesize f.ex.
Ellers kan man uploade et php-script, og så bliver det udført, når man
"viser" billedet.
Fjern tilladelsen til udførsel af cgi/php i din upload-mappe:
Lav/rediger .htaccess i upload-mappen, og skriv

php_flag engine off
RemoveHandler .cgi
RemoveHandler .pl

Dette kan også laves i en "<directory ..../uploaddir>" i httpd.conf, hvis du
har adgang til den, men det har du næppe, hvis det ikke er din egen server.

Vær nøje med at "rense" alt input fra brugeren, før du udfører operationer
på det.
Et eksempel:
Der kan sendes en fil til en adresse, brugeren indtaster.
Det gøres ved at udføre "cat fil | mail $user"
Nu indtaster den onde bruger sin emailadresse som bad@guy.dom; rm -r /
Er scriptet ikke lavet ordentligt, vil det blive til "cat fil | mail
bad@guy.dom; rm -r /"
Semikolon adskiller kommandoer, og efter mail er sendt, køres "rm -r /" og
alt ser slettet på serveren...

Der er mange muligheder...

Leif

Fra : Anders

Dato : 25-01-06 13:03

bask wrote:
> [...]
> min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
> min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend
Har du kontaktede din web host og forklaret situationen? Hvis ikke var
dette nok en god ide.

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 13:31

Anders wrote:

> Har du kontaktede din web host og forklaret situationen? Hvis ikke var
> dette nok en god ide.

Jeg spørger måske dumt, men hvad er det, vi skal se?

Når jeg kigger på siden får jeg følgende tekst og ikke andet

Mathias B. Askholm´s Homepage

Dansk Side

English Site

B. Mathias Askholms
Genealogisk Granskning / Genealogically Investigations

FastCounter by LinkExchange

foruden lidt grafik til tælleren.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 13:57

Holst wrote:

> Jeg spørger måske dumt, men hvad er det, vi skal se?

Klik på
> Genealogisk Granskning / Genealogically Investigations
http://www.baskholm.dk/phpgedview/

Der er en form, der kan sende breve, sandsynligvis phishing breve...
Jeg prøvede at sende til en dummy-postkasse, jeg har, og formen skriver:

You r going to hell for spamming paypaltest@xxxxx.dk...sent (rUnViRuS you r
fucked)
Unable to include the config.php file. Make sure that . is in your PHP
include path in the php.ini file.

Så der er definitivt nogle rødder indblandet. Med mindre det er Askholm
selv, der vil kunne sende spam ud

Leif

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 25-01-06 14:11

Fik du ændret password, rettigheder m.v. efter gedview biblioteket var åbent
for browsing/læsning af alle filer - inkl. config filer ?

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 14:30

bask wrote:
> [...]
> min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
> min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend

Se at få fjernet det skript. der ligger i /gedview, det fungerer og kan
sende spam.
Jeg kan "desværre" ikke se, hvad der står i det, fordi det bliver stoppet af
mit spamfilter

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 14:42

bask wrote:

> Og Kasper - jeg forstår nok ikke ganske hvad du mener, men ser nok en
> vis form for humor i dit svar. I øvrigt var det ikke farverne du
> skulle lægge mærke til, de er vist min egen sag.

Nu er det dårlige valg af farver jo det mest iøjnefaldende på
den side. Og du har stadig ikke sagt noget om, hvad det ellers
var man skulle lægge mærke til.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 25-01-06 18:32

Kasper Dupont wrote in

> Nu er det dårlige valg af farver jo det mest iøjnefaldende på
> den side. Og du har stadig ikke sagt noget om, hvad det ellers
> var man skulle lægge mærke til.

Nogen har haxed hans genealogi-side. Giggle siger det kørte et populært
genealogi-program (phpgedview). Programmets site siger at det "havde"
nogle sikkerhedshuller, der nu er væk... Lige pt. kører sitet en
paypal-phish generator med defekter, ser det ud til.

Børge:
Slet. Start forfra. Jeg håber du har noter, men ellers kan du jo glæde
dig over at det "sjove" ved genealogi er at gøre det hele fra bunden
(igen).

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-06 20:08

bask wrote:
> [...]
> min hjemmeside. Det er helt galt med php - der bl.a. slulle indeholde
> min slægtsforskning. Det hele begyndte med at der "manglede" en Zend

Du bruger måske noget gammelt og hullet software og bliver straffet for det.

Hvilken version havde du installeret?

Kik evt. på http://www.phpgedview.net/ men den "nyhed" er over 1 måned
gammel.

20 Dec 2005 - SunTzu Hacker/Worm Attack Patch

There is currently a hacker/worm targeting PhpGedView websites.

You should upgrade to version 3.3.8 immediately, or download the patch
files. If you are running PGV version 4.0 beta 3, DO NOT apply the patch
below!!!! This patch is for 3.3.x (preferably 3.3.7) ONLY. If you're on
any version of 4.0 other than beta3 or Future Branch CVS, you should
upgrade to beta3 or Future Branch CVS IMMEDIATELY. The patches have
already been incorporated into these versions. There are NO patches for
earlier versions of 4.0.

If you're on PGV 3.3.x or even version 3.1 or 3.2, we strongly suggest
that you update to the latest version of PhpGedView 3.3.7 and then
download and apply all 4 patch files located here:
https://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=1386434&group_id=55456&atid=477081.

Copy file 'authentication_index.php' to subdirectory 'includes'. Copy
the other files to the main directory where PGV is installed.

There are NO patches for PGV versions earlier than 3.3.x, so you MUST
upgrade before you apply the patches mentioned above.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 22:34

Christian E. Lysel wrote:

> Du bruger måske noget gammelt og hullet software og bliver straffet
> [...]
Det var måske en ide at abonnere på phpgedview-announce for at være sikker
på at få den slags info:

Leif

Fra : bask

Dato : 26-01-06 12:08

Bortset fra farverne så havde jeg en phpgedview liggende med
slægtshistorie. Den er blevet udskiftet med et eller andet snavs, som
jeg har forsøgt at komme af med. Den kommer frem hvis man klikker på
linket til genealogi.

en efterhånden desperat

Børge

der på ingen måde ønsker at sende spam eller andet djævelskab ud.

Fra : Leif Neland

Dato : 26-01-06 13:14

> [...]
> slægtshistorie. Den er blevet udskiftet med et eller andet snavs, som
> jeg har forsøgt at komme af med. Den kommer frem hvis man klikker på

Hvorfor fjerner du det ikke bare?

Er der problemer, må udbyderen da kunne hjælpe.

Det er jo heller ikke i hans interesse at hans server bliver brugt til at
sende spam. Håber jeg da...

Leif

Fra : bask

Dato : 26-01-06 12:10

Genealogien ligger et halt andet sted, som jeg plejer at overføre til
php, det er ikke der problemet ligger.

Børge

Fra : bask

Dato : 27-01-06 17:28

Så videt jeg kan se nu er det lykkedes for min sysman at få genskabt
siden nogenlunde - det er endnu en del at gøre, men det set pænere ud
end før.

) Børge