MacBook Pro
Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-06 21:07

Jeg har skøjtet lidt rundt efter nyheder om Keynoten, men jeg skulle
helt ind i AppleStore for at finde ud af, at den reelle nyhed er MacBook
Pro. Egentligt utroligt, at der ikke er nogen der har skrevet om den
endnu herinde.

Hvordan tog den sig ud til Keynoten?

Fra : Bruno

Dato : 10-01-06 21:21

Christian Bech wrote:
> [...]
> helt ind i AppleStore for at finde ud af, at den reelle nyhed er MacBook
> Pro. Egentligt utroligt, at der ikke er nogen der har skrevet om den

Det er godt nok et farligt move for Apple. Lige pludselig bliver det
meget oplagt at sammenligne hardware priser med PC maskinerne.
Ikke noget problem for dem der bruger Mac allerede selvfølgelig, men man
kan let forestille sig det kan blive det for dem som overvejer at skifte.

Mvh

Bruno

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-06 21:41

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> kan let forestille sig det kan blive det for dem som overvejer at skifte.

Ja, lige umiddelbart ligger priserne i den høje ende når man
sammenligner hardware. Men vil man have Mac OS X, iLife, Final Cut og
hvad Apple ellers har at byde på, så er der kun én vej: Betal.

Det må vi så håbe, at der er mange der gør. Det er dog vældigt
spændende om man kan køre Windows på maskinerne...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-01-06 21:55

> [...]

> kan let forestille sig det kan blive det for dem som overvejer at skifte.

Hardware priser javel, men prøv lige at find win-hardware der ligger på
samme niveau som Macbook og iMac

Og hvis det lykkes og priserne lige så stille kryber op ad til Apples
niveau, så smider vi lige OS X og iLife pakken oven i - gratis (og
fuldt lovligt.)

Og så er vi slet ikke nået til coolness faktoren

P.T. ser skiftet til Intel ud til at være et rigtig godt træk. Prøv lige
at se en bærbar vi har fået stillet i udsigt. For h..... mit mundvand
kommer jo til at tapdryppe indtil jeg får skiftet min Powerbook
(667MHz!!!) ud med en Macbook. (Jeg venter dog nok et ver. nummer som
det efter min erfaring tit tager Apple for at få helt styr på deres helt
nye serier omend det måske ikke var helt så heldig en strategi i forhold
til mit køb af en iMac ver. 2 sidste år - damn det viller være godt hvis
man lige havde ventet på den nye med Intel indmad. Nå pyt, min konen,
som er den primære bruger af den, er super glad for den.)

Noget helt andet er at det imponerer mig ved hver opdatering af OS X og
tilhørende programmer at min gl. Powerbook fortsat kan deltage i festen,
og endda bliver bedre af det.

--
Mvh Martin

Fra : Bruno

Dato : 10-01-06 22:22

Martin Bredthauer wrote:

> Hardware priser javel, men prøv lige at find win-hardware der ligger på
> samme niveau som Macbook og iMac

Jeg er helt enig, faren er at der vil være dem som sammenligner med en
billig maskine og ikke kigger på andet end hardware specs.

> Og hvis det lykkes og priserne lige så stille kryber op ad til Apples
> niveau, så smider vi lige OS X og iLife pakken oven i - gratis (og
> fuldt lovligt.)

Operativsystemet javist. Men hvis ikke man kender iLife, så er det nul
værd og hjælper dermed ikke på udregningen.

> Og så er vi slet ikke nået til coolness faktoren

Et område som Apple ikke får lov at beholde alene i længden. Sony, Asus,
Dell, Acer m.fl. er ved at være ret cool!

> [...]
> at se en bærbar vi har fået stillet i udsigt. For h..... mit mundvand
> kommer jo til at tapdryppe indtil jeg får skiftet min Powerbook

Personligt ser jeg frem til ultra portable og så en ny Mini. Men det
lover godt.

> [...]
> man lige havde ventet på den nye med Intel indmad. Nå pyt, min konen,
> som er den primære bruger af den, er super glad for den.)

Jeg ville ikke være bekymret for 1 generation, det er jo stort set
altsammen kendt PC teknologi

Mvh

Bruno

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-01-06 22:45

Bruno wrote:

> Jeg er helt enig, faren er at der vil være dem som sammenligner med en
> billig maskine og ikke kigger på andet end hardware specs.

