Formatskabelon til tekst i Excel
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 14:45

Hej. Jeg sidder med en stor bunke "rå" informationer i Excel. Alle
informationerne har følgende format:

16000b06e869bc

Der er altså tale om 14 tegn som er en kombination af 3 forskellige
informationer:

1. Det første tal (1) er et ID for et datanetværk.
2. Det andet tal (6) er ID for et Virtuelt LAN (VLAN) på datanetværket.
3. De sidste 12 tegn (000b06e869bc) er faktisk en MAC-adresse (fysisk
adresse) på en computer på det pågældende VLAN.

Ovenstående datastring (16000b06e869bc) ønskes formateret, således det i
Excel kommer til at fremstå på følgende måde:

1,6,00:0b:06:e8:69:bc

Da Excel, på grund af bogstaverne, ser informationerne som værende en tekst,
så kan jeg ikke anvende "Brugerdefinerede talformater", som man ellers har
adgang til under "Formater Celler". Jeg har (uden held) forsøgt mig med
#","#","##":"##":"##":"##":"##":"##

Jeg har tænkt på makroer eller om man kunne hive de enkelte tal ud af
sammenhængen og placere disse i forskellige celler. Hvis jeg kan få opdelt
informationerne i forskellige celler, så kan jeg via funktionen
SAMMENKÆDNING vist lave det ønskede resultat. Og hvordan får jeg hentet de
enkelte tal ud fra sammenhængen?

Nogle forslag?
Måske sidder du, Excel hajen, derude med en bedre og mere elegant løsning?
Hvis det er tilfældet, så ser jeg frem til at høre fra dig.

Send venligst dit svar Cc til min svar adresse, som bør fremgå af
brevhovedet.

Hilsen
Henrik Nedergaard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-12-05 16:30

Hej Henrik

"Henrik Nedergaard" <henriknedergaard(snabela)hotmail.slettes.com> skrev i
en meddelelse news:43b296c2$0$8848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Hvis det er tilfældet, så ser jeg frem til at høre fra dig.
>
> Send venligst dit svar Cc til min svar adresse, som bør fremgå af

Du kan bruge dennr makro. Den håndterer en enkelt celle, men den kan sagtens
tilpasses, så den tager mange celler.

Huilsen
Jan

Sub Form()
a = ActiveCell.Value
ActiveCell.Value = Left(a, 2) & "," & Mid(a, 3, 2) & _
"," & Mid(a, 5, 2) & ":" & Mid(a, 7, 2) & ":" & _
Mid(a, 9, 2) & ":" & Mid(a, 11, 2) & ":" & Mid(a, 13, 2)
End Sub

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 28-12-05 18:19

Hej Henrik

Her er en "næsten" formatering.

Option Explicit

'----------------------------------------------------------
' Procedure : Format14
' Date : 20051228
' Author : Joergen Bondesen
' Purpose : Have datastring '16000b06e869bc'
' want 1,6,00:0b:06:e8:69:bc
' Note : 14 sign
'----------------------------------------------------------
'
Function Format14(rrange As Range) As String

If rrange.Cells.Count <> 1 Then
MsgBox "Only one cell, please.", vbCritical
End
End If

If Len(rrange.Value) <> 14 Then
Format14 = "Error_" & rrange.Value
Else

Format14 = Left(rrange, 1) & "," _
& Mid(rrange, 2, 1) & "," _
& Mid(rrange, 3, 2) & ":" _
& Mid(rrange, 5, 2) & ":" _
& Mid(rrange, 7, 2) & ":" _
& Mid(rrange, 9, 2) & ":" _
& Mid(rrange, 11, 2) & ":" _
& Mid(rrange, 13, 2)

End If
End Function

Hvis vi nu forestiller os, at du alligevel vil "konverterer" til en fast
streng, så kan du kopierer celle/celler med funktionen - kopierer -
Rediger - Indsæt Speciel - Værdi. Se iøvrigt i højre musetast.

En enkelt celle: F2 - F9 - Enter

Bruger Excel 2003 UK.
Jørgen Bondesen

"Henrik Nedergaard" <henriknedergaard(snabela)hotmail.slettes.com> wrote in
message news:43b296c2$0$8848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Leo Heuser

Dato : 29-12-05 12:03

> [...]
> Hvis det er tilfældet, så ser jeg frem til at høre fra dig.
>
> Send venligst dit svar Cc til min svar adresse, som bør fremgå af

Hej Henrik

Her er en formelløsning:

=VENSTRE(A2;1)&","&MIDT(A2;2;1)&","&MIDT(A2;3;2)&":"&MIDT(A2;5;2)&":"
&MIDT(A2;7;2)&":"&MIDT(A2;9;2)&":"&MIDT(A2;11;2)&":"&MIDT(A2;13;2)

Ikke alene beder du om hjælp (hvilket selvfølgelig er OK); men du beder også
folk om en Cc, hvor de først skal finde din adresse og dernæst fjerne
overskydende
tekst, inden den kan bruges. Ærlig talt!
Læser du selv svarene, eller har du folk til det?

