Disk cleaner søges
Fra : Carsten

Dato : 28-12-05 01:27

Nogen der kan anbefale et professionelt software værktøj til at "cleane"
harddiske totalt, så enhver form for regenerering af data er umulig
efterfølgende?

Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Carsten

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 02:57

Carsten wrote:
> [...]
> umulig efterfølgende?
>
> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Hvis de ikke skal bruges mere, så giv dem nogle gevaldige dask med en stor
hammer, ellers skal i bruge timevis på at køre et program med den nødvendige
slettealgoritme.

Hans

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-12-05 11:12

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

>Hvis de ikke skal bruges mere, så giv dem nogle gevaldige dask med en stor
>hammer, ellers skal i bruge timevis på at køre et program med den nødvendige
>slettealgoritme.

Man skal ikke undervurdere den energi man skal lægge i for mekanisk at
ødelægge en harddisk. De er overraskende holdbare.

Hvis man har mange vil jeg foreslå man får en aftale med en
skrothandler eller en smed der har en metalpresser (eller hvad de nu
hedder).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 13:17

Hans wrote:

> Hvis de ikke skal bruges mere, så giv dem nogle gevaldige dask med en stor
> hammer, ellers skal i bruge timevis på at køre et program med den nødvendige
> slettealgoritme.

Jeg tør ikke udtale mig om hvor hurtig metoden med en
hammer er. Men til gengæld tager det ikke ret lang tid
at sætte en computer igang med en sletning. Og den
process kan med fordel sættes igang helt uden at tage
harddisken ud af computeren.

Sletningen har også den fordel, at den formodentlig er
mere sikker end en hammer.

Hvis man virkelig har behov for at afreagere på diskene
med en hammer, så vil jeg anbefale, at man anvender
software til sletning først. For det er f.... svært at
gøre bagefter.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 13:32

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> med en hammer, så vil jeg anbefale, at man anvender
> software til sletning først. For det er f.... svært at

Det har såmænd ikke noget med afreagering at gøre, da to slag med en mukkert
er nok. Et slag på printet, så er det knust, og endnu et slag på oversiden
så lejer og pladerne bliver ødelagt. Det tager under 1 minut pr. disk, men
selvfølgelig skal de afmonteres først. Det er skam afprøvet i praksis flere
gange, da wipe af mange harddiske ikke er rentabel i tidsforbrug.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 03:14

Hans wrote:

> [...]
> selvfølgelig skal de afmonteres først. Det er skam afprøvet i praksis flere
> gange, da wipe af mange harddiske ikke er rentabel i tidsforbrug.

Og bagefter kommer der måske en person forbi og snupper pladerne.
De kan jo sendes til Norge, eller andet sted, hvor der er folk
som ved hvad man gør ved den slags.

Hvis du kun går op i tidsforbrug, så er langt det hurtigste da at
slet ikke gøre noget. Hvis du til gengæld også går op i sikkerhed,
så vil jeg da helt klart anbefale, at du sletter diskenes indhold
fremfor bare at smadre elektronik og mekanik, der bare kan
udskiftes.

Desuden tror jeg på at en sletning sat i system kræver mindre tid
per maskine end at åbne kabinettet for at pille harddisken ud.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 17:42

Kasper Dupont wrote:
> Desuden tror jeg på at en sletning sat i system kræver mindre tid
> per maskine end at åbne kabinettet for at pille harddisken ud.

En anden vinkel kan være at kryptere disken, når man sætter den i drift.

Det koster stort set det samme disk overskrivningsprogrammer.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:07

"Christian E. Lysel" wrote:

> En anden vinkel kan være at kryptere disken, når man sætter den i drift.

Enig. Selv en dårlig diskkryptering kan nemt være mere
sikker end en efterfølgende overskrivning. Og en krypteret
disk kan også efterfølgende overskrives et par gange med
pseudotilfældige data.

> Det koster stort set det samme disk overskrivningsprogrammer.

Ikke forstået.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-12-05 20:28

Kasper Dupont wrote:

> Enig. Selv en dårlig diskkryptering kan nemt være mere
> sikker end en efterfølgende overskrivning. Og en krypteret
> disk kan også efterfølgende overskrives et par gange med
> pseudotilfældige data.

Specielt når prisforskellen ikke er stor, på diskkryptering og
overskrivning.

> Ikke forstået.

Det koster stort set det samme som et disk overskrivningsprogram.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:55

"Christian E. Lysel" wrote:

> Det koster stort set det samme som et disk overskrivningsprogram.