Jeg tror ikke at en Dell kan fås med samme specs til andet end ca.
samme pris. Jeg tror ikke at du får cpu'erne meget billigere bare
fordi du køber 34289230894545 frem for 34433489345.
Tilsvarende med ram, netkort, skærm, ...

Du sparer næppe særlig meget på designet

> [...]
>>
> Et område som Apple ikke får lov at beholde alene i længden. Sony, Asus,
> Dell, Acer m.fl. er ved at være ret cool!

Tja tjo, nogle af dem har da nogle steder designet er fint.

jeg savner en 17"

JonB

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-01-06 23:48

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Et område som Apple ikke får lov at beholde alene i længden. Sony, Asus,
> Dell, Acer m.fl. er ved at være ret cool!

Men er det ikke rigtigt at mange af de aller mest ekslusive modeller fra
dem du nævner aldrig havner i danske butikker netop pga. af prisen, som
man tror skræmmer forbugerne? Sonys vaio bærbar er et eksempel. (Vaio
som S. Jobs har erkendt var stor inspirations kilde til den nuværende
designlinie for Apples bærbare.) Om Apple kan holde på tronen som
designkonge er jeg ikke i tvivl. De har med få undtagelser frembragt
flotte produkter siden Apple II kom frem. Min gl. Powerbook ser forsat
bedre ud end Dells, Acers og Asus' nye metervarer. (Ja, øh... hvis man
da lige ser bort fra malingen der bobler op og skaller af. Apple, det
var sgu' en om'er.)

Men lad os nu se når iBooks kommer med intel indmad. Så kan man jo både
tale om fedt design og en rimelig pris.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-01-06 16:15

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> man lige havde ventet på den nye med Intel indmad. Nå pyt, min konen,
> som er den primære bruger af den, er super glad for den.)

Hej Martin

Så hør gyseren herfra: I dag den 11/1 modtog min kone en ny PB 15" -
bestilt mellem jul og nytår hos Officeline. Ekstra RAM + større HD - ak,
så kan hun jo ikke annulere handelen, eller?

Hun piver, og har allerede ringet til Officeline, hvor svaret var "NEJ"
til spørgsmålet om at kunne få en af de ny i stedet....

(Heldigvis er det til hendes arbejde, og ikke egen Mammon, men
alligevel) - kort sagt: Satans!!!

-men måske har en eller anden et fif? (Hun har endnu ikke pakket den ud,
det lille skind)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-06 17:12

On 2006-01-11 16:15:22 +0100, martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) said:

> [...]
> alligevel) - kort sagt: Satans!!!
>
> -men måske har en eller anden et fif? (Hun har endnu ikke pakket den ud,

Det er forfærdeligt ærgerligt, men sådan er livet, og det nytter ikke
at ærgre sig. Da vi købte ny bil i foråret nåede den dårligt nok ind i
garagen, før Peugeot satte priserne kr. 25.000,- ned og kaldte modellen
XT i stedet for ST. Den var fuldstændig identisk.
   Som det altid siges, kan man ikke blive ved med at vente på den næste
model. Så får man aldrig en ny computer. Man skal købe den, når man har
brug for den, hverken tidligere eller senere. Hvis din kone skal have
en af de nye, går der sikkert tre måneder, før hun kan få den. Hun må
glæde sig over, at hun nu har en computer at bruge i den tid. Hendes
computer er jo en rigtig dejlig maskine. Den er gennemprøvet og
rigeligt hurtig. Der kan sagtens vise sig at være børnesygdomme i de
nye Intel-Macs. Der kan sagtens komme problemer, når forskellige
programmer skal over på Intel-platformen. Når din kones komputer skal
skiftes om fire år, så er Intel-platformen godt indarbejdet, både hvad
angår hardware og software, og så vil det være et godt tidspunkt at
skifte.
   Så vær glade for den nye PowerBook. Og ærligt talt: Hvor meget forskel
vil man mærke? Sætter man den nye og den gamle model ved siden af
hinanden, vil der nok stort set ikke være forskel. I det daglige
arbejde vil e-mail, hjemmesider og den slags fungere fuldstændig ens på
de to typer Mac. Bevares, så er Intel-modellerne nok hurtigere, når
programmerne engang blive native, men i praksis mærker man nok ikke ret
meget. Det er det samme, når jeg i dyre domme skifter en eller anden
dims på min racercykel eller får aluminiumsfælge på bilen. Når jeg
kører ud ad vejen, så kan jeg faktisk overhovedet ikke mærke det.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-01-06 17:30

> Det er forfærdeligt ærgerligt, men sådan er livet, og det nytter ikke
> at ærgre sig.