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 29-12-05 17:18

Leo skrev:
> [...]
> overskydende
> tekst, inden den kan bruges. Ærlig talt!
> Læser du selv svarene, eller har du folk til det?

-----

Hej Leo og alle andre. Tusind tak for alle besvarelserne.
Det er fantastisk, at man kan få den slags hjælp via nyhedsgruppen

Det lader til, at sagen kan løses på flere måder. Jeg fik tilsendt et
regneark som læner sig op af løsningsforslaget fra Leo, med VENSTRE og MIDT
funktionerne. Vores teknikere valgte at benytte dette regneark, da de ikke
er makro hajer og da arket umiddelbart var til at anvende. Hvis nogle er
interesseret i en kopi, så send mig en mail.

Vi er kommet videre med vores arbejde og takker mange gange for hjælpen.
Godt nytår til alle!

PS: Cc til min postkasse er blot således jeg opdager evt. besvarelser
hurtigst muligt, uden hele tiden at skulle opdatere besvarelserne i
nyhedsgruppen, da vi sad med et akut problem Beklager det med at slette
overskydende tekst i min adresse, men jeg har allerede skrottet mange
adresser som er blevet "hi-jacket" af SPAM. Jeg har nu forsøgt at gøre det
lidt lettere ved man "kun" skal slette de stor bogstaver. Desværre så har
jeg ikke folk til at læse mine mails. Bare jeg havde

--
Hilsen
Henrik Nedergaard

HUSK! at SLETTE alle store bogstaver i min mailadresse inden afsendelse af
besvarelse.

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 29-12-05 17:41

Hej Henrik.

Velbekomme og tak for tilbagemeldingen.

Jørgen Bondesen

Fra : Leo Heuser

Dato : 29-12-05 20:11

"Henrik Nedergaard" <henrikSLETTESnedergaard@hotmail.SLETTES.com> skrev i en
meddelelse news:43b40c34$0$8777>
> [...]
> er interesseret i en kopi, så send mig en mail.
>
> Vi er kommet videre med vores arbejde og takker mange gange for hjælpen.

Velbekomme, Henrik, og tak for tilbagemeldingen

Med venlig hilsen
LeoH

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-12-05 21:44

"Henrik Nedergaard" <henrikSLETTESnedergaard@hotmail.SLETTES.com> skrev i en
meddelelse news:43b40c34$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> mange adresser som er blevet "hi-jacket" af SPAM. Jeg har nu forsøgt at
> gøre det lidt lettere ved man "kun" skal slette de stor bogstaver.

Løsningen på dit konkrete problem har du fået af "hajerne", men dit
mailproblem kan faktisk også løses.
Du laver bare en mailadresse, som hedder det samme som din originale, men
den skal også indeholde ordet nospam. Når der indgår nospam i en mailadresse
går mailrobotterne ud fra, at det er en falsk mailadresse, hvorfor den
bliver sorteret fra, inden der udsendes spam.
Hvis du ser min afsenderadresse her i gruppen, så kan du se, at jeg har
indsat nospam, men hvis folk trykker på besvar direkte til mig, så får jeg
også posten, da det er en valid adresse. Så er der nogen, som tror, at de er
vågne og derfor sletter de nospam, inden de sender til mig (for det gør man
normalt). Men når de sletter nospam, så har de også en emailadresse, som
ender hos mig, så derved mister jeg ikke noget.
Jeg er ret aktiv i flere grupper, men det er ikke hver uge, at jeg modtager
en spammeddelelse på den adresse, som jeg anvender her i grupperne.
En anden mailadresse, som jeg brugte i grupperne for flere år siden, bliver
derimod stadig tæppebombet med mellem 3 og 500 spammails om dagen, så derfor
er det en forskel der er til at få øje på.

Kurt

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 30-12-05 07:35

"Kurt B. Andersen" skrev i en meddelelse
> Hej Henrik
> Løsningen på dit konkrete problem har du fået af "hajerne", men dit
> mailproblem kan faktisk også løses.
----------------

Hej Kurt. Jeg sender et svar i denne nyhedsgruppe, selvom emnet måske er
lidt Off-Topic.

Ja, der findes mange måder at forsøge at gemme ens mail adresse, således den
alligevel kan forstås af rette vedkommende

Jeg har investeret i et program der hedder MailWasher Pro fra Firetrust. Det
er et super SPAM filter og de har også skrevet nogle retrningslinier til
deres kunder, vedr. hvorledes man minimerer muligheden for at ens mail
adresse bliver misbrugt.

