Oplader gået i stykker.
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-06 00:11

Min oplader til min PowerBook G4 1 GHz TiBook er lige gået i stykker. I
dag opdagede jeg, at lampen ved stikket ikke lyste, efter jeg havde
taget opladeren op af tasken og sat den til computeren. Da jeg ville
se, hvad der var galt, var ledningen fra oplader til computer
brændvarm. Den havde højst været sat til et par minutter. Jeg opdagede,
at den var varm hen til ca. en halv meter fra opladeren. Herefter var
den kold hen til computeren. Jeg gætter på, at der er sket i brud på
isoleringen inde i ledningen, så der er en kortslutning mellem den
positive og den negative leder. Forbindelsen er formentlig ikke ret
god, siden der ikke springer nogen sikring, men der må løbe en ganske
pæn strøm, siden ledningen bliver så varm.
   I sådan et tilfælde opdager man, hvor afhængig man er af computeren.
Heldigvis kan jeg låne opladeren fra min kones iBook. Den er ganske
vist kun på 45 W, mens min er på 65 W. Foreløbig går det da, og her
lugter ikke brændt. Jeg har strakt bestilt en Kensington lader på Apple
Store. Jeg har set den i Apple Center i Lyngby, og den virker ret
lækker. Den kan bruges til både iPod, iBook og PowerBook, og det er jo
altid rart at have en ekstra oplader. Desværre vil de ikke sende
postordre, så jeg blev nødt til at købe hos Apple Store. Apple Center
tager ellers kun kr. 649,- iflg. deres hjemmeside, mens Apple Store
tager kr. 1.099,-. Jeg tror også, det er en fejl. Kensington laver
nemlig også en DC-oplader, der kan bruges i bil og fly. Den er identisk
med AC/DC-opladeren i udseende, men er noget mindre. På et billede det
derfor svært at se, hvad det er for en, det drejer sig om. Jeg tror, de
har angivet prisen på DC-opladeren, men beskriver AC/DC-opladeren.

<http://www.maccenter.dk/index.php?option=content&task=view&id=99&Itemid=2>
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Leif Neland

Dato : 26-01-06 07:38

Henrik Münster wrote:
> [...]
> er formentlig ikke ret god, siden der ikke springer nogen sikring,
> men der må løbe en ganske pæn strøm, siden ledningen bliver så varm.

Der er sikkert en strømbegrænsning, så der f.ex. løber 2 ampere.

Hvis du nu klipper kablet over et par cm på hver side af punktet, og
afisolerer ledningerne, og samler dem igen efter farver, så kan du køre
igen.

Har du ikke adgang til en loddekolbe, eller kender nogen, kan det nærmeste
radioværksted sikkert lappe ledningen med krympeflex, så den er så god som
ny igen, og det koster næppe 649kr.

Leif

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-06 08:49

On 2006-01-26 07:38:25 +0100, "Leif Neland" <leif@neland.dk> said:

> [...]
> nærmeste radioværksted sikkert lappe ledningen med krympeflex, så den
> er så god som ny igen, og det koster næppe 649kr.

Jeg har også tænkt på det. Så svært kan det vel heller ikke være at
holde rede på to ledninger. På den anden side, så skal jeg forestille
at være professionel. Jeg får trods alt penge for at skrive, så min
computer skal bare virke. Hvis der er overgang i ledningen et sted, så
er det måske lige på nippet til at ske et andet sted. Endelig er det
ikke sikkert, det er så nemt at finde de rigtige sted. Hullet i
isoleringen er måske meget lille og knapt synligt. Og det gemmer sig jo
inde under den ydre isolering. Men måske vil jeg lige prøve at rode
lidt med det, hvis jeg får tid i aften.