Stadig ikke forstået. Hvordan skal koster forstås?
Mener du penge, diskplads, I/O performance, CPU
performance, RAM forbrug eller noget sjette?

--
Kasper Dupont
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-01-06 22:17

Kasper Dupont wrote:
> Stadig ikke forstået. Hvordan skal koster forstås?

Penge til licenser.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 11:30

"Christian E. Lysel" wrote:

> Penge til licenser.

Begge dele kan fås gratis. (Men så er det selvfølgelig
heller ikke helt forkert at sige, at de koster ca. det
samme).

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-01-06 21:06

Kasper Dupont wrote:
> Begge dele kan fås gratis. (Men så er det selvfølgelig
> heller ikke helt forkert at sige, at de koster ca. det
> samme).

Snakke vi om kommicielt software er prisforskellen heller ikke stor.

Fra : Alex Holst

Dato : 29-12-05 18:25

Kasper Dupont wrote:
> Og bagefter kommer der måske en person forbi og snupper pladerne.
> De kan jo sendes til Norge, eller andet sted, hvor der er folk
> som ved hvad man gør ved den slags.

Jeg troede der var ret bred enighed om at ibas ikke formår at genskabe
data som en af os ikke kan genskabe?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:03

Alex Holst wrote:

> Jeg troede der var ret bred enighed om at ibas ikke formår at genskabe
> data som en af os ikke kan genskabe?

Jeg ved ikke, hvor du har fået den idé fra, at der skulle være
bred enighed. Der er en person, som på et tidspunkt har fremsat
en fuldstændigt udokumenteret påstand om, at IBAS ikke er i
stand til at læse en disk med deres eget udstyr.

Jeg har en kraftig formodning om, at diskproducenterne i deres
laboratorier har udstyr, der kan læse en skive, som er blevet
pillet ud af kassen. Jeg tror simpelthen at den slags udstyr
er en nødvendighed for deres forskning og udvikling.

Om IBAS har udstyr af en tilsvarende kvalitet kan jeg ikke
udtale mig om. Men når de har valgt at beskæftige sig i den
branche, så har de brug for sådan noget udstyr.

Der er så vidt jeg har forstået bred enighed om, at de ikke
har nogen god chance for at genskabe data, som er blevet
overskrevet blot en enkelt gang. Men hvis vi taler om defekt
print, og motorer, så kan skiverne sagtens stadigvæk være
læselige hvis alt mekanikken og elektronikken omkring dem
udskiftes.

Men nu er der vel ikke nogen af os, der har brug for at købe
ydelser hos IBAS. Vi har vel alle backupkopi af vores vigtige
data.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-06 22:50

Den Thu, 29 Dec 2005 18:24:45 +0100 skrev Alex Holst:

> Jeg troede der var ret bred enighed om at ibas ikke formår at genskabe
> data som en af os ikke kan genskabe?

Både og.

Dengang snakkede vi om overskrevne data, og Ibas folkene har mere
eller mindre indrømmet uofficielt at det kan de heller ikke.

Men når vi snakker om fysisk destruktion har de noget udstyr som
vi andre ikke lige har stående, blandt andet (hvis jeg husker
artiklen rigtigt) en "harddisk-grammofon", hvor man kan indsætte
en løs plade, og læse de data der *ikke er overskrevet*, selvom resten
af disken mangler. Jeg går ud fra at det ikke foregår med hverken 15k
eller 7200 rpm.

En kreativ ingeniør-nørd med alt for meget tid og en stor stak
harddiske at snuppe dele fra kunne sikkert gøre det samme, men om
du lige finder ham herinde er jeg ikke sikker på.

Mvh
Kent

Fra : Max

Dato : 28-12-05 11:06

Hej Carsten

> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Jeg mener at huske at softwaren til formålet er så dyr at man
mekanisk ødelægger HD istedet, prisen overstiger nemlig
værdien af de gamle maskiner.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 13:23

Max wrote:

> Hej Carsten

> Jeg mener at huske at softwaren til formålet er så dyr

Der findes gratis software, som kan løse opgaven.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-12-05 11:28

Carsten wrote:

> [...]
> er umulig efterfølgende?
>
> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Prøv at kigge på dban:
http://dban.sourceforge.net/

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-12-05 11:46

"Carsten" <do.not.reply@to.me.com> wrote in message
> [...]
> efterfølgende?
>
> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

pgp kan klare dette, der medfølger en pgp disk wipe funktion der alt efter
konfiguration kan overskrive disken med støj x antal gange.. er udover en
degauser vidst det mest effektive..

