Vil Apple lancere spillemaskine?
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-06 21:28

Nu er der nogle, der spekulerer i, om Apple vil lancere en
spillemaskine. Det er jo rygtetid her op mod MacWorld Expo. Hvis Apple
laver en Mac Mini med et ordentlig grafikkort, vil det jo være en
glimrende spillemaskine. Pludselig vil Apple have et produkt, der
konkurrerer med Microsofts Xbox og Sonys Playstation for den sags skyld.

<http://www.joystiq.com/2006/01/03/blog-debate-is-apple-making-a-game-console/>
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Bruno

Dato : 05-01-06 00:29

Henrik Münster wrote:
> [...]
> glimrende spillemaskine. Pludselig vil Apple have et produkt, der
> konkurrerer med Microsofts Xbox og Sonys Playstation for den sags skyld.

LOL - Den er for langt ude.

Apple har nul at starte med på et marked hvor konkurrence er meget hård.

Ser man på hardware producenterne på spilmarkedet er det kun Sony og
Nintendo der tjener penge, mens Microsoft kaster mega mange $ efter
deres hardware i et forsøg på at komme ind på markedet og det på trods
af at de er godt hjulpet fordi deres konsoller nærmest er PC'er i
forklædning.

Skal Apple tænke i spil, så er deres bedste bud nok at lave Ipod Gamer
model og selv det er op af bakke. Nokia har forsøgt at lave en
spillemaskine telefon, men på håndholdt markedet er det kun Nintendo der
tjener penge og så er der Sony som prøver at købe sig ind.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-06 16:57

On 2006-01-05 00:29:17 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> [...]
> spillemaskine telefon, men på håndholdt markedet er det kun Nintendo
> der tjener penge og så er der Sony som prøver at købe sig ind.

Okay okay okay, I to lyseslukkere. Så siger vi, at Apple ikke kan lave
en spillemaskine. Der er nu ting, der taler i Apples favør. De har jo
en Mac mini. Det var jo bare at sætte et bedre grafikkort i, hvis det
altså kan lade sig gøre for varmen. Det vil altså være betydeligt
billigere end at skulle udvikle en spillemaskine fra grunden. Og der er
jo allerede masser af spil til Mac. Da Nokia lavede Ngage og Sony
lavede PSP, så skulle der jo produceres helt nye spil, der passede til
dem. Hvis Apple laver en billig computer, der er egnet til spil, så er
der allerede mange titler at tage af, og der vil hurtigt kunne porteres
flere. Det er da en ret billig måde, Apple ville kunne appellere til
flere unge brugere.

Fra : Sebastian

Dato : 05-01-06 22:07

> [...]
> altså kan lade sig gøre for varmen. Det vil altså være betydeligt
> billigere end at skulle udvikle en spillemaskine fra grunden. Og der er
Sig det til en PC spiller og han er ved at dø af grin.
Der er langt fra lige så mange mac spil som PS2 eller PC. Typisk bliver
kun de spil, der er et hit porteret til Mac. Som Macbruger er man derfor
garanteret nogle måneder bagud - og hvor sjovt er det?
Spillekonsoler bliver subventioneret gennem dyre spil. Billig i
anskaffelse & dyre i drift (ligesom mobiltelefoner for 1 kr. og
papirhåndklædedispenser)

> [...]
> Hvis Apple laver en billig computer, der er egnet til spil, så er
> der allerede mange titler at tage af, og der vil hurtigt kunne porteres
Her hopper den logiske kæde af hos mig, hvorfor var det nu det var så
svært at få nogle succesrige spil porteret fra fx. Gameboy til N-Gage?

Mac Mini er en iBook spinn-off. Genialt simpel. Og når der nu skal gang
i rygtebiksen så tror jeg at Apple koger på noget mediecenter halløj
nogle rygter og billedmanipulationer drejede sig om, da Steve
præsenterende Mac Mini - sådan en slags front row computer der aldrig
kan komme tilbage til Finder.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-06 23:10

On 2006-01-05 22:06:58 +0100, thorfinn@ofir.dk (Sebastian) said:

> Mac Mini er en iBook spinn-off.

nope, det er en iMac _G4_ spin-off.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-06 23:34

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

> nope, det er en iMac _G4_ spin-off.

