Undefined variable (csh/tcsh)
Fra : david

Dato : 07-01-06 00:16

Jag har ett problem med unix-delen av mitt Mac OS X som jag inte riktigt
kan sätta fingret på. Symptomen är att cron och rsync inte fungerar
tillförlitligt.

Om jag börjar med cron så har jag ett script som körs en gång i veckan
som renderar en massa e-post om att det inte fått som det skulle.
Relevanta delar av breven jag får:

Fra : Martin Schyth

Dato : 09-01-06 17:41

Hej,

> csh: TERM: Undefined variable.
> csh: TERM: Undefined variable.

Disse kommer op fordi din TERM shell variablek ikke er sat, dvs. den ved
ikke hvilken tyerminalemulering du benytter.

Prøv at skrive:

# env | grep TERM

i din terminal, den kommer sikkert ikke ud med en variabel som hedder
TERM. Den nemme metude er i dit shellscript at starte med:

#!/usr/bin/csh

TERM='xterm-color'

På en unix vil man også kunne gå ind i /etc/profile og tilføje:

export TERM='xterm-color'

Men jeg ved faktisk ikke om osx parser denne fil på samme måde som en
unix.

/Martin

Fra : david

Dato : 17-01-06 10:23

Problemet var att jag gjorde ett test i min ~/.tcshrc :

if ("$TERM" == "xterm" ) then
source ~/.login
endif

det vill säga, jag testade mot $TERM utan att kolla om den
överhuvudtaget var satt. Funkar bättre så här:

if ($?TERM) then
if ("$TERM" == "xterm" ) then
source ~/.login
endif