Helligdagskalender til iCal
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-06 17:41

Er der nogen, der kender en god helligdagskalender, man kan abonnere på
til iCal? Jeg abonnerer på en, som jeg har glemt hvor kommer fra, men
de danske specialbogstaver kommer ikke rigtig med over.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 19-01-06 18:23

<webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics>

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-06 20:27

On 2006-01-19 18:23:23 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> <webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics>

Nu fik jeg fundet ud af at se efter i iCal. Det er desværre den, jeg
allerede har. Problemet er, at de danske specialbogstaver bliver til
mærkelige tegn. Jeg synes ikke, det gjorde det i starten. Man kan jo
ikke ændre tegnsæt i iCal, så det kan vel ikke være der, der er noget
galt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 19-01-06 20:44

> Nu fik jeg fundet ud af at se efter i iCal. Det er desværre den, jeg
> allerede har. Problemet er, at de danske specialbogstaver bliver til
> mærkelige tegn.

minsandten - du har ret ... det viser bare hvor tit jeg faktisk ser på
min kalender

> Jeg synes ikke, det gjorde det i starten. Man kan jo
> ikke ændre tegnsæt i iCal, så det kan vel ikke være der, der er noget
> galt.

Man burde skrive til Avalonia ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 19-01-06 20:47

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Man burde skrive til Avalonia ...

næ det burde man ikke - man bør bare slette kalenderen og d'loade den
nye version fra <http://www.avalonia.dk/html/produkter/ical/default.php>

Husk at højreklikke og downloade istf bare at klikke - ellers får man
bare hele koden i en ny webside

Ak ja - web-programmering

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-06 00:16

On 2006-01-19 20:46:31 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> [...]
> nye version fra <http://www.avalonia.dk/html/produkter/ical/default.php>
>

> Husk at højreklikke og downloade istf bare at klikke - ellers får man

Tak for rådet. Jeg synes bare ikke, det hjælper på æøå. Skærtorsdag,
påskelørdag, nytårsaftensdag osv. hedder stadig noget sjovt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-01-06 06:18

Henrik Münster wrote:

> Tak for rådet. Jeg synes bare ikke, det hjælper på æøå. Skærtorsdag,
> påskelørdag, nytårsaftensdag osv. hedder stadig noget sjovt.

Jeg fik den faktisk til at virke ved at downloade isc-filen, åbne den i
Textedit med UTF-8 kodning, og gemme den igen med Windows Latin 1.
Herefter var æ, ø og å rigtige når den blev importeret i iCal.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Karl Antz

Dato : 20-01-06 10:17

> Tak for rådet. Jeg synes bare ikke, det hjælper på æøå. Skærtorsdag,
> påskelørdag, nytårsaftensdag osv. hedder stadig noget sjovt.

mærkeligt - udskiftningen fik den til at virke perfekt hos mig ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 19-01-06 20:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> mærkelige tegn. Jeg synes ikke, det gjorde det i starten. Man kan jo
> ikke ændre tegnsæt i iCal, så det kan vel ikke være der, der er noget galt.

Hej Henrik

Jeg kendte slet ikke til muligheden for at abonnere på kalendre, så tak
for dit indlæg som lige har forbedret funktionaliteten af min kalender
markant.
På avalonias hjemmeside kan du vælge en kalender der hedder "danske
ferie og mærkedage" og den virker korrekt. Så det er nok Avalonia der
har en fejl.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-01-06 21:00

> Er der nogen, der kender en god helligdagskalender, man kan abonnere på
> til iCal? Jeg abonnerer på en, som jeg har glemt hvor kommer fra, men
> de danske specialbogstaver kommer ikke rigtig med over.

Jeg bruger den her:
webcal://ical.mac.com/plj/DKM-61-90rkedage.ics

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Storm

Dato : 19-01-06 22:19

Ole Jensen <newsplus@website.dk> wrote:

> Jeg bruger den her:
> webcal://ical.mac.com/plj/DKM-61-90rkedage.ics

Tak den er fin - kan man ikke få iCal til at vise ugenummer ?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-06 22:56

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Tak den er fin - kan man ikke få iCal til at vise ugenummer ?

jeps! Olav er din ven :)

http://www.avalonia.dk/ical/Ugenumre.ics

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-06 00:30

On 2006-01-19 22:56:06 +0100, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> jeps! Olav er din ven :)
>
> http://www.avalonia.dk/ical/Ugenumre.ics

Den er jeg også glad for. Den har ikke problemer med æøå. Det er bare
sjovt, at iCal ikke har ugenumre indbygget. Jeg synes ofte, man har
brug for det. Ferieplanlægning på arbejdet bruger f.eks. ugenumre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Storm

Dato : 20-01-06 08:39

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> jeps! Olav er din ven :)
>
> http://www.avalonia.dk/ical/Ugenumre.ics