Enig - og enig i dine betragtninger vedr. køb nu og her og ang.
leveringstid + børnesygdomme. Og smadder dejligt at du gider skrive, det
luner. Om det så "trøster" konen, ved jeg ikke. Kun at hun er en stædig
en, og agter at få fat i chefen for firmaet, og forsøge en
rabatforhandling.... Jeg foreslog at hun skulle gå efter at få iLife
06-pakken som plaster på såret.
(Jeg er lidt "medskyldig" i miseren, idet jeg som mange andre troede
iBook'en ville blive opgraderet først - Powerbook'en har jo lige fået en
tur - men maskinen skulle bestilles i 05)

Men Peugeot er en dejlig bil - har du fået din lydpodde til at fungere m
bilradioen?

venlig hilsen

Martin

PS: min tålmodighed er på en stor, stor prøve: Den står her, har lige
været ude af posen uden at blive tændt. Men nårj hvor jeg er tændt for
at få lov at røre + prøve.

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-06 21:22

On 2006-01-11 17:29:34 +0100, martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) said:

> Men Peugeot er en dejlig bil - har du fået din lydpodde til at fungere m
> bilradioen?

Nej desværre, men det skyldes manglende tid. Jeg arbejder i København,
så jeg har simpelthen ikke haft tid til at være ude på værkstedet med
bilen. Vi skal nu have det ordnet, for vi skal nok køre til St. Anton
på skiferie, og så er det jo rart med noget musik.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-06 00:27

Henrik Münster wrote:
> [...]
> programmerne engang blive native, men i praksis mærker man nok ikke ret
> meget. Det er det samme, når jeg i dyre domme skifter en eller anden

Mon ikke? man kan da snildt mærke forskel på Photoshop når man kører
den på en Dual G5 2.5GHz og fx. en PC baseret på den mindste Athlon 64 X2.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-01-06 20:51

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Så hør gyseren herfra: I dag den 11/1 modtog min kone en ny PB 15" -
> bestilt mellem jul og nytår hos Officeline. Ekstra RAM + større HD - ak,
> så kan hun jo ikke annulere handelen, eller?

Modtog hun den med posten? Hvis ja, er der vel tale om postordre
salg...!? I så fald har man jo 14 dages fortrydelsesret.

--
Mvh Martin

Fra : Bruno

Dato : 11-01-06 22:16

Martin Bredthauer wrote:

> Modtog hun den med posten? Hvis ja, er der vel tale om postordre
> salg...!? I så fald har man jo 14 dages fortrydelsesret.

Det gælder kun for salg til private, men ellers også min tanke.

Mvh

Bruno

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-01-06 06:47

> Det gælder kun for salg til private, men ellers også min tanke.

Gælder ikke specialkonfigurationer: Mere RAM + større HD..... hverken
hos private eller off.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Bruno

Dato : 12-01-06 16:46

Martin Ammentorp wrote:
> Gælder ikke specialkonfigurationer: Mere RAM + større HD..... hverken
> hos private eller off.

Jeg vil tro der er en mulighed for at den slags småændringer ikke tæller
som en specialkonfiguration, men det ved de sikkert mere om i jura
gruppen eller hos fs.

Mvh

Bruno

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-06 00:49

> [...]

> alligevel) - kort sagt: Satans!!!
>
> -men måske har en eller anden et fif? (Hun har endnu ikke pakket den ud,

dk.marked.privat.edb.mac

Så kigger jeg på den

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-06 21:34

<http://www.lenovo.com/dk/da> uden problemer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-01-06 14:50

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> <http://www.lenovo.com/dk/da> uden problemer.

Jeps. Har selv en lille thinkpad x24. Den er bestemt stabil, og især er
jeg glad for tastaturet som Apple gerne måtte kopiere. Men: 1. Designet
kan ikke hamle op med Apples - så'n helt subjektivt set ud fra et
æstetisk synspunkt. 2. Prisen for en lign. konfigureret Thinkpad kommer
vel til at ligne Apples priser. (Har ikke set på det lige nu og her, men
IBM ku' da tidl. godt finde skuffen med de store prismærker, så mon ikke
Lenovo kan det samme!?)