Er der ikke Intrepid chipset i alle tre modeller? Udfra
blokdiagrammerne virker Mac Mini'en nu godt som havende mere til
fælles med iMac G4'eren, end iBook'en, omend jeg nu umiddelbart vil
mene at de alle tre har mere til fælles end de er forskellige.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-01-06 13:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> fælles med iMac G4'eren, end iBook'en, omend jeg nu umiddelbart vil
> mene at de alle tre har mere til fælles end de er forskellige.

Ifølge lederen af Mac mini design teamet, så var det et eMac chipset som
blev pakket ned i minien. Forskellen til iBook er at strømforbruget er
højere.

Fra : Sebastian

Dato : 06-01-06 13:46

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Ifølge lederen af Mac mini design teamet, så var det et eMac chipset som
> blev pakket ned i minien. Forskellen til iBook er at strømforbruget er
> højere.

Så kom vist eksperterne på banen .... jeg rækker mig

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-06 14:29

On 2006-01-06 13:17:10 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Ifølge lederen af Mac mini design teamet, så var det et eMac chipset som
> blev pakket ned i minien. Forskellen til iBook er at strømforbruget er
> højere.

åh ja, eMac/imac G4 jeg glemmer at skelne mellem de to.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 05-01-06 22:05

Henrik Münster wrote:
> Okay okay okay, I to lyseslukkere. Så siger vi, at Apple ikke kan lave
> en spillemaskine.

Realister

Apple kan sikkert lave en spille maskine, det svære ville være at at få
succes med den.

> [...]
> kan lade sig gøre for varmen. Det vil altså være betydeligt billigere
> end at skulle udvikle en spillemaskine fra grunden.

Mini'en er meget langt fra at havde power nok til at være relevant som
spille maskine. Et hurtigt grafikkort bruger 100 watt alene, altså 5
gange så meget som en alm. Mini, og processoren er heller ikke hurtig
nok plus at der også skal lyd til.

> Og der er jo
> allerede masser af spil til Mac.

Muligt, men det er ingenting i forhold til hvad der er til PC og de spil
som findes er irrelevante i spilverdenen. Microsoft udnyttede PC
spillene da de lavede XBOX'en, det er en PC i forklædning, og de har
solgt nogle millioner og haft et underskud på et par milliarder!

Apple har ikke råd til den kamp, plus at Microsoft jo nok vil sige nej
hvis Jobs skulle få lyst alligevel

> Da Nokia lavede Ngage og Sony lavede
> PSP, så skulle der jo produceres helt nye spil, der passede til dem.

Ja, og se hvad der skete. NGAGE floppede og PSP er et mindre hit og det
er altså i høj grad takket være SONY navnet og så selvfølgelig SONY's
spiludvikler kontakter. Apple er ikke spil cool, deres eneste chance
ville være at udvide iPod'en så den kan trække ordentlige spil. En iPod
med PSP kræfter ville ikke koste de 2000.- som SONY tager, men 5-6000.-
hvis man skal tage udgangspunkt i hvad en iPod koster i dag og det
hænger selvfølgelig ikke sammen.

> [...]
> allerede mange titler at tage af, og der vil hurtigt kunne porteres
> flere. Det er da en ret billig måde, Apple ville kunne appellere til

Gamle titler duer til nul og porterede titler sælger ikke, det som
sælger er exclusive hits. Se bare følgende:

http://answers.google.com/answers/threadview?id=601547

Bemærk også slagstallene for spilmaskinerne

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-06 22:30

On 2006-01-05 22:05:06 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> [...]
> med PSP kræfter ville ikke koste de 2000.- som SONY tager, men 5-6000.-
> hvis man skal tage udgangspunkt i hvad en iPod koster i dag og det

Ja-ja, det er nok også rigtigt. Jeg tænkte bare, at til en ny
spillemaskine som Ngage og PSP skal der udvikles helt nye spil. Mac'en
har allerede et bibliotek af spil at tage af, og hvis det bliver mere
attraktivt at spille på en Mac, vil der hurtigt komme flere spil. Sims
findes jo til Mac, World of Warcraft er også til Mac. Der er Harry
Potter, Myst, Doom, Call of duty og mange andre. Helt uden spil er
Mac-verdenen altså ikke.

> Gamle titler duer til nul og porterede titler sælger ikke, det som
> sælger er exclusive hits.

