Kopiere filer fra OS X Server til Win2003 ~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 17:57

Hej,

Er ikke helt sikker på, om dette spørgsmål hører hjemme her eller
i Windows Server-gruppen, men jeg vover pelsen, og spørger her først.

Jeg har nogle filer på nogle eksterne Firewire-diske, som er koblet
til en OS X Server (10.3.8). Diskene er delte, og jeg skal have
kopieret filerne over på en Win2003 Server via et 1 Gbit-netværk.

I første omgang, havde jeg planlagt at oprette forbindelse til
Win2003-serveren fra OS X-serveren og så kopiere dem over på Win-
serveren fra OS X-serveren (vha. AFP, da Windows-serveren har en
AppleTalk-protokol installeret), men det giver mig store problemer
at gå den vej. OS X-serveren går meget ofte i stå midt i kopieringen
og står så og tygger på det uden at foretage sig noget som helst
i et minuts tid. Derefter taber den forbindelsen til Windows-
serveren, og man kan så starte forfra.

I det hele taget, så har jeg ret ofte oplevet det med den server,
når man kopierer større mængder data over netværket, og jeg har
aldrig fundet ud af, hvorfor den kan finde på at tabe forbindelsen
på den måde. Måske er det fordi at det er Firewire-diske, men jeg
ved det ikke.

Går jeg derimod den anden vej. Altså, opretter forbindelse til OS X-
serveren fra Win2003-serveren og trække dem over på Windows-serverens
drev, så går det lynhurtigt og forbindelsen tabes aldrig, men jeg er
i tvivl, om det kan give problemer. Det tyder på, at jeg sagtens kan
åbne filerne fra en OS X-maskine (primært InDesign-dokumenter) når
de er ovre på Windows-serveren, men jeg har ladet mig fortælle, at
man ikke får det hele med, når man gør det på den måde (noget med de
der data og resource forke i HFS+ filsystemet), men er det egentlig
ikke underordnet, når man kopierer via et netværk?

Det er planen, at Win2003-serveren skal tilgås af både Windows og
Mac-klienter, men primært af Mac'er med OS X installeret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-12-05 18:33

In article <dorv9a.3o0.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> der data og resource forke i HFS+ filsystemet), men er det egentlig
> ikke underordnet, når man kopierer via et netværk?

Det er korrekt at nogen filtyper ikke vil blive kopieret korrekt på
denne måde. F.eks. skrifter vil du nok se problemer med.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 18:57

Steen Larsen skrev:

> Det er korrekt at nogen filtyper ikke vil blive kopieret korrekt
> på denne måde. F.eks. skrifter vil du nok se problemer med.

Skrifter er ikke det store problem, for de ligger lokalt på
klienterne, men hvis det kan gå ud over andre filer også, så kan
det jo godt give bagslag på et tidspunkt. Der ligger InDesign,
Illustrator og Photoshop-filer samt PDF'er og JPEG-billeder samt
nogle få Word-dokumenter på diskene.

Pokkers også, for det vil komme til at tage en evighed at få det
kopieret over, hvis det skal "skubbes over" på Windows-serveren
fra OS X serveren. Et andet problem er for lange filnavne, for
det går OS X-serveren også i spunk over. Det ser ikke ud til at
være så galt, hvis man går den anden vej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-12-05 19:06

In article <dos2qh.1ns.1@tgm.dyndns.dk>,

> [...]
> det går OS X-serveren også i spunk over. Det ser ikke ud til at
> være så galt, hvis man går den anden vej.

Jeg tror ikke de filtyper du har her skaber problemer - især ikke hvis
det er Mac OS X klienter og filerne har suffix (.doc, .indd o.s.v.).

Alternativt kan for at omgå problemet med lange filnavne montere
windows-serverens share på mac-server med smb://windowsserver/share.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 19:44

Steen Larsen skrev:

> Jeg tror ikke de filtyper du har her skaber problemer - især
> ikke hvis det er Mac OS X klienter og filerne har suffix (.doc,
> .indd o.s.v.).

