Fejlsøgning af (trådløst) netværk
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 21-12-05 17:01

Hej. Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed. Ejerforeningen har fået
lavet fælles netværk, så der er et netværksstik i væggen, som jeg
så slutter min airport base station til. Det virker - sådan da.

Det ser ud til at netværket falder ud, jeg mister i hvert fald
sporadisk signalet helt, så signalet i topmenuen er væk (og
bekræftes fint af iStumbler), og hvis jeg søger efter airports i
airport admin værktøjet, kan jeg ikke længere se min base station
(som er lige ved siden af).

Hvordan kommer jeg nærmere hvad problemet skyldes? Hvorfor kan jeg
ikke se base stationen selv om der er netværksbøvl - burde det ikke
fungere helt uafhængigt? Jeg kan til orientering heller ikke se andres
base stationer som også er synlige når netværket kører.

Forslag til hvordan jeg kan blive klogere på hvad som sker modtages
meget gerne

Morten

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-05 23:08

<usenet@kikobu.com> wrote:

> Hej. Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed. Ejerforeningen har fået
> lavet fælles netværk, så der er et netværksstik i væggen, som jeg
> så slutter min airport base station til. Det virker - sådan da.

Hvor? Du har Airport en basestation. Hvad kort bruger du?

> [...]
> bekræftes fint af iStumbler), og hvis jeg søger efter airports i
> airport admin værktøjet, kan jeg ikke længere se min base station

Der kan være andre access points i nærheden til dig der bruger samme
kanal som du gør, og måske en stærkere sender, og det vil forstyrre det
signal dit kort modtager. Hvilken kanal bruger du? og har du prøvet at
ændre kanal?

> [...]
> fungere helt uafhængigt? Jeg kan til orientering heller ikke se andres
> base stationer som også er synlige når netværket kører.

I iStumbler, ikke sandt? iStumbler viser kun de access points der
udsender SSID. Der kan godt være flere som du ikke ser i iStumbler.
Igen, oplys hvilket kort du bruger. Der findes andre og bedre programmer
til at undersøge trådløs net.

> Forslag til hvordan jeg kan blive klogere på hvad som sker modtages
> meget gerne

Hvorfor bruger du ikke kabel?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-05 23:50

> Hvor? Du har Airport en basestation. Hvad kort bruger du?

Og lige så vigtigt, hvilken Mac bruger du?

Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 22-12-05 13:01

Hej. Jeg har både en 12" 1GHz G4 Powerbook og en spritny iMac. Jeg
bruger de kort der nu engang hører til dem. Jeg har oplevet det mens
jeg sidder i et andet rum end basestationen, så det kan sagtens ske at
være pga. kanalen som du skriver, så den vil jeg prøve at ændre.
Mener den står på 11 som er default, og jeg kan i airport admin se at
der er 2 andre basestationer i området.

Når jeg ikke kan se de anders basestationer, så er det i "Airport
Admin" værktøjet. Der kan jeg normalt se 3 incl. min egen, men alle 3
forsvinder når nettet ryger.

Mvh.

Morten

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-12-05 18:11

<usenet@kikobu.com> wrote:

> Hej. Jeg har både en 12" 1GHz G4 Powerbook og en spritny iMac. Jeg
> bruger de kort der nu engang hører til dem.

Problemerne du oplever med din PB kan godt skyldes kabinettet, som er
metal. Det er vist et generelt problem med disse modeller. Det bedste er
at bruge et PCMCIA kort, men det kan du jo ikke fordi 12" modellen ikke
har PCMCIA port.

Radiosignalet forsvinder som regel når brugeren er fædig med at skrive
og hviler sine hænder ud for PBens antenneporte.

> [...]
> prøve at ændre. Mener den står på 11 som er default, og jeg kan i airport
> admin se at der er 2 andre basestationer i området.

Har du også trådløs på din iMac? og i givet fald, oplever du samme det
samme med den?

> Når jeg ikke kan se de anders basestationer, så er det i "Airport
> Admin" værktøjet. Der kan jeg normalt se 3 incl. min egen, men alle 3
> forsvinder når nettet ryger.

Det sidste tyder jo på, at problemet kommer fra noget ved computeren.

I stedet for iStumbler, så prøv om du kan få KisMAC til at virke med det
Airport kort du har, i KisMAC passiv mode. Så skulle du kunne se om der
også er "usynlige" access points (AP der ikke udsender SSID) i nærheden,
og i givet fald hvilke kanaler de bruger.

Du kan hente KisMAC her:

http://kismac.binaervarianz.de/