Kan et Matrox G200 ikke afspille DivX???
Fra : Daniel Andersen

Dato : 23-01-01 14:53

Hejsa!

Kan det virkeligt passe???

Opgraderede min K6-2 450'er til en Athlon 800 fordi den ikke kunne køre
DivX... Har et Marvel G200 i, så jeg satsede virkeligt på jeg skulle bruge
TV-Udgangen, men ak - Det hakker jo vanvittigt... Er ikke blevet bedre siden
450'eren - Ikke meget ihvertfald....

Er kortet dødsdømt?

Daniel

Fra : Daniel Andersen

Dato : 23-01-01 15:18

> [...]
> DivX... Har et Marvel G200 i, så jeg satsede virkeligt på jeg skulle bruge
> TV-Udgangen, men ak - Det hakker jo vanvittigt... Er ikke blevet bedre

Det skal måske lige nævnes at det kun er i Fuld Screen Mode...

Fra : Søren

Dato : 23-01-01 16:55

Hej

Jeg har G200 SG + Thunderbird 850 256 Mb 133 Mhz ram og jeg har ingen
problemer og det burde du heller ikke have. Hvor meget ram har du og hvilken
software bruger du til afspilning?

/Søren

Fra : Martin Bangsø

Dato : 23-01-01 20:54

On Tue, 23 Jan 2001 14:52:37 +0100, Daniel Andersen wrote:

> [...]
> TV-Udgangen, men ak - Det hakker jo vanvittigt... Er ikke blevet bedre siden

Hvilken opløsning kører du med? Den der skumle 1152*864 er ikke
accelereret for eksempel. Sæte opløsningen ned, hente de nyeste
drivers til dit grafikkort og installer den nyeste version af DirectX.
På min gamle K6-2 500 MHz med et no-name S3 Savage 4 kort er der
absolut ingen problemer med at se DivX i full screen.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Daniel Andersen

Dato : 23-01-01 23:47

Det er for lummert.... Bruger den der DivX Alpha 3.11 på media-playeren -
Kører ikke i mere end 800x600 i 16 bit farver...

Jeg har 128 Mb PC100 RAM - Burde være tilstrækkeligt...

Jeg kører under 2000, men har også prøvet under 98 med samme resultat -
Bruger den nyeste BETA driver til 2000 fordi der ikke er andet . Under 98
var det bare den nyeste - Desuden kører jeg DirectX 8 - Kan bare ikke se
hvad der skulle mangle!!! ARGH!

Er der nogle indstillinger eller software jeg mangler, som i tilfældigvis
har inde som jeg har overset???

Daniel

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 24-01-01 00:44

On Tue, 23 Jan 2001 14:52:37 +0100, "Daniel Andersen" <bluwduch@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>TV-Udgangen, men ak - Det hakker jo vanvittigt... Er ikke blevet bedre siden

Jeg kan se DivX og alle mulige andre film i fuld skærm på min P133@200 bærbare med 2 MB Cirrus Logic
grafikkort. Uden probs. Så jeg forstår ikke helt problemerne?

At det hakker lidt, skyldes vel primært den maskine som har grabbet/converteret den, eller hvad?

Mvh
Kenneth
~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 256WU/1462hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Daniel Andersen

Dato : 24-01-01 13:50

> [...]
> grafikkort. Uden probs. Så jeg forstår ikke helt problemerne?
>
> At det hakker lidt, skyldes vel primært den maskine som har

Hmmm!... Kører fint på min T-Bird 700 med et GeForce i - Den NÆGTER at
hakke... Jeg snakker om en 700 Mb DivX i god kvalitet - De mindre kører fint
på G200'eret. - De gamle har også et G200 i deres PIII-733, og den hakker
også i fuld skærm. Kan det ha' noget at betyde at alle maskiner kører
Win2000?...

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-01-01 15:48

On Wed, 24 Jan 2001 00:44:07 +0100, Kenneth Ahn Jensen wrote:

> Jeg kan se DivX film i fuld skærm på min P133@200 bærbare med
> 2 MB Cirrus Logic grafikkort. Uden probs.

Ahh... Kan det nu også passe?

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : peet dk

Dato : 24-01-01 20:15

"Martin Bangsø" <martin_b@iname.com> wrote in message

| Ahh... Kan det nu også passe?
det er ihvert tilfælde ikke når filmene har en opløsning på 720 x 360, det
nægter jeg at tro på (skal se det før jeg tror på det) 2 af mine venner
sidder med K6-2'ere en 359 og en 450, de kan ikke engang se de divX film med
så høj opløsning.

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 25-01-01 16:20

On Wed, 24 Jan 2001 20:14:59 +0100, "peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> wrote:

> [...]
>sidder med K6-2'ere en 359 og en 450, de kan ikke engang se de divX film med

Jeg holder fast i at det kører uden at hakke nævneværdigt, jeg har lige kontrolleret på Charlies
Angels. *nam nam*
Måske er min "hakkegrænse" lavere end jeres, men jeg synes ikke rigtig at der er forskel mellem min
toptunede stationære (+900 MHz, 256 Mb, GF-DDR...) og min forældede blærbare.

