Forskel på et par macs
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-12-05 10:01

Hej alle
Min powerbook 17" er gået i stykker, så den skal udskiftes. Jeg vil høre
hvad I vil foreslå.

Jeg skal bruge den ny til film og til billeder, har overvejet at få den med
aperture.

Skal jeg købe Power Mac G5, en iMac eller vente til den ny Powerbook kommer?
Hvor stor er forskellen i hastighed? Jeg er selv mest tilhænger af iMac pga
prisen.

Maskinen skal stå stationært.

Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-05 20:41

On 2005-12-15 10:00:31 +0100, "Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> said:

> [...]
>
> Skal jeg købe Power Mac G5, en iMac eller vente til den ny Powerbook
> kommer? Hvor stor er forskellen i hastighed? Jeg er selv mest tilhænger

Hvis den skal stå stationært, så får du mest ydelse for pengene ved at
købe en stationær frem for en PowerBook. Samtidig er skærmen normalt
større i forhold til opløsningen, og dermed er tingene større, og der
er bedre lys, da strømforbruget ikke er så kritisk. Et stationært
tastatur er også bedst. En stationær computer er nok også mest holdbar,
da den bl.a. har 3,5" harddisk.
   Dette siges på trods af, at jeg er varm tilhænger af bærbare
computere. Jeg har selv en TiBook, der jo er med 15" skærm, og jeg
bruger et almindeligt tastatur og mus derhjemme. Skal man det mindste
på farten, er det dejligt at kunne tage alle sine data med i en bærbar
computer. Man kan naturligvis have to computere, men det er også bøvlet
at skulle synkronisere data mellem dem. Så er du sikker på, den aldrig
skal tages med, så køb en stationær model. Hvis du kan klare dig med en
PowerBook ydelsesmæssigt, kan du nok også klare dig med en iMac. Kun
hvis du stille store krav til ydelse er en G5 nødvendig.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-12-05 21:38

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> Jeg skal bruge den ny til film og til billeder, har overvejet at få den med
> aperture.

Vent med Aperture til den bliver opdateret. I ver. 1 får den alvorlige
hug pga. dårlig ydelse og mange bugs. Alternativ er at købe Capture One
LE fra danske phaseone.com for $99,- Det er et fremragende RAW
behandlingsprogram til spotpris.

> Skal jeg købe Power Mac G5, en iMac eller vente til den ny Powerbook kommer?
> Hvor stor er forskellen i hastighed? Jeg er selv mest tilhænger af iMac pga
> prisen.

Hvis du har mulighed for at vente så ville jeg gøre det. Intel Macs er
lige om hjørnet, og jeg tror de vil give os et pænt spring op i ydelsen.
Hvis du ikke kan vente så kan jeg anbefale en iMac. (Jeg har selv en).

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-12-05 09:13

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvis du har mulighed for at vente så ville jeg gøre det. Intel Macs er
> lige om hjørnet, og jeg tror de vil give os et pænt spring op i ydelsen.

Det bliver ikke lige med det samme at macintel betyder mere ydelse i
forhold til de nuværende powermac'er. De første macintel'er bliver med
singlecore Yonah CPU'er, muligvis endda kun i Celeron varianten.

Senere kommer der macintel'er med dualcore varianter af Yonah
(muligvis Merom som er 64bit), disse er ej heller ikke hurtigere end
de nuværende dualcore G5'ere.

singlecore Yonah produkterne vil finde vej til iBook og Mini,
PowerBook og iMac vil komme til at anvende dualcore Yonah eller Merom.

For mini, iBook og Powerbook vil macintel betyde en væsentlig
hastighedsforøgelse, men de bliver ikke hurtigere end de nuværende
dualcore G5'ere i Powermac'erne.

Vi kommer næppe til at se de hurtige macintel'er før i 2007 hvor
powermac og xserve får macintel.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth