Office licenser
Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-05 06:25

Jeg har købt en brugt iBook med Officepakke.
Da jeg smed den tidligere bruger ud af systemet så røg licensen åbenbart
med. Irriterende. Er der nogen der har prøvet det?

Flemming Rubini

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 16-12-05 10:27

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg har købt en brugt iBook med Officepakke.
> Da jeg smed den tidligere bruger ud af systemet så røg licensen åbenbart
> med. Irriterende. Er der nogen der har prøvet det?
Lyder tosset. Jeg ville mene at licensen følger programmet og ikke
brugerne... På den måde vil man jo skulle have 3 licenser hvis man har 3
brugere på den samme computer...

--
Jeg har talt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-12-05 23:56

On Fri, 16 Dec 2005 10:27:08 +0100, [92xx] Maciek wrote:

> Lyder tosset. Jeg ville mene at licensen følger programmet og ikke
> brugerne...

Det ville da gøre det mere lønsomt at bruge terminal servere.
--
MVH
osv...

Fra : Tom

Dato : 16-12-05 12:14

Ja

Jeg formoder at du IKKE spørger til hvordan du får det tilbage..
Tom

On 16/12/05 6:25, in article 1h7ngec.qsrfrm1dtflf4N%flemming@rubini.invalid,

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-05 18:32

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Ja
>
> Jeg formoder at du IKKE spørger til hvordan du får det tilbage..

Jeg vil gerne have offiepakken til at fungere. Hvis der ikke kommer
andre ideer, så vil jeg prøve at kontakte at den oprindelige forhandler.

Det som er generer mig er at Microsoft laver dette nummer, hvor de
gennemtvinger en "matrikellicens." Det har de ikke hjemmel til. Men nu
bevæger vi os over i jura-gruppen

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-05 19:41

On 2005-12-16 18:32:29 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Jeg vil gerne have offiepakken til at fungere. Hvis der ikke kommer
> andre ideer, så vil jeg prøve at kontakte at den oprindelige forhandler.

hvis du har købt en officepakke har du vel også et licensnummer du kan
indtaste på ny?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-05 19:53

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> hvis du har købt en officepakke har du vel også et licensnummer du kan
> indtaste på ny?

Sælger havde intet udover maskinen m/strømforsyning med. Alt andet havde
hun forlist.

Flemming Rubini

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 16-12-05 20:03

Flemming Rubini skrev:

> Sælger havde intet udover maskinen m/strømforsyning med. Alt andet havde
> hun forlist.

Hej Flemming

Ergo, så har Du ikke licens til Office pakken.

Licens nummret er som oftest er klistret på CD pakken, eller manualen.
Licensen følger licens nummeret og angiver hvad og hvormange brugere du
kan installere til.

Derfor kan man faktisk købe CD'er uden licens, hvis man foreks. har en
flerbruger licens og man har behov for at have en eller flere CD'er at
installere fra.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-05 21:04

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.dk> wrote:

> Hej Flemming
>
> Ergo, så har Du ikke licens til Office pakken.

der er ikke noget formkrav til sådanne aftaler selvom de prøver
(MS).

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-05 08:47

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> der er ikke noget formkrav til sådanne aftaler selvom de prøver
> (MS).

Det er muligt, men situationen svarer til at du har købt garage og en
bil, desværre har sælger smidt såvel bil som registreringsafgiften væk.

Hvis du mener bilen er defekt kan du ikke få den repareret på
fabriksgarantien da du ikke har bilen, ikke kan bevise at du ejer
bilen og iøvruigt ikke kan bevise at bilen er defekt.

Du kan heller ikke reparere bilen på egen hånd da du ikke har bilen.

Hvis du har betalt ekstra for softwaren velvidende at sælger ikke
havde regsitreringsbeviset vil jeg mene du har været usædvanlig naiv.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-12-05 11:19

> [...]
>
> Hvis du har betalt ekstra for softwaren velvidende at sælger ikke
> havde regsitreringsbeviset vil jeg mene du har været usædvanlig naiv.

og du henviser lige til din reference i forbrugerlovgivningen?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-05 20:23

On 2005-12-16 19:52:30 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Sælger havde intet udover maskinen m/strømforsyning med. Alt andet havde
> hun forlist.

så har du ikke købt en officepakke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-05 21:04

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> så har du ikke købt en officepakke.

ikke forstået. Det er jo netop forudsat i dette eksempel. Jeg har
underskrift på at det har jeg rent faktisk købt. Ikke at jeg tager det
så tungt, men nu efterspørger min hustru Office-pakken.