MEN de DivX film jeg har er altså heller ikke optaget i 720x360, drimod i noget omkring 352x288...
Hvor får I dem i så god kvali, og hvor meget fylder skidtet så?

Mvh
Kenneth
~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 257WU/1467hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Daniel Andersen

Dato : 25-01-01 17:35

> MEN de DivX film jeg har er altså heller ikke optaget i 720x360, drimod i
noget omkring 352x288...
> Hvor får I dem i så god kvali, og hvor meget fylder skidtet så?

Fylder ca. 650-700 Mb - Kræver mere at trække... Hvor man får dem fra? -
Well... Nettet!.

Daniel

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 26-01-01 22:04

On Thu, 25 Jan 2001 17:35:07 +0100, "Daniel Andersen" <bluwduch@wanadoo.dk> wrote:

>noget omkring 352x288...
>
>Fylder ca. 650-700 Mb - Kræver mere at trække... Hvor man får dem fra? -
>Well... Nettet!.

No shit sherlock!
Spyt lige ud med hvorhenne? Hvilke ftp/http sites er fede? Jeg har hidtil kun nappet fra venners
kollegier, hvor der er rige muligheder...

Min Charlies Angels i nævnte opløsning på 352x288 fylder 976 MB, så det lyder underligt at du kan
have en i 2.5 gange højere opløsning som fylder 300 MB mindre...

Mvh
Kenneth
~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 257WU/1467hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bangsø

Dato : 26-01-01 22:38

On Fri, 26 Jan 2001 22:04:21 +0100, Kenneth Ahn Jensen wrote:

> Min Charlies Angels i nævnte opløsning på 352x288 fylder 976 MB,

Er det den MPEG-4 (DivX)-film du kan afspille på den Pentium 200 uden
problemer? Det lyder altså utroligt; på min P166@200 får jeg noget der
ligner 2 fps ved afspilning af en sådan film.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 28-01-01 02:01

On Fri, 26 Jan 2001 22:38:01 +0100, Martin Bangsø <martin_b@iname.com> wrote:

>Er det den MPEG-4 (DivX)-film du kan afspille på den Pentium 200 uden
>problemer? Det lyder altså utroligt; på min P166@200 får jeg noget der
>ligner 2 fps ved afspilning af en sådan film.

Hvad er MPEG4 ?? Det er bare normale DivX Mpeg'er, jeg ved ikke om det er MPEG4 eller hvad. (Jeg er
klar over hvad MPEG 3 er, men resten er bare film for mig...)

Men hvis dine film er i 720 x 350 er der også en del mere data der skal tygges igennem, end mine
350×280 film...
I don't know...

Men det kører fint på en
AST Ascentia M5133 OC@200-MMX (for what it's worth...)
32 MB ram
IBM DJSA Travelstar 5.0 GB disk
Windows 95 OSR2
Media Player 6.4 + 3.11 alpha DivX codec.

Mvh
Kenneth

~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 260WU/1483hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bangsø

Dato : 28-01-01 20:27

On Sun, 28 Jan 2001 02:01:01 +0100, Kenneth Ahn Jensen wrote:

> Hvad er MPEG4 ?? Det er bare normale DivX Mpeg'er, jeg ved ikke

MPEG-4 er en standard for videokomprimering. DivX er blot en udvidelse
til Microsoft's Media Player, som gør den i stand til at afspille
videofiler komprimeret ved hjælp af MPEG-4 standarden. Men for
nemhedens skyld kan vi da godt kalde MPEG-4 filer for "DivX'er".

> Men hvis dine film er i 720 x 350 er der også en del mere data der
> skal tygges igennem, end mine 350×280 film...

De DivX'er jeg har afspillet på min Pentium 200 MHz har været i
forskellig opløsning; nogle har været i lav opløsning, mens andre igen
har været i en højere opløsning. Uanset hvad er min maskine ikke
kraftig nok til at vise dem med mere en ca. 2 frames i sekundet.

> Men det kører fint på en AST Ascentia M5133 OC@200-MMX

Vi må nok konkludere, at det IKKE er MPEG-4 filer ("DivX'er") du har
afspillet i full-frame på din notebook (eller i hvert fald nogle
filer, som har benyttet sig af en meget lav bitrate måske?).
Min K6-2 500 MHz kan kun lige akkurat med nød og næppe vise 25 fps når
den afspiller en DivX film.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 29-01-01 01:15

On Sun, 28 Jan 2001 20:27:28 +0100, Martin Bangsø <martin_b@iname.com> wrote:

> [...]
>videofiler komprimeret ved hjælp af MPEG-4 standarden. Men for
>nemhedens skyld kan vi da godt kalde MPEG-4 filer for "DivX'er".