Alle filer har suffix, og alle er oprettet med OS X-klienter.

> Alternativt kan for at omgå problemet med lange filnavne montere
> windows-serverens share på mac-server med
> smb://windowsserver/share.

Aha! Det skal dæleme prøves af og tak for tippet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 20:05

Steen Larsen skrev:

> Alternativt kan for at omgå problemet med lange filnavne montere
> windows-serverens share på mac-server med smb://windowsserver/share.

Det ser faktisk ud til at gå meget bedre, hvis jeg henter Windows-
serverens shares via SMB på mac-serveren. Kopieringen synes også
at gå hurtigere, og jeg taber heller ikke forbindelsen.

Det eneste mystiske er, at der er et enkelt share på Windows-serveren,
som jeg ikke kan se via SMB på OS X-serveren og dens shares ser ud
til at være sat op nøjagtig ens, men det hører vist til i en anden
gruppe. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-05 20:44

On 2005-12-27 18:33:18 +0100, Steen Larsen
<slykking.remove@this.gmail.com> said:

> Det er korrekt at nogen filtyper ikke vil blive kopieret korrekt på
> denne måde. F.eks. skrifter vil du nok se problemer med.

via afp til en NTFS disk bør resucegrenene ikke forsvinde.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-12-05 00:32

In article <i5i883-rl2.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> via afp til en NTFS disk bør resucegrenene ikke forsvinde.

Morten, det er jo netop det at Thomas monterer shares fra Mac OS X på
Windows og kopierer - det kan altså ikke være AFP.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-05 01:11

On 2005-12-28 00:31:56 +0100, Steen Larsen
<slykking.remove@this.gmail.com> said:

> Morten, det er jo netop det at Thomas monterer shares fra Mac OS X på
> Windows og kopierer - det kan altså ikke være AFP.

han skrev oprindeligt at han monterede windåsens delte drev med afp
klienten på Mac OS X.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 23:11

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> via afp til en NTFS disk bør resucegrenene ikke forsvinde.

Det er til en NTFS-disk.
Jeg prøver nu nok chancen og hiver det over fra Win2003-serveren så,
for det går altså noget hurtigere end ved at skubbe det over fra Mac-
serveren vha. AFP eller SMB. SMB går hurtigt, men jeg støder stadig
ind i fejl med fil- eller mappenavne.
F.eks. så er der brugt skråstreger indimellem og det giver problemer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-05 01:14

On 2005-12-27 23:11:19 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> ind i fejl med fil- eller mappenavne. F.eks. så er der brugt
> skråstreger indimellem og det giver problemer.

kan windåsen ikke serve afp over TCP/IP også? afp over TCP/IP er langt
hurtigere end afp over Appletalk som knapt kan udnytte 10Mbit netværk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-12-05 09:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kan windåsen ikke serve afp over TCP/IP også?

Hmm, det er jeg ikke klar over, men det skal da undersøges.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-12-05 09:39

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> han skrev oprindeligt at han monterede windåsens delte drev med
> afp klienten på Mac OS X.

Det gjorde jeg først ja, men det er det, som ikke virkede for godt
fordi OS X-serveren har det med at gå i stå, når jeg kopierer data
fra dens Firewire-diske over på de mountede Windows-drev.

Det går meget bedre, hvis man fra Windows-serveren skaber kontakt
til OS X-serverens Firewire-diske og fra Windows-maskinen kopierer
data over fra OS X-serveren Firewire-diske til Windows-maskinens
drev.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-12-05 10:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kan windåsen ikke serve afp over TCP/IP også?

Jeg fandt lige dette indlæg:
http://forums.macosxhints.com/showpost.php?s=f84a6df6193150b643527c301f388e8a&p=88758&postcount=16

Hvis man skal tro på det, så er der ikke noget, som hedder AFP over
TCP/IP, men der er noget, som hedder AFP over IP, og det understøtter
Win2003. Den understøtter ikke AFP over AppleTalk. Det undrer mig i
så fald bare, at der under egenskaber for netværksforbindelsen er
installeret en AppleTalk-protokol, men det ved leverandøren sikkert
mere om.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-12-05 11:50

Thomas G. Madsen skrev:

> Det undrer mig i så fald bare, at der under egenskaber for
> netværksforbindelsen er installeret en AppleTalk-protokol, men
> det ved leverandøren sikkert mere om.

Åbenbart så der er mulighed for at forbinde til den med ældre
Mac'er, som kun har AFP over AppleTalk, men den skulle køre
AFP over IP, når man forbinder til den fra OS X-klienter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-01-06 01:40

Steen Larsen skrev:

> Alternativt kan for at omgå problemet med lange filnavne montere
> windows-serverens share på mac-server med
> smb://windowsserver/share.

Det virker fint, men der er en tragisk bivirkning.
Alle de filer, som har 27 tegn eller mere foran f.eks. .indd,
kan ikke læses, hvis man senere tilgår Windows-serverens share
vha. AFP fra en OS X-klient.

Filnavnet er afkortet og hedder f.eks. 'Tante Olga~1.IND' med
et tekstikon. Det hjælper ikke noget at omdøbe suffix til .indd,
så filen er smadret. Tilgår man derimod sharet vha. SMB, er
de gode nok.

Det er umligt at "skubbe" filerne over på Win2000-sharet fra
OS X-serveren via AFP, for så bliver man aldrig færdig, så enten
skal jeg fremover tilgå Windows-sharet fra OS X-klienterne vha.
SMB, eller også skal jeg have omdøbt samtlige filer på 27 tegn
eller mere, inden de kopieres over på sharet vha. SMB. :/

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-01-06 03:14

Thomas G. Madsen - nospam@madsen.tdcadsl.dk on 14/01/06 1:40 wrote:

> [...]
> SMB, eller også skal jeg have omdøbt samtlige filer på 27 tegn
> eller mere, inden de kopieres over på sharet vha. SMB. :/

Har du prøvet at foretage kopieringen med AFP via en klient? Altså:

OS X Server --> Mac klient --> PC Server
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-01-06 11:53

Peter Kiil skrev:

> Har du prøvet at foretage kopieringen med AFP via en klient? Altså:
>
> OS X Server --> Mac klient --> PC Server

Ja, men det samme sker desværre.
Lige pludselig går kopieringen bare i stå og sådan står den i et
par minutter, hvorefter forbindelsen til Windows-serveren tabes,
og det skyldes ikke Windows-serveren, tror jeg, for det kunne
også ske tidligere, når der blev kopieret større mængder data
over netværket f.eks. fra en disk til en anden vha. AFP.

I går kopierede jeg omkring 300 GB vha. SMB og det kørte som smurt
uden stilstand eller tabte forbindelser, men det giver så bare det
problem, at jeg bliver nødt til at fortsætte med at tilgå sharet
på Windows-serveren via SMB for at undgå det med de lange filnavne,
som er kortet af med en tilde (~), når man tilgår det med AFP.

Jeg er i tvivl, om SMB vil give uventede problemer i længden.
Det ser jo f.eks. ud til, at Apple ændrer ved SMB for snart hver
eneste 10.4.x-udgivelse.
Desuden er jeg træt af, at man kan se to mapper på sharet, når man
tilgår det vha. SMB, som ikke kan ses, når man tilgår det med AFP.
Mapperne hedder 'TheVolumeSettingsFolder' og 'Network Trash Folder'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-06 21:28

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kan windåsen ikke serve afp over TCP/IP også? afp over TCP/IP er
> langt hurtigere end afp over Appletalk som knapt kan udnytte
> 10Mbit netværk.

MS' File Service For Macintosh (SFM) tyder blot på at være noget
skrammel med mange begrænsninger, så jeg er pt. ved at prøve en
trial-version af ExtremeZ-IP, som indtil videre ser meget lovende
ud. <http://www.grouplogic.com/products/extreme/overview.cfm>.

--
Hilsen
Madsen