Op på barrikaderne, igen
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 21-12-05 22:31

Jeg har i dag sendt flg. mail til Virk.dk, efter en dårlig oplevelse med
deres sider. Måske har jeg ikke det hele med, og måske er du uenig, men
meldes tilbage til det offentlige skal der!

Har du en oplevelse som erhvervsdrivende Mac-bruger, hører jeg gerne fra
dig. Helst her i NG, naturligvis.
:::::::::::::::::::
Fra: <mig>
Emne: Virk.dk, en kritik
Dato: 21. december 2005 22:27:53 GMT+01:00
Til: virk@virk.dk

Failed validation, 29 errors, se flg. link:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.virk.dk%2FVirkPortal%
2Fsite%2FVirkNyheder%2FDomme%2520og%2520Afgørelser.aspx
-----
Jeg må udtrykke en hård kritik af virk.dk, som tilsyneladende ikke
virker korrekt, i hvert fald ikke for Mac-brugere! Søgefunktionen
fungerer ikke.
Der argumenteres under system-tjek bl.a. ikke for, at Adobe Reader er
nødvendig. I alt væsentligt kan Preview det samme.

At telefonsupport (eller kontakt generelt?) åbenbart overtakseres i
voldsomt omfang, er også dybt kritisabelt.

Endelig savner jeg et helt normalt mail-link til kontakt. Udelukkende at
have en formular på en webside med et meget lille tekstfelt giver
indtryk af, at man ikke ønsker kontakt med kunderne. Jeg fandt det nu,
men det bør fremgå på alle siderne.

Finansieringen af Virk.dk kender jeg ikke i detaljer, men jeg må gå ud
fra, at det i altovervejende grad er skattefinansieret. At der i den
grad lægges spalteplads til markedsføring af Microsofts produkter gør
projektet særdeles dubiøst. At påstå, at rod i indbakken elimineres ved
at bruge Outlook er langt ude i hampen. Alt i alt virker webstedet
useriøst: Microsoft har åbenbart købt det offentlige Danmark.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Fra : Martin Helbo

Dato : 22-12-05 13:13

Jens Rasmussen wrote:

> Har du en oplevelse som erhvervsdrivende Mac-bruger, hører jeg gerne fra
> dig. Helst her i NG, naturligvis.

Jeg har lige hurtigt set siden igennem med Firefox, og det ser da ud til
at det hele virker. Også søgefunktionen.

/Martin

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 22-12-05 15:34

> Jeg har lige hurtigt set siden igennem med Firefox, og det ser da ud til
> at det hele virker. Også søgefunktionen.
>
> /Martin
OK, jeg forsøgte med Safari. Måske skulle jeg bruge Firefox mere, men
jeg kan ikke så godt lide dens look og virkemåde.

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-12-05 11:01

Jens Rasmussen wrote:

> OK, jeg forsøgte med Safari. Måske skulle jeg bruge Firefox mere, men
> jeg kan ikke så godt lide dens look og virkemåde.

Hvis udviklere tester med mere end én browser er det min erfaring at det
oftest er Firefox der vælges. Det giver rimeligt god mening idet de så
ved at skidtet virker på alle platforme som Firefox findes til fremfor
kun på Mac (som ville være tilfældet hvis de i stedet testede i Safari).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-05 22:50

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> ved at skidtet virker på alle platforme som Firefox findes til fremfor
> kun på Mac (som ville være tilfældet hvis de i stedet testede i Safari).

Hvis udviklerne ellers viste hvad de lavede, så ville disse problemer
slet ikke eksistere.

I øvrigt bruger mere end 85% af alle Mac brugere Safari og det kræver at
man ved at Firefox findes og dernæst skal installeres.

Safari er en fin browser og den virker som den skal.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-05 01:26

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvis udviklerne ellers viste hvad de lavede, så ville disse problemer
> slet ikke eksistere.

Enig! - Men siden virker heller ikke her med hverken Mozilla 1.7.12,
WaMCom 1.3.1, Opera 5.6 (sat til at genkendes som MSIE) eller iCab 3.0....