En af de ting som de skriver er, at ved at indsætte specielle ord i
adressen, som skal slettes inden afsendelse, er en af deres mange råd. Jeg
kan p.t. ikke finde artiklen via deres hjemmeside, men jeg husker at de
skrev at ordet "nospam" var så vidt udbredt, at skurkene benytter
"mail-rensnings" programmer der netop kigger efter bestemte ord (herunder
"nospam", hvorefter disse slettes inden adressen misbruges. Det er derfor
jeg valgte at benytte det danske SLETTES i min adresse. Dette ord kender "de
fremmede" forhåbentlig ikke ..... endnu!

Firetrust henviser også til en (måske) meget smart funktion. Via
http://alicorna.com/obfuscator.html kan man få lavet sin email adresse om
til ASCII-koder. Det kræver så blot, at man indsætter en HTML-kode i mailen.
Dette udgør måske et problem i disse nyhedsgrupper hvor man anvender alm.
tekst i alle mails.

F.eks. vil svend@svin.dk komme til at se således ud:

<a
href="mailto:&#115;&#118;&#101;n&#100;&#64;&#115;&#118;&#105;&#110;&#46;&#100;&#107;">s&#118;e&#110;d&#64;&#115;&#118;&#105;n&#46;&#100;&#107;</a>

Hvis man har en hjemmeside hvor man ønsker at angive sin email adresse, så
kan ovenstående ide helt sikkert anvendes.
Blot en tilbagemelding

Godt nytår.

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 30-12-05 07:48

Med risiko for beskyldning for at SPAMME denne NG med et Off-Topic emne, så
risikerer jeg huden

Jeg laver lige en besvarelse af mit tidl. indlæg, da jeg via Google fandt
følgende webside, der ganske godt opsummerer de muligheder man p.t. har for
at beskytte sin email adresse: http://west-penwith.org.uk/misc/spam.htm

Der står bl.a. at teknikken, som jeg netop beskrev i mit tidl. indlæg, med
at omdanne sin adresse til ASCII tegn, er en teknik der p.t. virker. Men
hvor længe vides ikke, da skurkene allerede har programmer som OGSÅ
genkender disse koder og omdanner adressen til alm. tekst. Så måske snyder
man kun sig selv

Der står bl.a. også "The harvesters are wise to some of the more obvious
techniques such as account@nospam.domain.com so try to make up something for
yourself".

Det lader altså til at være en kamp mellem "de gode" (os og "de onde".
Men måske er der nogle fif som du kan bruge, så tag evt. et kig i artiklen.

Nu skal jeg nok stoppe dette OT emne!
Godt nytår!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-12-05 10:09

"Henrik Nedergaard" <henrikSLETTESnedergaard@hotmailSLETTES.com> skrev i en
meddelelse news:43b4d527$0$8839$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> jeg valgte at benytte det danske SLETTES i min adresse. Dette ord kender
> "de fremmede" forhåbentlig ikke ..... endnu!

Det med at robotterne skulle fjerne nospam og så sende, kan jeg så ikke
bekræfte, da jeg som sagt faktisk ikke modtager noget som helst, hvorfor de
må sortere mig helt fra.
Derudover kobler jeg op via tdc, som har fået lavet et glimrende spamfilter,
som stort set fanger alt.
Jeg har for sjov skyld holdt liv i den gamle mailadresse, som jeg tidligere
brugte i ng. Det er en mailserver i Norge.
Derfra videresendes posten så til min tdc mail, så derfor kan jeg se, at tdc
ud af ca. 400 spammails snupper ca. 395, mens 5 slipper i gennem. De 5 jeg
får om dagen p.t. er over gennemsnittet, så noget tyder på, at skiderikkerne
har fundet en metode, som tdc ikke helt kan håndtere, idet alle spammails
har stort set samme indhold.
Men som Leo Heuser antyder, så er vi "nogen" her i grupperne, som ikke har
lyst til at sidde og fjerne mere eller mindre fantasifulde blokeringer af
ens mailadresser, hvis man forventer personlig kontakt.
Så derfor mit forslag om at lave en valid mail adresse med ordet nospam i,
da min erfaring som sagt siger, at efter mere end 2 års brug med denne
adresse her i grupperne, så er jeg stadig ikke på spammernes liste, og folk
kan kontakte mig uden at skulle fjerne noget som helst.
Nå - over and out.

Godt nytår til dig - samt de øvrige her i gruppen. En af de få grupper, hvor
man stort set altid kan holde kammertonen

Kurt

Fra : Leo Heuser

Dato : 31-12-05 09:13

> Godt nytår til dig - samt de øvrige her i gruppen. En af de få grupper,
> hvor man stort set altid kan holde kammertonen
>
> Kurt

Godt nytår, Kurt!

Leo