Men er det noget i gør tit så køb en degauser de er nemme.. (også til at
ødelægge skærme

Fra : Lars Møller

Dato : 29-12-05 10:03

Carsten wrote:
> [...]
> efterfølgende?
>
> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Hej Carsten

Prøv at google efter DOD 5220.22-M. Det er en amerikansk standard fra
Department of Defence, der sætter lidt af en standard for emnet.

Du vil blandt andet finde en side:
http://www.thefreecountry.com/security/securedelete.shtml

Her er lidt for enhver smag.

IBAS i Norge har iøvrigt bevist mange gange, at de kunne rekonstruere
data på diske der var både fysisk og elektronisk ødelagt, bl.a ved at
afkode ændringer i overfladen, som magnetismen har medført med laser.
Man har iøvrigt også rekonstrueret brændte og fysisk ødelagte diske. Men
det skal måske nævnes, at der ikke er mange af deres ydelser der koster
under kr. 50.000,-

http://www.ibas.no/datarekonstruksjon

Så det mest sikre er at få disken pulveriseret til fragmenter under 1 mm
i diameter, og så sprede disse framenter over et ikke under 10 km2 areal
i Atlanterhavet.

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 12:42

Lars Møller wrote:
> IBAS i Norge har iøvrigt bevist mange gange, at de kunne rekonstruere
> data på diske der var både fysisk og elektronisk ødelagt, bl.a ved at

Men jeg har aldrig set dem rekonstruere en slettet disk.

Dog kan de godt hvis blot dele af disken er slettet, som fx FAT tabelen,
eller hvis disken har en vis alder (7-10 år).

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 15:43

Lars Møller wrote:

> IBAS i Norge har iøvrigt bevist mange gange, at de kunne rekonstruere
> data på diske der var både fysisk og elektronisk ødelagt,

De har angiveligt redet data fra en disk, der havde
ligget et halvt år på havets bund. Men en disk, der
er blevet overskrevet en enkelt gang kan de mig
bekendt ikke klare. Jeg mener på et tidspunkt jeg
læste et usenet indlæg hvor en ansat fra IBAS gjorde
det helt klart, at de ikke kan læse en disk, der er
blevet overskrevet så meget som en enkelt gang.

Men teknologien bliver jo bedre, så det kan da godt
tænkes, at de kan rede noget fra ældre diske. Jeg
tvivler dog på, at de kan rede ret meget fra diske,
der er blevet overskrevet gentagne gange med
tilfældige mønstre. På ældre diske er nogle mønstre
mere velegnet end andre. Men de bedste programmer
til sletning løber hen over disken flere gange med
alle disse mønstre.

Man skal stadig bekymre sig lidt om remappede
sektorer. Der vil en modificeret firmware nok være
det mest effektive til en sletning.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 16:28

Kasper Dupont
<63961107129637103414@expires.09.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:

>De har angiveligt redet data fra en disk, der havde
>ligget et halvt år på havets bund. Men en disk, der
>er blevet overskrevet en enkelt gang kan de mig
>bekendt ikke klare.

Jeg ved ikke om IBAS kan, men det er teknisk muligt at genskabe data der
er overskrevet een gang. Omend jeg nok mener det er et noget teoretisk
problem.

Humlen er at det er ikke så vanskeligt at slette en harddisk - Der
findes masse af værktøjer til den slags - Det tager bare en hulens tid
at gøre det 100 % effektivt. Og handelsværdien af gamle harddiske er
stort set lig nul. Så ligger der kritiske data på en harddisk, er mit
råd den store hammer....

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 17:39

Michael Rasmussen wrote:
> stort set lig nul. Så ligger der kritiske data på en harddisk, er mit
> råd den store hammer....

Jeg forstår ikke logikken.

En hammer sletter ikke data, men en overskrivning kan IBAS ikke redde.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 18:09

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>En hammer sletter ikke data, men en overskrivning kan IBAS ikke redde.

Hvis du slår tilstrækkeligt hårdt er der næppe plader og magnetisk
belægning tilbage

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 18:58

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis du slår tilstrækkeligt hårdt er der næppe plader og magnetisk
> belægning tilbage

Hvad er hårdt nok?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 20:17

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Hvad er hårdt nok?

Den eneste harddisk jeg nogensinde har skilt ad, havde plader af et
glasagtigt matriale der splintrede i tusinde stykker..

Bevares, der er da nogle der muntrer sig med puslespil. Men jeg tror det
vil volde problemer at redde data efter sådan en tur

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 20:36

Michael Rasmussen wrote:

> Den eneste harddisk jeg nogensinde har skilt ad, havde plader af et
> glasagtigt matriale der splintrede i tusinde stykker..

Hvilkemn disk var det?

Samtlige de diske jeg har skilt ad, både gamle og nye, havde pladelagre
af metal.

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 20:47

Christian E. Lysel wrote:

> Hvilkemn disk var det?
>
> Samtlige de diske jeg har skilt ad, både gamle og nye, havde
> pladelagre af metal.

IBM GXP 120 og 180 serien f.eks.

Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-06 22:54

Den Thu, 29 Dec 2005 20:46:51 +0100 skrev Hans:

> IBM GXP 120 og 180 serien f.eks.

De frygtede Deathstar diske... De gik jo også i stykker helt af sig
selv, det er hvad man får ud af at bruge et så elendigt materiale
til formålet :-/

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 20:50

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Hvilkemn disk var det?
>
>Samtlige de diske jeg har skilt ad, både gamle og nye, havde pladelagre
>af metal.

Kan knapt huske det. Men mon ikke det var en IBM Deskstar. Jeg havde i
hvert fald på et tidspunkt en håndfuld døde ibm diske

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-12-05 17:39

Kasper Dupont wrote:
> Man skal stadig bekymre sig lidt om remappede
> sektorer. Der vil en modificeret firmware nok være
> det mest effektive til en sletning.

Tænker du på SMART?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:15

"Christian E. Lysel" wrote:

> Tænker du på SMART?

Jeg kender ikke alle mulighederne i SMART. Giver SMART
mulighed for at overskrive samtlige fysiske områder på
disken med bitmønstre, som den normale fejlkorrigerende
kode slet ikke kan generere?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-12-05 20:27

Kasper Dupont wrote:
> Jeg kender ikke alle mulighederne i SMART. Giver SMART
> mulighed for at overskrive samtlige fysiske områder på
> disken med bitmønstre, som den normale fejlkorrigerende
> kode slet ikke kan generere?

Jeg tænkte på remappede sektore i SMART, som måske var det
der lå til grund til dine bekymringer...eller havde du andet i
tankerne?

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 00:26

"Christian E. Lysel" wrote:

> Jeg tænkte på remappede sektore i SMART, som måske var det
> der lå til grund til dine bekymringer...eller havde du andet i
> tankerne?

SMART er vel bare en tilføjelse til protokollen for,
hvordan OS kommunikerer med disken. Det betyder man
kan få lidt mere at vide om, hvad der foregår internt
i en harddisk. Men uanset om disken understøtter SMART
protokollen eller ej, så kan den jo remappe sektorer.

Så vidt jeg husker kan SMART fortælle, hvor mange
sektorer, der er remappet. Men hvad så? Hvis ikke man
også kan gøre noget ved dem, så er det jo ikke meget
hjælp.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-01-06 22:16

Kasper Dupont wrote:
> Så vidt jeg husker kan SMART fortælle, hvor mange
> sektorer, der er remappet. Men hvad så? Hvis ikke man

Jeg havde indtrykket af at SMART fortog selve remapningen.

> også kan gøre noget ved dem, så er det jo ikke meget
> hjælp.

Enig.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 12:06

"Christian E. Lysel" wrote:

> Jeg havde indtrykket af at SMART fortog selve remapningen.

Jeg kunne finde frem til, at SMART står for Self-Monitoring
Analysis and Reporting Technology, og det indikerer jo ikke
at SMART på nogen måde skulle påvirke diskens virkemåde -
kun overvåge den.

Jeg ved ikke lige hvor man finder den officielle specifikation
af protokolen.

Fra : Christian Iversen

Dato : 03-01-06 10:27

Kasper Dupont wrote:

> Jeg kunne finde frem til, at SMART står for Self-Monitoring
> Analysis and Reporting Technology, og det indikerer jo ikke
> at SMART på nogen måde skulle påvirke diskens virkemåde -
> kun overvåge den.

Det er korrekt - det er diskens firmware der foretager en remapping. Denne
remapping bliver så meddelt (men altså udført), via SMART.

--
| Christian Iversen | |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-01-06 21:14

Kasper Dupont wrote:

> Jeg kunne finde frem til, at SMART står for Self-Monitoring
> Analysis and Reporting Technology, og det indikerer jo ikke
> at SMART på nogen måde skulle påvirke diskens virkemåde -
> kun overvåge den.

Enig...jeg havde nok lagt for meget i teknologien.

Så SMART kan bruges til at se antallet af reallokeret sektore.

> Jeg ved ikke lige hvor man finder den officielle specifikation
> af protokolen.

Den er åbenbart ikke så officiel, hver leverandør sine egne attributer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis_and_Reporting_Technology

Fra : Svend

Dato : 30-12-05 11:43

On Thu, 29 Dec 2005 10:02:42 +0100, Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Man har iøvrigt også rekonstrueret brændte og fysisk ødelagte diske. Men
>det skal måske nævnes, at der ikke er mange af deres ydelser der koster

Min sidste erfaring med IBAS tydede på at de ikke har noget
"clean room", men blot seder disken videre til England og herefter
2-3 dobler prisen.

/Svend

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-12-05 16:09

On Wed, 28 Dec 2005 01:26:38 +0100, Carsten wrote:

> Nogen der kan anbefale et professionelt software værktøj til at "cleane"
> harddiske totalt, så enhver form for regenerering af data er umulig
> efterfølgende?

Hvis ikke det ligefrem er statshemmeligheder, følger der et program med
Ultimate Boot CD:

http://www.ultimatebootcd.com/

Den kan slette harddisken med forskellige algoritmer, lige fra den simple
med ene af nuller og til de mere avancerede der skulle gøre det svært at
genskabe data.

Jeg kan varmt anbefale UBCD hvis du har med administration af PCer at gøre
på dit arbejde.

Fra : Carsten

Dato : 30-12-05 00:57

Endeligt er kort præcist svar, der referer til mit spørgsmål...tak for det
(debatten er efterhånden helt ude i snedriverne)

Vil prøve UBCD.

Carsten

Fra : Niels Callesøe

Dato : 30-12-05 10:30

Carsten wrote:

> Endeligt er kort præcist svar, der referer til mit spørgsmål...tak
> for det (debatten er efterhånden helt ude i snedriverne)

Uforskammede skarnsknægt. Næste gang bliver det link du får vist
Google.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:27

Thomas Jespersen wrote:

> Hvis ikke det ligefrem er statshemmeligheder, følger der et program med
> Ultimate Boot CD:
>
> http://www.ultimatebootcd.com/

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det faktisk
er lovligt at kopiere alt, hvad der ligger på den disk?
Der ligger tilsyneladende en del DOS værktøjer. Kan de
alle køre under FreeDOS?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-12-05 13:12

On Fri, 30 Dec 2005 12:26:49 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det faktisk
> er lovligt at kopiere alt, hvad der ligger på den disk?
> Der ligger tilsyneladende en del DOS værktøjer. Kan de
> alle køre under FreeDOS?

Det er såvidt jeg ved alle freeware udgaver eller freeware programmer. Jeg
skal ikke kunne sige om der i nogle tilfælde ikke gives tilladelse til fri
kopiering via deres licens-betingelser.

Jeg vil formode det er baseret på freedos og ikke er en kopi af msdos der
ligger på cden (jeg kan ikke checke lige nu, jeg sidder pt ikke hjemme).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-05 15:23

<57203463996516718595@expires.10.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det faktisk er
> lovligt at kopiere alt, hvad der ligger på den disk?

Jeg har tænkt det samme, at den nok ikke er 100% ren i kanten... men
omvendt har den eksisteret så længe, man skulle jo tro, rettighedsha-
verne for længst havde brokket sig, hvis der var problemer i det.

-A

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 29-12-05 18:43

Kan slettes/overskrives med de fleste slette programmer
om de er 100% sikre nej det er de ikke men da det jo formegentlig ikke
er osame bi landens adresse der står der er det godt nok.

ellers er en tur i en mr scanner på et hospital sikkert nok
(ca 1 tesla)

eller søg på google efter sledgehammer, brugsanvisning unødvendig.
eller ind i en ovn opvarm den til 450 grader c.

Med venlig hilsen, Lars

Fra : Lasse

Dato : 30-12-05 18:03

Carsten wrote:
> [...]
> umulig efterfølgende?
>
> Skal bruge det ifm. med gl. PC'ere skrottes på arbejde.

Hvad med dette ?

http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=104

Mvh Lasse

Fra : Carsten

Dato : 08-01-06 02:26

Det var dog et dejligt link, kendte slet ikke dette site.

Tak for tippet !