Jeg er med på at ikke alle mpeg's er encoded med DivX...
I'm not stoopid, ya know?
Men jeg har aldrig skelnet mellem mpeg-film og MPEG 4 film... Hvis det er det samme, så lad os bare
kalde dem mpeg som alle andre civile mennesker, right? Hvis ikke, så forklar lige forskellen....

> [...]
>filer, som har benyttet sig af en meget lav bitrate måske?).
>Min K6-2 500 MHz kan kun lige akkurat med nød og næppe vise 25 fps når

Hvor ser du bitrate og framerate henne?

Jeg har lige kigget i File --> Properties --> Advanced --> MPEG decoder
Der siger den :
Picture Size: 352 x 240
Bit rate: 1152000 bits/sec
Frame rate: 29.97 frames/sec

Og i Video Renderer siger den
Average frame rate achieved: ~29.89 frames per sec.
-Efter at have kørt 10 minutter i fuld skærm.

Er det disse værdier du mener?
Ellers kigger jeg lige nærmere på det i morgen....

Mvh
Kenneth

~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 260WU/1483hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bangsø

Dato : 29-01-01 13:53

On Mon, 29 Jan 2001 01:15:07 +0100, Kenneth Ahn Jensen wrote:

> Jeg er med på at ikke alle mpeg's er encoded med DivX...

Som jeg skrev i mit forrige indlæg til dig: Man ENCODER ikke noget som
helst i DivX - DivX er et såkaldt "Plug-in" til Media Player, som kan
AFSPILLE MPEG-4 ENCODEDE FILER. Ok?

> Men jeg har aldrig skelnet mellem mpeg-film og MPEG 4 film...

Så er det ikke så mærkeligt vi taler forbi hinanden.

> Hvis det er det samme, så lad os bare
> kalde dem mpeg som alle andre civile mennesker, right?
> Hvis ikke, så forklar lige forskellen....

MPEG som det kan afspilles i Media Player uden at installere et
plug-in, er MPEG-1, som ikke er ret processorkrævende. Det format du
bruger DivX plug-in'et til er MPEG-4.

> Hvor ser du bitrate og framerate henne?
> Jeg har lige kigget i File --> Properties --> Advanced --> MPEG decoder

Af ovenstående ser vi, at det IKKE er en MPEG-4 (DivX) film du
afspiller, eftersom der, hvis det VAR en DivX film, ville have stået
"DivX MPEG-4 DVD Video Decompressor" under properties. Det er kun den
almindelig MPEG decoder der er i brug.

> Er det disse værdier du mener?

Ja, det var de værdier jeg mente. Prøv at hente en lille
DivX-filmstump fra <http://divx.ctw.cc/Trailers.html> og afspil så den
på din P200.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 01-02-01 13:06

On Mon, 29 Jan 2001 13:53:06 +0100, Martin Bangsø <martin_b@iname.com> wrote:

>Som jeg skrev i mit forrige indlæg til dig: Man ENCODER ikke noget som
>helst i DivX - DivX er et såkaldt "Plug-in" til Media Player, som kan
>AFSPILLE MPEG-4 ENCODEDE FILER. Ok?

Det har du vist ikke skrevet før.... Men ok, jeg er med.
Hvad encoder man dem så med?

>Ja, det var de værdier jeg mente. Prøv at hente en lille
>DivX-filmstump fra <http://divx.ctw.cc/Trailers.html> og afspil så den
>på din P200.

Jeg har lige fundet en lille DivX film, på 2 minutter, som fylder 9 MB. ;-( Den er i 350×280
opløsning og når "Quality" slideren er helt i top, spiller den 13.16 frames epr second ved
fullscreen. Det ser ikke så godt ud, men hvis man kan leve med ringere kvalitet kører den fint ~25
fps uden probs.
Jeg er ikke sikker på hvad den kvalitetsindstilling ændrer, udover frameraten... Tilsyneladende er
billedet ikke vildt meget flottere, når den er i top i forhold til når den er i bund.

Men jeg kan se din pointe, DivX kræver 1000 gange mere cpukraft end alm mpeg. Er det bare fordi det
er meget mere komprimeret? Og derfor fylder dine film halvdelen af mine (som er alm. mpeg...).

Mvh
Kenneth
~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ --- Seti@Home --- ~
~ 265WU/1510hrs ~
~ -( Join Team YETI )- ~

Fra : Daniel Andersen

Dato : 27-01-01 14:09

> [...]
lyder underligt at du kan
> have en i 2.5 gange højere opløsning som fylder 300 MB mindre...

Nu er jeg ikke nogen ekspert i at lave DivX, MEN de film der er mest
interessante er da dem der lige ligger under de 700 Mb så man kan ha' dem på
en CD, og de er altså i den høje opløsning... Undrer mig du ikke har set dem
selv!!!.

Prøv www.oth.net ....