Er e@bay spam eller virus?
Fra : Mr. Fox

Dato : 04-01-06 11:08

Jeg har over et års tid modtaget ca. 3 breve fra aw-confirm@eBay.com,
som siger at min konto har været misbrugt og at jeg skal svare på brevet
og gemme en fil som jeg ikke tør klikke på!!

Jeg har allerede ved første brev blacklistet dem på min MailWasher, men
får dem altså stadig. Jeg mener bestemt aldrig at have været kunde hos
dem eller at have en konto der, så hvad er mon meningen?

Kan man her i gruppen spørge om virkemåden af Mailwasher eller ZoneAlarm?

Med venlig hilsen Mr. Fox

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 11:36

Mr. Fox wrote:

> [...]
> dem eller at have en konto der, så hvad er mon meningen?
>
> Kan man her i gruppen spørge om virkemåden af Mailwasher eller ZoneAlarm?

Ja, sådanne vil du tit og ofte modtage fra eBay, PayPal og lignende. Du
vil dog opdage, hvis du kigger nærmere på dem, at det anførte link i
virkeligheden ikke linker til ebay.com, paypal.com eller lignende. Det
linker typisk til en eller anden IP-adressse.

Så det er efter al sandsynlighed blot et forsøg på at hive nogle
oplysninger ud af dig, som kan misbruges.

Både på ebay.com og paypal.com kan du læse mere om sådanne "fraudulent
e-mails" og hvordan du undgår at gøre noget forkert.

Men generelt vil ALLE mails, der virkelige kommer fra eBay og PayPal,
indeholder information, der identificerer dig. Typisk dit navn, som kun
eBay/PayPal kender. Det gør spammeren jo ikke. Han kender kun din e-mail.

Fra : Mr. Fox

Dato : 04-01-06 11:58

Tak for dit svar, jeg kan altså roligt slette sådan noget skidt uden at
åbne det i fremtiden. Det undrer mig at jeg modtager det, for jeg mener
at have bounset og sat på blacklist i MailWasher.
mvh mr. Mox

Fra : Max

Dato : 04-01-06 12:02

Hej

> Tak for dit svar, jeg kan altså roligt slette sådan noget skidt uden

Man kan vel i det hele taget roligt slette alt man ikke ved hvad
er, er der nogen der virkelig vil en noget, ja så poster de nok igen.

Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-06 12:23

Den 04-01-06 11.58 skrev Mr. Fox følgende:

> Tak for dit svar, jeg kan altså roligt slette sådan noget skidt uden at
> åbne det i fremtiden. Det undrer mig at jeg modtager det, for jeg mener
> at have bounset og sat på blacklist i MailWasher.

Blacklisten virker sikkert ikke, fordi den slags banditter konstant
skifter afsenderadresser.

Du må endelig ikke bounce mails! Hvis du får en mail fra en bekendt, som
du ikke gider at have kontakt med, kan du bounce den, så tror
vedkommende, at din adresse ikke længere virker. Men bouncer du spam
eller svindelforsøg, vil du i stedet højst sandsynligvis genere en
uskyldig person, hvis mailadresse banditterne har brugt som afsenderadresse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 12:29

Mr. Fox wrote:

> Tak for dit svar, jeg kan altså roligt slette sådan noget skidt uden at
> åbne det i fremtiden. Det undrer mig at jeg modtager det, for jeg mener
> at have bounset og sat på blacklist i MailWasher.

Ting har det nok med at smutte igennem alligevel.

På:

<https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/general/SecuritySpoof-outside>

kan du hos PayPal læse om fraudulent e-mails og eBays modstykke finder
du her:

<http://pages.ebay.com/help/confidence/isgw-account-theft-spoof.html>

Når jeg modtager "rigtig" e-mails fra eBay, så står mit fulde navn i
toppen af mailen, altså i stil med "Kære Uffe Holst" - det gør der ikkei
fakemails, for de kender jo ikke mit navn. Kun mailadressen, som de har
høstet et eller andet sted.

Mange af disse mails kommer også til mine newsjan06@shelter.dk og
lignende adresser, som jeg udelukkende benytter på Usenet og udskifter
én gang om måneden. Så der er ingen tvivl om, hvor de har min adresse fra.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-01-06 11:12

> Jeg har over et års tid modtaget ca. 3 breve fra aw-confirm@eBay.com,
> som siger at min konto har været misbrugt og at jeg skal svare på brevet
> og gemme en fil som jeg ikke tør klikke på!!

Det er vel bare et af de sædvanlige phising forsøg - altså en email der
forsøger at få dig til at indtaste dine data på en "forkert" side og derved
få adgang til dine ebay data incl kreditkort.... Så er du ikke ebay kunde så
ignorer dem bare helt - er du ebay kunde iqnorerer du dem også bare ....