--
Mvh Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-06 15:53

Martin Bredthauer wrote:
> Jeps. Har selv en lille thinkpad x24. Den er bestemt stabil, og især er
> jeg glad for tastaturet som Apple gerne måtte kopiere. Men: 1. Designet
> kan ikke hamle op med Apples - så'n helt subjektivt set ud fra et

Det er som man ta'r det.. jeg synes personligt rigtig godt om de rå
sorte IBM-padder Det er da mere lækkert end en lille mælkehvid
iBook.

> [...]
> vel til at ligne Apples priser. (Har ikke set på det lige nu og her, men
> IBM ku' da tidl. godt finde skuffen med de store prismærker, så mon ikke

Man kan spare en del hos laptops.dk, men der ryger en sjat garanti
(et år mindre typisk).

// Hans

Fra : Ole Hansen

Dato : 12-01-06 12:59

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> man lige havde ventet på den nye med Intel indmad. Nå pyt, min konen,
> som er den primære bruger af den, er super glad for den.)

Og det vel det vigtigste? Hvis jeg bare havde ventet lidt, med at købe
den der brugte 213MB Conner disk til min Amiga 1200, så kunne jeg have
fået en 320GB disk i dag.. :)

--
Ole Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-06 16:24

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Og det vel det vigtigste? Hvis jeg bare havde ventet lidt, med at købe
> den der brugte 213MB Conner disk til min Amiga 1200, så kunne jeg have
> fået en 320GB disk i dag.. :)

Som ikke virker i din Amiga...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-06 23:18

Bruno wrote:
> Det er godt nok et farligt move for Apple. Lige pludselig bliver det
> meget oplagt at sammenligne hardware priser med PC maskinerne.

Jah, og lige pludselig er deres topmodel laptop faktisk hurtigere
end deres topmodel stationær :)

// Hans

Fra : Martin Helbo

Dato : 11-01-06 18:08

> Jah, og lige pludselig er deres topmodel laptop faktisk hurtigere
> end deres topmodel stationær :)

Øhh, den forstår jeg ikke. Hvordan kan en 1.83 GHz Intel være hurtigere end
en 2x2.5 Ghz G5?

/Martin Helbo

Fra : Mads

Dato : 11-01-06 20:53

Martin Helbo wrote:

> Øhh, den forstår jeg ikke. Hvordan kan en 1.83 GHz Intel være hurtigere end
> en 2x2.5 Ghz G5?

Det er også svært at sige. Og der er jo også andet end CPU'en der
bestemmer ydelsen brugeren oplever, hvordan den så end defineres.

Men hvis vi antager at performance tallene Jobs præsenterede i
keynote'en skalere lineært (hvilket de sandsynligvis ikke gør).
SPECint_rate'en på en 2.1 Ghz G5 var 10.2.
Under antagelse om linearitet er SPECint_rate'en for en 2x2.5 Ghz G5:
10.2 * (2.5 / 2.1) * 2 = 24.3

Iflg. google er SPECint_rate'en på en 2x2.5 Ghz G5 enda kun 18.8 i en
test i c't magazine.

SPECint_rate'en på en MacBook Pro var såvidt jeg husker 30.3.

Men SPECint_rate'en fortæller langt fra alt. PowerMacs har f.eks.
hurtigere HDD end MacBook Pro.

Men det skulle da undre mig hvis man skal vente helt til december for at
få en PowerMac med Intel...

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-06 22:51

On 2006-01-10 23:18:20 +0100, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> said:

> Jah, og lige pludselig er deres topmodel laptop faktisk hurtigere
> end deres topmodel stationær :)

det tvivler jeg på.

Intel core er rimelig imonerende i integer ydelse hvor en G5'eren er
temelig svag (reference Opteron/AMD64).

I FPU hvor G5'eren er på nivau med opteron/AMD64 kan Intel Core ikke
følge med, den klarer sig dog bedre end Pentium M som var håbløs i
denne diciplin.

Dertil kommer at G5'eren er clocket højere end Intel Core (især de
versioner apple shipper)

Sidst men ikke mindst er 2Gb ram max på det centrino chipsæt apple leverer.

I workstation apps vil jeg antage at den lille dualcore 2GHz G5 godt
kan følge med den store iMac. Og de øvrige dualcore G5'ere løber i
cirkler om den store iMac.

Er der iokke andre end mig der har bemærket at den nye macintel'er kun
kan håndtere 2GB ram? Det er der jo mange der har alerede i dag.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-01-06 00:11

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Er der iokke andre end mig der har bemærket at den nye macintel'er kun
> kan håndtere 2GB ram? Det er der jo mange der har alerede i dag.

Af de maskiner som har fået intel kusiner, så er det kun iMac G5 som kan
tage mere end 2 GB ram og det kun med sølle 512MB over.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-06 20:22

On 2006-01-12 00:11:12 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Af de maskiner som har fået intel kusiner, så er det kun iMac G5 som kan
> tage mere end 2 GB ram og det kun med sølle 512MB over.

ja, men 2GB er stadig ikke meget anno 2006.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-01-06 14:34

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Jah, og lige pludselig er deres topmodel laptop faktisk hurtigere
> end deres topmodel stationær :)

Pas på med de der piller.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-06 00:29

Niels Jørgen Kruse wrote:
> Pas på med de der piller.

Hvorfor? det er et fact at Core Duo er hurtigere end Dual G5, og
Quad-tingene giver jeg ikke meget for til normale ting, så
multithreadede er der ikke ret mange applikationer der er.

// Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-06 20:21

On 2006-01-12 00:29:15 +0100, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> said:

> Hvorfor? det er et fact at Core Duo er hurtigere end Dual G5

Er det? husk der er tale om 1,83GHz på 667FSB og SSE3 kontra 2,3GHz på
2x1,15GHz hyperytransport med VMX og 2x1MB L2 cache.

ikke én 2,1GHz single core G5 på en enkelt 700MHz Hypertransport m. VMX
og 1x512KB cache.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-06 23:06

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Er det? husk der er tale om 1,83GHz på 667FSB og SSE3 kontra 2,3GHz på
> 2x1,15GHz hyperytransport med VMX og 2x1MB L2 cache.

Gigahertz betyder ikke en meter.

Prøv at sammenligne fx. P4 med AMD's cpuer.

// Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-06 18:22

On 2006-01-12 23:05:54 +0100, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> said:

> Gigahertz betyder ikke en meter.

Jo men det betyder ikke alt.

> Prøv at sammenligne fx. P4 med AMD's cpuer.

Det behøver jeg ikke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-06 23:47

In article <43c4173c$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Bruno wrote:

> [...]
> kan let forestille sig det kan blive det for dem som overvejer at skifte.

Kan du finde en Dual-Core Intel maskine fra andre leverandører med
samme specs til billigere priser ?

Indtil videre er der vist ikke leveret en eneste til forbrugere med den
nye Intel chip, men flere har annonceret.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-06 09:04

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Modtog hun den med posten? Hvis ja, er der vel tale om postordre
> salg...!? I så fald har man jo 14 dages fortrydelsesret.

Neuj, det er ikke hvordan man modtager varen der er afgørende men hvor
aftalen er indgået. Fortrydelsesretten gælder ved fjernsalg og ved køb
uden for fast forretningssted. Lov om visse forbrugeraftaler §4
definerer fjernsalg:

§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser eller
løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen

1. indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved
kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
erhvervsdrivende mødes fysisk, og

2. indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

Dette inkluderer ikke at man står i en butik og aftaler at få leveret
en vare. Så hvis man (som forbruger) har stået i Officelines butik og
aftelt handlen, så er der ikke fortrydelsesret efter
forbrugeraftalelovens regler.

Argumentationen med at computeren er specialfremstillet holder dog
ikke når der bare er tale om sammensætning af standardkomponenter. Der
fremgår af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet i 1999.

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb99/1/

(søg efter 'specialfremstillet')

At det ikke er en forbrugeraftale fordi arbejdspladsen har betalt er
dog korrekt og så gælder fortrydelsesretten efter lov om visse
forbrugeraftaler selvfølgelig ikke.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 12-01-06 13:23

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
> ikke når der bare er tale om sammensætning af standardkomponenter. Der
> fremgår af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet i 1999.

Jeg er ikke enig.
Hvis man har sammensat en computer af standardkomponenter, dvs. man har
siddet og skruet bundkort i, sat grafikkort i, installeret RAM, CPU osv.
så har man _tilvirket_ det solgte overfor køber, hvorved computeren
således er blevet specialfremstillet.

Jeg tror at forbrug.dk har kigget på en sag, omhandlende en indkøbt
computer, som sælger blot har udvidet lidt med f.eks. RAM eller skiftet
harddisk.
En specialfremstillet computer vil altid være "tilvirket" og derved har
kunden ikke fortrydelsesret, som med standardprodukter.
--
Jeg har talt

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-06 10:40

"Allan" <minkonto@gmail.com> writes:

> Hmm...troede man altid havde 8 dages returret?

Den eneste lovbefalede returret er de 14 dage man har som forbruger
(det vil sige ikke virksomheder) ved fjernsalg og køb uden for fast
forretningssted efter Lov om visse Forbrugeraftaler.

--
Peter Makholm | You know what the chain of command is?
peter@makholm.net | It's the chain I go get and beat you with 'til you

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-01-06 10:58

> [...]

> (det vil sige ikke virksomheder) ved fjernsalg og køb uden for fast
> forretningssted efter Lov om visse Forbrugeraftaler.

den 14. dag, hvilken dag er det?
Er det den dag leverandør skal modtage returvaren eller er det nok at
køber indleverer til posthus den dag?

Flemming Rubini

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-06 11:12

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> den 14. dag, hvilken dag er det?
> Er det den dag leverandør skal modtage returvaren eller er det nok at
> køber indleverer til posthus den dag?

Forbrugeraftaleloven §19 stk. 2 siger at det er tilstrækkeligt at
forbrugeren inden tidsfristens udløb har overgivet varen til en
fragtføre (PostDanmark) som har påtaget sig forsendelse til sden
erhvervsdrivende. Altså er det nok at indlevere det til posthuset på
fjortendedagen.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-06 11:07

> [...]

> fragtføre (PostDanmark) som har påtaget sig forsendelse til sden
> erhvervsdrivende. Altså er det nok at indlevere det til posthuset på

Tak!

Flemming Rubini

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-06 13:28

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> Jeg er ikke enig.

Trist.

> [...]
> siddet og skruet bundkort i, sat grafikkort i, installeret RAM, CPU osv.
> så har man _tilvirket_ det solgte overfor køber, hvorved computeren

Jeg vil nu stadigvæk mener at genstanden ikke er specialfremstillet i
lovens forstand når der er tale om standardsamling af
standardkomponenter.

Men du skal selvfølgelig være velkommen til at finde en sagsafgørelse
der understøtter din påstand. Så vil jeg selvfølgelig tage det til
efterretning.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-06 16:23

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg vil nu stadigvæk mener at genstanden ikke er specialfremstillet i
> lovens forstand når der er tale om standardsamling af
> standardkomponenter.

Måske noget for de kloge hoveder i juragruppen?

Det er jo en interessant ting at vide.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens F

Dato : 13-01-06 09:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske noget for de kloge hoveder i juragruppen?
>
> Det er jo en interessant ting at vide.

Peter plejer at være en af de rigtig kloge og omhyggelige i juragruppen.
Tror Du, at han er mindre klog her?
--

Jens F

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-06 10:23

Jens F <spam@finds.dk> writes:

> Peter plejer at være en af de rigtig kloge og omhyggelige i
> juragruppen. Tror Du, at han er mindre klog her?

Ikke mindre klog, men tilsyneladende ikke sikker.

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 13-01-06 23:29

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jeg vil nu stadigvæk mener at genstanden ikke er specialfremstillet i
> lovens forstand når der er tale om standardsamling af
> standardkomponenter.

Spørgsmålet er ikke om genstanden er specialfremstillet, men om den er
tilvirket, dvs. en medarbejder har stået og brugt tid på at samle
stumperne til en computer. Det må have en slags værdi.
Forresten er f.eks. et bundkort, CPU osv jo ikke længere nyt, når
forseglingerne er brudt i henhold til CPU'ens producent... derfor må det
forholde sig således at enheden er tilvirket, og dermed
specialfremstillet, hvilket medfører at der ikke er returret på den.

Hvis en forretning er nødt til at skaffe en vare fra en grossist, for at
kunne sælge den til en kunde, kan de også i princippet fraskrive sig
returretten på dén konto
--
Jeg har talt

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-01-06 10:01

Jens F <spam@finds.dk> writes:

> Peter plejer at være en af de rigtig kloge og omhyggelige i
> juragruppen. Tror Du, at han er mindre klog her?

Tak for tilliden. Der er dog ikke noget i vejen for at stille et
spørgsmål hvor flere med samme faglige interesse i det mindste kan
gennemlæse svaret.

Sjovt nok siger macfreak@tiscali.dk:

hvilket netop er sagen her i den aktuele sag. macfreak@tiscali.dk's
formodning passer derfor netop præcis med det aktuelle spørgsmål.

Jeg har dog gravet lidt dybere, og jeg tror der er tale om en sag der
er nærmere beskrevet i Forbrugerstyrelsens Juridiske Årbog fra 1998,
side 144f. Den kan også læses på

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb98/afgoerelser-fra-forbrugerklagenaevnet/computere-mv/#631

Det skal dog bemærkes at der er tale om en afgørelse efter den gamle
forbrugeraftalelov. Det er dog ikke min vurdering (IANAL) at der er
tale om betydende ændringer, men bestemmelserne har fået nye
paragrafnumre.

[...] Nævnet lagde herved navnlig vægt på, at ændringerne i den
annoncerede pc, der dannede udgangspunkt for forbrugerens
bestilling, alene var sket ved at erstatte standardkomponenter med
andre standardkomponenter, [...]

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-01-06 11:34

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Ikke mindre klog, men tilsyneladende ikke sikker.

Hvis jeg har givet udtryk for ikke at være sikker, så beklager
jeg. Jeg er så sikker man kan være uden at der foreligger en
FKN-afgørelse eller en dom der siger modsat.

En computer sammensat af standardkomponenter er ikke
specialfremstillet.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-06 12:19

> Hvis jeg har givet udtryk for ikke at være sikker, så beklager

Jeg har set at i dag er du sikker, men det gav du ikke tydeligt udtryk
for i går.

Måske kunne du lægge låg på sagen ved at fortælle hvor du arbejder?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-01-06 21:05

> [...]

> for i går.
>
> Måske kunne du lægge låg på sagen ved at fortælle hvor du arbejder?

Det er ret bevist at jeg ikke normalt blander mit arbejdssted ind i
juridiske diskussioner. Men det er ikke en hemmelighed når jeg nu
bliver spurgt.

Jeg er programmør og webudvikler og har ingen egentlig juridisk
baggrund. Men jeg er forbrugerjuridisk miljøskadet af at arbejde i
kommunikationsafdelingen i Forbrugerstyrelsen. Det er meget sjældent
at jeg både diskuterer sager på usenet og med vores jurister og det er
ikke sket i denne omgang.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-01-06 10:10

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> tilvirket, dvs. en medarbejder har stået og brugt tid på at samle
> stumperne til en computer. Det må have en slags værdi.

Men du kan altså ikke finde noget der støtter din påstand imod den
forbrugerklagenævnsafgørelse som jeg har henvist til?

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-01-06 17:12

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) on onsdag 11. januar 2006 at
16:15 +0100 wrote:

> [...]
>alligevel) - kort sagt: Satans!!!
>
>-men måske har en eller anden et fif? (Hun har endnu ikke pakket den ud,

Jeg fik en lille iBook i julegave. Jeg regnede da med, at der nok kom
noget nyt nu i januar og der på et snarligt tidspunkt også kom intel i
maskinerne. Men mit argument var, at dels så kommer der altid noget nyt.
Man kan konstant føle sig snydt. Og så er der lige det, at nye børger vil
der være leveringstid på! og hvem siger, at der ikke bliver nogle
begynderfejl. Så derfor, og så fordi jeg havde brug for en lille maskine
(man kunne jo have købt en 12" powerbook) valgte jeg den billigste, så
bliver der mindre at afskrive, når det hele kører for fuldt med intel og
der er kommet en masse programmer og andet guf, så er der råd til en ny
igen
Så trøst jer med, at nu har I en maskine med det samme og sikkert en der
fungere perfekt.
Hilsen Hanne

Fra : Allan

Dato : 12-01-06 10:14

Hmm...troede man altid havde 8 dages returret?