Er JAVA farligt?
Fra : Mr. Mox

Dato : 10-01-06 09:40

Jeg lagde JAVA ind i forgårs. Jeg hentede den fra en hjemmeside hvor en
flink fyr skrev om en tur til Australien. Der skulle bruges noget
"plug-in" for at jeg ku' se siderne. Det var så JAVA.

ZoneAlarm spurgte om den måtte "åbne" den og det sagde jeg ja til. Når
jeg nu starter min PC kommer der en advarsel om Java så jeg bli'r bange
og siger nej til at åbne den igen. Hvad mon det er der sker?

mvh Mr. Mox

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 11:25

"Mr. Mox" wrote:

> [...]
> jeg nu starter min PC kommer der en advarsel om Java så jeg bli'r bange
> og siger nej til at åbne den igen. Hvad mon det er der sker?

Hvis det er den rigtige java pakke, du har installeret, så er den
ikke mere farlig end alt muligt andet software. Som med alt andet
software skal man holde øje med sikkerhedsopdateringer.

Men hvis ikke du er sikker på, at det var den rigtige java, du
installerede, så kan du jo i teorien have installeret en trojan.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Jens U. K.

Dato : 10-01-06 11:55

"Mr. Mox" <nytjens@nrdc.dk> wrote in message
> [...]
> "plug-in" for at jeg ku' se siderne. Det var så JAVA.
>
> ZoneAlarm spurgte om den måtte "åbne" den og det sagde jeg ja til. Når

Hvis det var noget rigtig snavs, så er det formentlig for sent at redde
nu.

> jeg nu starter min PC kommer der en advarsel om Java så jeg bli'r bange
> og siger nej til at åbne den igen. Hvad mon det er der sker?

Fint at du siger nej nu, men det er stadig for sent - du skulle have
svaret nej fra starten af!

Faktisk mener jeg at der findes installationsprogrammer (ifm virusser),
der som det første går ind og deaktivere firewalls og antivirussystemer,
derefter installerer de sig selv og går også ind og justerer lidt i
systemet så de efterfølgende ikke er "synlige"... lidt a la rootkits.

Men, men... du har formentlig bare installeret java og den prøver gerne at
se om den skal opdateres og så råber din applicationfirewall selvfølgelig
op om at den prøver at komme på nettet.

Du bør altid sørge for at downloade programmer fra den oprindelige kilde -
Java fra Suns hjemmeside f.eks. så skal du være meget paranoid hvis ikke
du tør installere deres software og lade det checke om det skal opdateres
o.lign.

Du bør aldrig downloade programmer fra en tilfældig side, for der kan
sagtens pilles ved et program så det kan lidt mere end hvad det burde...

/Jens Ulrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-01-06 17:47

"Mr. Mox" <nytjens@nrdc.dk> crashed Echelon writing

> ZoneAlarm spurgte om den måtte "åbne" den og det sagde jeg ja til. Når
> jeg nu starter min PC kommer der en advarsel om Java så jeg bli'r bange
> og siger nej til at åbne den igen. Hvad mon det er der sker?

Hvad er det mon prævis der står i din advarsel om Java?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 10-01-06 20:15

Bjarke Andersen wrote:
> Hvad er det mon prævis der står i din advarsel om Java?

Et gæt kunne være at Java autoupdate vil checke om der er kommet en nyere
version (som måske lukker evt. sikkerhedshuller).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-01-06 20:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> crashed Echelon writing

> Et gæt kunne være at Java autoupdate vil checke om der er kommet en
> nyere version (som måske lukker evt. sikkerhedshuller).

Det ville jeg osse gætte på, men må være hudløs ærlig og sige det er
utroligt folk forventer at andre skal kunne hjælpe når man nævner ting a la
"en eller anden boks hvor der stod et eller andet".

--
Bjarke Andersen

Fra : Gamle

Dato : 11-01-06 12:44

"Mr. Mox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu starter min PC kommer der en advarsel om Java så jeg bli'r bange og
> siger nej til at åbne den igen. Hvad mon det er der sker?

Jeg tror du kun har sagt ja til ZA om at åbne Java een gang.
Du skal sætte kryds i det andet felt, hvor man permanent tillader ZA at
åbne.
I kontrolpanel/tilføj fjern programmer står der hos mig Java 2 runtime
enviroment. Så hvis det også er tilføjet dér hos dig, må det være iorden.
Mvh.
Torben