Nåh, men det kan være jeg skal vente til jeg har mere tid, med mit lille
oprør mod firmaers (MS) misbrug af køberrettigheder. Et ellers
interessant emne, gad vide om der i foreningsdanmark findes nogle
skabsjurister i sving med dette? (Tilbage til eksamens-skrivebordet)

Flemming Rubini E-post: brug reply for at få
korrekt adresse.
Office-pakke til MacOS X? Neooffice: <http://www.neooffice.org/>

Fra : Tom

Dato : 16-12-05 23:28

On 16/12/05 21:04, in article 1h7oksf.7toeo1gwgqiqN%flemming@rubini.invalid,

> [...]
> interessant emne, gad vide om der i foreningsdanmark findes nogle
> skabsjurister i sving med dette? (Tilbage til eksamens-skrivebordet)

På det konkrete plan, tror jeg - uden at vide det - at pakken oprindeligt
var installeret ti len bruger ( vel sagtens det de fleste gør) og når denne
bruger er "væk", som du siger det, er der jo heller ingen licens tilbage.
Alså nu da brugeren er slettet.
Jeg kender ikke reglerne, men fornemmer lidt her i gruppen at det "ikke er
pænt" at fortsætte med at bruge de licenser der er installeret på en maskine
der købes brugt..
MEN
Når det nu er tilfældet - som du skriver det - at den tidligere ejer INTET
har, må licensen vel et eller andet sted følge med computeren...
Så - i princippet - hvis INGEN ANDRE kan bruge det installerede software,
altså den version af softwaren, der har NETOP det serienummer der fulgte
med, kan man vel godt sige at det IKKE er misbrug, hvis du - for eksempel -
fandt SN igen, og brugte softwaren.
Noget der måske kan skaffes ved at tilbage kopiere system og brugere til et
andet system, og se om det følger med der.
Omvendt, er vurderingen her i NG, hvor der jo altså er nogle kloge hoveder,
at det er "ulovligt" at bruge licensen, der følger med den brugte maskine,
må man vel ikke det.
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-05 07:03

On 2005-12-16 21:04:24 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> ikke forstået. Det er jo netop forudsat i dette eksempel. Jeg har
> underskrift på at det har jeg rent faktisk købt. Ikke at jeg tager det
> så tungt, men nu efterspørger min hustru Office-pakken.

Jeg tror ikke du skal regne med at det holder i retten. Det er dog
muligt at du ikke kan blive draget til ansvar pga af sælgers
underskrift.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-12-05 11:19

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg tror ikke du skal regne med at det holder i retten. Det er dog
> muligt at du ikke kan blive draget til ansvar pga af sælgers
> underskrift.

du gætter for meget

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-05 00:08

Flemming Rubini wrote:
> Jeg har købt en brugt iBook med Officepakke.
> Da jeg smed den tidligere bruger ud af systemet så røg licensen åbenbart
> med.

Du skulle nok bare have 'omdøbt' bruger...

> Irriterende. Er der nogen der har prøvet det?

Hvis du har købt officepakken med, men ikke fået CD'en, så er der ingen
mulighed for dig. Medmindre du kan få CD'en fra sælger. Hvis sælger har
registreret den hos Microsoft, skal du have en overdragelseserklæring og
så blot omregistrere den hos MS i dit navn. - Det er den eneste lovlige
måde at gøre det på...

Er du ansat i uddannelsessektoren, kan du købe den til 995kr..

mvh. Erik Rihcard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Michael Holm

Dato : 19-12-05 14:43

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg har købt en brugt iBook med Officepakke.
> Da jeg smed den tidligere bruger ud af systemet så røg licensen åbenbart
> med. Irriterende. Er der nogen der har prøvet det?

Har lige læst de indlæg der er indtil nu, men er der andre der har
været ude for det samme?
Har selv både en universitet licens (mangebruger) og en alm købt licens
på arbejdet her - og ingen af dem kræver indtasttning af licensen ved
bruger skift, eller hvis man kopiere Officepakken over på en anden
mac....
Såvidt jeg kan gennemskue gemmer Officepakken kun , alm. instillinger i
Brugermappen.

Måske kunne det være et andet problem?

--
Michael Holm