Tak - herligt med venner.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-06 00:33

On 2006-01-19 20:59:46 +0100, newsplus@website.dk (Ole Jensen) said:

> Jeg bruger den her:
> webcal://ical.mac.com/plj/DKM-61-90rkedage.ics

Den ser god ud. Æ, ø og å virker. Den har også lidt humor og nævner
aprilsnar. Den holder sig heller ikke stramt til helligdage, som navnet
vel antyder, men nævner også besættelsen og kongelige fødselsdage. Det
er nu også helt fint. De to kalendere kan bare ikke blive helt enige
om, hvornår det er forårsjævndøgn.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-01-06 16:26

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Den er jeg også glad for. Den har ikke problemer med æøå. Det er bare
> sjovt, at iCal ikke har ugenumre indbygget. Jeg synes ofte, man har
> brug for det. Ferieplanlægning på arbejdet bruger f.eks. ugenumre.

Det har måske noget at gøre med, at det er lidt besværligt at regne
korrekte ugenumre ud, da de afhænger af hvilket land/kultur man
befinder sig i. F.eks. starter en amerikansk uge på en søndag,
ligesom reglen for, hvornår uge 1 starter også er forskellig.

Ved nærmere eftertanke har jeg faktisk ikke stødt på ret mange
ikke-danskere der brugere ugenumre.

Til gengæld kan Microsoft Outlook finde ud af ugenumre, så helt
umuligt er det åbenbart ikke...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-06 19:16

On 2006-01-23 16:26:02 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> [...]
> ikke-danskere der brugere ugenumre.
>
> Til gengæld kan Microsoft Outlook finde ud af ugenumre, så helt

Ja, for så er det altså heller ikke mere indviklet. Selv min Palm har
ugenumre, og så vidt jeg kan se, stemmer de fint med de danske. Jeg
tror ikke, der er mere end to forskellige standarder i verden, og det
er kun nogle år, de ikke følges ad. Personligt har jeg heller aldrig
brugt ugenumre, men de er meget vigtige på arbejde, når der skal
planlægges ferie, vagtplan og løn. Det er da helt almindeligt, at man
taler om, at man f.eks. skal på skiferie i uge 10 og har sommerferie i
uge 29, 30 og 31. Gør man ikke det på alle arbejdspladser?
Skoleferierne angives da også med vinterferie i uge 7 og efterårsferie
i uge 42. Tror du ikke også, de bruger ugenumre til det i udlandet? Er
det ikke bare fordi, vi mest er i udlandet på ferie og ikke diskuterer
vagtplaner på en arbejdsplads etc.?
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-01-06 23:28

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Det er da helt almindeligt, at man taler om, at man f.eks. skal på
> skiferie i uge 10 og har sommerferie i uge 29, 30 og 31. Gør man
> ikke det på alle arbejdspladser?

Jo da, men det er jo heller ikke i modstrid med, at ugenumre er
særligt udbredte i Danmark.

> [...]
> i uge 42. Tror du ikke også, de bruger ugenumre til det i udlandet? Er
> det ikke bare fordi, vi mest er i udlandet på ferie og ikke diskuterer

Hehe, det kan der selvfølgeligt være noget om. Men ifølge min
udenlandske hustru, så havde hun aldrig brugt ugenumre før hun kom til
Danmark, så det var lidt af en omvæltning. Jeg har nu heller hørt
nogle af mine udenlandske bekendte bruge numrene.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon

Dato : 24-01-06 08:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Jeg har nu heller hørt
> nogle af mine udenlandske bekendte bruge numrene.

Nordmenn og svensker bruker ukenumre. I alle fall nordmenn.

Og Mac-bruker Morten Dreier, som er fast bidragsyter på
no.it.os.mac.diverse, publiserte tidligere en ukenummer-kalender og en
norsk helligdagskalender til iCal. Ukenummerkalenderen fantes både i
norsk og internasjonal utgave inntil i fjor. Jeg ser vel ingen annen råd
enn å spørre ham pent om å oppdatere den for 2006?

Hører du, Morten? Please?

(Krysspostet til no.it.os.mac.diverse med FU til d.e.m.)
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Jon

Dato : 24-01-06 08:52

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> enn å spørre ham pent om å oppdatere den for 2006?
>
> Hører du, Morten? Please?
>
> (Krysspostet til no.it.os.mac.diverse med FU til d.e.m.)

Jeg korrigerer meg selv. Morten har allerede gjort det!
Se <webcal://www.dreier.no/ical/weeknumbers.ics>

Fra : Morten Dreier

Dato : 24-01-06 10:11

> [...]

> norsk og internasjonal utgave inntil i fjor. Jeg ser vel ingen annen råd
> enn å spørre ham pent om å oppdatere den for 2006?