> I øvrigt bruger mere end 85% af alle Mac brugere Safari og det kræver at
> man ved at Firefox findes og dernæst skal installeres.

Hm, sjovt nok kender jeg næsten ingen, der bruger Safari

> Safari er en fin browser og den virker som den skal.

Det er der så absolut delte meninger om....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-05 16:09

> Enig! - Men siden virker heller ikke her med hverken Mozilla 1.7.12,
> WaMCom 1.3.1, Opera 5.6 (sat til at genkendes som MSIE) eller iCab 3.0....

> Hm, sjovt nok kender jeg næsten ingen, der bruger Safari

http://www.mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=42931

Tilfreds ?

> Det er der så absolut delte meninger om....

Det er der sikkert, men det ændrer ikke på at den fungerer som den skal
og spiller perfekt sammen med de øvrige OS X applicationer fra Apple.

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-01-06 15:17

> Hvis udviklerne ellers viste hvad de lavede, så ville disse problemer
> slet ikke eksistere.

Det er nok en sandhed med modifikationer. Jeg kender mange udviklere som
tester til mange platforme, men som på et tidspunkt i
udviklingsprocessen må sande at det er mere effektivt og giver et bedre
resultat for slutbruger målgruppen at udvikle specifikt til enkelte
browsere. Det gælder selvfølgelig ikke simple websites som selvfølgelig
kan laves så de virker på de fleste browsere/platforme.

> I øvrigt bruger mere end 85% af alle Mac brugere Safari og det kræver at
> man ved at Firefox findes og dernæst skal installeres.

Ja, men Firefox er jo ikke kun en Mac browser. Det er en opensource
browser der findes til en lang række platforme. Sådan ideologisk og et
forlængelse af dit første argument giver det da mere mening at teste på
en opensource browser der findes til flere platforme end til en
propritær browser på en enkelt platform (hvad enten denne så er Explorer
eller Safari) - eller reglen om at man ikke skal udvikle specifikt til
en enkelt browser gælder måske kun når vi taler Windows/Internet
Explorer?

> Safari er en fin browser og den virker som den skal.

ok - så er det de andre der er noget galt med.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-01-06 16:23

> [...]
> browsere. Det gælder selvfølgelig ikke simple websites som selvfølgelig
> kan laves så de virker på de fleste browsere/platforme.

Hvis udviklerne ellers overholdt www.w3.org standarderne, så ville alle
de problemer slet ikke eksistere og Safari ville i øvrigt kunne vise
sitet uden problemer.

> [...]
> eller Safari) - eller reglen om at man ikke skal udvikle specifikt til
> en enkelt browser gælder måske kun når vi taler Windows/Internet

Du behøver slet ikke teste, hvis du bare overholder standarderne.

> ok - så er det de andre der er noget galt med.

Nej der er noget galt med programmørerne, da de koder sådan lidt efter
godtbefindende.

En elektrikker behøver ikke at teste om det han har lavet virker, hvis
han overholder standarderne. Så er det såmænd bare at slå strømmen til
og vupti - det hele virker som det skal. Men laver han det sådan lidt
efter godtbefindende, så er det tvivlsomt om det virker og når så en
elektrikker som er vant til at overholde standarderne skal arbejde
videre på det/overtage det, så er et helt sikkert det går galt, hvis han
ikke kan regne 100% med at den grøn/gule ledning er jord og så videre!!

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-01-06 20:26

> Hvis udviklerne ellers overholdt www.w3.org standarderne, så ville alle
> de problemer slet ikke eksistere og Safari ville i øvrigt kunne vise
> sitet uden problemer.

Det jeg stejler lidt over er ordlyden i sætningen: "Hvis udviklerne
ellers viste hvad de lavede, så ville disse problemer slet ikke
eksistere".

De udviklere jeg kender ved godt hvordan de laver løsninger der
overholder standarder så de kan ses i alle browsere. Ind imellem er det
dog ikke muligt eller hensigtsmæssigt at overholde standarderne. Enten
pga. af ønsker fra kunderne eller tidsmæssige/økonomiske begrænsninger.
Microsoft er ret gode til at tilbyde programmører genveje, der gør at
man hurtigt kan komme ret langt, men desværre på bekostning af nogle
standarder. Kunder er ret gode til at snævre målgruppen ind så de rammer
flest muligt for færrest mulige penge.

Jeg tror der skal peges fingre af stort set hele erhvervslivet fremfor
en enkelt faggruppe hvis skylden for løsningen der ikke virker i en
enkelt browser skal placeres.

> [...]
> videre på det/overtage det, så er et helt sikkert det går galt, hvis han
> ikke kan regne 100% med at den grøn/gule ledning er jord og så videre!!

Jeg forstår hvad du mener, men synes ikke eksemplet er så godt valgt,
når det gælder udvikling af internetløsninger.

w3.org standarderne er jo netop kendetegnet ved at de hele tiden
udvikler sig. Da netscape 1.0 kom på gaden understøttede den en række
tags. Da 2'eren kom understøttede den endnu flere etc. etc. Mange af de
ting der kom til skyldes at de folk der skulle kommunikere vha. websider
løb ind i begrænsninger. Det prøvede de/vi så at omgå ved at bruge alle
mulige tricks. Fx blev der opbygget sider med ubehageligt mange frames.
Pludselig en dag blev iframes understøttet i IE og i dag er iframes
faktisk ganske lovligt at bruge iflg. w3.org
Altså en konstant udvikling der faktisk mere minder om sproget end om et
el-system. Sproget er i konstant udvikling. Folk tolker og bruger det
forskelligt og lige så stille udvikler det sig. En gang imellem bliver
nogle af de ord der bliver brugt optaget i Nudansk ordbog og bliver på
den måde stemplet som overholdende standarden.

På nettet findes der dem der ønsker at alting er som det er og at nettet
skal være en stor tekstbaseret søgemaskine (som fx Jacob Nielsen) og så
findes der på den anden side dem der konstant prøver at udvikle og
udfordre den måde vi kommunikerer på.

At insistere på at alle bare død og pine skal overholde de standarder
der er her lige nu er for mig at se lidt for firkantet.. så kunne vi jo
bare have stoppet for 10 år siden og været tilfredse med de muligheder
vi havde i Netscape 1.0.

Det er hensigtmæssigt hvis folk så vidt muligt overholder standarderne,
men jeg ser ikke det store problem i at udviklerne af mere specielle
løsninger af og til vælger at gøre deres løsning tilgængelig for 3% af
brugerne på en gratis, opensource browser fremfor på den browser Apple
har bestemt at vi skal bruge.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-01-06 22:40

> [...]
> løsninger af og til vælger at gøre deres løsning tilgængelig for 3% af
> brugerne på en gratis, opensource browser fremfor på den browser Apple

Formålet med www.w3.org er jo netop at browserproducenterne/udviklerne
har noget at lægge sig op af.

w3 siger god for noget og Opera, Safari, Mozilla og Explorer og så
videre kan så implementere det.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-05 22:51

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> at bruge Outlook er langt ude i hampen. Alt i alt virker webstedet
> useriøst: Microsoft har åbenbart købt det offentlige Danmark.

Hvorfor poster du kun herinde ? Der er massere af Mac brugere som ALDRIG
kommer her, men som huserer på mediamac og macnyt.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 31-12-05 12:49

> Hvorfor poster du kun herinde ? Der er massere af Mac brugere som ALDRIG
> kommer her, men som huserer på mediamac og macnyt.
Det er dette forum, jeg bruger. Du er velkommen til at citere og poste
det der, men jeg tror det vil virke stærkere, hvis I andre omformulerer
og sender det til dem. De skal jo nødig tro, der kun er en enkelt emsig
Mac-bruger i landet, der er generet af deres politik.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-01-06 13:59

> [...]
> og sender det til dem. De skal jo nødig tro, der kun er en enkelt emsig
> Mac-bruger i landet, der er generet af deres politik.

Anden håndsskriverier har sjældent nogen virkning, men du virkelig mener
at der er et problem, så skriv dog et indlæg på både mediamac og macnyt
og få så opbakning fra så mange som muligt.