min powerbook er gået kold!
Fra : Allan

Dato : 14-01-06 12:31

Jep. Det skete her til morges. Den startede fint op, men lige pludselig
begyndte der at poppe beskeder op om at mine widgets var gået ned, en
efter en. Derefter begyndte alle programmer at gå ned når jeg
forsøgte at starte dem.
Jeg forsøgt at genstarte computeren, men så stod den bare og vente
mens den vise den der progress bar, og "starting mac os x"
Jeg tror måske problemets rod, kan ligge i at jeg lige har fyldt min
harddisk godt og grundigt op, eller evt. i den nylige opdatering til
mac os x 10.4.4

Jeg har prøvet at boote, mens jeg holder shift nede, men ingen succes.
Hurtig hjælp søges :(

Fra : Allan

Dato : 14-01-06 12:36

i øvrigt har jeg langtidslånt min installationscd ud, så det er ikke
rigtig en mulighed..

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-01-06 13:12

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:
> [...]
> mac os x 10.4.4
>
> Jeg har prøvet at boote, mens jeg holder shift nede, men ingen succes.

Det er lidt af et long shot, da jeg ikke har set dit problem før, men
jeg en række Mac'er der en gang imellem har svært ved starte. Jeg
løser problemet ved at tømme cachen på dem. Du skal gøre følgende:

1. Start op med Æble+s nede. Så starter maskinen i Single-User mode.

2. Når der kommer en prompt, skal du starte med at skrive det som
systemet fortæller dig. Det første er:

/sbin/fsck -fy

Det tjekker disken for fejl. Dernæst skal du skrive:

/sbin/mount -uw /

Det mounter disken så man kan skrive til den.

3. Fyr nu følgende kommandoer af (NØJAGTIGT som her...)

rm -rf /Library/Caches/*

rm -rf /System/Library/Caches/*

Husk ALLE tegn, for ellers kan du hurtigt komme til at slette alt for
meget...

5. Til sidst skal du skrive "reboot". Så genstarter computeren og
forhåbentligt vil den nu starte helt op.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Allan

Dato : 14-01-06 17:30

tak for hjælpen. Men det var ikke løsningen. Filechecket gav en
checking Catalog file
key out of order (4, 28532)
rebuilding Catalog B-tree
the volume macintosh HD could not be repaired

Fik med møje og besvær fat i en Panther cd, og prøvede at fix
problemet med disk utility, men den fejler stadigt. Nu forsøger jeg
så at geninstallere Panther, men tvivler meget på at det virker.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-06 17:58

"Allan" <minkonto@gmail.com> writes:

> Fik med møje og besvær fat i en Panther cd, og prøvede at fix
> problemet med disk utility, men den fejler stadigt. Nu forsøger jeg
> så at geninstallere Panther, men tvivler meget på at det virker.

Det er godt nok ikke godt. Du har kvadret den interne struktur i
filsystemet. Du skal derfor formattere inden du installerer, og så
skal du have fat i noget der kan fortælle dig om disken er fysisk syg.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Allan

Dato : 14-01-06 18:12

ja det lød heller ikke særlig godt.
Af uransagelige årsager kunne jeg godt installere panther(pyha), og er
nu ved at lave backups, og så får den en ordentlig gang formattering
bagefter...
Ser ud til at mit problem er løst, med mindre den lige pludselig
falder helt ud. Men skræmmende.

Til en anden gang har jeg følgende spørgsmål:
Hvis man er ude i single user mode, og gerne vil lave backups af sine
data, fx til en usbpind, eller brændbar cd, er det så muligt. Det var
meget frusterende at se sine data, men ikke kunne kopiere dem

tak for hjælpen endnu engang.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 18:56

Allan wrote:
> [...]
> data, fx til en usbpind, eller brændbar cd, er det så muligt. Det var
> meget frusterende at se sine data, men ikke kunne kopiere dem

kør fsck igen, se om den melder fejl, hvis ikke så er du home free og
behøver ikke formatere noget som helst (det vil dog stadig være en god
idé at tjekke om disken er fysisk syg)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Morten

Dato : 14-01-06 19:44

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> kør fsck igen, se om den melder fejl, hvis ikke så er du home free og
> behøver ikke formatere noget som helst (det vil dog stadig være en god
> idé at tjekke om disken er fysisk syg)

Jeg har for få måneder siden haft en disk der "hang" men både SMART og
fsck meldte ingen problemer så sent som 10 minutter før den døde.

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-06 20:47

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Jeg har for få måneder siden haft en disk der "hang" men både SMART og
> fsck meldte ingen problemer så sent som 10 minutter før den døde.

Kan du ikke beskrive lidt mere detaljeret hvordan den så faktisk døde
til sidst.

Den fejl du har fået med filsystemet kan nemlig godt skyldes at den er
gået i koma på et uheldigt tidspunkt og ikke har haft filsystemet
konsistent (kan OS X ikke journalle endnu?). Men hvorfor koma?

Det kan godt være at du er løbet tør for diskplads til swap. Widgets
lyder som noget der godt kan sluge hukommelse.

Står der noget i "dmesg"?

Fra : Morten

Dato : 15-01-06 00:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Det kan godt være at du er løbet tør for diskplads til swap. Widgets
> lyder som noget der godt kan sluge hukommelse.

Disken var helt og aldeles død, hardware fejl. Jeg har siden skiftet
disk og en enkelt gang kunnet mounte den gamle disk via et eksternt USB
kabinet og Disk Warrior.

Jeg checkede ikke dmesg, men jeg var overrasket over at fsck og SMART
ikke havde noget at rapportere, specielt fordi jeg som bruger kunnne
mærket at der var noget helt galt.

Mvh

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-06 01:08

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Jeg checkede ikke dmesg, men jeg var overrasket over at fsck og SMART
> ikke havde noget at rapportere, specielt fordi jeg som bruger kunnne
> mærket at der var noget helt galt.

Så lyder det som en decideret mekanisk fejl (som at den hoppede ud af
lejet) i modsætning til at den bare har det mere og mere dårligt
indtil den opgiver ævret.

Det lyder som om det er tiden at reetablere data på en spritny
garantidækket disk (og nej, jeg sikkerhedskopirer også selv for
lidt).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Allan

Dato : 15-01-06 13:32

panther opfører sig meeeget mærkeligt, så jeg tror en frisk
installering er på sin plads. Jeg kan fx ikke rigtigt installere
programmer...