Mine ukenumre, både i norsk og internasjonal versjon er oppdatert for
2006 - mine norske helligdager kommer snart.
Man finner dem på <URL:http://www.dreier.no/ical/>

Og til slutt en melding til Apple:

Hei, Steve.
iCal støtter ikke ukenummer. Det synes vi i skandianavia er veldig dumt.
Derfor lager jeg en iCal-kalender som gir oss denne funksjonaliteten.
Ikke fordi jeg vil, men fordi dette er en mangel i iCal. Kan ikke dere i
Apple snart legge til denne funksjonaliteten slik at jeg slipper å lage
denne kalenderen? Ikke at det er så mye arbeid - det er et lite
skippertak hvert år, men fordi det betyr mye for de skandinaviske
Mac-brukerene.

Hilsen Morten

--
Morten Dreier
http://morten.dreier.no/

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-06 00:00

On 2006-01-24 10:10:47 +0100, morten@nowhere.fast.invalid (Morten Dreier) said:

> Mine ukenumre, både i norsk og internasjonal versjon er oppdatert for
> 2006 - mine norske helligdager kommer snart.
> Man finner dem på <URL:http://www.dreier.no/ical/>

De norske og de internationale ugenumre er jo helt ens og ligesom de
danske. Der er vist ikke den store forskel på ugenumre rundt om i
verden.

> [...]
> denne kalenderen? Ikke at det er så mye arbeid - det er et lite
> skippertak hvert år, men fordi det betyr mye for de skandinaviske

Helt enig. Som tidligere nævnt er der ugenumre i en Palm PDA, så
ugenumre kan ikke være helt ukendte for amerikanere.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-01-06 09:12

Hej Henrik

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:
> De norske og de internationale ugenumre er jo helt ens og ligesom de
> danske.

Uha der er mange måder at definere "uge 1" på

http://www.pjh2.de/datetime/weeknumber/wnd.php?l=en#Legend

> Der er vist ikke den store forskel på ugenumre rundt om i
> verden.

Der skal vel heller ikke mere end et offset på 1 til at gøre det
besværligt

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-06 09:23

On 2006-01-26 09:11:37 +0100, jesper@FJERNveloce.dk said:

> Hej Henrik

> Uha der er mange måder at definere "uge 1" på
>
> http://www.pjh2.de/datetime/weeknumber/wnd.php?l=en#Legend

Uha. Jeg kan se, at onsdag er den første dag i ugen i Ungarn. Men selv
om man definerer ugenumre forskelligt, så er det min fornemmelse, at de
højst er rykket en uge, og at det kun er nogle år, det gælder. Der er
altså ikke et virvar af vidt forskellige systemer.

> Der skal vel heller ikke mere end et offset på 1 til at gøre det
> besværligt

Nej, ikke når man skal kommunikere. Men det skulle da være ret enkelt
at indbygge det i en computer. Mac OS X har f.eks. opsætning af dato,
klokkeslet, valuta etc. for mange forskellige lande indbygget. Det kan
ikke være ret svært at lægge ugenumre oveni.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-01-06 10:05

> [...]

> højst er rykket en uge, og at det kun er nogle år, det gælder. Der er
> altså ikke et virvar af vidt forskellige systemer.

Nu har jeg sagt til min chef at jeg holdt ferie i uge 5, og så blev
jeg væk i tre uger. Han var ikke begejstret over min forklaring om at
det jo blot skyldtes, at ugenumre er behæftet med en +-1 usikkerhed.

Der findes faktisk en ISO standard for det:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601
Heldigvis passer det med den danske standard for at uge 1 starter på
årets første torsdag. Interessant nok var søndag åbenbart ugens
første dag i Danmark, frem til 1. januar 1973.

> [...]
> klokkeslet, valuta etc. for mange forskellige lande indbygget. Det kan
> ikke være ret svært at lægge ugenumre oveni.

Windows har det faktisk indbygget som en del af locale-settings, så
vidt jeg lige kan se.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon

Dato : 26-01-06 16:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Interessant nok var søndag åbenbart ugens
> første dag i Danmark, frem til 1. januar 1973.

Det var det enda lengre i Norge tror jeg.

Ut fra den gamle kristne kalender er jo saken soleklar (unnskyld
ordspill): Søndag, solens dag, er ukens første dag, den dag Jesus ifølge
Det nye testamente sto opp fra graven. Lørdag, den gamle Sabatt, er den
syvende dag (ordet sabatt kommer fra samme rot som det hebraisk-arabiske
ordet for syv). Det er den dag da Herren hvilte etter å ha skapt himmel
og jord. Så det er kun etter at vi fikk behov for en to dagers week-end
at det ble uhensiktsmessig å starte uken midt i helgen.