Spotlight og skjulte mapper
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-05 14:12

Hej,

Det ser ud til, at det er umuligt at få Spotlight i Tiger til at
finde skjulte filer og mapper. Man kan godt nok stille den til at
søge efter skjulte filer og mapper, men den kan f.eks. ikke finde
hverken private-, etc-mappen eller hosts-filen hos mig, så kan
man ikke på en eller anden måde bede OS X om, at Finder også skal
vise skjulte filer og mapper?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-12-05 14:22

> [...]
> hverken private-, etc-mappen eller hosts-filen hos mig, så kan
> man ikke på en eller anden måde bede OS X om, at Finder også skal

Du skal have fat i f.eks. TinkerToll (freeware) eller Cocktail
(shareware)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-05 17:20

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Du skal have fat i f.eks. TinkerToll (freeware) eller Cocktail
> (shareware)

Cocktail har jeg, men havde ikke lige opdaget, at man via den
kan få vist skjulte filer og mapper, så tak for det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-05 16:06

On 2005-12-23 14:12:24 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> hverken private-, etc-mappen eller hosts-filen hos mig, så kan man ikke
> på en eller anden måde bede OS X om, at Finder også skal

det er ikke nødvendigt.

Spotlight kan fint finde emner i usynlige mapper. Jeg har eks. lige
bedt den om at finde emner indeholdende "host" i mappen "/private/".
Emnerne " hosts", "hosts.equiv" og "hosts.lpd" dukker op som forventet.
Disse emner er ikke som sådan usynlige, men de ligger i den
usynligmappe "/private/etc/"

Hvis du vil søge på emner der i sig selv er usynlige, skal du tilføje
parametren "synlighed" ved at vælge "andet" i den popopmenu hvor du kan
vælge mellem Apples predefinerede parametre: type, sidst åbnet, sidst
ændret, oprettet, nøgleord, farvemærke, navn, indhold & størrelse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-05 17:20

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> popopmenu hvor du kan vælge mellem Apples predefinerede
> parametre: type, sidst åbnet, sidst ændret, oprettet, nøgleord,

Det er også sådan, jeg har gjort, men den finder intet, så
jeg må gøre noget forkert. Hvad er der stillet forkert her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/tiger/soeg_usynlige.png> ?
Skulle den ikke finde alle usynlige emner, som indeholder
ordet hosts? Hvis man søger på etc med samme indstilling,
finder den heller ikke noget (enheden OS X er min systemdisk).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-12-05 17:38

> Det er også sådan, jeg har gjort, men den finder intet, så
> jeg må gøre noget forkert.

Du skal rundt omkring Æble+F.
Indstil derefter til "synlighed".
<www.ravnekrogen.dk/find.png>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-05 21:54

On 2005-12-23 17:20:20 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> Skulle den ikke finde alle usynlige emner, som indeholder ordet hosts?
> Hvis man søger på etc med samme indstilling, finder den heller ikke

prøv ud over "synlighed" også at angive parametren "navn"

prøv derudover at søge specifikt i mappen "/etc/" frem for på "/"

så burde det virke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-05 18:29

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Du skal rundt omkring Æble+F.

Det er også det, jeg gør.

> Indstil derefter til "synlighed".
> <www.ravnekrogen.dk/find.png>

Med den søgning, søger du både på synlige og usynlige filer,
men søgningen finder kun synlige filer her.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-12-05 19:26

> Det er også det, jeg gør.

> Med den søgning, søger du både på synlige og usynlige filer,
> men søgningen finder kun synlige filer her.

UPS. Du har ret.
Havde jeg ikke opdaget, da jeg bruger BBEdit til usynlige filer, som
f.eks. hosts.

Måske var Automator en idé.
F.eks. denne her:
<http://www.apple.com/downloads/macosx/automator/showorhideinvisibles.ht
ml>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-05 21:51

On 2005-12-23 18:28:40 +0100, "Thomas G. Madsen"

kender du denne funktion i Finder:

Gå -> Gå til mappe (ævle+skift+G)
skriv eks "/private/"

?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-12-05 12:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kender du denne funktion i Finder:
>
> Gå -> Gå til mappe (ævle+skift+G)
> skriv eks "/private/"

Den funktion kendte jeg ikke og det virker bare. Så kan jeg komme
direkte ind i f.eks. etc-mappen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-05 00:59

On 2005-12-24 12:46:21 +0100, "Thomas G. Madsen"

yepper.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-12-05 12:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> prøv derudover at søge specifikt i mappen "/etc/" frem for på "/"

Så skal jeg vel bruge Æble + Shift + G til at komme ind i etc-mappen,
for det er jo en skjult mappe, som jeg ikke kan få fat i via Æble + F.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-12-05 13:02

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Måske var Automator en idé.

