Flytte mails fra OS9 til OS X
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-05 22:38

Jeg har vistnok spurgt om denne problemstilling før, men Google er ikke
min ven (eller osse søger jeg forkert og det er slet ikke usandsynligt)

Har tidligere flyttet min kones mails fra en ældre (tudsegammel) iMac
med Mac OS 8 (?) til hendes nye PB (2004). Det var ret kompliceret, kan
jeg huske. Men jeg kan da selvfølgelilg ikke huske, hvad jeg gjorde

Nu er jeg i lignende tilfælde: en veninde skal have opdateret fra MacOS
8 på en iMac, den skal køre Mac OS X (tak for hjælp og råd i en
tidligere tråd). På den gamle har hun kørt med en Netscape (v. 4.xx?)
fordi det var nemt for hende at have både net og mail i ét program. Men
nu får hun jo Mail app. og jeg skulle gerne have hældt alle hendes mails
fra Netscapes indbakke og udbakke over i hendes nye Mail.

Så vidt jeg husker kan man ikke bare hente alle mails som filer og
trække dem over i Mail. Men hvordan er det så lige, jeg skal gøre?

Har lavet en opbakning af hendes HD på min eksterne FW HD ved at trække
ikonet for hendes HD over til en partition på min eksterne, så jeg går
ud fra, at alle hendes filer og mapper er der.

Andre må have været i samme situation, så jeg vil sætte stor pris på en
vejledning.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-05 05:53

On 2005-12-14 22:38:16 +0100, Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) said:

> Så vidt jeg husker kan man ikke bare hente alle mails som filer og
> trække dem over i Mail. Men hvordan er det så lige, jeg skal gøre?

mht adressebog er jeg ikke sikker.
mht. email: exporter mails som mbox. det kan netscape. mail kan
importerer flad mbox.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-05 23:51

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> mht adressebog er jeg ikke sikker.

Skidt med den, havde jeg nær sagt.

> mht. email: exporter mails som mbox. det kan netscape. mail kan
> importerer flad mbox.

Der ringer en klokke. Tak, Morten.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-05 23:40

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> mht adressebog er jeg ikke sikker.
> mht. email: exporter mails som mbox. det kan netscape. mail kan
> importerer flad mbox.

Ja, nu er jeg altså gået i stå og er slet ikke kommet i gang med
ovenstående. Som de sagde i gamle dage i radioens spørgeprogrammer:
tillad mig at komme med et tillægsspørgsmål.

Situationen med den omtalte maskine er, at det er én som et firma bare
har stillet til venindens rådighed kvit og frit. Men de havde
naturligvis slettet HD'ens indhold. Osse OS'et.
Da jeg kørte ud til i dag, havde de naturligvis Mac OS X (Panther)
diskene. Men de ville ikke låne dem ud af huset, hvilket jeg godt
forstår (company rules og alt det der). Da jeg ikke lige havde rådighed
over en brænder og heller ikke kan huske, hvordan man brænder bootable
cd'ere, tog jeg de tre cd'er og lagde alt deres indhold over i nogle
mapper på min eksterne FW in tre mapper: Panther 1, Panther 2 og ....

Hvordan er de tså lige jeg skal lave tre cd'er ud af det? Den første
skal vel hedde "Mac OS X Install 1" og være bootable? De to følgende
behøver vel ikke være bootable - de indeholder jo 'bare' pakker?

Jo, og jeg véd godt, at jeg bare kan hanke op i G3'eren og køre ud i
firmaet og få installeret OS'et, maskinen er stadigvæk deres ejendom.
Men det er langt og G3'eren er nok køn, men den er sgu osse tungere end
tre små skiver.

Har været i kontakt med 'men ven' Google, og der var flere tråde om
problemet. Blandt andet en prisning af "BootCD" programmet. Men det ser
sådan ud, at det alene kan brænde inde fra Diskværktøj - og den virker
da vist kun med interne brændere?
Jeg er på PB G4 550 MHz med en ekstern cd/dvd brænder fra La Cie (værket
er det der med den underlige lange række bogstaver NEC_?? eller hvad det
nu hedder). Den kan vist heller ikke brænde en bootable OS cd-skive i
Toast Lite eller Toast 6 Titanium?

Så vidt jeg erindrer var der et råd om at finde gamle Toast 4.x frem.
Men så skal jeg aktivere (=finde og genetablere fra fjernlageret) en
maskine med scsiudstyr og en ældre brænder fra One. Det er ikke umuligt,
men det er pokkers besværligt. (Fruen i huset vil ikke have det gamle
udstyr stående fremme, det samler støv, siger hun) :)

--
v.h.
Mich.

Fra : Tom

Dato : 17-12-05 00:07

On 16/12/05 23:40, in article 1h7or8m.1180ltj1fv0kukN%Mich@noget.invalid,
"Mich. Ottosen" <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> men det er pokkers besværligt. (Fruen i huset vil ikke have det gamle
> udstyr stående fremme, det samler støv, siger hun) :)

Er ikke sikker, men jeg tror IKKE at det kan lade sig gøre..
Ellers ville det jo være muligt for alle at "stjæle" apples OS..
Der ligger - vist nok - nogle usynlige filer, og sikkert også en masse
andet, som du ikke lige fik med over, hvorfor du ikke kan lave start Cder(
DVDer ) af dem..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-05 07:07

On 2005-12-16 23:40:12 +0100, Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) said:

> [...]
> skal vel hedde "Mac OS X Install 1" og være bootable? De to følgende
> behøver vel ikke være bootable - de indeholder jo 'bare' pakker?

opgi' det Mitch det vil ikke komme til at virke.

hvad du skulle have gjort var, at du skulle have lavet et image af hver
disk med Diskværktøj eller Toast.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-05 18:18

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> opgi' det Mitch det vil ikke komme til at virke.

O.K.

> hvad du skulle have gjort var, at du skulle have lavet et image af hver
> disk med Diskværktøj eller Toast.

Véd ikke om de har Toast Titanium - véd, at de har Lite (som vist ikke
lave diskimages) - på deres maskiner, men diskværktøj har de
selvfølgelig. Skal jeg efterfølgende bare trække diskimaget over på min
eksterne HD? og derefter trække det ind i Toast Titanium på min egen og
så brænde? I datamode?

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-05 20:09

> [...]

> lave diskimages) - på deres maskiner, men diskværktøj har de
> selvfølgelig. Skal jeg efterfølgende bare trække diskimaget over på min

du skal lige lave imaget først.

> og derefter trække det ind i Toast Titanium på min egen og
> så brænde? I datamode?

du kan bare brænde det med diskværktøj

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-05 23:53

> du skal lige lave imaget først.

Jo, så langt er jeg da med

> du kan bare brænde det med diskværktøj

Prøvede at diskværktøj til at finde min eksterne brænder i går, men den
nægter at se den. Deraf min tidligere bemærkning om, at jeg mente
brænderfunktionen i Diskværktøj var til interne brændere (og det har min
gamle PB ikke)

--
v.h.
Mich.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-12-05 11:42

> [...]

> nægter at se den. Deraf min tidligere bemærkning om, at jeg mente
> brænderfunktionen i Diskværktøj var til interne brændere (og det har min

Det kan være at Patchburn kan hjælpe:
<http://www.patchburn.de/>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-05 22:09

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det kan være at Patchburn kan hjælpe:
> <http://www.patchburn.de/>

Tk for henvisningen. Har henter Patchburn. Men nu klapper jeg lige
julebukken inden jeg forsøger

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-06 16:57

> [...]

> nægter at se den. Deraf min tidligere bemærkning om, at jeg mente
> brænderfunktionen i Diskværktøj var til interne brændere (og det har min

du skal muligvis lige lave en profil til brænderen. Det bruger du
programmet patchburn til.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-05 22:07

Fra : Jon

Dato : 15-12-05 08:00

> [...]

> Så vidt jeg husker kan man ikke bare hente alle mails som filer og
> trække dem over i Mail. Men hvordan er det så lige, jeg skal gøre?

Mail.app (altså Mac OS X Mail) har en Import-funksjon som har et filter
for Netscape under sin File-meny. Det burde fungere i alle fall
noenlunde, jeg vet ikke om det er problemer.

Det du i så fall må gjøre er kun å sørge for at den gamle
Netscape-mappen med mailbokser i finnes tilgjengelig, enten på samme HD
eller på et backup-medium, og så importere direkte fra Mail. (NB: Arbeid
kun på kopi!)

Jeg vet selvsagt ikkke om det eksisterer problemer for Netscape mail -
og du arbeider selvsagt kun på kopi av original... Forsøk først, og se
om det fungerer. Hvis det gjør, så er jo alt bare godt.

Men når jeg likevel sier "noenlunde" for min import fra Eudora, så er
det fordi jeg av egen erfaring vet at det fungerte ganske dårlig der.
Jeg fikk riktig nok med alle meldinger fra Eudora inn i Mail, men de
mistet all status-informasjon (lest, besvart, osv.). For Eudora fant jeg
et fantastisk lite freeware-verktøy som fungerte bra som mellomledd og
reddet situasjonen. (Eudora Mailbox Cleaner.) Det fungerer ikke for
Netscape.

Jeg fant kun et kommersielt verktøy til US$ 25 som ser ut til å kunne
virke. 25$ er muligens ikke så meget hvis man vil ha med seg noen års
mail? Se i så fall: <http://www.weirdkid.com/products/emailchemy/> og
vurder om det kan være av interesse. (Jeg har ingen forbindelse med
produsenten.)
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-05 23:51

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Mail.app (altså Mac OS X Mail) har en Import-funksjon som har et filter
> for Netscape under sin File-meny. Det burde fungere i alle fall
> noenlunde, jeg vet ikke om det er problemer.

Tak for svaret, Jon, Jeg vil gemme din opskrift.

--
v.h.
Mich.