20 mln. page faults på 17 timer
Fra : [92xx] Maciek

Dato : 17-12-05 11:05

Efter 17 timers uptime får computeren genereret ikke mindre end 20
millioner page faults på følgende RAM forbrug:
5 swap filer
203.000 pageins
168.000 pageouts
20.000.000 page faults

Maskinen har 768MB RAM (iBook 1,33)

Er det mon normalt med så mange page faults?
--
Jeg har talt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-05 11:23

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> Er det mon normalt med så mange page faults?

Har du mulighed for at vise udviklingen over tid?

Visse operativsystemer bruger også pagefaults til at trække
programmerne ind i hukommelsen når de startes. Jeg ved ikke om OS X
er et af disse.

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 17-12-05 12:55

> Har du mulighed for at vise udviklingen over tid?
Efter 20 timers uptime i alt:
24.200.000 page faults
208.000 pageins
179.000 pageouts

Nu har jeg holdt øje med page faults, og kan konstatere at den genererer
ca. 30.000 page faults pr. minut !!! det eneste som reelt

Helt vildt !!!
(Hilfe)
--
Jeg har talt

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-12-05 15:10

[92xx] Maciek <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg holdt øje med page faults, og kan konstatere at den genererer
> ca. 30.000 page faults pr. minut !!! det eneste som reelt

Hvor får du antallet af "page faults"? Er det det samme som "Translation
faults"?

Til sammenligning mine data:

Mnementh njk$ vm_stat
Mach Virtual Memory Statistics: (page size of 4096 bytes)
Pages free: 222333.
Pages active: 177612.
Pages inactive: 78492.
Pages wired down: 45851.
"Translation faults": 100445380.
Pages copy-on-write: 1659905.
Pages zero filled: 65463989.
Pages reactivated: 792838.
Pageins: 116005.
Pageouts: 9185.
Object cache: 88905 hits of 1013712 lookups (8% hit rate)
Mnementh njk$ uptime
15:03 up 17 days, 1:36, 3 users, load averages: 0.25 0.20 0.19

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 22-12-05 10:27

> Hvor får du antallet af "page faults"? Er det det samme som "Translation
> faults"?

Din giver da omregnet til minutter, 4103 page faults pr minut... Min er
stadig næsten 10 gange så høj...

Page faults er det samme som "translation faults".... jeg ser blot mit
i "Menu Meters"
Her er et uddrag af mit, via vm_stat

Mach Virtual Memory Statistics: (page size of 4096 bytes)
Pages free: 2806.
Pages active: 72608.
Pages inactive: 37024.
Pages wired down: 18634.
"Translation faults": 10.685.946.
Pages copy-on-write: 94617.
Pages zero filled: 6836676.
Pages reactivated: 397995.
Pageins: 82248.
Pageouts: 72286.
Object cache: 28816 hits of 67487 lookups (42% hit rate)
10:18 up 18:12, 2 users, load averages: 0.20 0.13 0.22

computeren har været lukket sammen i 6 timer i nat, men ellers giver det
knap 10.000 page faults pr minut ...

--
Jeg har talt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-05 11:41

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> computeren har været lukket sammen i 6 timer i nat, men ellers giver det
> knap 10.000 page faults pr minut ...

Det lyder efter min bedste overbevisning som om du har et eller flere
programmer kørende der tilsammen gerne vil bruge mere RAM end du har i
maskinen. Kører disken ikke hele tiden?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-12-05 16:29

> [...]

> 10:18 up 18:12, 2 users, load averages: 0.20 0.13 0.22
>
> computeren har været lukket sammen i 6 timer i nat, men ellers giver det

Pageins og Pageouts er det eneste, som resulterer i diskaccess. Pages
zero filled udgør næsten 7 millioner of de 10 millioner translation
faults.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-05 15:55

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> Nu har jeg holdt øje med page faults, og kan konstatere at den genererer
> ca. 30.000 page faults pr. minut !!! det eneste som reelt

Det var da en slat.

Jeg mener at "top" i Terminal.app kan lokkes til at vise page faults
pr program. Så må du kunne se synderen der.

Det er ikke et baggrundsindeksprogrma du har kørende?