Er det her fusk?
Fra : P Kaasing

Dato : 11-01-06 13:49

Hej

Jeg har fået en mail der tilsyneladende er fra paypal, men har en mistanke
om at det istedet er nogen der forsøger at få min paypal konto.

Jeg fik tilsendt dette link
http://www.quietmomentcreations.com/~simon/.www.paypal.com/webscr.php?cmd=LogIn

Hvor jeg skal gå ind og validere at det er min konto.

Hvad siger i?

/Poul

Fra : Erling Simonsen

Dato : 11-01-06 13:57

P Kaasing skrev:
> [...]
> http://www.quietmomentcreations.com/~simon/.www.paypal.com/webscr.php?cmd=LogIn
>
> Hvor jeg skal gå ind og validere at det er min konto.

Hej.
Den eneste måde du kan validere at det er din konto, er at gå ind
på paypals hjemmeside og logge dig ind.
Faktisk ligesom man gør hvis det var din netbank herhjemme.
mvh
Erling S.

Fra : Anders

Dato : 11-01-06 13:58

> Hvor jeg skal gå ind og validere at det er min konto.

Det skal du IKKE!

> Hvad siger i?

Det er et site der prøver at få din username/passwrod ud af dig. De har bare
efterlignet paypal siden for at få dig til at tro det er deres.

Du kan evt. vidersende mailen til Paypal.com. Om de så vil kigge på sagen er
så en anden sag da der findes mange lignende sager.

Men bare drop den mail

Mvh
Anders

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 11-01-06 17:39

Anders skrev:

> Du kan evt. vidersende mailen til Paypal.com. Om de så vil kigge på
> sagen er så en anden sag da der findes mange lignende sager.

Mailen sendes til:
spoof (at) paypal (dot) com

--
Lars Fragstrup

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-01-06 14:13

P Kaasing <kaasing@varmpost.com> skrev 2006-01-11:
> [...]
> http://www.quietmomentcreations.com/~simon/.www.paypal.com/webscr.php?cmd=LogIn
>
> Hvor jeg skal gå ind og validere at det er min konto.

Det at du bliver dirigeret til et domæne der ikke er www.paypal.com
burde sige dig at den ikke kommer fra paypal.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : John

Dato : 11-01-06 14:56

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Det at du bliver dirigeret til et domæne der ikke er www.paypal.com
> burde sige dig at den ikke kommer fra paypal.

"Der er mange gode grunde til, at man bør være særligt opmærksom, når man
modtager en e-mail, som udgiver sig fra at komme fra en velrenommeret
serviceudbyder..."
Artikel: http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3294096/

En 'bagstopper':
http://www.snapfiles.com/get/phishguard.html

Mvh John

Fra : John

Dato : 11-01-06 18:02

"P Kaasing" skrev i en meddelelse

> Jeg har fået en mail der tilsyneladende er fra paypal, men har en mistanke
> om at det istedet er nogen der forsøger at få min paypal konto.
> Hvad siger i?

Internet kriminaliteten bliver stadig mere udspekuleret, og der kan i
nærmeste fremtid sikkert ventes stigende antal forsøg på phishing, også på
vore breddegrader.

Der findes dog allerede omkring et halvt dusin gratis anti-phishing
værktøjer til download fra nettet.

Her er et af de seneste, der jo ser lovende ud:
http://www.snapfiles.com/reviews/CallingID_Toolbar/callingid.html

Det er dog ikke så ligetil for menigmand at vurdere effektiviteten af
anti-phishing software, men vi kan jo håbe, at sikkerheds-eksperter på et
tidspunkt udfører en test.

Mvh John

Fra : Martin Kofoed

Dato : 12-01-06 13:12

P Kaasing wrote:

> Jeg har fået en mail der tilsyneladende er fra paypal, men har en mistanke
> om at det istedet er nogen der forsøger at få min paypal konto.

Det har du nok helt ret i. Jeg får masser af den slags, og hver gang gør jeg
følgende:

1) Følg det link, der er angivet (hvis sitet stadig er åbent)
2) Angiv bevidst forkerte oplysninger, der ser korrekte ud
3) Gentag 1 + 2 så mange gange som du har tid til
4) Anmeld phishing-forsøget til Paypal (eller hvem der ellers forsøges
faket)

Hvis alle gjorde det, ville phishing dø i løbet af kort tid. Forestil dig
phisheren trawle 100.000 records igennem for at finde en enkelt
PayPal-konto, der virker. Hermed en opfordring til alle!

Så er der selvfølgelig den ekstra smarte phisher, som validerer de
indtastede oplysninger op mod PayPal automatisk. Der må man så nøjes med
pkt. 4.

--
Martin

Fra : D9N

Dato : 27-01-06 17:41

nu er siden lukket ... så mon ik det var fusk ¨'