Det er egentlig sørgeligt, så lidt jeg har fået kigget på Automator
indtil nu, trods det at man efterhånden har haft Tiger installeret
ret længe.

> <http://www.apple.com/downloads/macosx/automator/showorhideinvisibles.html>

Så vidt jeg kan se, så gør den stort set det samme som Cocktails
'Show invisible items', medmindre jeg gør noget forkert, for man
kan jo ikke just kalde sig mester i brugen af automator.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 08:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Gå -> Gå til mappe (ævle+skift+G)
> skriv eks "/private/"

Hov, er det kun en Tiger-ting?
Jeg sidder pt. ved en Panther-installation og når jeg trykker ævle
+ shift + G på den og skriver f.eks. etc, så får jeg meldingen:
"mappe findes ikke".

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-05 09:25

On 2005-12-27 08:26:08 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> Jeg sidder pt. ved en Panther-installation og når jeg trykker ævle +
> shift + G på den og skriver f.eks. etc, så får jeg meldingen: "mappe

husk "/etc", ikke "etc"

Det er muligt at finder ikke kan følge symbolske links, og du derfor
skal skrive "/private/etc"

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 09:54

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> husk "/etc", ikke "etc"

Nå ok. Det hjalp med skråstregen her på Panther, men det var ikke
nødvendigt på min Tiger-installation derhjemme, for dér skrev jeg
blot etc.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-05 11:42

On 2005-12-27 09:54:17 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Nå ok. Det hjalp med skråstregen her på Panther, men det var ikke
> nødvendigt på min Tiger-installation derhjemme, for dér skrev jeg
> blot etc.

Finder må have udfyldt "/" for dig. "etc" dutter ej heller på Tiger.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 12:42

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Finder må have udfyldt "/" for dig. "etc" dutter ej heller på
> Tiger.

Så er det en usynlig skråstreg for brugeren, for jeg kan godt
nøjes med skråstregen i feltet på min Tiger-installation.
Har lige prøvet igen og det virker fint. Virker det ikke hos
dig da?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-05 14:52

On 2005-12-27 12:41:39 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> skråstregen i feltet på min Tiger-installation.
> Har lige prøvet igen og det virker fint. Virker det ikke hos

hvis jeg lige har været i den mappe eller den overliggende mappe.
Lukker jeg alle findervinduer, åbner et nyt med begyndelse et andet
sted på filsystemet duer "etc" ikke.

sammenligning det med at du når du står i / med eks en bash shell og
kan skrive "ls etc", det vil ikke virke hvis du står i din homemappe.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 15:06

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> hvis jeg lige har været i den mappe eller den overliggende
> mappe. Lukker jeg alle findervinduer, åbner et nyt med
> begyndelse et andet sted på filsystemet duer "etc" ikke.

Jeg har ikke været i en mappe forinden. Det virker umiddelbart
efter en op- eller genstart.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-05 20:37

On 2005-12-27 15:06:29 +0100, "Thomas G. Madsen"

din finder starter i / ik'?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-05 23:12

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> din finder starter i / ik'?

Det ved jeg ikke. Det må den vel gøre så.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-05 01:12

On 2005-12-27 23:12:10 +0100, "Thomas G. Madsen"

det gør den med garantrisse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-12-05 20:14

> [...]
> hverken private-, etc-mappen eller hosts-filen hos mig, så kan
> man ikke på en eller anden måde bede OS X om, at Finder også skal

Den kan heller ikke finde emner i systemmappen!

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-12-05 12:46

Ole Jensen skrev:

> Den kan heller ikke finde emner i systemmappen!

Vi har en enkelt Tiger-installation på en PowerBook på jobbet og
brugeren af den PowerBook, har ofte problemer med at finde filer
på vores delte drev, som os andre ingen problemer har med at finde
på Panther, og det drejer sig ikke engang om systemmapper og filer,
så der tyder på at være et eller andet lusket ved søgefunktionen i
Tiger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-05 01:00

On 2005-12-24 12:46:20 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> på Panther, og det drejer sig ikke engang om systemmapper og filer,
> så der tyder på at være et eller andet lusket ved søgefunktionen i Tiger.

det skal jeg ikke kunne sige, men spotlight søger fint på eks. helios's
fileserver SW.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen