Spille film på ældre iMac.
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-06 22:36

Nu hvor jeg forhåbentlig snart er i besiddelse af en Mac (yes!) af
ældre model (hmm), men som ikke har DVD-drev (suk!, men så bliver
skiverne da ikek ridset[*]) vil jeg gerne have en anden mulighed for
at se film på kræet.

Spørgsmålet er hvad der vil kunne køre godt på en iMac 350 MHz i
fuldskærmstilstand under OS 9? QuickTime med en passende codec?
Gerne med indlysende enkel brugerflade (prop skive i, afspil
automatisk).

Eller skal jeg bare hitte ud af hvordan man hurtigt får bootet en
GeexBox og så overlade det til den? Jeg er helt sikker på - fra mine
eksperimenter på PC - at proceduren med "Genstart med denne skive i og
når den bliver spyttet ud, så put den i du vil se/høre" er til at
overkomme :)

Det vil iøvrigt være muligt at hente filer fra en netserver, hvis det
gør nogen forskel. Da der er 100 Mbit til en maskine der ER kraftig
nok, kunne man måske hitte en dum klient der kan fodres fra en Windows
maskine on the fly?

Gode forslag?

[*] Har netop konstateret at Bamses Allerførste DVD er så ridset at
øvelsen alligevel skal gøres. Man skulle tro at den havde været
rumpebræt på sandpapir...

Fra : Sebastian

Dato : 05-01-06 20:20

> [...]
> at se film på kræet.
> Spørgsmålet er hvad der vil kunne køre godt på en iMac 350 MHz i
Mange ting. Selv min PowerBook 520 med en 25 MHz 68LC40 kan afspille
film i fuldskærm.
Men hvad er "film" og hvad er "fuldskærm"?

> QuickTime med en passende codec?
QuickTime filformat er bare en container, der kan indeholde mange codec.
QuickTime 7 har brug for 400 MHz G3 processor or faster,
At least 128 MB of RAM, Mac OS X v10.3.9 or later. QuickTime 6 kan bl.a.
Sorensen, h.263, Sorensen, MPEG-4, ......

Men hvad har du brug for?
hvor mange fps 5...30?
hor stor en opløsning? qVGA, VGA, PAL eller HD-TV
hvor høj skal farvedybden være?

> Gerne med indlysende enkel brugerflade (prop skive i, afspil
> automatisk).
QuickTime software er enkelt at betjene. Husk at free versionen kun kan
afspille i fuldskærm hvis det blev bedt af en AppleScript om at gøre
det.

> Eller skal jeg bare hitte ud af hvordan man hurtigt får bootet en
> GeexBox og så overlade det til den?
Jeg kender ikke ret meget til GeexBox, men hvis den nedunderliggende
Linux understøtter "suspend to ram" behøver du måske ikke at boote den
hver gang. (Man kan ikke have for lidt et køleskab, bare for stor en
elregning)

> Jeg er helt sikker på - fra mine
> eksperimenter på PC - at proceduren med "Genstart med denne skive i og
> når den bliver spyttet ud, så put den i du vil se/høre" er til at
> overkomme :)
Så er det nok lidt nemmere med QuickTime, som selv erkender at der kom
en CD og starter.

> Det vil iøvrigt være muligt at hente filer fra en netserver, hvis det
> gør nogen forskel.
Det gør ikke nogen forskel. Men det kommer lidt an på din netserver
(AFP, ftp, nfs, samba....).

> Da der er 100 Mbit til en maskine der ER kraftig
> nok, kunne man måske hitte en dum klient der kan fodres fra en Windows
> maskine on the fly?
En dum klient til at decodere film? Så skal du vist har en ordenlig
server stående hvis den også skal decodere filmen og streame den til
clienten..

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-06 23:19

thorfinn@ofir.dk (Sebastian) writes:

> Men hvad har du brug for?
> hvor mange fps 5...30?
> hor stor en opløsning? qVGA, VGA, PAL eller HD-TV
> hvor høj skal farvedybden være?

Mange spørgsmål. Svært at svare på :) Nu har jeg fået kræet så jeg
kan lave nogen eksperimenter for at se hvad der duer.

Jeg er iøvrigt lidt imponeret af højttalerne. Der er betydeligt mere
fylde i end i de bittesmå der sidder i min pindskærm.

> [...]
> Linux understøtter "suspend to ram" behøver du måske ikke at boote den
> hver gang. (Man kan ikke have for lidt et køleskab, bare for stor en

Det gør den nok ikke. Den skal heller ikke være tændt hele tiden.

> En dum klient til at decodere film? Så skal du vist har en ordenlig
> server stående hvis den også skal decodere filmen og streame den til
> clienten..

VLC skulle da kunne streame en DVD. Lige ledes med Darwin Streaming
Server (Quicktime), så mon ikke noget skulle kunne lade sig gøre :)

http://bigfoot.com/~thunderbear