tom <spam@bam.dk> wrote:
> On 2006-01-18 17:35:06 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:
>
> > Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> >
> >> Jeg har svært ved at komme i tanke om et firma mere anonymt end Apple
> >> Danmark. Apple er blevet et af verdens stærkeste brands. Hvor dygtigt
> >> bliver det udnyttet i Danmark? Kan I pege på noget, fra Apple Danmarks
> >> side, der bare minder om markedsføring af Apples produkter i Danmark?
> >> Hvordan er Apples markedsandel på computere i Danmark sammenlignet med
> >> Tyskland, England, Sverige og Norge?
> >>
> >> Brian
> >
> > Jeg kan kun svare på den første del. Nej det kan jeg ikke komme i tanker
> > om. Men jeg tror ikke at Apple-DK folkene har så meget indflydelse på
> > det. Det er nok snarere den europæiske ledelse man skal skyde på.
> >
> > Stig Leerbeck
> >
www.simplesoft.dk -
www.fileoffice.dk
>
> Jeg har ved flere lejligheder været oppe nord for KBH, og sagt hej til
> dem dem deroppe. Og sidst jeg talte med dem.. ( det er et par år siden)
> forklarede de at årsagen til at de stort set hverken annoncerer eller
> på anden måde slår på tromme for deres ellers udemærkede produkter,
> hænger sammen med befolkningstallet...!!
> Jep, her i landet bor der i følge apple kun 5 millioner, og derfor kan
> det ikke betale sig at markedsføre apple.
> I sverige bor der nogle flere millioner, netop nok til at der ( vsit
> nok) ind imellem sågar bliver placeret reklamer på TV. ( måske er det
> kun radio/aviser/magasiner!?)
> I forhold til markedsføring i mindre lande, vælger apple i stedet at
> lade deres forhandlere ( og de gør det jo ret fint) markedsføre det
> hele..
> Så får de lidt sdtøtte, og alle er glade...
> Det kan være at tingene har ændret sig nu..
> Men det tror jeg nu ikke..
> Tom
Apple bruger ikke en klejne på markedsføring i DK.
Forhandlerne får næppe tilskud idag. Der er ihvertfald langt mellem
annoncerne.
Tværtimod får forhandlerne den lavest mulige avance. De største kan
score 6-8% på professionelle maskiner, de små fisk som mig selv kan
"score" 3% og 1% på konsument-produkter hvilket reelt er ingenting,
fordi alt + lidt mer ædes op af fragt og administration.
Resultatet er at man ikke gider løfte en finger for at sælge et
Apple-produkt.
Jeg forstår ikke og har aldrig forstået den markedsstrategi.
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk -
www.fileoffice.dk
--
Bliv donor:
http://www.sundhed.dk/