Du får "porterede" til at lyde så negativt. Det er da helt almindeligt,
at et spil fås til mange forskellige platforme. Men det er nok bare
mig, der er en gammel idiot, som ikke forstår, hvor krævende spillerne
er.

> Bemærk også slagstallene for spilmaskinerne

Bemærk også min signatur

Fra : Bruno

Dato : 05-01-06 23:15

Henrik Münster wrote:
> Du får "porterede" til at lyde så negativt. Det er da helt almindeligt,
> at et spil fås til mange forskellige platforme.

Helt bestemt. Porterede titler er bedre end ingenting, men da de netop
fås på mange platforme medvirker de jo ikke til at flytte folk der skal
noget andet til.

Microsoft så fx. rigtigt da de købte Halo for at bruge det til at
lancere XBOX'en. Og uden PGR3 havde jeg fx. heller ikke købt en 360,
hvis det fandtes til PC'en havde jeg købt nyt grafikkort i stedet.

> Men det er nok bare mig,
> der er en gammel idiot, som ikke forstår, hvor krævende spillerne er.

LOL. Jeg ville ønske der blev brugt mere krudt på indhold, god "AI" og
den slags end på alt det krævende grafik. Men sådan er verden desværre
ikke, så jeg må nøjes med de få spil som både har indhold og god grafik.

> Bemærk også min signatur

Respekt, gamle mand

Mvh

Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-06 23:33

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> den slags end på alt det krævende grafik. Men sådan er verden desværre
> ikke, så jeg må nøjes med de få spil som både har indhold og god
> grafik.

Har du nogen eksempler?

Selv synes jeg den verden er begrænset til spil fra Blizzard og der
bliver det også lidt tamt med tiden :)

Fra : Bruno

Dato : 05-01-06 23:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du nogen eksempler?

Civ4, FEAR, Far Cry uden der dog rigtig når Deus Ex

> Selv synes jeg den verden er begrænset til spil fra Blizzard og der
> bliver det også lidt tamt med tiden :)

Der er langt mellem det der er godt, det kan vi hurtigt blive enige om.

For tiden spiller jeg mest Lumines, et 2005 Tetris kan man vel kalde
det, og så PGR3.

Mvh

Bruno

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-01-06 23:48

Henrik Münster wrote:
> [...]
> en Mac mini. Det var jo bare at sætte et bedre grafikkort i, hvis det
> altså kan lade sig gøre for varmen. Det vil altså være betydeligt

De skulle måske også lige sætte en processor i der er bare en lille
smule hurtigere end dem der sad i den gamle generation
spillemaskiner (PS2, Xbox, Gamecube). Intel's Pentium M kan nu nok
gøre det.. hvis det endelig er.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-06 11:23

On 2006-01-04 21:27:52 +0100, Henrik Münster <news@muenster.dk> said:

> [...]
> glimrende spillemaskine. Pludselig vil Apple have et produkt, der
> konkurrerer med Microsofts Xbox og Sonys Playstation for den sags skyld.

spillemaskine og "mini" formfactor er ikke to elementer der passer
sammen. Moderne grafikort egnet til spil bilver uhyre varme og kræver
effektiv køling. når apple engang i løbet af 2006 kommer med en x86
mini vil den sikkert anvende Intels integrerede GMA950 grafikkort. (et
mobile ATI eller nvidia kort er dog en mulighed men jeg tvivler
oprigtigt talt på det pga af omkostningerne ved såvel chip som køling)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mikael

Dato : 05-01-06 18:03

Prøv at spørge de unge brugere: drenge fra 8 til 30 om de ku drømme
om at købe en SpilleMac.

Nogle rygter er for langt ude...

mvh Mikael Kern

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-06 19:51

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Okay okay okay, I to lyseslukkere. Så siger vi, at Apple ikke kan lave
> en spillemaskine.

Pippin?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-06 23:08

On 2006-01-05 19:50:52 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Pippin?

den betragtes vist også i de fleste kredse som en hjerneblødning. Var
det iøvrigt ikke en set top box?
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-06 23:22

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

> den betragtes vist også i de fleste kredse som en hjerneblødning. Var
> det iøvrigt ikke en set top box?

Jo. Jeg plejer at komme den i samme kasse som Philips CDi, Commodore
64GS og den første Nokia nGage.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH